
Zato Jasného exilová tvorba zůstává většině lidí převážně neznámá, což se snažily změnit dvě retrospektivy – brněnská Dobrý rodák Vojtěch Jasný, konaná před dvěma lety při příležitosti režisérových 85. narozenin, a letošní uhersko-hradišťská, kdy na 39. Letní filmové školy bylo představeno jeho téměř kompletní dílo. Přední životopisec Vojtěcha Jasného, prof. Jiří Voráč, zastává názor, že v případě zahraniční tvorby nelze mluvit o kontinuitě z hlediska udržení si a rozvoje autorského rukopisu. Tento postoj se vztahuje jak na návaznost mezi „československými“ a „evropskými“ snímky, tak i v rámci korpusu děl, které Jasný natočil v zahraničí.

Zářijové noci (1957) vznikly podle hry Pavla Kohouta, Přežil jsem svou smrt (1960) napsal Milan Jariš a pod Procesím k panence (1961) je jako scenárista podepsán Miroslav Stehlík, koprodukční Dýmky (1966) byly natočeny dle povídek Ilji Erenburga. Pro Jasného rakousko-německé období platí, že převládají adaptace knih (Maják – Ladislav Mňačko, Kulturník – Thomas Bernhard, Klaunovy názory – Heinrich Böll) a zfilmování scénářů uznávaných a ceněných autorů (Život schizofrenního básníka Alexandra Märtze – Heinar Kipphardt, Klaunovy názory – Heinrich Böll). Autorský je tak pouze povídkový Návrat (1977).
Exil: dráha poctivého filmového žoldnéře Před rozborem charakteristických znaků (k němuž se dostaneme v pokračování tohoto článku) společných pro Jasného československé a evropské filmy je třeba vysvětlit důvod jeho emigrace. Ve své autobiografii Život a film uvádí, že mezní bod představovala Česká rapsodie (1969), která měla mít podobu reklamního snímku na objednávku ministerstva kultury pro československý pavilon na Světové výstavě v japonské Ósace. Z původní koncepce vzešla báseň o okupované zemi, v níž nechyběly aktuální a podvratné narážky na Jana Palacha.

Jasný Puršovi přislíbil, že tak učiní, ale věděl, že spolu se svou ženou a synem musí emigrovat. „Využili“ vízum na léčení syna v západním Německu a další do Jugoslávie na cestu k moři na dovolenou. Odchod do exilu se uskutečnil v červnu 1970, po dvou letech v Jugoslávii se spolu s rodinou usadil v rakouském Salzburgu. Tam se dostal proto, že Jugoslávie na počátku 70. let veřejně nemohla podporovat československé emigranty, a tak mu bylo obstaráno vízum do Rakouska s tím, že s Jasným budou Jugoslávci později na jeho plánovaných projektech spolupracovat. Scénář Psi a lidi ovšem v roce 1971 natočil Evald Schörm a projekt připravovaný pro Jana Wericha Kominík a korouhvičky nakonec nevznikl.
Z Jasného vzpomínek, publikovaných v knize Život a film, je patrné, že idealizované představy o životě v exilu narazily na krutou realitu: „Do Ameriky jsem vůbec nechtěl, myslel jsem, že budu pokračovat jaksi v duchu našeho Pražského jara v zemích, kde tehdy většinou vládli sociální demokrati a velmi účinně nás exulanty podporovali.“ Přestože uvádí, že „se musel přeorientovat na úplně jiné publikum než doma“ a že se v Evropě dal „na dráhu poctivého filmového žoldnéře“, neznamená to, že by jeho filmy postrádaly znaky, které si spojujeme s jeho dílem.
Exilová tvorba: rakousko-německé období

Klaunovy názory (1975) byly jediným Jasného filmem z první poloviny 70. let, který byl určen do kina. Příprava začala na konci 60. let ve spolupráci se spisovatelem Heinrichem Bollem, autorem románové předlohy (1963). Realizace projektu se protáhla jednak kvůli nedostatku financí, které nakonec poskytl oscarový herec Maxmilian Schell, jednak kvůli dlouhé práci na scénáři, která zabrala pět let. Natočeny nakonec byly díky tomu, že scénář získal peněžitou odměnu pro produkci za nejlepší scénář v Německu a Böll obdržel roku 1972 Nobelovu cenu.
(Dis)kontinuita tvorby Jiří Voráč po projekci filmu Kulturník v rámci brněnské přehlídky Dobrý rodák Vojtěch Jasný vyjádřil názor, že u Jasného v 60. letech docházelo k rozvíjení básnických kvalit, ale v 70. letech po jeho odchodu byla kontinuita vývoje přerušena a nahrazena větší různorodostí. „Rozvíjeni básnických kvalit“ je skutečně přítomno ve snímcích ze 60. let, zejména těch, které Jasnému způsobily největší problémy u cenzorů (Až přijde kocour, Všichni dobří rodáci, Česká rapsodie).

Jako vhodnější se jeví vnímat Jasného tvorbu jako soubor opakujících se, různě variovaných a postupně se rozvíjejících znaků, než prostřednictvím tzv. poetického stylu s inklinací ke spirituálnímu pojetí. Druhé zmíněné čtení se totiž omezuje výhradně na jeho mistrová díla (moravská trilogie) a jeví se jako značně reduktivní.

O tom ale až v druhé části Jasného profilu, zaměřeného na jeho exilovou tvorbu, který vám přineseme na začáku příštího týdne.