Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Domestik

Recenze: Nekompromisní Domestik je český film evropské úrovně

Vydáno: 28.09.2018 14:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga

Celovečerní debut režiséra a scenáristy Adama Sedláka (Semestr) je intenzivní film o psychicky i fyzicky destruktivním rozpadu jednoho manželství spadající do žánru uměleckého body-hororu.

DomestikRecenzoval/a Jan Varga dne 28.09.2018 14:00. Celovečerní debut režiséra a scenáristy Adama Sedláka (Semestr) je intenzivní film o psychicky i fyzicky destruktivním rozpadu jednoho manželství spadající do žánru uměleckého body-hororu. Hodnocení: 3.5

Domestik

Domestik
Drama / Thriller / Psychologický
Česká republika, 2018 , 116 min.

Režie: Adam Sedlák
Scénář: Adam Sedlák
Kamera: Dušan Husár
Hudba: Cyril Kaplan, Kryštof Kaplan, Jiří Konvalinka
Herci: Jiří Konvalinka, Tereza Hofová, Miroslav Hanuš, Tomáš Bambušek

Česká premiéra: 27.09.2018

Distributor: CinemArt

SDÍLET:    
Tereza Hofová, Jiří Konvalinka ve filmu  / DomestikSnímek Domestik celovečerně debutujícího režiséra a scenáristy Adama Sedláka, tvůrce populárního a na české poměry značně progresivního internetového seriálu Semestr, je popisován jako artový body-horor, což je pro tento nesmírně fyzický a divácky nepohodlný film relativně trefné označení. Jeho děj se odehrává téměř výhradně v jednom bytě a vypráví o manželské dvojici, která kvůli plnění svých snů (sportovec Roman se jako vrcholový cyklista snaží za každou cenu zlepšit svůj výkon a jeho žena Šarlota zas touží po dítěti) přizpůsobuje své životy vzájemně bezohlednému přísnému režimu až do té míry, že to začne poškozovat nejen jejich vztah, ale i jejich těla.

Domestik je v rámci české kinematografie výjimečným počinem, který se vymyká zbytku tuzemské produkce už jen volbou námětu a žánru, konceptuální promyšleností a precizně vysoustruženou technickou stránkou. Díky tomu jej lze považovat za moderní filmové umění, které na rozdíl od většiny jiných českých filmů opravdu vypadá jako produkt hodný roku 2018, který navíc snese srovnání s filmy evropské úrovně. Jde o formálně invenční drama, minimalisticky a pozvolně vyprávěné prostřednictvím často velmi dlouhých statických záběrů s chytře vystavěnými kompozicemi, jehož tvůrce měl jasnou uměleckou vizi i originální myšlenkový koncept, který dokázal nekompromisně realizovat přesně tak, jak chtěl. Za to rozhodně všechna čest.
 
Jiří Konvalinka ve filmu  / DomestikI tak je nicméně volba i realizace tvůrčího záměru poměrně diskutabilní. Příběh o postupném psychicky i fyzicky destruktivním rozpadu jednoho manželství totiž spoléhá na repetitivní opakování každodenních činností ústřední dvojice (trénink na rotopedu, společná večeře, manželčino sexuální naléhání během ovulačního období a podobně), jejichž prostřednictvím se film snaží konstantně stupňovat napětí a nakonec vyvrcholit monstrózní mrazivou pointou, za kterou by se nemusel stydět ani dejme tomu David Cronenberg nebo Darren Aronofsky. Leckomu pak může taková struktura evokovat zbytečné natahování poměrně jednoduchého a přímočarého děje, leč i přes mírně přehnanou vypravěčskou rozvolněnost a pomalost jde o nezbytnost ve vytváření atmosféry napjatého očekávání, které se dostavuje v míře vrchovaté.

Napětí je přitom ze začátku stupňováno jen plíživým tempem, a to pak postupně přidává na intenzitě spolu s tím, jak Roman šponuje své síly a své nároky na pravidelný trénink a náročnou životosprávu a jak se ve vztahu mezi oběma partnery prohlubují trhliny, jasně patrné už od první chvíle. Zásadní (takřka hororovou) rekvizitou je kyslíkový stan s hlučně hučícím a rudě svítícím kompresorem, v němž Roman začne k Šarlotině nelibosti spát, aby se mu přes den lépe okysličovala krev (a u něhož by se to s kompresí nemělo přehánět, ale samozřejmě se to přehánět začne). Jistou gradaci lze pak vysledovat i v postupných fyzických přeměnách obou hlavních postav (včetně chuťovek typu vypadávajících nehtů).
 
Tereza Hofová ve filmu  / DomestikAdam Sedlák při výběru hlavních protagonistů vsadil na neokoukané tváře, což s sebou nese výhody i nevýhody. Sledovat málo známé i přitom poměrně schopné herce působí svěžím dojmem, zároveň ale, byť spíše seriáloví herci Jiří KonvalinkaTereza Hofová svými výkony film utáhnou, tak se neubrání jisté strnulosti při práci s dialogy. Nejlépe hraje nakonec Miroslav Hanuš ve vyloženě okrajové vedlejší roličce.
 
Režie je pak pevně uchopená a je vidět, že Adam Sedlák měl silně pod kontrolou každý aspekt svého filmu do nejmenšího detailu. Domestik vyniká i výbornou hudební složkou (od alternativní rockové kapely Vložte kočku), která do filmu vnáší dynamičnost a dravost, za zmínku stojí i střih a práce s rekvizitami (jak se manželství rozpadá, tak v kuchyni uvadají květiny a hnije ovoce) a i celková výprava filmu (sterilně studený a prázdný byt evokuje emocionální chlad ve vztahu, z nějž romantika a vřelost dávno vyprchaly a zůstalo jen sobecké prosazování vlastních zájmů), práce s kamerou a výtvarné řešení jednotlivých scén.

Fotografie z filmu  / DomestikFilmu možná někdo bude vytýkat emocionální prázdnotu nebo chladnost, avšak ty jsou zjevně zcela záměrné. Záměrná je i jistá strojovost a mechaničnost ve vztahu obou odcizených hrdinů, která ale prosákla i do filmového vyprávění a snímek kvůli tomu působí trochu šablonovitě. Obě postavy jsou vyprofilované velice jednoduše a za jejich činy nestojí žádná velká psychologie, byť Domestik by určitě byl rád považován za psychologický film a rozhodně se pouští v řadě scén do nakousávání i poměrně hlubokých psychologických témat. O něco zajímavější je nicméně rovina věnovaná experimentování sportovců s hormony a látkami na hraně legality a polemika o výhodách či nevýhodách vegetariánského jídelníčku a jiných forem stravování.
 
Celkově film působí na diváka trýznivě intenzivním dojmem po celou délku stopáže, která působí jako dvě hodiny strávené nepřetržitou jízdou na cyklistickém trenažeru, nicméně stejně jako zdánlivě nekonečné šlapání do pedálů se i řada scén v Domestikovi stane po čase poněkud ubíjející a člověk se pak spíš už těší, jak to dopadne. Samotné finále filmu je sice mírně šokující, pozoruhodné a diskutabilní, ale zároveň mohlo být ještě mnohem intenzivnější a působivější, kdyby bylo dotažené ještě o krok dál. Škoda, že tomu tak není, protože to procedurální vršení diváckých očekávání ohledně masivního vyvrcholení by si zasloužilo ještě podstatně drsnější, temnější a brutálnější rozměr.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer k filmu Domestik

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
7/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Jak vycvičit draka 3 7/10
Recenze: Jak vycvičit draka 3 s noblesou završuje animovanou trilogii Třetí část animované filmové série Jak vycvičit draka posiluje romantické motivy, kvalitativně překonává předchozí díl a tvoří důstojnou a emotivní tečku za celou trilogií. čtěte zde
Vydáno: 22.02.2019 13:00 v sekci Recenze | Premiéry
4
Oscar 2019: Nejlepší režie
Oscar 2019: Nejlepší režie Jednoznačným favoritem na zisk sošky letošního režijního Oscara je mexický tvůrce Alfonso Cuarón. Tomu může trumf z rukou sebrat snad jen Řek Yorgos Lanthimos. Spike Lee, Adam McKay a Pawel Pawlikowski jsou pak spíše za outsidery. čtěte zde
Vydáno: 22.02.2019 12:00 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 22. 2. 2019 - 28. 2. 2019
TV tipy: Mravenec Z, Charlie Chaplin a Sicario vysílají zprávy Hlavní televizní událostí konce února je premiéra chváleného thrilleru Sicario: Nájemný vrah. Vedle něj ale zaujmou i dva filmy s Karlem Högerem a Danou Medřickou, animovaný Mravenec Z nebo komediální drama Vysíláme zprávy.... čtěte zde
Vydáno: 22.02.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Všichni to vědí 6/10
Recenze: Španělské drama Všichni to vědí nese rukopis íránského režiséra Zahajovací film loňského festivalu v Cannes, drama s Penélope Cruz a Javierem Bardemem v hlavních rolích, je sice španělské, ale natočil jej oscarový íránský režisér, tvůrce filmů Klient a Rozchod Nadera a Simin. čtěte zde
Vydáno: 21.02.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 8. týden
Kinopremiéry: Všichni vědí, jak mít nabito a vycvičit draka Jasným tahákem aktuálního týdne v kinech je premiéra třetího dílu oblíbené animované trilogie Jak vycvičit draka. Fanoušci akce si určitě nenechají ujít Mrazivou pomstu s Liamem Neesonem, dočkáme se i další české bizarnosti.... čtěte zde
Vydáno: 20.02.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nominace na Ceny české filmové kritiky za rok 2018 (03.01.2019 21:09 v Novinky | Zprávy)
- Top 20 ČR: česká komedie vládne (02.10.2018 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Kinopremiéry: Yeti se beze stop chystá do parku hrůzy (26.09.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Marie Stuartovna tráví dovolenou ve Vegas, kde nikdy není sama (16.03.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kritici zvolili za film roku Rodinný film (28.01.2017 21:42 v Novinky | Zprávy)
- Český lev 2017: Nominacím vévodí Masaryk a Anthropoid (18.01.2017 11:53 v Novinky | Zprávy)
- Byly oznámeny nominace na ceny české filmové kritiky (02.01.2017 15:10 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Nikdy nejsme sami aneb nesmlouvavý pohled na českou společnost (07.04.2016 16:34 v Recenze | Premiéry)
- Nový český film Nikdy nejsme sami slaví úspěch na Berlinale (16.02.2016 16:27 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Vladimír Michálek a jeho Mamon na HBO (01.10.2015 07:00 v Novinky | Trailery)
- Nový seriál Mamon z produkce české HBO v prvním traileru (24.06.2015 11:13 v Novinky | Trailery)
- Český lev 2014: Hořící keř překonal lví rekord (22.02.2014 21:45 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   07/2019

Jak vycvičit draka 3
7/10

Třetí část animované filmové série Jak vycvičit draka posiluje romantické motivy, kvalitativně překonává předchozí díl a tvoří důstojnou a emotivní tečku za celou trilogií.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver