Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Vendeta

Recenze: Vendeta

Vydáno: 18.11.2011 13:55 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Jaroš | foto: 2011 Bontonfilm

Jak se zachovat v případě, když mladiství zločinci předem počítají s tím, že díky svému věku zůstanou nepostižitelní? O tom vypráví povedený nový český thriller debutujícího režiséra Miroslava Ondruše Vendeta.

VendetaRecenzoval/a Jan Jaroš dne 18.11.2011 13:55. Jak se zachovat v případě, když mladiství zločinci předem počítají s tím, že díky svému věku zůstanou nepostižitelní? O tom vypráví povedený nový český thriller debutujícího režiséra Miroslava Ondruše Vendeta. Hodnocení: 3.5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
V posledních letech se vynořila řada filmů (Svědomí Denisy Klánové, Bastardi), které upozorňovaly na to, že někteří mladiství zločinci - a zvláště ti mimo dosah zákona, protože jim ještě není patnáct let - si osvojili mimořádnou bezohlednost i brutalitu a jsou schopni i zavraždit. A nemusejí pocházet z prostředí eufemisticky řečeno nepřizpůsobivého ani se potýkat s nějakou psychickou vyšinutostí: thriller Vendeta, natočený debutujícím režisérem Miroslavem Ondrušem, jim přisuzuje naprosto spořádané rodinné zázemí.
Jejich jedinou vadou je citová deprivace (mám-li použít termín MUDr. Františka Koukolíka), zcela v nich vyhasl soucit i pocit viny. Čtrnáctiletému školákovi se podařilo stejně starou dívku (ztělesnila ji Lucie Šteflová, zrající v nadějnou herečku) vylákat do odlehlých zdevastovaných budov s tím, že si spolu s dalšími dvěma kamarády "užije" - a vědomě spoléhali na svou nepostižitelnost. Jenže děvče nebylo povolné podle jejich představ, a incident dospěl k tragickému rozuzlení. Spatříme ovšem jen úvodní výjevy předcházející sexuálnímu útoku; o tom, co následovalo, vypovídá toliko magnetofonový záznam výslechů...
Režisér (jenž si napsal i scénář), jakkoli "dětem" poskytuje velký prostor, se vlastně jimi podrobněji nezabývá, pomíjí kořeny a bližší rozkrytí jejich hrůzného činu. Líčí je v dosti schematickém rozvržení (najmě v případě obtloustlého jelimánka) a ve zjednodušujících vztahových konturách, ať již přibližuje jejich nejprve verbální vybuzení k násilí nebo tlak stádního jednání, kdy ani váhající chlapec již nedokáže uniknout z doléhajícího sevření společně prováděného zločinu.
Větší, z dramatického hlediska zásadní prostor je věnován postavě dívčina otce (Ondřej Vetchý), jenž poté, co vyslechne verdikt, že dosud bezproblémoví pachatelé zřejmě uniknou i polepšovně, aby prý se jim nekomplikovala budoucnost (!), rozhodne se vzít spravedlnost do vlastních rukou. Pro začátek souhlasí se čtyřmi miliony korun, které úplatní poldové žádají za jejich vydání...
Takto vystavěných příběhů, často přímočaře rozehrávaných, vzniklo mnoho, mnohé dobrodružné filmy obsahují v menší či větší míře prvek pomsty. Ondruš však chce přiblížit rozpoložení člověka bytostně vzdáleného jakýmkoli násilnostem, jenž musí překonat mohutné zábrany ve svém nitru, než takříkajíc zapře sám sebe a rozhodne se jednat. A ani tehdy nezvládá vypjatou situaci bez problémů, potřísněn krví se dokonce hroutí, postižen krátkodobou ztrátou paměti. V takovém stavu jen nalezne nic netušící lesník (Oldřich Kaiser), zprvu jej považující za oběť přepadení.
Ondrušovi lze zazlívat, že ponejvíce postihuje vnější příznaky zachycovaných událostí, že se toliko z vnějšku a často toporně soustředí na jednající figury, aniž by výrazněji rozkryl třeba rodinné zázemí ať již mladistvých pachatelů nebo samotného mstitele, jenž vyhlíží, jako kdyby žil zcela sám jen s dcerou, nezazní jediná zmínka o její matce. Z toho důvodu zůstává i herecké ztvárnění na úrovni vnějškové expresivní kresby, které schází jemnější postižení motivační spleti.
Platí to nejen na mladistvé pachatele a uplacené poldy, ale zejména na Vetchého otce, ovládaného zaslepeným odhodláním za jakoukoli cenu uskutečnit zamýšlené úmysly, drtícího svůj bol mezi zuby, odmítaje byť jen připustit lesníkův argument, že žádnou odvetou již nic nenapraví. Věrohodněji vychází Kaiserův lesník coby kulhající zestárlý muž, ocitnuvší se na složité mravní křižovatce, sám ohrožen a zvažující, zda se pod nátlakem podřídí - a jeho osud se mstícímu otci stává varovným mementem.
Thrillerový rozměr umocňuje vizuální pojednání, v němž kameraman Martin Štrba zdůrazňuje skrze syrovost přírodního rámce ponuré lidské počínání. Režisérovo obeznámení se současnými vypravěčskými trendy prokazuje zasazení příběhu do zavlhlé lesní scenerie, bývalého vojenského prostoru, dosud liduprázdného. Vpíjí se tak do divákova vnímání stejně intenzivně jako vzbuzuje napětí dobře natočenou, inscenačně nepřemrštěnou automobilovou honičkou nebo zoufalým prcháním jednoho z delikventů s rukama spoutanýma za zády.
Český trailer filmu Vendeta
Vendeta je prvotina zvládnutá režijně na pozoruhodné úrovni, i hudební složka (Petr Ostrouchov), pracující dokonce s Mozartovým Requiem, se díky své kovové řinčivosti zadírá do povědomí. Vady jsou na vrub především scenáristického rozkresu. Ukazuje se, že Ondrušovy schopnosti literární nedosahují výše těch režijních, že by možná k sobě potřeboval nějakou spřízněnou duši, která by příběhu vtiskla větší plasticitu.

Vratislav Šálek: PROMARNĚNÝ POTENCIÁL

Úhel pohledu

Nadšení kolegy Jaroše poměrně chápu, ale sdílím ho jen částečně. Faktem je, že Vendeta má od prvních chvil slušně našlápnuto, divák je natěšen, co se bude dít dál a debutující Miroslav Ondruš tu v rámci možností dobře kouzlí s atmosférou a opravdu se snaží o thrillerové napětí. Jelikož ale hlavní munici v podobě spáchaného zločinu vystřílí poměrně brzy, ve druhé polovině se mu koncept rozpadne pod rukama. Najednou přestává fungovat logika a na povrch vyplouvá hodně nedořešených a pouze naznačených motivů. A dialogy navíc nejsou nikterak zajímavé. A taktéž používaná dokumentární kamera je někdy přes míru. Hodně toho naštěstí zachraňují herci - hlavně Vetchý, Chmela, Kaiser (jehož postava je ale mírně zbytečná), Taclík a mladá Lucie Šteflová - díky kterým film neklesne pod průměrné hodnocení a kteří ostře kontrastují s ne příliš dobrými výkony třech mladých pachatelů. A je to škoda, protože se tu najdou i hodně silné a emotivní scény (například ta s diktafonem) a i onen námět je sám o sobě velice zajímavý. Jen špatně zpracovaný. Pro mě osobně promarněný potenciál.
Verdikt: 6/10.


NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
7/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 8. 11. 2024 - 14. 11. 2024
TV tipy: Paris hledá nadějnou mladou ženu Helenu a bod obnovy Po hodně dlouhé době se televizní dramaturgové utrhli ze řetězu a v tomto týdnu nabízejí hned několik atraktivních snímků, které jsou mnohdy raritní. Největším lákadlem je ale nepochybně premiéra české sci-fi Bod obnovy.... čtěte zde
Vydáno: 08.11.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 45. týden
Kinopremiéry: Pyšná princezna hledá v kuchyni hranice přežití První listopadové premiéry upozorní všechny na to, že už se blíží Vánoce. Největšími diváckými lákadly totiž jsou akční komedie Red One o únosu Santy Clause a nová, tentokráte animovaná verze legendární pohádky Pyšná... čtěte zde
Vydáno: 06.11.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 44. týden
Top 20 ČR: Bez novinek vede Venom V českých kinech panuje dominance třetího dílu Venoma, který spolu s osvědčenými domácími tituly odrazil nápor všech, málo výrazných novinek. čtěte zde
Vydáno: 05.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 44. víkend
Box office: Venom neměl konkurenci Venom: Poslední tanec se udržel v čele žebříčku Box office jednoduše proto, že neměl žádnou konkurenci. Tou jedinou byla novinka Here, která ale propadla. čtěte zde
Vydáno: 04.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 1. 11. 2024 - 7. 11. 2024
TV tipy: Milovaný bezbožník prošel bitvou u La Plata Také začátek listopadu v televizích pokračuje v nastoleném trendu a prakticky rezignuje na jakoukoli zajímavou premiéru. Náš výběr tak tentokrát tvoří pouhá trojice málo známých dramat, která ale rozhodně mají co nabídnout. čtěte zde
Vydáno: 01.11.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Komedie o dezinformacích Jana Hřebejka Výjimečný stav je plná stereotypů (19.10.2024 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Úsměv zapříčinil v Megalopolis výjimečný stav (16.10.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Trailer: Jan Hřebejk vyhlašuje Výjimečný stav (27.08.2024 08:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Agatha, Sněhurka a čertí brko jsou dokonalou partií (09.08.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: V hlavě zahradníka se odehrává zatracená krvavá láska (17.07.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny (27.03.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Madam Web se ocitá v zóně zájmu Boba Marleyho (14.02.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Vikingové cvičí draka, prochází uličkou přízraků a objasňují smrt na Nilu (29.12.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Sestra hledá každý den odvahu k tlusté řecké svatbě (06.09.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Churchill a Hrabě Monte Christo chystají zlatý podraz (28.04.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Bojovník s peklem je rudý kapitán, který utíká do bezpečí (14.04.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Tenkrát v Hollywoodu patřili apoštol Pavel a myši do nebe (07.04.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Přenašeč Spider-Man jede daleko od domova poslední závod, v němž chce vždycky zvítězit (24.03.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Železný stisk Spider-Mana je mimořádnou událostí (17.03.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Příběh zrození mladého mesiáše je téměř dokonalé tajemství (23.12.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Grinch pořádá hon na pačlověky a chce splnit tři přání pro Popelku (16.12.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Fabelmanovi vypráví vánoční příběh z divnosvěta (23.11.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: 10 domácích tvůrců nejhorších filmů od roku 1989 (12.11.2022 11:30 v Články | Publicistika)
- Kinopremiéry: Black Panther je obětí Michaela Kocába (09.11.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Pohádka Jana Budaře Princ Mamánek nevyrovnaně vypráví o lásce a smrti (30.10.2022 10:30 v Recenze | Premiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   40/2024

Joker: Folie à Deux
3/10

Pokračování dvěma Oscary oceněného filmu Joker pojal jeho režisér Todd Phillips jako kombinaci vězeňského thrilleru, soudního dramatu a muzikálu. Výsledek je však vleklý, těžkopádný a myšlenkově plochý.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe