S ohlášením nominací 91. ročníku přichází příležitost se ohlédnout za historií těchto cen, které tak často šláply vedle. Jakých největších přešlapů se oscarová Akademie dopustila a kdy se naopak trefila?
Není tajemstvím, že vyhrát Oscara často neznamená být "Nejlepší", ale znamená to spíš cenu momentální největší oblíbenosti. V historii najdeme spoustu příkladů, kdy byli Oscaři předány "špatným" filmům a tvůrcům. Jaké nejkřiklavější případy oscarových přešlapů můžu uvést? Zde jsou některé z nich.
BÍDAKauza ScorsesePrvní omyl, jehož se oscarová Akademie dopustila, který mě napadá, se odehrál v roce 1981, kdy byly na Nejlepší filmy nominovány filmy
Zuřící býk,
Sloní muž,
Tess,
První dáma country music a
Obyčejní lidé. Právě toto posledně jmenované obyčejné drama vyhrálo. Z dnešního hlediska, ale i tehdy muselo být každému jasné, že větší uměleckou a tím pádem i trvalejší hodnotu měly jiné dva filmy,
Zuřící býk a
Sloní muž. Vyhrát měl jeden z nich. Osobně se tedy více přikláním k boxerskému biopicu. Ještě markantnějším omylem se pak jeví Oscar za režii pro
Roberta Redforda, kterého měl získat právě
Martin Scorsese.
Tomuto režisérovi Akademie dlouho nemohla přijít na chuť. V roce 1991 se situace opakovala. V nominacích se za režii ocitl Scorsese za gangsterku
Mafiáni, ale Oscara dostal
Kevin Costner za režii westernu
Tanec s vlky. Shodou okolností Costner byl podobně jako před deseti lety Redford také režijní debutant. Akademie se nad tímto režisérem "slitovala" v roce 2007, kdy mu konečně udělila Oscara za režii kriminálky
Skrytá identita. Scorsese pak byl na Oscara nominován ještě dvakrát, za filmy
Hugo a jeho velký objev a
Vlk z Wall Street, ale pokaždé odešel s prázdnou. V prvním případě ho porazil
Michel Hazanavicius s filmem
The Artist, v tom druhém
Alfonso Cuarón za sci-fi
Gravitace. Za
Huga ho měl Scorsese dostat. Klidně tak dnes mohl mít i čtyři Oscary za režii. Mimochodem, jediným režisérem se čtyřmi Oscary je legendární
John Ford.
Martin Scorsese přebírá Oscara za film Skrytá identita
David Lynch
Své zkušenosti s neproměněnými nominacemi má také
David Lynch. Poprvé byl nominován za režii filmu
Sloní muž. O šest let později se ocitl v nominacích znovu za režii thrilleru
Modrý samet. Nebýt toho, že v tom roce natočil
Oliver Stone své válečné mistrovské dílo
Četa, měl by Oscara v kapse. Takhle měl prostě smůlu. Nicméně v roce 2002 byl Lynch nominován potřetí a opět neúspěšně za svůj magnum opus
Mulholland Drive. Spolu s ním byl nominován ještě veterán
Robert Altman za stylovou kriminálku
Gosford Park. Oba ale museli sledovat, jak si Oscara přebírá
Ron Howard za drama
Čistá duše. Oscara měl získat buď Lynch, nebo Altman. Mým osobním favoritem byl v tomto případě Lynch, jehož
Mulholland Drive byl nedávno v jedné anketě označen jako "Nejlepší film 21. století", možná, na Oscara to ale bylo málo.
Ron Howard přebírá Oscara za film Čistá duše
Dennis Hopper
Ani
Dennis Hopper se zlaté sošky nikdy nedočkal. Nominován byl na ni dvakrát. V roce 1970 za scénář kultovní road movie
Bezstarostná jízda a o 17 let později za vedlejší roli v dramatu
Hráči z Indiany, kde hrál opilce milujícího basketbal. Ve stejném roce ale Hopper vytvořil kultovní roli Franka Boothe v
Modrém sametu, v níž předvedl nezapomenutelný a ojedinělý herecký výkon. Právě za tuto roli měl být Hopper nominován a měl za ni také Oscara získat. To, že Akademie tento geniální herecký výkon naprosto ignorovala, je neomluvitelné. A kdo si dnes vzpomene na zapomenuté
Hráče z Indiany?
Dennis Hopper nominovaný na Oscara za film Hráči z Indiany
Willem Dafoe
Ve stejném roce jako Dennis Hopper byl nominován za svou první velkou roli ve válečném dramatu
Četa Willem Dafoe, který si tu zahrál postavu lidského seržanta Eliase. Byl to úžasný výkon a ze zcela nepochopitelných důvodů za něj Oscara nedostal. Akademie místo něj ocenila
Michael Cainea za vedlejší roli v dramatu
Hana a její sestry. V roce 1990 hrál Dafoe ve filmu Davida Lynche
Zběsilost v srdci, kde vytvořil postavu Bobbyho Perua, který zkříží cestu dvěma hlavním postavám, Sailorovi a Lule. Dafoe tu brilantně vystřihl démonicky zlou postavu, ale podobně jako Hopper čtyři roky před ním zůstal Akademií ignorován, ačkoliv by cenu zasloužil. Když už jsme u toho, tak i
Nicolas Cage tu byl herecky mimořádný, ale ani on nebyl za tento film nominován.
V roce 2002 byl Dafoe nominován podruhé za roli upíra Maxe Schrecka v hororu
Ve stínu upíra. I za tuto roli by si herec zasloužil Oscara, ale porazil ho
Benicio del Toro v dramatu
Traffic - nadvláda gangů. Dafoe byl potřetí nominován loni za vedlejší roli v dramatu
The Florida Project, kde ale neměl šanci proti
Samu Rockwellovi. Oscara měl získat už dávno za
Četu a také za
Zběsilost v srdci.
Benicio Del Toro přebírá Oscara za film Traffic - nadvláda gangů
Peter Sellers
Geniální filmový komik a herec proslul jako detektiv Clouseau ze série o
Růžovém panterovi. Mimo to byl ale také dvakrát blízko získání Oscara. Poprvé to bylo v roce 1965 za roli ve válečné satiře
Doktor Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu. Sellers ale odešel s prázdnou. Oscara získal
Rex Harrison za muzikál
My Fair Lady. Podobně to bylo i s kategorií Nejlepší film a režie. Obě ocenění získal muzikál, ačkoliv ho měl získat právě geniální
Kubrickův film.
V roce 1980 se zdálo, že má Sellers Oscara jistého za exkluzivní výkon v politické satiře
Byl jsem při tom, kde ztvárnil retardovaného zahradníka Chance. Jenže odešel s prázdnou. Akademia Oscara dala
Dustinu Hoffmanovi za roli starostlivého otce v jinak konvenčním dramatu
Kramerová versus Kramer. Hoffman je skvělý herec, ale Oscara by si zasloužil více o tři roky později za roli v komedii
Tootsie. Tento film pak získal i obě hlavní ceny, za Nejlepší film a režii. Přitom v tomto roce natočil
Francis Ford Coppola svůj válečný opus magnum
Apokalypsa. Nebylo to poprvé ani naposledy, co Akademie dala přednost konvenčnímu filmu před výjimečným.
Dustin Hoffman přebírá Oscara za film Kramerová versus Kramer
Zamilovaný Shakespeare
Důkazů, že Oscara za Nejlepší film ve skutečnosti nejlepší film nedostane, je spousta. Jedním z nich byl i
Zamilovaný Shakespeare, který se v roce 1998 octnul v konkurenci výjimečných a lepších snímků, kterými byly
Zachraňte vojína Ryana,
Tenká červená linie,
Královna Alžběta a
Život je krásný. Pomineme-li
Život je krásný, který zvítězil v kategorii zahraniční film, pak všechny zde uvedené filmy by si Oscara zasloužily více než právě
Zamilovaný Shakespeare. Rovněž v herecké kategorii měla být oceněna
Cate Blanchett za
Královnu Alžbětu místo
Gwyneth Paltrow. Akademie šla zase jednou cestou nejmenšího odporu.
Gwyneth Paltrow přebírá Ocara za film Zamilovaný Shakespeare
Al Pacino
Tento výjimečný herec měl v 70. letech, kdy vytvořil celou šňůru pozoruhodných hereckých výkonů ve filmech
Kmotr,
Serpico,
Kmotr II,
Psí odpoledne a
...a spravedlnost pro všechny, pověstnou smůlu. Pokaždé mu Oscara "vyfoukl" někdo jiný. Nejméně zasloužené to bylo v roce 1975, kdy byl Pacino nominován podruhé za roli Michaela Corleoneho v druhém
Kmotrovi. Že za něj nedostal Oscara poprvé, budiž, zastínil ho legendární
Marlon Brando, ale že ho nedostal ani napodruhé, to je skandální. Zvláště, když si uvědomíme, že ocenění dostal
Art Carney za road movie s kocourem
Harry a Tonto. Nic proti němu, ale kdo si dnes vzpomene na Arta Carneye nebo na tento film? Zatímco Pacino je dnes legenda, stejně jako
Kmotrové. Pacino si tak musel počkat až do roku 1992, kdy ho Akademie konečně ocenila za roli slepého poručíka ve
Vůni ženy.
Al Pacino získává Oscara za filmu Vůně ženy
Orson Welles
Smůlu na Oscary mělo i "geniální dítě"
Orson Welles, jehož prvotina
Občan Kane je už po mnoho let mnohými povážována za "Nejlepší film na světě". V době svého vzniku to ale nikdo nepoznal.
Občan Kane byl sice nominován v roce 1942 za Nejlepší film i režii, ale Oscara získal na jeho úkor film
Bylo jednou jedno zelené údolí a
John Ford. A vzpomene si dnes někdo na tento snímek? Jak je vidět, Oscaři do budoucna nehledí a na historii nemyslí. Ocení prostě film, který se jim toho roku zrovna nejvíce líbí. A
Občan Kane to nebyl. Welles se tak musel spokojit s "cenou útěchy" za scénář, což se dá také přečíst "Jako režiséra tě nebereme, tak tady máš aspoň Oscara za scénář". Welles musel tehdy v duchu skřípat zubama, když si Oscara za scénář spolu s
Hermanem J. Mankiewiczem přebíral. Mnohem radši by byl oceněn jako režisér tohoto přelomového díla. Welles obdržel "čestného" Oscara až v roce 1971. V pohodě, ale za
Občana Kanea ho dostat měl, za režii i Nejlepší film.
Orson Welles získává čestného Oscara
Ridley Scott
Koho oscarová Akademie také nemá ráda, je
Ridley Scott. Jeho historický velkofilm
Gladiátor sice zvítězil v kategorii Nejlepší film (nezaslouženě, měl vyhrát krimisnímek
Traffic - nadvláda gangů), ale Scott odešel opět s prázdnou. Oscara za režii, kterého měl už skoro v rukou, nakonec dostal režisér
Trafficu Steven Soderbergh. Zvláštní. Proč tedy Akademie neudělila Oscara Scottovi, když se jim jako Nejlepší film jevil
Gladiátor? Scott byl na Oscara nominován poprvé až v roce 1992 za road movie
Thelma a Louise. Tehdy ho porazil
Jonathan Demme za
Mlčení jehňátek. Ale co Scottovy geniální kousky
Vetřelec a
Blade Runner? Jaktože nebyl nominovaný za ně? To se tehdy Akademie nacházela v hibernaci, když se tyto filmy hrály v kinech? Neuvěřitelné. Scott byl pak nominován ještě dvakrát, za válečné drama
Černý jestřáb sestřelen a za sci-fi
Marťan, ale opět neuspěl. Je ostudou Akademie, že Scott na svého prvního Oscara stále ještě čeká a kdoví, zda se ho vůbec někdy dočká.
Steven Soderberg přebírá Oscara za režii filmu Traffic - nadvláda gangů
Vymítač ďábla
V roce 1974 měl u oscarového dělení nakonec smůlu i
Vymítač ďábla, který je dnes mnohými považován za "Nejlepší horor vůbec". Tehdy ale Akademie upřednostnila mnohem pohodovější snímek, nostalgické retro
Podraz, u kterého si člověk na rozdíl od sledování
Vymítače ďábla nedrásá nehty vlasy a kůži, ale může v klidu srkat colu a ujídat popcorn. Není sporu o tom, že z hlediska historického má
Vymítač ďábla daleko trvalejší hodnotu než
Podraz, ale Akademie, jak jsem už jednou napsal, na toto hledisko nebre zřetel. Oscara dostane pouze to, co se v daném roce zrovna její většině více zamlouvá.
Také za režii byl místo
Williama Friedkina oceněn
George Roy Hill. Bylo to snad proto, že Friedkin byl oceněn dva roky předtím za
Francouzskou spojku? V historii Oscarů ale není výjimkou, že tvůrce dostane Oscara třeba i dvakrát za sebou.
John Ford,
Katharine Hepburn nebo
Tom Hanks o tom ví své. Legendární horor pak bral opět jen onu "cenu útěchy" v podobě Oscara za adaptovaný sénář, který získal autor předlohy k filmu
William Peter Blatty. Správně si měl ale tehdy
Vymítač odnést ještě Oscary za Nejlepší film a režii.
Oscara za Nejlepší film vyhrává film Podraz
LESK
Ale oscarová Akademie má občas i své světlé chvilky, abych jí úplně nekřivdil. Předně je třeba jako velké plus brát to, že byly už ve své době rozpoznány trvalé kvality filmů jako
Kmotr (Nejlepší film),
Kmotr II (Nejlepší film a režie),
Přelet nad kukaččím hnízdem (Nejlepší film, režie, herec, herečka a scénář),
Annie Hallová (Nejlepší film, režie, herečka a scénář),
Lovec jelenů (Nejlepší film, režie, herec ve vedlejší roli) a nebo
Amadeus (Nejlepší film, režie, herec).
Oscara za Nejlepší film vyhrává film Přelet nad kukaččím hnízdemJedním ze světlých momentů byl také zasloužený Oscar za režii pro
Romana Polanského za válečné drama
Pianista, ačkoliv to nic nemění na tom, že Polanski je stále v myslích Američanů "zakázanou osobou". Příjemným momentem byl také Oscar za režii pro
Kathryn Bigelow za válečný film
Smrt čeká všude. Bigelow je stále první a jedinou ženou oceněnou Oscarem za režii, která je jinak výhradně mužskou záležitostí, což také není úplně v pořádku. Příjemným "ozvláštněním" bylo také nedávno vítězství dramatu
Moonlight nad favorizovaným muzikálem
La La Land. Za režii byl ovšem už "po zásluze" oceněn režisér
La La Landu, nikoliv režisér
Moonlight, který jako mnozí jiní před ním odešel s "cenou útěchy", Oscarem za scénář.
Kathry Bigelow přebírá Oscara za režii filmu Smrt číhá všudeOscarová Akdemie má zkrátka občas také své dny, ale většinou sází na jistotu, nikoliv na risk. Uvidíme, jaká překvapení, či naopak nepřekvapení si připravila na letošní ročník. To se dozvíme už za necelý měsíc, 24. února.