Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Princ Mamánek

Recenze: Pohádka Jana Budaře Princ Mamánek nevyrovnaně vypráví o lásce a smrti

Vydáno: 30.10.2022 10:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Česká televize

Pohádkový příběh o rozmazleném princi, který je skoro ve čtyřiceti letech poprvé v životě nucen opustit zámek a objevovat okolní svět, je zároveň hojně proložen motivem smrti a dalšími dospělými tématy.

Princ MamánekRecenzoval/a Jan Varga dne 30.10.2022 10:30. Pohádkový příběh o rozmazleném princi, který je skoro ve čtyřiceti letech poprvé v životě nucen opustit zámek a objevovat okolní svět, je zároveň hojně proložen motivem smrti a dalšími dospělými tématy. Hodnocení: 1.5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Jan Budař ve filmu  / Princ Mamánek
© Bontonfilm
Česká pohádka Princ Mamánek je vysněným projektem herce Jana Budaře, který ji režíroval, napsal a produkoval coby svůj celovečerní debut. Kromě toho ji natočil podle vlastní stejnojmenné knižní předlohy z roku 2017, ztvárnil v ní titulní hlavní roli a složil do ní hudbu a také několik písniček, jež dokonce osobně nazpíval spolu s Veronikou Khek Kubařovou, která ve filmu též hraje. Jde tedy o jeho vlastní osobité autorské dílo, které mělo potenciál vnést trochu svěžího větru do žánru české filmové pohádky, notně zatuchlého donekonečna se opakujícími tématy, motivy a šablonovitými zápletkami. Tyto naděje sice zůstaly spíše nenaplněny, nicméně z konvencí klasických pohádek Princ Mamánek i tak částečně vybočuje.

Hlavním hrdinou je princ Ludvík (Jan Budař), kterému je už 39 let, leč přesto je stále dennodenně hýčkaný a rozmazlovaný svou královskou maminkou, jako kdyby byl dítě. Vždy dostal všechno, co si kdy přál, ale zároveň nikdy nevytáhl paty ze zámku, všechny životní zkušenosti doposud čerpal pouze z knih, ze všeho má strach a nikdy se nedostal do kontaktu s prostým lidem, jemuž by jednou měl začít vládnout. (Královnu mimochodem hraje slovenská herečka Jana Nagyová, proslavená postavou Arabely, pro níž je toto první filmová role od rozpadu Československa. Jde tedy o její velký návrat po téměř třicetileté pauze.) 

Martin Huba ve filmu  / Princ Mamánek
© Bontonfilm
Královi (Martin Huba) ale jednoho dne rupnou nervy, nechá Ludvíka omámit uspávacím prostředkem a bez vědomí královny jej nechá v noci odvézt daleko od zámku do lesů, aby si synáček vyzkoušel život v normálním světě a získal cenné praktické zkušenosti. Když se princ ráno probudí uprostřed lesa, zmatený, vyděšený, bez paruky a s nuzným oblečením, tak zároveň zjišťuje, že není sám. Jako ochránce mu byl přidělen rytíř-alkoholik Hudroval (Ondřej Vetchý), jenž mu má zároveň dělat průvodce – přičemž ale sám zjevně pořádně neví, kudy se směrem k hradu vydat a jak dlouho by jim cesta měla trvat.

Navzdory vtipně znějícímu námětu ale po celý zbytek filmu nedojde prakticky k ničemu, co by dokázalo vyvolat cokoli intenzivnějšího než letmé pousmání. Mohlo by se zdát, že Princ Mamánek využije slibnou výchozí situaci k erupci humoru vyplývajícího z konfrontace rozmazleného a ustrašeného prince se skutečným světem, s běžnými lidmi a s předměty a nástroji, které v životě nedržel v ruce a neumí s nimi zacházet. Že během návratu do zámku bude muset překonat řadu těžkostí, naučit se starat sám o sebe, a třeba i porozumět svému království a lidem v něm a naučit se vládnout. Nic z toho se ale v podstatě nestane – příběh totiž klade Ludvíkovi do cesty jen minimum překážek.

Ondřej Vetchý ve filmu  / Princ Mamánek
© Bontonfilm
Každou svízelnou situaci za prince vyřeší buď rytíř Hudroval, nebo vesnická šenkýřka Běta (Veronika Khek Kubařová), která s Ludvíkem začne okatě flirtovat hned od jejich první společné scény (z čehož vzejde velmi jalová a předvídatelná romantická linie). Během svého putování se princ potká pouze se zhruba půltuctem obyčejných lidí a se čtyřmi nadpřirozenými bytostmi, což za reprezentativní vzorek populace celého království tak úplně považovat nelze. Během celého filmu se mu do rukou dostane nanejvýš dřevěný klacek, který beztak ani nepoužije. Pokud se měl Ludvík ve scénáři v průběhu děje přeměnit ze samolibého, bojácného a rozmazleného maminčina mazánka v empatického, samostatného a vyspělého vladaře, tak na plátně nejenže tuto proměnu nevidíme, ale nevidíme ani ty situace, které by ji měly zapříčinit.

Příběh Prince Mamánka tudíž poskytuje jen minimální záminku pro vývoj hlavního hrdiny a je i na pohádkové standardy vyloženě slabý. Namísto toho se prioritou ukazuje být něco jiného. Jan Budař totiž ke snímku přistupuje jako k bezmála psychoanalytické rozpravě o duševním stavu plešatícího dospělého muže s Oidipovským komplexem, který po životě stráveném ve slonovinové věži trpí samotou, strachem ze tmy, nízkou sociální inteligencí a řadou dalších neuróz. Proti Ludvíkovi nestojí žádná záporná postava, neb hlavním nepřítelem mu jsou jeho četné duševní neduhy, kvůli nimž se na své pouti musí vypořádat hlavně sám se sebou.

Jana Nagyová ve filmu  / Princ Mamánek
© Bontonfilm
Velmi výrazným motivem je smrt, která je ve snímku mnohokrát skloňována při každé vhodné příležitosti, a k níž si princ musí během filmu nalézt cestu. Nejprve se Ludvík na počátku filmu nevhodně a lehkovážně zmíní o smrti před svým otcem, pak se ale dozvídá o její pravé podstatě prostřednictvím vedlejších postav, a to včetně hrobníka (Boleslav Polívka) nebo ducha oběšence (Vladimír Javorský), který se před smrtí schovává. Ve finále se pak princ střetává i se Smrtí samotnou, u níž má složit dle dříve vyřčené věštby něco na způsob závěrečné zkoušky. Celý film je i uvozen citátem/hádankou o smrti a vůbec je s tímto motivem provázán mnohem silněji, než je u pohádek obvyklé.

Bylo by dost odvážné, kdyby se Princ Mamánek doopravdy stal pohádkově laděným ponorem do duševních pochodů a úzkostí muže středního věku. Ve skutečnosti však film s touto tendencí spíš jen laškuje, a kromě toho na sebe vrší obsah, který naopak směřuje ke zjednodušování a infantilitě. Ambiciózní záměry a řešení dospěláckých témat tak nepochopitelně rozmělňuje a zlehčuje s neslučitelnou křečovitou dětinskostí evokující to nejhorší z pohádek Zdeňka Trošky. Hlavním zdrojem humoru se pro něj stávají postavy dvou ošklivých a špinavých čarodějnic-hospodských (Kateřina Antošová a Veronika Daušová), které obě šišlají, šilhají, vyplazují jazyky a mluví pisklavými hlasy. Primitivnějších způsobů, jak se zavděčit menším dětem, již mnoho neexistuje. Všechno to pitvoření je navíc roztaženo asi na půlhodinu (takže zabírá cca třetinu filmu), což je skoro k nepřežití.

Veronika Khek Kubařová ve filmu  / Princ Mamánek
© Bontonfilm
Kromě toho je Princ Mamánek značně nevyrovnaný i z hlediska tónu, jenž neustále přepíná mezi odlehčenou zábavou a hutně temnou vážností, a také po stránce filmařského stylu, který působí značně nesourodě. Závěrečný záběr filmu vyznívá podivně a budí rozpaky, stejně jako dosti zmatené pasáže odehrávající se až v psychedelicky pojaté říši Smrti. Jedna konkrétní scéna, v níž se hrdinové schovávají pod převisem před proradnými čarodějnicemi, je zcela zřejmě odkazem na podobnou pasáž z Pána prstenů: Společenstva prstenu – přičemž jde ale v celém filmu o jedinou scénu, která cituje nějaký zahraniční a takto známý filmový vzor. Chvílemi jsou nejasné i motivace postav nebo důvod existence některých rekvizit a víceméně nadbytečně se jeví také přítomnost opakujícího se vypravěče. Dramaturgicky zvláštní je též záměr objasnit divákům minulost dvou vedlejších postav, které ale ihned poté z děje zmizí a už se do něj nevrátí, takže jakákoli snaha dodat jim na poslední chvíli větší hloubku přijde vniveč. 

Je evidentní, že Jan Budař strávil mnoho let usilovnou prací na přípravách a realizaci příběhu, který sám vytvořil úplně od základů a jenž byl blízký jeho srdci. Navíc měl odvahu se s ním odlišovat a zabrousit i do témat, na která u filmových pohádek nejsme zvyklí. O to víc ale zamrzí, že jeho Princ Mamánek tolik doplácí na vzájemně nekompatibilní střet mezi dětskou a dospělou optikou a na mnoho dalších nedostatků, které budou překážkou pro oba divácké tábory. Leckoho sice možná osloví svou jinakostí a dobře míněným a netradičním pokusem o psychologickou či dospělejší nadstavbu, ale už tolik nezaujme příběhem, hereckými výkony, ani čímkoli dalším.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer k filmu Princ Mamánek

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
3/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 41. týden
Kinopremiéry: Transformers si vyrobili substanci ze semínka posvátného fíkovníku Ačkoli v tomto týdnu obohatí programy kin celých dvanáct novinek, žádnou zásadní, která by měla zbořit jejich pokladny, v nich nehledejte. K těm nejzajímavějším se určitě řadí body horor Substance a animovaní Transformers. ... čtěte zde
Vydáno: 09.10.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 40. týden
Top 20 ČR: Joker sesadil Vlny Druhý díl Jokera ukončuje po sedmi týdnech kralování Vln a ocitá se na vrcholu domácího žebříčku tržeb. Jeho víkendová návštěvnost však byla jen průměrná. čtěte zde
Vydáno: 08.10.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office:40. víkend
Box office: Joker 2 má špatný otvírák Druhý díl Jokera, který přichází pět let po prvním filmu, nezopakoval hvězdný start svého předchůdce, a to i přesto, že se umístil na prvním místě. čtěte zde
Vydáno: 07.10.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Joker: Folie à Deux 3/10
Recenze: Muzikálové pokračování Joker: Folie à Deux selhává na mnoha úrovních Pokračování dvěma Oscary oceněného filmu Joker pojal jeho režisér Todd Phillips jako kombinaci vězeňského thrilleru, soudního dramatu a muzikálu. Výsledek je však vleklý, těžkopádný a myšlenkově plochý. čtěte zde
Vydáno: 04.10.2024 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 4. 10. 2024 - 10. 10. 2024
TV tipy: Řezníci spáchali na panenské královně zločin v šantánu I další říjnový týden pokračuje v televizích v nastoleném trendu neustálých repríz. Náš výběr tak znovu tvoří pouhé čtyři filmy, které mají společné to, že se na ně víceméně zapomnělo a prakticky se nepřipomínají. čtěte zde
Vydáno: 04.10.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: Amerikánka, Janžurka a Rozzum se ztratily v divočině (25.09.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Amerikánka míří do kin (29.08.2024 11:30 v Novinky | Trailery)
- Trailer: Poklad (27.08.2024 16:30 v Novinky | Trailery)
- Trailer: Jan Hřebejk vyhlašuje Výjimečný stav (27.08.2024 08:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Agatha, Sněhurka a čertí brko jsou dokonalou partií (09.08.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny (27.03.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Protivná sprostá kung fu panda vyzvala železné bratry (06.03.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Trailer: Gump - jsme dvojka (05.03.2024 14:30 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Drama Sucho pojednává o provázanosti přírody s mezilidskými vztahy (19.02.2024 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Madam Web se ocitá v zóně zájmu Boba Marleyho (14.02.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Trailer: Sucho Bohdana Slámy (11.01.2024 17:30 v Novinky | Trailery)
- Kinopremiéry: Napoleon slaví Den díkůvzdání a odhaluje tajemství a smysl života (22.11.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Muž na laně a skřítek si připíjí na zvrácenost strachu (20.10.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Citlivý vymítač ďábla hledá znamení víry (11.10.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Top 20 ČR: Kazma si stále drží vedení (05.09.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- TV tipy: Emma žije psí život v prohnilé zemi (28.07.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Trailer: Citlivý člověk (31.05.2023 12:30 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   40/2024

Joker: Folie à Deux
3/10

Pokračování dvěma Oscary oceněného filmu Joker pojal jeho režisér Todd Phillips jako kombinaci vězeňského thrilleru, soudního dramatu a muzikálu. Výsledek je však vleklý, těžkopádný a myšlenkově plochý.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe