Unikátní filmový koncert se odehraje 19. února v pražském Obecním domě, kdy uvidíme Psycho Alfreda Hitchcocka s živým hudebním doprovodem. Za akcí stojí promotéři Peter Marček a Josef Císař, kteří se podobným projektům věnují už deset let a spolupracovali třeba s Pražským jarem nebo Českou filharmonií. Peter Marček prozrazuje, jak to celé vzniklo. Jak vznikl nápad na tuto akci? Oba jsme velcí filmoví i hudební fanoušci. Já především miluju staré černobílé filmy a ty Hitchcockovy obzvlášť, protože mají úžasnou atmosféru. To spojení s muzikou je senzační. Alfred Hitchock byl zastáncem orchestrální hudby, spolupracoval s Bernardem Herrmanem a ze začátku mu dal volnou ruku. Vznikla tak muzika, která strašně dobře funguje. Psycho je váš nejoblíbenější z Hitchcockových filmů? Původně jsme chtěli začít Hitchcockovým filmem Rebecca (česky Mrtvá a živá), protože v něm je muziky ještě víc. Ale protože to není zase tak známý film, zvolili jsme Psycho. To také milujeme a navíc ho každý zná. Bude to víc filmový, nebo koncertní zážitek? Prvotní myšlenka byla udělat z Obecního domu kino. Takže je to filmový zážitek s přidanou hodnotou živého hraní. Chceme hudbou podpořit atmosféru filmu. Bude to vyvážené, hudba dostane stejný prostor jako v kvalitním kině, ale vtáhne vás víc do děje. Jak budou dialogy a hudba zvukově vyladěné? Na zvuk máme zkušené profesionály. Dialogy a ruchy budou slyšet z reproduktorů a budou vyvážené tak, aby hudba měla stejnou intenzitu a filmový zážitek byl naprosto nerušený. Původní zvuková stopa k filmu poběží bez hudby. Proč jste se rozhodli pro Obecní dům a Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK? Nejprve jsme se domluvili na spolupráci se Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy. A FOK je v Obecním domě „doma“. Obecní dům je krásný prostor. Je vhodný pro orchestr a zároveň je technicky připravený i na promítání. Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK navíc má film v názvu – zkratka FOK znamená Film-Opera-Koncert. Ve 30. letech nahrávali hudbu k většině českých filmů a letos slaví osmdesát let své existence, takže se vrací ke kořenům. Filmová hudba jim vůbec není cizí, ještě nikdy ale neodehráli takto živě celý film. Jaké bude pojetí dirigenta Jana Kučery? Hudba bude znít přesně tak jako originál, který všichni známe, jen bude intenzivnější, protože zazní živě. Neplánujeme žádné jiné aranže ani jiné provedení. Herrmann to napsal geniálně, tak proč to měnit. Jak se orchestr na takový filmový koncert připravuje? Dirigent má partituru k dispozici měsíc dopředu a postupně ji studuje. Orchestr dostane noty tak dva tři týdny před vystoupením. Nejprve zkouší každý hráč sám, společně si to cvičně zahrají tak čtyřikrát. Tohle je standardní postup, na složitější skladby by zkoušek bylo potřeba víc, ale v tomhle případě to stačí. Jak je vyřešena synchronizace živé hudby s obrazem? Dirigent bude mít před sebou monitor, kde poběží film s časovým kódem, a do partitury si napíše přesné časy začátků. Dirigent Jan Kučera má spoustu zkušeností, je zvyklý hrát s obrazem, takže to pro něj není nic nového. Plánujete v uvádění filmů s živou hudbou pokračovat? Rádi bychom uvedli také Rebeccu a pokračovali i s dalšími Hitchcockovými filmy. On totiž používal orchestrální hudbu, která se dá se symfonickým orchestrem dobře přehrát. Co ještě 19. února diváky v Obecním domě čeká? Spolupracujeme s nadací Archa Chantal, která vydává už několikátým rokem kalendář Proměny. Letos je na měsíc březen vyfocený Milan Šteindler namaskovaný jako Alfred Hitchcock. Budeme v Obecním domě prodávat tuto fotku i celý kalendář a výtěžek půjde na konto nadace Archa Chantal.
Vstupenky na ojedinělý filmový koncert jsou v prodeji v síti Ticketstream.
Další podrobnosti o filmovém koncertu Psycho / Hitchcock Live najdete na www.hitchcocklive.cz