Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Šarlatán

Recenze: Šarlatán buduje příběh léčitele na jeho vyšinuté osobnosti a zakázané romanci

Vydáno: 20.08.2020 07:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Cinemart

České drama režisérky Agnieszky Holland a scenáristy Marka Epsteina vypráví o znalci bylin Janu Mikoláškovi, který sice neměl lékařské vzdělání, ale přesto působil jako léčitel, jenž diagnostikoval choroby pohledem na vzorek moči.

ŠarlatánRecenzoval/a Jan Varga dne 20.08.2020 07:00. České drama režisérky Agnieszky Holland a scenáristy Marka Epsteina vypráví o znalci bylin Janu Mikoláškovi, který sice neměl lékařské vzdělání, ale přesto působil jako léčitel, jenž diagnostikoval choroby pohledem na vzorek moči. Hodnocení: 4

Šarlatán

Šarlatán
Drama / životopisný
Polsko, 2020 , 118 min.

Režie: Agnieszka Holland
Scénář: Marek Epstein
Kamera: Martin Štrba
Hudba: Antoni Lazarkiewicz
Herci: Ivan Trojan, Josef Trojan, Juraj Loj, Jaroslava Pokorná, Martin Myšička, Miroslav Hanuš, Václav Kopta, Jan Vlasák, Daniela Voráčková, Jan Budař

Česká premiéra: 20.08.2020

Distributor: CinemArt

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Ivan Trojan ve filmu  / Šarlatán
© Cinemart
České koprodukční drama Šarlatán, natočené polskou režisérkou Agnieszkou Holland (Hořící keřPřes kosti mrtvých) podle scénáře Marka Epsteina (VáclavVe stínu), vypráví o českém znalci bylin a lidské moči Janu Mikoláškovi, jenž působil jako léčitel především od 30. do 50. let minulého století, kdy se díky svým až zázračným úspěchům těšil poměrně velké slávě. Lékařsky sice vzdělán nebyl, nicméně to mu nebránilo léčit třeba i 200 pacientů denně, od obyčejných lidí přes umělce a celebrity až po režimní prominenty a politiky. Mezi jeho pacienty přitom byli leckdy i nacisti nebo později komunisti, včetně prezidenta Antonína Zápotockého.
Film však začíná až Zápotockého smrtí v roce 1957, kdy Jan Mikolášek přišel o prezidentovu ochrannou ruku. Komunisti se na něj pak kvůli jeho pověsti, výjimečnosti a nemalému majetku, k němuž přišel v období své léčitelské praxe, mohli konečně vrhnout a odsoudili ho ve vykonstruovaném procesu. Předchozí osudy Jana Mikoláška, které zabírají většinu filmu, jsou vylíčeny formou flashbacků, v nichž se neustále přepíná mezi různými roky a historickými epochami.

Rozporuplnou postavu mimořádně nadaného muže, který vedl milostný poměr se svým asistentem Františkem a za život údajně léčil pět milionů lidí, hraje ve třech různých věkových obdobích velmi přesvědčivě Ivan Trojan, jehož syn Josef Trojan ztvárnil Mikoláška v jeho osmnácti letech – kdy se věnoval zahradničení, z vojny si nesl první traumata a po záchraně své sestry před amputací nohy díky intuitivně vyrobené bylinné masti poprvé uvěřil ve vlastní léčitelské schopnosti.

Jaroslava Pokorná, Josef Trojan ve filmu  / Šarlatán
© Cinemart
Tvůrci kupodivu nijak nerozporují Mikoláškovo zázračné nadání a v kontrastu s názvem filmu jej nepovažují za podvodníka ani za pseudo-lékaře, jenž by léčil hlavně pomocí víry v uzdravení. Naopak jej ve snímku líčí jako muže s takřka nadpřirozenými schopnostmi, jenž dokáže při pohledu na člověka neomylně na den přesně určit, kdy dotyčný zemře (pokud vycítí, že to bude zanedlouho) a je schopen diagnostikovat nemoci z pouhého pohledu na lahvičku lidské moči, drženou proti slunečnímu světlu (klidně i bez přítomnosti pacienta).

Mnohem víc je totiž zajímá cena, kterou musel Mikolášek za svůj neobyčejný dar zaplatit, a také jeho vyšinutá osobnost, hraničící mezi dobrosrdečným lidumilem, který léčení lidí považoval za své poslání a leckdy jim i platil náklady na léčbu, a bezcitným mizerou, schopným citové manipulace, zrady i různých projevů nelidské krutosti.

V kontrastu ke komplikovanému a vnitřními démony sužovanému hlavnímu hrdinovi je jeho asistent František (v podání dokonale přirozeného slovenského herce Juraje Loje) představován výhradně v kladném světle, takže je o něco lehčí s ním sympatizovat. Oba muže spojuje kromě vztahu zaměstnanec-zaměstnavatel i vztah milostný, pramenící z upřímné lásky jednoho k druhému. Jejich utajovanému homosexuálnímu poměru se film věnuje zejména ve své druhé polovině, a i v tomto směru jsou herecké výkony obou představitelů naprosto perfektní a věrohodné, byť není příliš jasné, jestli k propadnutí do víru vášně obou hrdinů došlo spíš postupně, nebo jestli oba předem věděli, do čeho jdou (vzájemně se totiž balí prakticky už během Františkova pohovoru na asistentskou pozici).

 

Ivan Trojan, Juraj Loj ve filmu  / Šarlatán
© Cinemart
Podobné nejasnosti jsou patrně důsledkem roztříštěného stylu vyprávění, které přeskakuje mezi čtyřmi časovými rovinami a kvůli občasným příběhovým mezerám nevrhá v některých chvílích dostatek světla na budoucí vývoj hlavního hrdiny – např. když se z mladíka, co odmítá chodit do kostela, změní ve zbožného muže, který si při modlení u obřího kříže naschvál kleká do ostrých kamenů.

Pochybnosti vyvstávají i u Mikoláškova nekontrolovaného záchvatu zuřivosti při zabíjení koťat, který přijde znenadání v podstatě odnikud, zatímco jeho pozdější excesy mají vždy opodstatněný původ v pocitu bezmoci nebo žárlivosti. Jestli to třeba nějak souvisí s dřívější scénou, v níž je na vojně přinucen zastřelit kamaráda, toť otázka.

Stejně jako Jan Mikolášek ignoroval politiku a nerozlišoval prezidenta od řezníka, tak se ani film samotný příliš nevěnuje střídání politických režimů na pozadí jeho příběhu a nezabývá se ani tím, jaké slavné osobnosti bylinkář léčil – takže když si k němu najednou přijde vyřídit účty jakýsi gestapák, je to kvůli nedostatku kontextu téměř na škodu. Jinak ale ve střídání časových rovin nepanuje zmatek, a to i přes absenci titulků s letopočty. Jednotlivá období jsou totiž vizuálně odlišena barevným tónováním a prací se světlem, za což zaslouží kameraman Martin Štrba pochvalu (a také za promyšlené kompozice záběrů). Po řemeslné stránce je ostatně Šarlatán na špičkové úrovni, srovnatelné s vrcholy současné evropské umělecké tvorby.

Juraj Loj ve filmu  / Šarlatán
© Cinemart
Herci jsou do jednoho perfektní, z těch dosud nezmíněných stojí za vyzdvihnutí obzvláště neochvějně přesná Jaroslava Pokorná, ale třeba i Miroslav Hanuš nebo Jiří Černý. Obsadit do role mladého Mikoláška Josefa Trojana (jenž se osvědčil už v hlavní roli snímku Abstinent) byl skvělý nápad, díky němuž je vzhledem k typu jeho projevu a určitým rysům, jež podědil po otci, snadné vidět na plátně v obou hercích tutéž postavu v různých fázích života.

Ivan Trojan si s mnohoznačnou a složitou rolí povýšeného a upjatého léčitele bravurně poradil a jeho výkonu není co vytknout, stejně jako procítěnému výkonu Juraje Loje coby živelného a skutečně loajálního Mikoláškova pomocníka.

Šarlatán je precizním, chytře vystavěným a poctivě natočeným filmem, který se úspěšně vyhýbá mantinelům klasických životopisných dramat, vyváženě míchá historickou skutečnost s fikcí, svému hrdinovi ve zdravé míře lehce fandí, avšak zároveň si od něj udržuje odstup, a ve snaze vyprávět o jeho životě neříká vše doslova (viz třeba nejednoznačný závěr), ale ani nenechává diváka zbytečně tápat. V konkurenci běžné domácí kinematografie jde pochopitelně i přes drobné výhrady o snímek silně nadstandardně zdařilý a výrazný, obstojí ale i v zahraniční festivalové konkurenci současné evropské filmové produkce, jejíž kvalitativní parametry bezesporu naplňuje.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer k filmu Šarlatán

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
8/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 15. 1. 2021 - 21. 1. 2021
TV tipy: Když dostával otázky a odpovědi, zažil Angličan zlý časy v El Royale a Twin Peaks Ve druhé polovině ledna nečekejte v televizích žádné zásadní novinky, neboť prim znovu hrají reprízy a nezajímavá béčka. Za vyzdvihnutí nicméně stojí premiéra thrilleru Zlý časy v El Royale a drama Otázky a odpovědi. ... čtěte zde
Vydáno: 15.01.2021 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Top 20 ČR: rok 2020
Top 20 ČR: Nejúspěšnějším filmem roku 2020 byl dokument V síti Dokumentární film Barbory Chalupové a Víta Klusáka V síti o zneužívání dětí na internetu byl nejúspěšnějším filmem uvedeným v českých kinech v roce 2020. čtěte zde
Vydáno: 14.01.2021 14:20 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Slečna bestie 5/10
Slečna bestie by klidně mohla být mnohem šílenější Režisér komerčních hitů Všechno nejhorší přichází se svou novinkou Slečna bestie, která je zábavná, ale brzdí ji scénář, který by mohl postavy nechat více se odvázat. čtěte zde
Vydáno: 13.01.2021 07:30 v sekci Recenze
0
Box office: 1. víkend
Box office: Wonder Woman zůstává na vrcholu Třetí víkend za sebou je Wonder Woman 1984 na prvním místě. Celkově si už druhý díl komiksové série DC připsal 131 milionů, což je stále daleko za tržbami prvního dílu, který byl uveřejněn v roce 2017. čtěte zde
Vydáno: 11.01.2021 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Duše 10/10
Recenze: pixarovská Duše je dokonalou sondou do nitra lidské duše Ani třiadvacátý snímek studia Pixar se nedočkal svého uvedení v kinech kvůli probíhající pandemii koronaviru. V premiéře ho tak mohli vidět o vánočních svátcích alespoň diváci Disney+. A rozhodně nelitovali. čtěte zde
Vydáno: 10.01.2021 10:30 v sekci Recenze
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Téma: nejlepší filmy roku 2020 podle filmserveru (06.01.2021 07:30 v Články | Žebříčky)
- Nejvýraznější vánoční filmy od roku 2010 (19.12.2020 11:30 v Články)
- TV tipy: Všichni už vědí, že při útěku z Atén dívka v pavoučí síti uvízla v duně (06.11.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- Na Oscary vyšle Česko Šarlatána (13.10.2020 11:25 v Novinky | Zprávy)
- Top 20 ČR: Chodilo se na Bábovky (13.10.2020 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Do kin chodí stále méně lidí (06.10.2020 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Češi chodili na Bábovky (29.09.2020 14:39 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Princezna zakletá v čase vedla slabý víkend (21.09.2020 14:48 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Teen romance zůstala první (15.09.2020 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: After: Přiznání je první (08.09.2020 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Tenet ovládl česká kina (31.08.2020 15:49 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Šarlatán se vyšvihnul na vrchol (24.08.2020 16:40 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Kinopremiéry: Šarlatán se vydává do jeskyně (19.08.2020 07:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   41/2020

Chlast
8/10

Kritický portrét společnosti, v níž je všudypřítomný alkohol součástí národní kultury, a zároveň vyvážené drama o čtveřici středoškolských učitelů, kteří si v rámci vědeckého pokusu udržují konstantní hladinku půl promile.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2021 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu