Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Princ Mamánek

Recenze: Pohádka Jana Budaře Princ Mamánek nevyrovnaně vypráví o lásce a smrti

Vydáno: 30.10.2022 10:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Česká televize

Pohádkový příběh o rozmazleném princi, který je skoro ve čtyřiceti letech poprvé v životě nucen opustit zámek a objevovat okolní svět, je zároveň hojně proložen motivem smrti a dalšími dospělými tématy.

Princ MamánekRecenzoval/a Jan Varga dne 30.10.2022 10:30. Pohádkový příběh o rozmazleném princi, který je skoro ve čtyřiceti letech poprvé v životě nucen opustit zámek a objevovat okolní svět, je zároveň hojně proložen motivem smrti a dalšími dospělými tématy. Hodnocení: 1.5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Jan Budař ve filmu  / Princ Mamánek
© Bontonfilm
Česká pohádka Princ Mamánek je vysněným projektem herce Jana Budaře, který ji režíroval, napsal a produkoval coby svůj celovečerní debut. Kromě toho ji natočil podle vlastní stejnojmenné knižní předlohy z roku 2017, ztvárnil v ní titulní hlavní roli a složil do ní hudbu a také několik písniček, jež dokonce osobně nazpíval spolu s Veronikou Khek Kubařovou, která ve filmu též hraje. Jde tedy o jeho vlastní osobité autorské dílo, které mělo potenciál vnést trochu svěžího větru do žánru české filmové pohádky, notně zatuchlého donekonečna se opakujícími tématy, motivy a šablonovitými zápletkami. Tyto naděje sice zůstaly spíše nenaplněny, nicméně z konvencí klasických pohádek Princ Mamánek i tak částečně vybočuje.

Hlavním hrdinou je princ Ludvík (Jan Budař), kterému je už 39 let, leč přesto je stále dennodenně hýčkaný a rozmazlovaný svou královskou maminkou, jako kdyby byl dítě. Vždy dostal všechno, co si kdy přál, ale zároveň nikdy nevytáhl paty ze zámku, všechny životní zkušenosti doposud čerpal pouze z knih, ze všeho má strach a nikdy se nedostal do kontaktu s prostým lidem, jemuž by jednou měl začít vládnout. (Královnu mimochodem hraje slovenská herečka Jana Nagyová, proslavená postavou Arabely, pro níž je toto první filmová role od rozpadu Československa. Jde tedy o její velký návrat po téměř třicetileté pauze.) 

Martin Huba ve filmu  / Princ Mamánek
© Bontonfilm
Královi (Martin Huba) ale jednoho dne rupnou nervy, nechá Ludvíka omámit uspávacím prostředkem a bez vědomí královny jej nechá v noci odvézt daleko od zámku do lesů, aby si synáček vyzkoušel život v normálním světě a získal cenné praktické zkušenosti. Když se princ ráno probudí uprostřed lesa, zmatený, vyděšený, bez paruky a s nuzným oblečením, tak zároveň zjišťuje, že není sám. Jako ochránce mu byl přidělen rytíř-alkoholik Hudroval (Ondřej Vetchý), jenž mu má zároveň dělat průvodce – přičemž ale sám zjevně pořádně neví, kudy se směrem k hradu vydat a jak dlouho by jim cesta měla trvat.

Navzdory vtipně znějícímu námětu ale po celý zbytek filmu nedojde prakticky k ničemu, co by dokázalo vyvolat cokoli intenzivnějšího než letmé pousmání. Mohlo by se zdát, že Princ Mamánek využije slibnou výchozí situaci k erupci humoru vyplývajícího z konfrontace rozmazleného a ustrašeného prince se skutečným světem, s běžnými lidmi a s předměty a nástroji, které v životě nedržel v ruce a neumí s nimi zacházet. Že během návratu do zámku bude muset překonat řadu těžkostí, naučit se starat sám o sebe, a třeba i porozumět svému království a lidem v něm a naučit se vládnout. Nic z toho se ale v podstatě nestane – příběh totiž klade Ludvíkovi do cesty jen minimum překážek.

Ondřej Vetchý ve filmu  / Princ Mamánek
© Bontonfilm
Každou svízelnou situaci za prince vyřeší buď rytíř Hudroval, nebo vesnická šenkýřka Běta (Veronika Khek Kubařová), která s Ludvíkem začne okatě flirtovat hned od jejich první společné scény (z čehož vzejde velmi jalová a předvídatelná romantická linie). Během svého putování se princ potká pouze se zhruba půltuctem obyčejných lidí a se čtyřmi nadpřirozenými bytostmi, což za reprezentativní vzorek populace celého království tak úplně považovat nelze. Během celého filmu se mu do rukou dostane nanejvýš dřevěný klacek, který beztak ani nepoužije. Pokud se měl Ludvík ve scénáři v průběhu děje přeměnit ze samolibého, bojácného a rozmazleného maminčina mazánka v empatického, samostatného a vyspělého vladaře, tak na plátně nejenže tuto proměnu nevidíme, ale nevidíme ani ty situace, které by ji měly zapříčinit.

Příběh Prince Mamánka tudíž poskytuje jen minimální záminku pro vývoj hlavního hrdiny a je i na pohádkové standardy vyloženě slabý. Namísto toho se prioritou ukazuje být něco jiného. Jan Budař totiž ke snímku přistupuje jako k bezmála psychoanalytické rozpravě o duševním stavu plešatícího dospělého muže s Oidipovským komplexem, který po životě stráveném ve slonovinové věži trpí samotou, strachem ze tmy, nízkou sociální inteligencí a řadou dalších neuróz. Proti Ludvíkovi nestojí žádná záporná postava, neb hlavním nepřítelem mu jsou jeho četné duševní neduhy, kvůli nimž se na své pouti musí vypořádat hlavně sám se sebou.

Jana Nagyová ve filmu  / Princ Mamánek
© Bontonfilm
Velmi výrazným motivem je smrt, která je ve snímku mnohokrát skloňována při každé vhodné příležitosti, a k níž si princ musí během filmu nalézt cestu. Nejprve se Ludvík na počátku filmu nevhodně a lehkovážně zmíní o smrti před svým otcem, pak se ale dozvídá o její pravé podstatě prostřednictvím vedlejších postav, a to včetně hrobníka (Boleslav Polívka) nebo ducha oběšence (Vladimír Javorský), který se před smrtí schovává. Ve finále se pak princ střetává i se Smrtí samotnou, u níž má složit dle dříve vyřčené věštby něco na způsob závěrečné zkoušky. Celý film je i uvozen citátem/hádankou o smrti a vůbec je s tímto motivem provázán mnohem silněji, než je u pohádek obvyklé.

Bylo by dost odvážné, kdyby se Princ Mamánek doopravdy stal pohádkově laděným ponorem do duševních pochodů a úzkostí muže středního věku. Ve skutečnosti však film s touto tendencí spíš jen laškuje, a kromě toho na sebe vrší obsah, který naopak směřuje ke zjednodušování a infantilitě. Ambiciózní záměry a řešení dospěláckých témat tak nepochopitelně rozmělňuje a zlehčuje s neslučitelnou křečovitou dětinskostí evokující to nejhorší z pohádek Zdeňka Trošky. Hlavním zdrojem humoru se pro něj stávají postavy dvou ošklivých a špinavých čarodějnic-hospodských (Kateřina Antošová a Veronika Daušová), které obě šišlají, šilhají, vyplazují jazyky a mluví pisklavými hlasy. Primitivnějších způsobů, jak se zavděčit menším dětem, již mnoho neexistuje. Všechno to pitvoření je navíc roztaženo asi na půlhodinu (takže zabírá cca třetinu filmu), což je skoro k nepřežití.

Veronika Khek Kubařová ve filmu  / Princ Mamánek
© Bontonfilm
Kromě toho je Princ Mamánek značně nevyrovnaný i z hlediska tónu, jenž neustále přepíná mezi odlehčenou zábavou a hutně temnou vážností, a také po stránce filmařského stylu, který působí značně nesourodě. Závěrečný záběr filmu vyznívá podivně a budí rozpaky, stejně jako dosti zmatené pasáže odehrávající se až v psychedelicky pojaté říši Smrti. Jedna konkrétní scéna, v níž se hrdinové schovávají pod převisem před proradnými čarodějnicemi, je zcela zřejmě odkazem na podobnou pasáž z Pána prstenů: Společenstva prstenu – přičemž jde ale v celém filmu o jedinou scénu, která cituje nějaký zahraniční a takto známý filmový vzor. Chvílemi jsou nejasné i motivace postav nebo důvod existence některých rekvizit a víceméně nadbytečně se jeví také přítomnost opakujícího se vypravěče. Dramaturgicky zvláštní je též záměr objasnit divákům minulost dvou vedlejších postav, které ale ihned poté z děje zmizí a už se do něj nevrátí, takže jakákoli snaha dodat jim na poslední chvíli větší hloubku přijde vniveč. 

Je evidentní, že Jan Budař strávil mnoho let usilovnou prací na přípravách a realizaci příběhu, který sám vytvořil úplně od základů a jenž byl blízký jeho srdci. Navíc měl odvahu se s ním odlišovat a zabrousit i do témat, na která u filmových pohádek nejsme zvyklí. O to víc ale zamrzí, že jeho Princ Mamánek tolik doplácí na vzájemně nekompatibilní střet mezi dětskou a dospělou optikou a na mnoho dalších nedostatků, které budou překážkou pro oba divácké tábory. Leckoho sice možná osloví svou jinakostí a dobře míněným a netradičním pokusem o psychologickou či dospělejší nadstavbu, ale už tolik nezaujme příběhem, hereckými výkony, ani čímkoli dalším.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer k filmu Princ Mamánek

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
3/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Box office: 4. víkend
Box office: Avatar stoupá vzhůru Blockbuster Avatar: The Way of the Water stoupá v tržbách stále vzhůru. Patří mu už sedmý víkend v řadě a je stále neporažený. čtěte zde
Vydáno: 30.01.2023 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Víly z Inisherinu 8/10
Recenze: Víly z Inisherinu jsou temným dramatem o konci jednoho přátelství Na nadcházejícím předávání Oscarů bude k největším favoritům patřit snímek Víly z Inisherinu, který bývá řazen k tomu nejlepšímu, co v loňském roce vzniklo. Zaslouží si poslední počin Martina McDonagha všechen ten humbuk?... čtěte zde
Vydáno: 29.01.2023 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
10 komerčně nejúspěšnějších filmů Stevena Spielberga
Téma: 10 komerčně nejúspěšnějších filmů Stevena Spielberga Steven Spielberg může být považován za otce blockbusterů, které se zrodily v polovině 70. let díky jeho Čelistem. Jaké další trháky jsou spojeny s jeho jménem? čtěte zde
Vydáno: 28.01.2023 10:30 v sekci Články | Žebříčky
0
TV tipy: 27. 1. 2023 - 2. 2. 2023
TV tipy: Drsnej Shaft a Abraham Lincoln jsou božští kazišuci Také přelom ledna a února je v televizích spíše ve znamení mnoha repríz, případně takřka neznámých snímků, o nichž toho nejde moc zjistit. Nejlákavějšími tipy tak jsou pravděpodobně komedie Kazišuci a Jsem božská.... čtěte zde
Vydáno: 27.01.2023 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 4. týden
Kinopremiéry: Víly z Inisherinu se ocitají v zajetí dealerovy mysli Jednoznačným tahákem konce ledna v kinech je premiéra čerstvě na devět Oscarů nominovaného komediálního dramatu Víly z Inisherinu. Své diváky by si mohlo najít i uvedení dánské trilogie Dealer, která proslavila Madse Mikkelsena.... čtěte zde
Vydáno: 25.01.2023 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: Zoubková víla dostává z Babylonu přání k narozeninám (18.01.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Top 20 ČR: Avatar válcuje kina (03.01.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Kocour v botách na Avatar nestačil (27.12.2022 14:15 v Komentáře | Top 20 ČR)
- TV tipy: Příběh zrození mladého mesiáše je téměř dokonalé tajemství (23.12.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 20 ČR: Avatar měl rekordní návštěvnost (20.12.2022 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- TV tipy: Grinch pořádá hon na pačlověky a chce splnit tři přání pro Popelku (16.12.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 20 ČR: Největší dar na Vánoční příběh nestačil (06.12.2022 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Kinopremiéry: Když srdce dubu promluvilo, přišla láska (30.11.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Top 20 ČR: Vánoční příběh v kinech zaujal (29.11.2022 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Téma: Top 10: čeští režiséři po roce 1989 (26.11.2022 14:30 v Články | Publicistika)
- Recenze: Fantasy Princezna zakletá v čase 2 rozčeřila stojaté vody českého filmu (25.11.2022 12:30 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: Temné síly hledají cestu zpátky a mají srdce na dlani (25.11.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 20 ČR: Black Panther zůstal první (22.11.2022 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Black Panther triumfoval (15.11.2022 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Mamánek sesadil Adama (01.11.2022 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Kinopremiéry: Princ Mamánek řeší vraždu v Londýně a hledá ďáblovu kořist (26.10.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   04/2023

Víly z Inisherinu
8/10

Na nadcházejícím předávání Oscarů bude k největším favoritům patřit snímek Víly z Inisherinu, který bývá řazen k tomu nejlepšímu, co v loňském roce vzniklo. Zaslouží si poslední počin Martina McDonagha všechen ten humbuk?

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2023 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu