Pozice hostů, kteří jezdí na festival uvádět své filmy, má své jednoznačné ukotvení především na soutěžních festivalech, kde je téměř povinností se ukázat divákům, promluvit o svém filmu a nabízet se médiím a fanouškům. Filmovka je v tomto ohledu jiná, jelikož hosté zde neplní roli doplňků k promítaným filmům, nestylizují se do role hvězd a spíš než vzbuzovat pozornost médií mají sloužit jako tvůrci, kteří své filmy uvádějí, zasazují do širších kontextů, přednáší a jsou bezprostředně k dispozici návštěvníkům.
Přesto právě jména, která na festival dorazí, jsou jedním z největších lákadel pro diváky. Letos se pořadatelé již 40. ročníku LFŠ chlubili velkým jménem v podání Michela Gondryho, ale jeho účast byla přibližně před měsícem odřeknuta z důvodu natáčení jeho nového filmu. Tento pátek pak na tiskové konferenci bylo oznámeno, že z rodinných důvodů nedorazí ani Todd Solondz. Zbyli tak Peter Greenaway, který musel nahradit absenci hned dvou lidí a ukázat, že letos někdo do Hradiště vůbec přijel, a pak Bertrand Tavernier, který snad dorazí v nejbližších dnech.
Jaké důsledky ale může neúčast nějakého hosta v případě festivalu jako je Letní filmová škola mít? Na jednu stranu jde o mediální pozornost, kterou přítomný host vzbuzuje. Peter Greenaway v tomto ohledu obstál, navíc ještě nahrazoval další jména, která mohla na festivalu dostat prostor. Vzhledem ale ke koncepci filmovky host mnohem víc absentuje ve vlastní sekcí. V případě Gondryho pořadatelé sekci zrušili a plánují ji celou přesunout na příští rok. U Solondze to už tak možné vzhledem k pozdnímu odřeknutí účasti není, tudíž se jeho sekce musela obejít bez něj.
Bohužel to přineslo řadu negativních aspektů. Především se jednalo o úvody k filmům, které působily narychlo zhotovenými a všemožně po internetu sesbíranými shluky informací, které neposkytly nic ozvláštňujícího ani překvapujícího. Navíc se musela zrušit i jeho masterclass, která měla možnost nabídnout rozšíření autorova pohledu na jeho retrospektivu, obohatit diváky o jeho názory a případně umožnit zodpovězení otázek. V případě autora, jakým je právě Todd Solondz, je jeho přítomnost užitečná, ostatně po skončení festivalu chystáme článek, který se bude celé Solondzově sekci a především jeho filmům věnovat podrobněji.
Pořadatele festivalu tak v takovém případě kritizovat nelze, spíš jde o to poukázat, co vlastně takový tvůrce na festivalu znamená. Když totiž odpadne nějaké jméno na soutěžních festivalech, kde je jeho přítomnost směřována spíš k médiím, újmu mají fanoušci, kteří si danou osobu chtějí fotit nebo jen vidět, a pak pořadatelé, kterým chybí hvězda, o které se může psát. Ale na festivalu, jako je filmovka, jeho přítomnost chybí hlavně ve formě osoby, která dotváří vybranou sekci a doplňuje její celistvou podobu.