Věc se má totiž tak, že onen divadelní muzikál i zmíněný dvěma Oscary oceněný film s
jsou v Americe dodnes ohromně populárními a milovanými klasikami. „Wicked“ je druhé nejúspěšnější broadwayské představení všech dob a
je nostalgickou stálicí televizního vysílání s podobným statusem, jaké u nás mají ty nejoblíbenější československé pohádky. A protože slavnou licenci je potřeba pořádně vytěžit, tak je film
teprve první částí, která vypráví jen polovinu celého příběhu – přičemž druhá část by měla dorazit do kin v listopadu 2025.
© Universal
I tak
Čarodějka trvá závratných 160 minut (což je víc, než kolik má celé Wicked na Broadwayi). Mimo jiné proto, že se v ní kromě přátelského vztahu obou hlavních postav řeší i několik romantických zápletek a milostných trojúhelníků, společenská krize v zemi Oz, boj s předsudky, aktivismus za práva zvířat, manipulace mocenských elit, sesterské pouto a řada dalších témat. Přes dvě a půl hodiny dlouhá muzikálová podívaná slouží jako rozehrávka pro druhou polovinu, přičemž v ní spousta načatých motivů a linií (pochopitelně) zůstane rozpracovaná a nedořešená. Film ale zároveň vrcholí zásadní přeměnou jedné z postav a sérií několika zvratů a díky tomu nepůsobí jako násilně utnutý uprostřed dění.
Většina děje je zasazena do prostředí prestižní univerzity, kde se z Elphaby a Galindy stanou spolubydlící. Okouzlující a všemi obdivovaná Galinda si zde touží osvojit čarodějné dovednosti, zatímco Elphaba, ostatními vysmívaná a opovrhovaná pro svou sytě zelenou kůži, se s čarodějnickými schopnostmi již narodila, jen je neumí ovládat. Jejich mentorkou se stane profesorka a děkanka čarodějnické fakulty (
Michelle Yeoh), velkým vzorem jim je Mocný čaroděj a vládce země Oz (
Jeff Goldblum). Do příběhu o přijetí člověka do společnosti navzdory vnějškovým odlišnostem a do nastalé zápletky o diskriminaci zvířecích obyvatel magické říše ale vstupují i mnohé další vedlejší postavy v čele s pohledným princem, Elphabinou hendikepovanou sestrou a svérázným učitelem dějepisu (jímž je mluvící kozel).
© CinemArt
Vyprávění se točí zejména okolo Elphaby, jejíž osud sledujeme ve filmu od narození, kdy byla pro svůj nezvykle barevný vzhled nejprve zavržena svým otcem a následně šikanována ostatními dětmi a vůbec vystavena celé řadě posměšků. Zaskočené pohledy ostatních se ale naučila snášet a osvojila si, jak na reakce ve svém okolí odpovídat. Galinda ji doplňuje coby komická figurka s vizáží panenky Barbie, prostoduchá kráska s naditým šatníkem ve všech odstínech růžové, která jako kdyby vypadla ze stereotypní anekdoty o blondýnkách. Cynthia Erivo i Ariana Grande dávají do svých výkonů všechno. Sympatie však vyvolává jen první z nich, zastávající vděčnou pozici outsidera nadaného nadpřirozenou mocí, zatímco Ariana hraje postavu spíše otravnou, sebestřednou, rozmazlenou, hloupou a pokryteckou, která navíc za celý film neprojde skoro žádným vývojem.
Tím hlavním tak nepřekvapivě není děj, v němž se mísí téma inkluze menšin a politických pletich s četnými odkazy na původního
Čaroděje ze země Oz, a který obsahově připomíná směs
Harryho Pottera a
Muzikálu ze střední, v níž jde především o to, kdo jak zapadne mezi spolužáky, kdo bude s kým chodit, kdo koho pozve na tancovačku a kdo si víc šplhne u oblíbeného kantora. Velkolepou podívanou, kterou stojí za to vidět, činí z
Čarodějky až precizní muzikálová čísla se špičkovou taneční choreografií, která těžko mohla být výpravnější, barevnější a dynamičtější.
© Universal
Snímek režíroval americký režisér asijského původu Jon M. Chu, který se etabloval na filmově-taneční sérii
Let’s Dance a před
Čarodějkou natočil mimo jiné dramatický muzikál
Život v Heights a dvojici hudebních dokumentů s
Justinem Bieberem.
Čarodějka je bezesporu vrcholem jeho filmařské kariéry, v níž zúročil všechny své předchozí zkušenosti s hudební, taneční a muzikálovou tvorbou. Jeho režie je sebejistá nejen v muzikálových sekvencích, velmi dobře mu jde totiž i skloubení humoru a emocí či reálných kulis s digitálními efekty. Jisté výkyvy se projevují až ve vedení herců a hereček, kdy zejména Cynthia Erivo je přímo skvělá, zatímco u Ariany Grande lze ocenit spíše její pohybové a pěvecké dovednosti než herecký výkon, a kupříkladu nevýrazný Jeff Goldblum je jako vládce země Oz vyloženě zklamáním.
© Universal
Navzdory působivé práci všech choreografů, tanečníků, kostymérů, maskérů, dekoratérů, trikařů a řady dalších pracovníků však nejde opomenout to hlavní – že si
Čarodějka z hlediska nepříliš komplexního a pramálo hlubokého příběhu neobhájí svou stopáž a že jí rozdělení na dvě části neprospívá. Je plná okrajově využitých vedlejších postav, které mají pro děj jen minimální přínos, a nadbytečných sub-zápletek, na jejichž případné vyřešení se bude muset rok čekat. Je přeplněná scénami, které si přímo říkají o vystřihnutí nebo prokrácení. Tato dramaturgická rozvolněnost paradoxně ubírá
Čarodějce na velikosti, jelikož je v ní to důležité zhusta prokládáno banalitami a zbytnými výplněmi.
Jako filmový muzikál je
Čarodějka rozhodně zdařilá a velmi solidně realizovaná, nicméně trpí řadou neduhů a vypravěčských nedostatků, kvůli nimž nejspíš skutečně okouzlí jen ty, kteří mají k její divadelní předloze nebo k
Čaroději ze země Oz nějakou výraznější citovou vazbu. A takových diváků u nás na rozdíl od Ameriky nebude až tak mnoho.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]
Český trailer k filmu Čarodějka