Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Lesk a bída Oscarů

Téma: Lesk a bída Oscarů

Vydáno: 27.01.2019 17:30 v sekci Články | Publicistika - Václav Limberk

S ohlášením nominací 91. ročníku přichází příležitost se ohlédnout za historií těchto cen, které tak často šláply vedle. Jakých největších přešlapů se oscarová Akademie dopustila a kdy se naopak trefila?

SDÍLET:    
Není tajemstvím, že vyhrát Oscara často neznamená být "Nejlepší", ale znamená to spíš cenu momentální největší oblíbenosti. V historii najdeme spoustu příkladů, kdy byli Oscaři předány "špatným" filmům a tvůrcům. Jaké nejkřiklavější případy oscarových přešlapů můžu uvést? Zde jsou některé z nich.

BÍDA

Kauza Scorsese

První omyl, jehož se oscarová Akademie dopustila, který mě napadá, se odehrál v roce 1981, kdy byly na Nejlepší filmy nominovány filmy Zuřící býkSloní mužTessPrvní dáma country music a Obyčejní lidé. Právě toto posledně jmenované obyčejné drama vyhrálo. Z dnešního hlediska, ale i tehdy muselo být každému jasné, že větší uměleckou a tím pádem i trvalejší hodnotu měly jiné dva filmy, Zuřící býk a Sloní muž. Vyhrát měl jeden z nich. Osobně se tedy více přikláním k boxerskému biopicu. Ještě markantnějším omylem se pak jeví Oscar za režii pro Roberta Redforda, kterého měl získat právě Martin Scorsese.

Leonardo DiCaprio ve filmu Skrytá identita / The DepartedTomuto režisérovi Akademie dlouho nemohla přijít na chuť. V roce 1991 se situace opakovala. V nominacích se za režii ocitl Scorsese za gangsterku Mafiáni, ale Oscara dostal Kevin Costner za režii westernu Tanec s vlky. Shodou okolností Costner byl podobně jako před deseti lety Redford také režijní debutant. Akademie se nad tímto režisérem "slitovala" v roce 2007, kdy mu konečně udělila Oscara za režii kriminálky Skrytá identita. Scorsese pak byl na Oscara nominován ještě dvakrát, za filmy Hugo a jeho velký objev a Vlk z Wall Street, ale pokaždé odešel s prázdnou. V prvním případě ho porazil Michel Hazanavicius s filmem The Artist, v tom druhém Alfonso Cuarón za sci-fi Gravitace. Za Huga ho měl Scorsese dostat. Klidně tak dnes mohl mít i čtyři Oscary za režii. Mimochodem, jediným režisérem se čtyřmi Oscary je legendární John Ford
Martin Scorsese přebírá Oscara za film Skrytá identita
David Lynch

Laura Harring, Naomi Watts ve filmu Mulholland Drive / Mulholland Dr.Své zkušenosti s neproměněnými nominacemi má také David Lynch. Poprvé byl nominován za režii filmu Sloní muž. O šest let později se ocitl v nominacích znovu za režii thrilleru Modrý samet. Nebýt toho, že v tom roce natočil Oliver Stone své válečné mistrovské dílo Četa, měl by Oscara v kapse. Takhle měl prostě smůlu. Nicméně v roce 2002 byl Lynch nominován potřetí a opět neúspěšně za svůj magnum opus Mulholland Drive. Spolu s ním byl nominován ještě veterán Robert Altman za stylovou kriminálku Gosford Park. Oba ale museli sledovat, jak si Oscara přebírá Ron Howard za drama Čistá duše. Oscara měl získat buď Lynch, nebo Altman. Mým osobním favoritem byl v tomto případě Lynch, jehož Mulholland Drive byl nedávno v jedné anketě označen jako "Nejlepší film 21. století", možná, na Oscara to ale bylo málo.

Ron Howard přebírá Oscara za film Čistá duše
Dennis Hopper

Gene Hackman, Dennis Hopper ve filmu Hráči z Indiany / HoosiersAni Dennis Hopper se zlaté sošky nikdy nedočkal. Nominován byl na ni dvakrát. V roce 1970 za scénář kultovní road movie Bezstarostná jízda a o 17 let později za vedlejší roli v dramatu Hráči z Indiany, kde hrál opilce milujícího basketbal. Ve stejném roce ale Hopper vytvořil kultovní roli Franka Boothe v Modrém sametu, v níž předvedl nezapomenutelný a ojedinělý herecký výkon. Právě za tuto roli měl být Hopper nominován a měl za ni také Oscara získat. To, že Akademie tento geniální herecký výkon naprosto ignorovala, je neomluvitelné. A kdo si dnes vzpomene na zapomenuté Hráče z Indiany

Dennis Hopper nominovaný na Oscara za film Hráči z Indiany
Willem Dafoe

Willem Dafoe ve filmu Četa / PlatoonVe stejném roce jako Dennis Hopper byl nominován za svou první velkou roli ve válečném dramatu Četa Willem Dafoe, který si tu zahrál postavu lidského seržanta Eliase. Byl to úžasný výkon a ze zcela nepochopitelných důvodů za něj Oscara nedostal. Akademie místo něj ocenila Michael Cainea za vedlejší roli v dramatu Hana a její sestry. V roce 1990 hrál Dafoe ve filmu Davida Lynche Zběsilost v srdci, kde vytvořil postavu Bobbyho Perua, který zkříží cestu dvěma hlavním postavám, Sailorovi a Lule. Dafoe tu brilantně vystřihl démonicky zlou postavu, ale podobně jako Hopper čtyři roky před ním zůstal Akademií ignorován, ačkoliv by cenu zasloužil. Když už jsme u toho, tak i Nicolas Cage tu byl herecky mimořádný, ale ani on nebyl za tento film nominován.

V roce 2002 byl Dafoe nominován podruhé za roli upíra Maxe Schrecka v hororu Ve stínu upíra. I za tuto roli by si herec zasloužil Oscara, ale porazil ho Benicio del Toro v dramatu Traffic - nadvláda gangů. Dafoe byl potřetí nominován loni za vedlejší roli v dramatu The Florida Project, kde ale neměl šanci proti Samu Rockwellovi. Oscara měl získat už dávno za Četu a také za Zběsilost v srdci.

Benicio Del Toro přebírá Oscara za film Traffic - nadvláda gangů
Peter Sellers

Geniální filmový komik a herec proslul jako detektiv Clouseau ze série o Růžovém panterovi. Mimo to byl ale také dvakrát blízko získání Oscara. Poprvé to bylo v roce 1965 za roli ve válečné satiře Doktor Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu. Sellers ale odešel s prázdnou. Oscara získal Rex Harrison za muzikál My Fair Lady. Podobně to bylo i s kategorií Nejlepší film a režie. Obě ocenění získal muzikál, ačkoliv ho měl získat právě geniální Kubrickův film.

Peter Sellers ve filmu Byl jsem při tom / Being ThereV roce 1980 se zdálo, že má Sellers Oscara jistého za exkluzivní výkon v politické satiře Byl jsem při tom, kde ztvárnil retardovaného zahradníka Chance. Jenže odešel s prázdnou. Akademia Oscara dala Dustinu Hoffmanovi za roli starostlivého otce v jinak konvenčním dramatu Kramerová versus Kramer. Hoffman je skvělý herec, ale Oscara by si zasloužil více o tři roky později za roli v komedii Tootsie. Tento film pak získal i obě hlavní ceny, za Nejlepší film a režii. Přitom v tomto roce natočil Francis Ford Coppola svůj válečný opus magnum Apokalypsa. Nebylo to poprvé ani naposledy, co Akademie dala přednost konvenčnímu filmu před výjimečným. 

Dustin Hoffman přebírá Oscara za film Kramerová versus Kramer
Zamilovaný Shakespeare

Gwyneth Paltrow ve filmu Zamilovaný Shakespeare / Shakespeare in LoveDůkazů, že Oscara za Nejlepší film ve skutečnosti nejlepší film nedostane, je spousta. Jedním z nich byl i Zamilovaný Shakespeare, který se v roce 1998 octnul v konkurenci výjimečných a lepších snímků, kterými byly Zachraňte vojína RyanaTenká červená linieKrálovna Alžběta a Život je krásný. Pomineme-li Život je krásný, který zvítězil v kategorii zahraniční film, pak všechny zde uvedené filmy by si Oscara zasloužily více než právě Zamilovaný Shakespeare. Rovněž v herecké kategorii měla být oceněna Cate Blanchett za Královnu Alžbětu místo Gwyneth Paltrow. Akademie šla zase jednou cestou nejmenšího odporu. 

Gwyneth Paltrow přebírá Ocara za film Zamilovaný Shakespeare
Al Pacino

Al Pacino ve filmu Kmotr II / The Godfather: Part IITento výjimečný herec měl v 70. letech, kdy vytvořil celou šňůru pozoruhodných hereckých výkonů ve filmech KmotrSerpicoKmotr IIPsí odpoledne a ...a spravedlnost pro všechny, pověstnou smůlu. Pokaždé mu Oscara "vyfoukl" někdo jiný. Nejméně zasloužené to bylo v roce 1975, kdy byl Pacino nominován podruhé za roli Michaela Corleoneho v druhém Kmotrovi. Že za něj nedostal Oscara poprvé, budiž, zastínil ho legendární Marlon Brando, ale že ho nedostal ani napodruhé, to je skandální. Zvláště, když si uvědomíme, že ocenění dostal Art Carney za road movie s kocourem Harry a Tonto. Nic proti němu, ale kdo si dnes vzpomene na Arta Carneye nebo na tento film? Zatímco Pacino je dnes legenda, stejně jako Kmotrové. Pacino si tak musel počkat až do roku 1992, kdy ho Akademie konečně ocenila za roli slepého poručíka ve Vůni ženy.

Al Pacino získává Oscara za filmu Vůně ženy
Orson Welles

Joseph Cotten, Everett Sloane ve filmu Občan Kane / Citizen KaneSmůlu na Oscary mělo i "geniální dítě" Orson Welles, jehož prvotina Občan Kane je už po mnoho let mnohými povážována za "Nejlepší film na světě". V době svého vzniku to ale nikdo nepoznal. Občan Kane byl sice nominován v roce 1942 za Nejlepší film i režii, ale Oscara získal na jeho úkor film Bylo jednou jedno zelené údolí John Ford. A vzpomene si dnes někdo na tento snímek? Jak je vidět, Oscaři do budoucna nehledí a na historii nemyslí. Ocení prostě film, který se jim toho roku zrovna nejvíce líbí. A Občan Kane to nebyl. Welles se tak musel spokojit s "cenou útěchy" za scénář, což se dá také přečíst "Jako režiséra tě nebereme, tak tady máš aspoň Oscara za scénář". Welles musel tehdy v duchu skřípat zubama, když si Oscara za scénář spolu s Hermanem J. Mankiewiczem přebíral. Mnohem radši by byl oceněn jako režisér tohoto přelomového díla. Welles obdržel "čestného" Oscara až v roce 1971. V pohodě, ale za Občana Kanea ho dostat měl, za režii i Nejlepší film. 

Orson Welles získává čestného Oscara
Ridley Scott

Russell Crowe ve filmu Gladiátor / GladiatorKoho oscarová Akademie také nemá ráda, je Ridley Scott. Jeho historický velkofilm Gladiátor sice zvítězil v kategorii Nejlepší film (nezaslouženě, měl vyhrát krimisnímek Traffic - nadvláda gangů), ale Scott odešel opět s prázdnou. Oscara za režii, kterého měl už skoro v rukou, nakonec dostal režisér Trafficu Steven Soderbergh. Zvláštní. Proč tedy Akademie neudělila Oscara Scottovi, když se jim jako Nejlepší film jevil Gladiátor? Scott byl na Oscara nominován poprvé až v roce 1992 za road movie Thelma a Louise. Tehdy ho porazil Jonathan Demme za Mlčení jehňátek. Ale co Scottovy geniální kousky Vetřelec a Blade Runner? Jaktože nebyl nominovaný za ně? To se tehdy Akademie nacházela v hibernaci, když se tyto filmy hrály v kinech? Neuvěřitelné. Scott byl pak nominován ještě dvakrát, za válečné drama Černý jestřáb sestřelen a za sci-fi Marťan, ale opět neuspěl. Je ostudou Akademie, že Scott na svého prvního Oscara stále ještě čeká a kdoví, zda se ho vůbec někdy dočká. 

Steven Soderberg přebírá Oscara za režii filmu Traffic - nadvláda gangů
Vymítač ďábla

Fotografie z filmu Vymítač ďábla / The ExorcistV roce 1974 měl u oscarového dělení nakonec smůlu i Vymítač ďábla, který je dnes mnohými považován za "Nejlepší horor vůbec". Tehdy ale Akademie upřednostnila mnohem pohodovější snímek, nostalgické retro Podraz, u kterého si člověk na rozdíl od sledování Vymítače ďábla nedrásá nehty vlasy a kůži, ale může v klidu srkat colu a ujídat popcorn. Není sporu o tom, že z hlediska historického má Vymítač ďábla daleko trvalejší hodnotu než Podraz, ale Akademie, jak jsem už jednou napsal, na toto hledisko nebre zřetel. Oscara dostane pouze to, co se v daném roce zrovna její většině více zamlouvá.

Také za režii byl místo Williama Friedkina oceněn George Roy Hill. Bylo to snad proto, že Friedkin byl oceněn dva roky předtím za Francouzskou spojku? V historii Oscarů ale není výjimkou, že tvůrce dostane Oscara třeba i dvakrát za sebou. John FordKatharine Hepburn nebo Tom Hanks o tom ví své. Legendární horor pak bral opět jen onu "cenu útěchy" v podobě Oscara za adaptovaný sénář, který získal autor předlohy k filmu William Peter Blatty. Správně si měl ale tehdy Vymítač odnést ještě Oscary za Nejlepší film a režii.

Oscara za Nejlepší film vyhrává film Podraz

LESK

Jack Nicholson ve filmu Přelet nad kukaččím hnízdem / One Flew Over the Cuckoo's NestAle oscarová Akademie má občas i své světlé chvilky, abych jí úplně nekřivdil. Předně je třeba jako velké plus brát to, že byly už ve své době rozpoznány trvalé kvality filmů jako Kmotr (Nejlepší film), Kmotr II (Nejlepší film a režie), Přelet nad kukaččím hnízdem (Nejlepší film, režie, herec, herečka a scénář), Annie Hallová (Nejlepší film, režie, herečka a scénář), Lovec jelenů (Nejlepší film, režie, herec ve vedlejší roli) a nebo Amadeus (Nejlepší film, režie, herec).

Oscara za Nejlepší film vyhrává film Přelet nad kukaččím hnízdem

Jeremy Renner, Anthony Mackie ve filmu Smrt čeká všude / The Hurt LockerJedním ze světlých momentů byl také zasloužený Oscar za režii pro Romana Polanského za válečné drama Pianista, ačkoliv to nic nemění na tom, že Polanski je stále v myslích Američanů "zakázanou osobou". Příjemným momentem byl také Oscar za režii pro Kathryn Bigelow za válečný film Smrt čeká všude. Bigelow je stále první a jedinou ženou oceněnou Oscarem za režii, která je jinak výhradně mužskou záležitostí, což také není úplně v pořádku. Příjemným "ozvláštněním" bylo také nedávno vítězství dramatu Moonlight nad favorizovaným muzikálem La La Land. Za režii byl ovšem už "po zásluze" oceněn režisér La La Landu, nikoliv režisér Moonlight, který jako mnozí jiní před ním odešel s "cenou útěchy", Oscarem za scénář. 
Kathry Bigelow přebírá Oscara za režii filmu Smrt číhá všude

Oscarová Akdemie má zkrátka občas také své dny, ale většinou sází na jistotu, nikoliv na risk. Uvidíme, jaká překvapení, či naopak nepřekvapení si připravila na letošní ročník. To se dozvíme už za necelý měsíc, 24. února.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 7. týden
Top 20 ČR: Ženy v běhu jen tak někdo nedoběhne Domácí komedii Ženy v běhu už vidělo přes půl milionu diváků a jde o neotřesitelný fenomén začátku tohoto roku. Její pozici neohrozila ani z dálky nová komedie Léto s gentlemanem. čtěte zde
Vydáno: 19.02.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Úhoři mají nabito 2/10
Recenze: Černá komedie Úhoři mají nabito je zoufale nesoudržná a nevtipná Pět mužů se převléká za policejní zásahové komando a pak šikanuje a fyzicky napadá nic netušící lidi. Nová komedie Vladimíra Michálka a Petra Pýchy postrádá morálku, humor, konzistenci i smysl. čtěte zde
Vydáno: 19.02.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Box office: 7. víkend
Box Office: Alita si vybojovala prvenství Akční sci-fi Alita: Bojový anděl sice ovládlo vrchol zámořského žebříčku tržeb, ale šlo o velmi slabé vítězství. Z ostatních novinek si vedla dobře komedie Isn´t it Romantic. čtěte zde
Vydáno: 18.02.2019 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Oscar 2019: Nejlepší herec v hlavní a vedlejší roli
Oscar 2019: Nejlepší herec v hlavní a vedlejší roli 91. ročník předávání cen Oscarů má v mužských hlavních i vedlejších kategoriích dva velké favority. Jací to jsou? To vám prozradí naše tradiční oscarové analýzy. čtěte zde
Vydáno: 17.02.2019 09:30 v sekci Články | Publicistika
1
Oscar 2019: Nejlepší herečka v hlavní a vedlejší roli
Oscar 2019: Nejlepší herečka v hlavní a vedlejší roli V ženských hereckých kategoriích mají šanci na svého prvního Oscara Glenn Close nebo Lady Gaga v hlavní a Regina King ve vedlejší roli. čtěte zde
Vydáno: 16.02.2019 09:30 v sekci Články | Publicistika
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Hilary Duff je Sharon Tate v traileru The Haunting of Sharon Tate (14.02.2019 11:50 v Novinky | Trailery)
- The Devil in the White City bude TV série (12.02.2019 11:23 v Novinky | Zprávy)
- Studená válka porazila Romu v kameramanském klání (10.02.2019 11:46 v Novinky | Zprávy)
- Oscar 2019: Nejlepší kamera (09.02.2019 09:30 v Články | Publicistika)
- Tom Hanks natočí s Paulem Greengrassem News of the World (08.02.2019 09:38 v Novinky | Zprávy)
- Cenu za režii DGA získal Alfonso Cuarón (03.02.2019 10:18 v Novinky | Zprávy)
- Oscar 2019: Nejlepší hudba a píseň (02.02.2019 12:00 v Články | Publicistika)
- Stroj času: Mrazivě autentický Schindlerův seznam (31.01.2019 07:30 v Recenze | Stroj času)
- Once Upon a Time in Hollywood: podívejte se na nové fotky (26.01.2019 07:18 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Milý Frankie, vše je ztraceno, protože všechny cesty vedou do hrobu (25.01.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Nicolas Cage v hororu Color Out of Space (24.01.2019 11:18 v Novinky | Zprávy)
- Oscar 2019: nominacím vévodí Roma a Favoritka (22.01.2019 15:07 v Novinky | Zprávy)
- Nejlepším filmem roku 2018 podle producentů je Zelená kniha (20.01.2019 09:44 v Novinky | Zprávy)
- Top 10: Nejlepší kameramani pracující v současném Hollywoodu (19.01.2019 18:30 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   06/2019

Alita: Bojový Anděl
7/10

Akční sci-fi adaptaci japonského komiksu o znovuzrozené dívce s robotickým tělem, která se díky svým bojovým schopnostem stane lovkyní odměn, měl původně natočit James Cameron, nakonec se ale o její realizaci postaral Robert Rodriguez.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver