Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
AFO: S Academia Film Olomouc do kosmu a ještě dál

AFO: S Academia Film Olomouc do kosmu a ještě dál

Vydáno: 27.04.2014 19:00 v sekci Články | Publicistika - | foto: facebook tvůrce

Předjubilejní 49. ročník festivalu Academia Film Olomouc (AFO) proběhl od 15. do 20. dubna. Navštívilo ho na čtyři tisíce lidí, přijelo na tři stovky hostů a do soutěže bylo přihlášeno na tři sta padesát snímků.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Sandra Bullock, George Clooney při natáčení filmu Gravitace / Je třeba se mít na pozoru pokaždé, když se nějaká "akce" (seminář, festival, přehlídka) prezentuje při závěrečné bilanci prostřednictvím čísel, která jsou ještě větší než v předchozích letech s poukazem na to, že se překonávaly rekordy. Na sponzory a partnery to působí velmi dobře, ale z "uživatelského" (diváckého, novinářského) hlediska to povětšinou znamená následující: "Filmů bylo hodně, ale neměly jasnou dramaturgickou koncepci." "Hosté měli přilákat pozornost médií, ale běžný smrtelník s nimi neměl možnost přijít do styku." "Akreditovaných účastníků bylo velké množství, ovšem kvůli problémům s kapacitou se skuteční zájemci nedostali do sálu."

Festival Academia Film Olomouc měl letos "na tři sta hostů, z toho sedmasedmdesát ze zahraničí", do jeho soutěže "se přihlásilo 358 snímků z celého světa" a celkový počet akreditovaných byl "na 4 500". Přesto - až na nedostatek volných míst, kdy ne všichni se dostali do Vlastivědného muzea, Filmového a Divadelního sálu - se výše zmíněné výtky festivalu netýkají. Organizátorům je přitom nutné přičíst k dobru, že na z počátku nečekaný veliký zájem reagovali přidáním projekcí, u hostů změnou přednáškového místa s větší kapacitou apod.

Fotografie z filmu  / Europa ReportA to přitom AFO, přestože je "podnikem" Univerzity Palackého, nemá zrovna snadné postavení, protože pokud je něčeho v České republice nadbytek, jsou to nepochybně filmové festivaly zaměřující se na nonfikční tvorbu. Napojení na akademickou půdu (ti, kteří se na vzniku podílejí, se z ní z velké části rekrutují) i specifické zaměření (na populárně-vědecký, nikoliv angažovaný dokument, jako je tomu např. v Jihlavě) ovšem z festivalu činí unikátní událost.

Návštěvníci se totiž sjíždějí ani ne tak s tím, že mají stejné přesvědčení či zájem (opětovně: Jihlava a Jeden svět, ale např. i různé ekologické, sociálně angažované apod. přehlídky), ale za poznáním. Letos si bylo možné rozšířit obzory v osmi programových sekcích: Kosmos, Podoby lásky, Domácí mazlíčci, Výročí: Cesta k Apokalypse, Nespavost, Paměť, Alan Turing, Trendy a žánry: Dokudrama. Nejatraktivnější byly první tři jmenované, které plnily sály.

Alfonso Cuarón při natáčení filmu GravitaceNavštěvovaná byla i poslední sekce Trendy a žánry: Dokudrama, jež lákala především ty, kteří potřebují mezi všemi těmi dokumenty, byť narativizovanými, pravidelnou dávku fikce. Byla ale pojata tak, že měla zpochybnit striktní dělení na fikční a nonfikční tvorbu, protože tyto se navzájem ovlivňují. Upřesnění "Dokudrama" v podtitulu sekce ale není jedno z nejšťastnějších, protože jde o (sub)žánr, který má vlastní specifika.

Nepochybně zde patřily dvě výjimečné televizní produkce, za Českou republiku Kulka pro Heydricha (v rámci cyklu České století) a za Velkou Británii první epizoda čtyřdílné minisérie Textilka, které rekonstruovaly a zároveň dramatizovaly minulost s důrazem na narativní fakta a referenční rámec vyobrazovaného "fikčního" světa. Málokdo by nejspíš namítal vůči zařazení "found footage" snímku Europa Report, který spadá mezi tzv. hard sci-fi (tj. vědecké fikce kladoucí důraz právě na vědecký aspekt před tím fikčním).

Rachel Weisz ve filmu  / AgoraPřítomnost historického (melo)dramatu Agora, přestože pojednává o skutečné události, a Gravitace, přestože vědomě přebírá postupy z IMAX dokumentů a tyto zasazuje do fikčního narativu se sci-fi prvky (viz naše BD recenze), je již problematičtější. Historický film totiž není a priori dokudrama, užívání nonfikčních postupů ze snímku nedělá dokudrama. Bylo proto lepší uvedenou dvojici vnímat jako doplnění programového bloku Kosmos, k němuž se svým tématem (Agora) či místem dění (Gravitace) beztak vztahovala. A s ohledem na silné ženské hrdinky v hlavní roli jako "doporučené projekce" k dvoj-přednášce Stereotypizace žen ve vědě: Dr. Jekyll a slečna Hyde, z které jsme reportáž přinesli v polovině týdne. Jistě ne náhodou měla na přednášce příspěvek a sekci dramaturgovala Jana Jedličková, pod jejíž patronát spadaly i Podoby lásky, jimž se úspěšně podařilo vyhnout dominujícímu biologickému a chemickému (obecně přírodovědnému) náhledu.

Co do funkce kritické reflexe se jako sporné ukázalo uvedení dvou dokumentů z prestižního dokumentárního cyklu Horizon Tajný život psa a Tajný život kočky. Oba, zařazené do programového bloku Domácí mazlíčci, oslovovaly poněkud mladší publikum, než je to cílové pro AFO, jež sestává ze studentů a absolventů vysokých škol. A oba měly spíše funkci rozněžňování se nad výskytem roztomilých zvířátek v jejich nadživotní velikosti, než že by vedly k novým poznatkům.

Halle Berry ve filmu  / CatwomanKočky pouze ukázaly, že nejsou tak věrné, za jaké je jejich majitelé mají. Psi ve snaze o radikální přehodnocení dosavadního nashromážděného vědění byly velmi nejapně vystavěným rétorickým argumentem vedoucím k banálním poznatkům (psi jsou schopni se učit na úrovni dvouletého dítěte, psi nejsou zdomácnělí vlci, ale spíše lišky apod.). Druhému zmíněnému navíc neprospělo, že byl pouštěn až večer, a tak si na něj nemohlo zajít mladší publikum. "Pop" aspekt zde převážil nad tím vědeckým, ale řemeslnou zručnost BBC upřít nelze: oba dokumenty dokázaly udržet divákovu pozornost používáním vypravěčských a žánrových postupů z fikčních děl, jako jsou dialogové háčky spojující různá dění, komunikativnost vyprávění či vzorec vyšetřování příznačný pro detektivky.

Pokud jste ale narazili na něco, co vás minulo, mohli jste si najít náhradu. Přednášky nejenom domácích, ale i zahraničních hostů byly zajímavé a tematicky bohaté. Navíc s odborníky na zhudebňování dat z vesmíru (Robert Alexander spolupracující s NASA), chování psů (Julie Hecht), vizuální paměť (A. Kuhn) či temnou hmotu a fyziku (hvězdný skeptik Lawrence Krauss) se člověk nesetkává každý den. Natož aby měl tu možnost je vyslechnout a zeptat se jich na něco. Bylo možné se i potulovat prostory a zabavit se interaktivními exponáty z libereckého vědeckého centra iQlandie, ostravského planetária anebo simulátoru vesmírné sondy Curiosity.

AFOVýhoda celého podniku, jak Academia Film Olomouc poněkud nehezky nazývá docent Kadery divadelních, filmových a mediálních studií Štefanides, je finanční dostupnost. Za akreditaci se totiž neplatí, pokud se zaregistrujete dostatečně včas, máte dokonce zajištěné ubytování zdarma. A to se přitom jedná o organizačně jeden z nejlépe zvládnutých tuzemských festivalů, kterému se navzdory několika sporným vybraným titulům daří popularizovat vědu i prosazovat kritické myšlení - a letos k tomu přidal i nepřehlédnutelné mediální pokrytí, aby se příští jubilejní ročník mohl odehrát opravdu ve velkém.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 17. týden
Kinopremiéry: Rivalové Kristian a lesní vrah jsou fantastická parta Druhý týden za sebou obohatí programy kin desítka novinek, opět ale platí, že širší publikum bude zajímat jen naprostý zlomek. Tím nejatraktivnějším je sportovní romance Rivalové, někdo se ale chytí i na velmi brutální akci.... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 16. týden
Top 20 ČR: Čínský animák a Brouček vedou Čínský animák Jak zachránit draka převálcoval konkurenci včetně nové české komedie Prázdniny s Broučkem o jedné obyčejné rodince, která si vyjede na dovolenou starým karavanem po dědovi. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 16. víkend
Box office: Občanská válka je znovu první Dystopický thriller Občanská válka je novým indie hitem společnosti A24, který oslovil řadového amerického diváka. Nestačily na něj ani novinka Guye Ritchieho nebo horor Abigail. čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Občanská válka 6/10
Recenze: Sugestivní akční road movie Občanská válka je až překvapivě apolitická Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států. čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- V prosinci na streamovacích službách: Vánoční dárky v podobě velkých filmů s hollywoodskými hvězdami (04.12.2021 10:30 v Články | Publicistika)
- Top 10: kameramani s nejvíce Oscary (13.02.2021 10:00 v Články | Publicistika)
- Téma: Nejslavnější sci-fi filmy let 2010 - 2019 (15.08.2020 12:00 v Články | Publicistika)
- Oscar 2019: Nejlepší režie (22.02.2019 12:00 v Články | Publicistika)
- Téma: Lesk a bída Oscarů (27.01.2019 17:30 v Články | Publicistika)
- Top 10: Nejlepší kameramani pracující v současném Hollywoodu (19.01.2019 18:30 v Články | Publicistika)
- Recenze: ambiciózní černobílé drama Roma (27.12.2018 10:00 v Recenze | Premiéry)
- Recenze: První člověk - bude Chazelle opět sbírat Oscary? (14.10.2018 18:00 v Recenze | Premiéry)
- Box Office: Venom stanovil nový rekord (08.10.2018 07:30 v Komentáře | Box office)
- Roma: první trailer nového filmu Alfonso Cuaróna (16.08.2018 18:35 v Novinky | Trailery)
- Alfonso Cuarón chystá hororovou TV sérii s Caseym Affleckem (19.10.2017 12:41 v Novinky | Zprávy)
- Gal Gadot a Bradley Cooper budou hrát ve sci-fi Deeper (21.09.2017 10:29 v Novinky | Zprávy)
- Box Office: Horor To trhal kasovní rekordy (11.09.2017 07:30 v Komentáře | Box office)
- Review: 43. Letní filmová škola v Uherském Hradišti (20.08.2017 21:04 v Články | Publicistika)
- Preview: 43. Letní filmová škola v Uherském Hradišti (28.07.2017 12:20 v Články | Festivaly)
- Recenze: Život – kde si Vetřelec podává ruku s Gravitací (23.03.2017 07:00 v Recenze | Premiéry)
- Oscar 2017: Nejlepší film (26.02.2017 10:00 v Články | Publicistika)
- Alfonso Cuarón chystá nový film (12.09.2016 08:10 v Novinky | Zprávy)
- Blu-ray recenze: modrý Marťan se povedl, ale postrádá zajímavou výbavu (21.05.2016 12:00 v Recenze | Blu-ray)
- Cuarón se přidává k Serkisově Jungle Book (22.04.2016 15:44 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   16/2024

Občanská válka
6/10

Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu