Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Téma: nejlepší filmy a seriály roku 2024 podle Filmserveru

Téma: nejlepší filmy a seriály roku 2024 podle Filmserveru

Vydáno: 19.01.2025 10:30 v sekci Články | Žebříčky - Redakce | foto: Den of Geek

Se započatým novým rokem automaticky přichází i bilancování toho předchozího. Proto vám přinášíme výběr toho nejlepšího, co se podle nás v roce 2024 ve filmu a v televizi urodilo.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Již podvanácté přinášíme kompletní rekapitulaci roku, v níž jsme se pokusili sestavit žebříčky těch nejlepších a případně i nejhorších filmů a seriálů uplynulé sezóny. Náš výběr berte jako doporučení nebo inspiraci ke zhlédnutí něčeho, co z nějakého neznámého důvodu zůstalo vašemu filmovému zraku skryto, a my zároveň doufáme, že si z našich skromných žebříčků alespoň něco odnesete.
 

K jejich sestavení každý z redaktorů přistoupil svým vlastním způsobem, takže nečekejte jednotné kategorie či hodnotící kritéria, jelikož se u každého dotyčného liší.

Jan Varga: Patnáct nejlepších filmů z kin i festivalů

Fotografie z filmu Hrabě Monte Christo / Le Comte de Monte-Cristo
© Palace Films
1. Hrabě Monte Christo  – Velkolepý návrat evropského dobrodružně-historického velkofilmu v chytře adaptovaném klasickém příběhu o lásce a pomstě, jehož autoři se jej nebáli ozvláštnit o moderně působící žánrové atrakce, důvtipné vypravěčské hrátky a relativizující prvky a stvořili tak dechberoucí, napínavou a elegantní poctu starosvětské filmařině, která ale zároveň disponuje větší energií a tvůrčí nápaditostí než mnohé současné blockbustery.

2. Umírání – Skvěle natočený, mistrovsky napsaný a precizně zahraný rekviem za skomírající rodinné vazby o různých podobách zpracovávání duševních strastí, ale také o empatii a vzájemném pochopení, v němž komplexní postavy řeší netriviálním způsobem vzájemné vztahy a komplikované problémy spojené s prací, nemocemi, opatrováním dětí a různými formami umírání ve vší složitosti, kterou s sebou život přináší.

3. Ještě nejsem, kým chci být – Formálně osvěžující, autorsky hravý a technicky vytříbený český dokument, jehož univerzálně srozumitelný příběh o hledání domova a osobní identity je sestavený z tisíců fotografií, které demonstrují dobu a život v Československu v letech 1968 až 1989 a jejichž autorka v nich s překvapivou otevřeností obnažuje kromě svých myšlenek a mnohdy dost intimních zážitků i sama sebe a zachycuje tak svou fyzickou proměnu i vlastní profesní vývoj v průběhu času.

John Lithgow, Ralph Fiennes ve filmu Konkláve / Conclave
© FilmNation Entertainment
4. Konkláve – Britsko-americký film o volbě nového papeže (a osobním dramatu člověka, jenž se potýká s nedávnou smrtí blízké osoby, s těžkostí úkolu, jenž mu byl přidělen, a s vlastní krizí víry v nejistou budoucnost církevní instituce), který je podmanivým a vtahujícím thrillerem se zápletkou téměř detektivních parametrů, jenž má co říct nejen k pozici církve v současném světě, ale i k dalším aspektům dnešní společnosti. Fantasticky zahraný film se scénářem vybaveným silnými dialogy netrpí na černobílé postavy a chytře splétá řadu komplexních témat.

5. Substance – Hrdý artový brak, v němž se mísí elegantní a efektní moderní filmařina s intenzivním béčkovým body-hororem na téma sebezničující touhy po věčném mládí. Směs videoklipové soft-porno estetiky a praktických krvavých efektů i obludných masek je zároveň plná stylistických referencí odkazujících na jiné filmy a jiné tvůrce. Vše je podřízeno tomu, aby snímek neustále posouval hranice očekávání a několikrát skokově šokoval tím, do jakých krajností až je ochoten zajít. Čirá over-the-top zábava pro otrlé.

6. Furiosa: Sága Šíleného Maxe – Akční příběh silné hrdinky, která vyprahlý post-apokalyptický svět hlučných motorů a mužské nadvlády obohacuje o feministické a environmentální prvky. Skrze motiv pomsty se snímek vrací ke kořenům série, zároveň se ale i hlouběji noří do tajů stylizovaných pouštních lokací, v nichž mají voda, benzin a střelivo větší hodnotu než lidské životy, a rozšiřuje je o detailnější náhled do mocensky-obchodních vazeb mezi vůdci jednotlivých motoristických kmenů. Velkolepý zábavný spektákl, který se nebojí jít si vlastní cestou.

Adam Driver ve filmu Ferrari / Ferrari
© The Playlist
7. Ferrari – Modernistický dramatický portrét osobnosti zakladatele slavné automobilky, v němž je závodní rovina potlačena ve prospěch subtilní práce s postavami a víceúrovňového tématu mateřské lásky. Precizně režírované, sofistikovaně vystavěné a podvratně neokázalé vyprávění založené na dualitě osobní a profesní roviny života stojí na velkém množství protikladů, a to včetně vzájemně se doplňujících kontrastních osobností (navenek věcného, v nitru emotivního) hlavního hrdiny a jeho (navenek emotivní, v nitru věcné) manželky.

8. Tatami – Absurdita náboženské nesnášenlivosti Íránu a Izraele vylíčená skrze dramatický černobílý film, na němž v exilu spolupracovali právě íránští a izraelští filmaři. Politicko-sportovní drama ambiciózní judistky, která se na mezinárodní soutěži postaví totalitnímu útlaku a manipulativním mocnářským představitelům opresivního režimu, byť za cenu uvrhnutí sebe sama a své rodiny do nebezpečí. Skvěle zahraný snímek s bravurně nasnímanými zápasy, jehož formální zpracování jde ruku v ruce se stupňujícím se tlakem, jenž je na hlavní hrdinku vyvíjen jak v profesní, tak v osobní rovině.

9. Amerikánka – Silně novátorský, formálně odvážný, bezbřeze kreativní, magicky snový a nekompromisně svéhlavý autorský počin je zároveň vyvrcholením čtvrt století trvajícího uměleckého projektu o hledání naděje a o zpracovávání jednoho hlubokého traumatu. Film pojednávající o zkušenosti dítěte z dětských domovů a pěstounské péče v dobách totality je vyprávěný coby mozaika emotivních vzpomínek, v níž kromě subjektivní perspektivy hlavní hrdinky plní roli průvodce světem nesvobody i významotvorné syté barvy a energicky odpoutaná kamera.

Tatiana Pauhofová ve filmu  / Vlny
© Dawson Films
10. Vlny – Drama inspirované příběhy novinářů Československého rozhlasu o boji s cenzurou a o snaze udržet při začátku invaze v roce 1968 vysílání za každou cenu si v technickém zpracování v ničem nezadá s politickými hollywoodskými thrillery. Univerzálně platný a dodnes velmi aktuální příběh o boji za svobodu slova a nezávislost médií je podaný atraktivní formou, jenž dělá ze snímku žánrovou podívanou postavenou kromě postav a klasického vyprávění i na funkčních (mimo jiné i špionážních) zápletkách a perfektně zvládnuté dramatické akci.

11. Žádná jiná země  – Palestinský dokument, jenž je velmi působivou, autentickou a osobní zpovědí mladého člena malé palestinské vesnické komunity, v níž tamním rodinám ničí izraelská armáda domovy ve snaze vysídlit je z území, které obývají už skoro dvě století. Syrově a bez okolků, bez zbytečných slov navíc a bez jakýchkoli příkras. Volání o pomoc a upozorňování na bezpráví, které páchá na bezbranných lidech státní zřízení, masírující vlastní národ nenávistnou propagandou.

12. Strange Darling – Chlap s puškou pronásleduje zakrvavenou prchající ženu. Kontext této situace je však složitější. Ďábelsky znepokojivý americký thriller je rozdělený do šesti kapitol (a epilogu), které jsou promíchány v nechronologickém pořadí. Nelineární vyprávění podrývá divákovo očekávání a překvapuje ho zvraty a změnami perspektivy a obohacováním předešlého dění o širší kontext, který mění vyznění některých předchozích scén. Chytře zakomponovaný je i motiv genderových stereotypů a předsudků.

Ryan Gosling ve filmu Kaskadér / The Fall Guy
© Universal
13. Kaskadér – Ostřílený filmový dublér a režisérka, bývalí partneři donuceni okolnostmi po dlouhé pauze ke spolupráci, dají druhou šanci svému vztahu a zároveň počnou pátrat, co shnilého se skrývá pod rouškou jejich filmové produkce. Vynikající mix komedie, romantiky a akce pojaté s nadhledem, nápadem a inteligentním humorem. Sympatická dvojice hereckých protagonistů, atraktivní prostředí filmového zákulisí a důvtipná srdečná pocta kaskadérské branži, jenž bývá často opomíjena. Sebeuvědomělá a mile svěží oddychová pohodička roku.

14. Paměti z ulity – Černohumorný plastelínově animovaný film pro dospělé o smrti a osamělosti, ale také o láskyplné síle sourozeneckého pouta a nutnosti neustále hledět vpřed a vyhlížet nadějné zítřky. Tragikomický děj o odloučení dvou náctiletých dvojčat i řadu melancholických okamžiků mistrovsky kompenzují bláznivé nápady, hromada legračních vizuálních detailů (s přispěním technicky perfektní a nesmírně propracované animace) i morbidně vtipné průpovídky.

15. Past – Koncepčně vystavěný thriller, v němž se z hlavního protagonisty záhy vyklube hlavní antagonista, a v jehož chytře spleteném příběhu o otci, jenž vyrazí se svou dospívající dcerou na koncert a ocitne se ve slepé uličce stíhán strážci zákona, se několikrát promění, kdo je vlastně kočkou a kdo naháněnou myší. Tematicky bohatá, satiricky podnětná a konzistentně zábavná podívaná, která dokáže neustále překvapovat změnami prostředí i přibývajícími dějovými zvraty.

Václav Limberk - nejlepší kino a mimo kino zážitky mi poskytly tyto:

1. Megalopolis - vysněný Coppolův projekt se řadí mezi jeho nejosobnější a nejoriginálnější nejen v jeho filmografii, ale v kinematografii jako takové. Pro mě to je film roku. 

2. Vedlejší pokoj - Pedro Almodóvar natočil svůj první anglicky mluvený film. Jde o psychologické a depresivní drama, které je seřízené s přesností švýcarských hodinek. 

3. Klaunovy Vánoce - tak jsme se konečně dočkali toho, že jsme mohli vidět v kině film, který si jinak člověk, fanda hororu sjíždí potajmu doma na laptopu. Na velkém plátně ta jatka opravdu vynikla.

4. Heretik - zde platí to samé co u Vedlejšího pokoje. S velkou precizností vybudovaný atmosférický a psychologický hutný thriller, který klade netriviální otázky a skvěle baví. Velké překvapení. 

5. Úsměv 2 - na rozdíl od jedničky už dvojka ztratila punc nečekaného, o to více jsem ocenil expanzi a nápaditost pokračování. Dvojka se směle může rovnat jedničce a mnohdy ji i vylepšuje.

6. Gladiátor II - film pro velké plátno s velkými scénami a se vším podstatným, co dělá film přitažlivým. Skvěle jsem si to užil.

7. Substance - vrchol divných filmů tohoto roku. Konec se mi zdál už poněkud přehnaný, ale jinak jde o nevšední podívanou.

8. Joker: Folie à Deux - tento snímek má mnoho odpůrců, ale najdou se i tací, kterým se líbil. Já jsem jedním z nich.

9. Rebel Ridge - asi nejlepší letošní film mimo kino. Zcela výjimečný počin, který jde proti proudu a proti všem klišé v žánru revenge. Toto je zcela jiný druh zážitku. 

10. Vetřelec: Romulus - nikdo už nečeká, že se někomu podaří překonat první dva díly série. Jde už jen o to, jak dobrý, nebo špatný díl se přitočí. Tento mě skvěle pobavil.

11. In a Violent Nature - druhý nejlepší zážitek mimo kino. Nový a neotřelý pohled na žánr, který se už zdá být řadu let vyčerpaný.

12. Motorkáři - v každém dřímá kus motorkáře. Parádní film i pro ty, kdo na motorce nikdy neseděli. Mezi takové se počítám.

13. Občanská válka - ve světě se pořád válčí, válka je všude. Doufám, že válku na vlastní kůži nezažiju. Ale Občanskou válku si nechám líbit.

14. Furiosa: Sága Šíleného Maxe - i když sequel nezopakoval komerční úspěch jedničky, natočil George Miller jeden z nejlepších filmů roku.

15. Late Night with the Devil - v kině se to nehrálo, ale nic to nevadilo tomu, abych se u svého laptopu skvěle nebavil. 

16. Dokonalé dny - dokonalý film dokonalého Wima Wenderse.

17. Bastard - dokonalý film s dokonalým Madsem Mikkelsenem.

18. Sekáč - můj kamarád to na ČSFD vystihl dokonale, cituji: "šleha jak hajzl!". Nezbývá než potvrdit.

TV seriály a minisérie, které mě bavily: Temný případ - Noční krajinaZlá krev - Capote vs labutě, The 8 ShowPresumed InnocentSugarRipleyPán prstenů: Prsteny moci (2. série), Cobra Kai (6.série), Zlo (4.série) a Hra na oliheň (2. série).

Vratislav Šálek

Jelikož jsem ještě některé obecně chválené filmy z různých důvodů neviděl (ale v žebříčku je mají kolegové, takže je vše v pořádku), je můj výběr podstatně skromnější a jeho pořadí je řazeno dle české premiéry v kinech.

Chudáčci - výtečná "divnozáležitost" s fenomenální Emmou Stone v titulní roli, Yorgos Lanthimos je v ní opět divácky hodně přístupný, a to i přes řadu syrově erotických scén, v nichž mnohdy účinkují muži, na které se dívat opravdu nechceme, zábavný a svým způsobem originální, navíc tak trochu dráždí feministy.

Fotografie z filmu Zóna zájmu / The Zone of Interest
© IMDb
Zóna zájmu - nejmrazivější film roku, v němž Jonathan Glazer přišel na neotřelý způsob, jak zachytit hrůzu koncentračních táborů, aniž by z nich byl vidět jediný záběr, zároveň nabídl pohled na smrtící nacistickou mašinérii, která byla dotažena k naprosté dokonalosti a syrově předložil, čeho všeho byl a je člověk schopný a navíc jako bonus ukázal, že Sandra Hüller je jednou z nejlepších evropských hereček současnosti.

Opičí muž - zapomínaný režijní debut Deva Patela rozhodně není žádná zásadní pecka, už jen za parádní vizuální stránku, velmi dobře natočenou akci a eklekticky vybrané prvky z mnoha zdrojových inspirací si své místo v žebříčku zaslouží.

Stovky bobrů - vynikající groteska, která dokáže opakovat jeden vtip až do úmoru a stále je vtipný, ctí pravidla dnes už mrtvého žánru, má nádherný černobílý vizuál, připomíná počítačovou hru, především ale dokazuje, že i v dnešním trochu uniformním světě kinematografie se najde několik originálních tvůrců, kteří se nebojí přijít s otřepaným nápadem a za mrzký peníz ho realizovat.

Anya Taylor-Joy ve filmu Furiosa: Sága Šíleného Maxe / Furiosa: A Mad Max Saga
© Warner Bros.
Furiosa: Sága Šíleného Maxe - další výlet do světa Šíleného Maxe je opět fantastický, i když místo opulentní akce tentokrát George Miller vsadil na nehostinnou atmosféru, značnou bizarnost a postavy, které jsou výborně napsané, propracované a vtipně pojmenované, navíc donutil k exkluzivnímu výkonu i Chrise Hemswortha, který drží krok s jako vždy perfektní Anyou Taylor-Joy.

Zvláštní uznání: Manželé Stodolovi - filmový debut Petra Hátleho má mnoho nedostatků a objektivně vzniklo v Česku několik lepších filmů, uznání si nicméně zaslouží za dvě věci - první je netradiční přístup k true crime žánru, kdy nezkoumá původ zla v postavách, ale rovnou uvádí diváky do děje, aniž by z tohoto nějak slevil, druhou je pak excelentní a mrazivý výkon Lucie Žáčkové, který patří k tomu vůbec nejlepšímu, co kdy bylo k vidění v porevoluční kinematografii.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 7. týden
Kinopremiéry: Captain America a Emilia Pérez objevují nový svět O valentýnském víkendu startuje v kinech nový Captain America, který změnil nejen hlavního představitele, ale i režiséra. Zásadní konkurenci nemá, i když potenciální oscarovka Emilia Pérez bude také chtít zaujmout. čtěte zde
Vydáno: 12.02.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 6. týden
Top 20 ČR: Češi jsou stále Na plech Již třetí týden za sebou dominuje českým kinům komedie pro otrlé Na plech, která zastiňuje všechny ostatní tituly včetně několika novinek. čtěte zde
Vydáno: 11.02.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Brutalista 8/10
Recenze: Epické drama Brutalista je hereckým koncertem Adriena Brodyho László Tóth (Adrien Brody) býval architektem evropského věhlasu, než z něj v koncentračním táboře kvůli jeho židovskému původu udělali pouhé číslo čekající na smrt. V českých kinech se hraje Brutalista. čtěte zde
Vydáno: 10.02.2025 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Box office: 6.víkend
Box Office: Dogman znovu první Super Bowl víkend patřil znovu animovanému filmu Dogman, který vynikl nad oběma novinkami. Těmi byly snímky Love Hurts a Heart Eyes. čtěte zde
Vydáno: 10.02.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 7. 2. 2025 - 13. 2. 2025
TV tipy: Poslední Vermeer podstoupil velký risk, když si založil falešný profil Ani v polovině února nelze v televizích očekávat zásadní změny, tudíž se dramaturgové opět spoléhají na mnohokrát osvědčené reprízy. Do skromnějšího výběru se tak dostaly snímky velmi málo známé až raritní. čtěte zde
Vydáno: 07.02.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Cobra Kai 6. série, 3.část (04.02.2025 14:30 v Novinky | Trailery)
- Top 20 ČR: Češi byli znovu Na plech (04.02.2025 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Češi byli Na plech (28.01.2025 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Oscar 2025: nominace na nejlepší filmy roku vyhlášeny (23.01.2025 15:21 v Novinky | Zprávy)
- Top 20 ČR: Ježek Sonic nemá přemožitele (21.01.2025 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Český lev 2025: Nominacím vévodí filmy Vlny a Amerikánka (14.01.2025 08:30 v Novinky | Zprávy)
- Top 20 ČR: Česku dominují Sonic a Vaiana (14.01.2025 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Sonic neztrácí dech (07.01.2025 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Box office: Mufasa se dočkal a je král (06.01.2025 07:30 v Komentáře | Box office)

PREMIÉRA TÝDNE   06/2025

Brutalista
8/10

László Tóth (Adrien Brody) býval architektem evropského věhlasu, než z něj v koncentračním táboře kvůli jeho židovskému původu udělali pouhé číslo čekající na smrt. V českých kinech se hraje Brutalista.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe