Ani ve druhé polovině září nenajdete v televizích jasný hit, natožpak nějakou zásadní premiéru. Do našeho výběru se tak znovu dostávají snímky méně známé, časem zapadlé a trochu méně výrazné, které ale za pozornost leckdy stojí.
Rychle a zběsile: Tokijská jízda (
The Fast and the Furious: Tokyo Drift) (pátek 16. 9., Nova, 20.20 - 22.30 / neděle 18. 9., Nova Action, 20.30 - 22.25 / úterý 20. 9. Nova Cinema, 20.00 - 22.00)
© IMDb
Z dnešního pohledu je třetí díl posléze dost slavné série jejím suverénně nejslabším příspěvkem a nejzajímavější na něm je režijní účast tehdy ne tak známého a stále ještě začínajícího
Justina Lina. Ten toho moc neřešil a moc dobře věděl, že pracuje s extrémně klišovitým, předvídatelným a zoufale nenápaditým příběhem, v němž nelogičnosti bijí do očí. Navíc se nemohl spolehnout ani na obsazení, v němž chybí jakákoli hvězdná tvář a většina jich je bohužel zcela nesympatických a nevýrazných, hlavní roli v něm nicméně dostal
Lucas Black. Ani zdánlivě atraktivní exotické prostředí Japonska se tvůrcům nepodařilo zcela využít. Tím, co snímek při troše tolerance drží nad vodou, jsou akční závodnické scény, které jsou zvládnuty velmi dobře, mají svižné tempo a milovníky rychlých a naleštěných aut nepochybně potěší. Jeden z tipů, který je milosrdněji a lépe hodnocen na zahraničních databázích.
Zajímavost: V průběhu natáčení skončilo na vrakovišti více než sto aut.
Originální trailer filmu Rychle a zběsile: Tokijská jízda / The Fast and the Furious: Tokyo Drift
Kruté moře (
The Cruel Sea) (sobota 17. 9., ČT2, 13.25 - 15.30)
© Pinterest
Britské válečné drama z první poloviny padesátých let u nás tolik známé není a moc se nepřipomíná. Svým způsobem je to škoda, protože režírující
Charles Frend ho pojal trochu jinak než jen jako obyčejnou žánrovku. Vycházel v něm ze stejnojmenného románu
Nicholase Monsarrata, a i když za ním o dost zaostal, podařilo se mu do filmové podoby převést jeho atmosféru a určitou autentičnost. Místo akčních scén se soustředil na až dokumentární zachycení běžného dne armádních námořníků, takže prim hrají spíše dialogy, psychologická studie postav a naprostá rutina. Aby vše působilo ještě důvěryhodněji, rozhodl se tvůrce, že využije několik skutečných archivních záběrů z bojiště, které vskutku dodávají snímku specifické kouzlo. K pozitivním dojmům přispívá i výborné obsazení, jemuž dominuje
Jack Hawkins, kterého doplňují třeba
Donald Sinden,
John Stratton nebo
Denholm Elliott. Jen je třeba se připravit na extrémně pomalé tempo, v němž se toho mnohdy moc neděje, lehce přepálenou stopáž a ne úplně zajímavou černobílou kameru.
Zajímavost: V roce 1953 byl snímek v britských kinech tím nejvýdělečnějším.
Originální trailer filmu Kruté moře / The Cruel Sea
Tati, chyť mě (
Catch Me Daddy) (sobota 17. 9., ČT art, 21.40 - 23.35)
© Fraser Muggeridge Studio
Britský thriller lehce kombinovaný s westernem je v našich končinách takřka neznámý a promítán byl jen na pár festivalech. Debutující režisér a scenárista
Daniel Wolfe, jemuž se scénářem vypomohl bratr
Matthew, v něm rozehrál hodně zajímavou hru s divákem, jemuž toho moc neprozrazuje a minimálně prvních třicet minut dost mlží, o čem to celé vlastně bude. Posléze nasadí trochu svižnější tempo a představuje zajímavou podívanou se silným příběhem, který se může opřít o precizní vizuální stránku, hodně syrovou až nepříjemnou atmosféru dotvářenou výtečným soundtrackem plným známých hitů a dost explicitního násilí, které ne každý zvládne. Lehce problematický je závěr, který působí typicky artově, protože je nedořečený a nastane ve chvíli, kdy ho nikdo nečeká, nicméně nějaké další naznačení vývoje by v tomto případě vůbec neuškodilo. K až autentickým dojmům značně přispívá i obsazení plné málo známých tváří, jimž dominuje tehdy debutující a bezprostřední
Sameena Jabeen Ahmed. Tip pro náročného festivalého diváka.
Zajímavost: Jednou z producentek filmu je zpěvačka skupiny Paramore
Hayley Williams.
Oficiální trailer filmu Tati, chyť mě / Catch Me Daddy
Pod vodou (
Underwater) (sobota 17. 9., Prima Cool, 22.15 - 00.15 / neděle 18. 9., Prima Max, 00.05 - 02.05)
© Facebook tvůrce
Dva roky starý thriller sice nemá nikterak výrazná hodnocení, určitou skupinu fanoušků ale jednoznačně potěší. Režírující
William Eubank si v něm vůbec na nic nehraje a divákům servíruje poctivou béčkovou záležitost, která je poctou různým podmořským hororům z osmdesátých let. Důraz v něm kladl především na výbornou vizuální stránku, svižné tempo a poměrně hutnou atmosféru, která obklopí od úvodních minut. Zhruba v polovině nicméně snímek ztrácí dech a až příliš se začíná opírat o tradiční žánrová klišé a často přešlapuje na místě, což trochu zachraňuje samotný závěr, v němž se dostane na malinko digitální příšery, které jsou ovšem potřebně odpudivé. Škoda i toho, že ani jedna z postav není moc zajímavá a naopak jsou všechny jednorozměrné a ploché a publikum si k žádné z nich tím pádem nedokáže najít nějaké extrémní sympatie. V zajímavém obsazení hraje prim trochu prkenná
Kristen Stewart, které sekundují třeba
Vincent Cassel,
T. J. Miller nebo
Jessica Henwick. Nenáročný tip na víkendový večer.
Zajímavost: Snímek byl natočen už v roce 2017, jakmile ale Disney převzal 20th Century Fox, byla premiéra odložena.
Oficiální český trailer filmu Pod vodou / Underwater
Po svatbě (
After the Wedding) (neděle 18. 9., Nova Cinema, 17.45 - 20.00 / pondělí 19. 9., 11.05 - 13.25)
© IMDb
Tři roky staré drama je remakem stejnojmenného dánského filmu a ty, kteří originál znají, překvapí snad jen prohozením pohlaví ústřední postavy, protože jinak je až zbytečně doslovný. Režisér a scenárista
Bart Freundlich se v něm soustředí hlavně na silný příběh a velmi solidní atmosféru, která funguje po celou dobu. S příběhem už to takové není, protože tajemství, která se snaží ukrývat, jsou ke vší škodě avizována dlouho dopředu, takže nemají takový dopad, jaký by asi měla mít. K trochu rozpačitému hodnocení pak přispívá i naprosto zbytečné působení na emoce v samotném závěru, které je tak trochu prvoplánové. Hodně toho ale zachraňují vskutku excelentní kamera a podobně výtečné obsazení, v němž se sešli
Julianne Moore,
Michelle Williams,
Billy Crudup nebo
Will Chase. Tip, kterému by slušely větší režijní odvaha a invence.
Zajímavost: Původně byla do snímku obsazena
Diane Kruger, kvůli zaneprázdněnosti ji ale nahradila
Williams.
Oficiální trailer filmu Po svatbě / After the Wedding
Papoušek Paulie (
Paulie) (úterý 20. 9., Paramount Network, 20.00 - 22.00)
© IMDb
Dobrodružná rodinná komedie ze druhé poloviny devadesátých let je přímočarou záležitostí, která má tu výhodu, že dokáže vesměs uspokojit všechny divácké generace. Režírující
John Roberts v ní víc než na cokoli jiného vsadil na naprosto pohodovou atmosféru, z níž je znát značný nadhled, zároveň ale v určitých chvílích nemá problém zvážnět a nechat působit určitou melancholii. Příběhově pochopitelně nejde očekávat nic překvapivého, protože klišé je až moc, což ale nevadí, neboť hlavním hrdinou je roztomilý mluvící papoušek, který je zábavný snad v každé scéně. Potěší i to, že humor není přehnaně infantilní, ale cílí i na dospělejší publikum, které ocení trochu smutnější papouškovy příhody. V lidském obsazení se pak objeví třeba
Gena Rowlands,
Tony Shalhoub,
Cheech Marin nebo
Bruce Davison. Oddechová záležitost pro celou rodinu.
Zajímavost: Ve filmu se vystřídalo více než osmatřicet druhů papoušků.
Originální trailer filmu Papoušek Paulie / Paulie
Klec (úterý 20. 9., ČT1, 20.10 - 21.39)
© CSFD
Tuzemské televizní psychologické drama je poměrně zdařilé a vzhledem k tomu, že podobné žánry u nás prakticky nevznikají, zařadilo se hned k jeho nejlepším zástupcům. Režírující
Jiří Strach v něm dostal k dispozici solidní, avšak trochu předvídatelný a nedotažený scénář
Marka Epsteina, dokázal z něho ale vytěžit naprosté maximum. Soustředil se především na komorní a hutnou atmosféru, která je místy hodně klaustrofobní a v dobrém slova smyslu nepříjemná. Velmi dobře pak pracuje i s psychologií postav, jejichž chování sice někdy působí jako lehký konstrukt, v rámci možností to ale není nic nepřekonatelného. Klíčové bylo obsazení titulních rolí, které se povedlo na výbornou, protože
Kryštof Hádek a
Jiřina Bohdalová jsou fantastičtí a jejich kooperaci je opravdu radost sledovat. Jen škoda, že závěr není tak působivý a někomu může připadat až nechtěně směšný.
Zajímavost: Epstein se při psaní scénáře inspiroval zážitkem své babičky.
Originální trailer filmu Klec
Manželství (úterý 20. 9., ČT2, 22.10 - 23.30 / středa 21. 9., 16.05 - 17.20)
© Česká televize
Skoro přesně před rokem se česko-americký dokument na chvíli objevil i v kinech, kde ale pochopitelně nikterak neuchvátil. Celovečerně debutující režijní dvojice
Kateřina Hager, která napsala i scénář, a
Asad Faruqi se v něm zaměřuje na zajímavý osud česko-pakistánského manželství, které funguje víceméně jen virtuálně, protože byrokracie je neúprosná a zdejší úřady nechtějí občanovi Pákistánu poskytnout vízum. Právě tato dvojice je tím největším tahounem celého snímku, protože chemie, která mezi ní probíhá, je až nakažlivá a nikdo nemá problém oběma protagonistům vzájemnou lásku věřit. Jako zpráva o fungování státní správy ale snímek tolik nefunguje, protože nedokáže pojmenovat ty nejzásadnější problémy a příliš klouže po povrchu. Jako zpráva o nehynoucí lásce, která překoná všechny překážky a nezná hranic, ale funguje naprosto báječně. Nenápadný tip.
Zajímavost: Natáčení trvalo čtyři roky.
Originální trailer filmu Manželství
Toyen (čtvrtek 22. 9., ČT art, 21.25 - 22.30)
© IMDb
České drama z poloviny nového milénia sice trvá jen malinko přes hodinu a nedosahuje celovečerní stopáže, je ale natolik unikátní, že se sluší ho připomenout a svým způsobem doporučit. Režisér
Jan Němec v něm společně se scenáristkou
Terezou Brdečkovou vytvořil hodně svérázný portrét české surrealistické umělkyně, který pojal jako jeden velký experiment. Vyjadřuje se v něm prakticky jen obrazem, příběh zcela záměrně není celistvý, je podmalováván různými verši a opakujícími se komentáři, jejichž význam někdy uniká. Navíc vůbec nepracuje s hudbou, ale doprovod tvoří jen a pouze ruchy, které s obrazem nemají žádnou souvislost. V hlavních rolích se objeví velmi dobří
Zuzana Stivínová a
Jan Budař, jejich úlohy jsou ale vesměs epizodické. Opravdu extrémně náročný snímek, v němž se o osobě samotné umělkyně divák nedozví vůbec nic a musí se nechat vést svými pocity.
Zajímavost: Snímek získal Českého lva za nejlepší výtvarný počin.
Ukázka z filmu není dostupná.
Operace Entebbe (
7 Days in Entebbe) (pátek 23. 9., ČT2, 00.15 - 01.55)
© Facebook tvůrce
Akční thriller vycházející ze skutečné události měl rozhodně vyšší ambice, ty ale nedokázal úplně naplnit a kiny spíše prošuměl. Režírující
José Padilha v něm nejvíce doplatil na to, že se nedokázal rozhodnout, zda točí politické drama, sociální drama nebo akční thriller a ve výsledku tedy nenatočil ani jedno. Dobová atmosféra a solidní výprava mu sice fungují, selhává ale ve vyprávění příběhu, protože mnoho důležitých postav je jen naznačených a zoufale povrchních a ani divácky atraktivní teroristický čin není zachycen nijak zajímavě a je spíše nevýrazný. Paradoxně tím nejpovedenějším je dialogová politická linie odehrávající se v Izraeli, která je zvládnutá výborně a jako jediná má svižné tempo a spád. Zvláštním rozhodnutím se naopak jeví prostříhávání akčního závěru s bizarní tanečně-hudební scénou, která nedává smysl, vůbec nefunguje a je jen těžko pochopitelná. Nad vodou tak výsledek drží především obsazení, v němž se v hlavních rolích potkali
Daniel Brühl a
Rosamund Pike. Rozpačitý tip.
Zajímavost: Natáčení probíhalo na Maltě a ve Velké Británii.
Český trailer filmu Operace Entebbe / 7 Days in Entebbe