Začátkem června jako by televize ožily a rázem nabízejí hodně zajímavých a atraktivních snímků a premiér. Mezi nimi byste neměli přehlédnout oceňovaná dramata Glory a Brooklyn a legendární Bergmanovu Sedmou pečeť.
Byl jednou jeden král (pátek 1. 6., Nova, 20.20 - 21.55 / sobota 2. 6., Nova Cinema, 18.25 - 20.00)
Klasická československá pohádka z poloviny padesátých let naštěstí netrpí přehnaným politicko-propagačním podtextem a i v dnešní době má šanci skvěle pobavit. Režírující
Bořivoj Zeman se v ní podílel i na scénáři, který vznikl podle knihy
Boženy Němcové a dodal jí všechny esence, které má správná pohádka mít. To tedy znamená, že tu nechybí typicky kouzelná atmosféra, jednoduché charaktery, morální poselství, v tomto případě se ještě přidává několik dnes už zlidovělých hlášek, inteligentní humor, svižné tempo a výborná vizuální stránka, která je plná výrazných a sytých barev. V hlavní roli se objeví spolehlivý
Jan Werich, vedle něhož září také
Vlasta Burian, jenž zde ztvárnil jednu z mála opravdu dobrých poválečných úloh, dále pak dostali důvěru kupříkladu mladá
Milena Dvorská,
Irena Kačírková,
Stella Májová,
Miloš Kopecký nebo
Miroslav Horníček. Zásadních chyb v této legendě moc nenajdete, takže spíš myslete na to, že sůl je nad zlato.
Zajímavost: Je to těžko uvěřitelné, ale jde o jediný barevný film, v němž se kdy objevil
Vlasta Burian.
Ukázka z filmu Byl jednou jeden král
Charleston (
Charleston) (sobota 2. 6., ČT2, 13.20 - 15.10)
Italská komedie z konce sedmdesátých let je dnes trochu zapomenutá, což je svým způsobem škoda, ačkoli nejde o žánrový milník. Režisér a spoluscenárista
Marcello Fondato v ní natočil hodně příjemnou variaci na slavnější a výpravnější podfukářské filmy své doby, přičemž se spoléhal především na odlehčenou atmosféru, svižné tempo a propracovanou choreografii bitek, kterých ale není tolik, jak by divák asi čekal. Velkým lákadlem je i obsazení, v němž nejvýraznější role ztvárnili
Bud Spencer a
Herbert Lom, neméně skvěle jim pak přihrávají mimo jiné
Dino Emanuelli,
Geoffrey Bayldon nebo
James Coco. Výsledku tak paradoxně nejvíc škodí propracovaný scénář, který pracuje s až moc komplikovaným příběhem, v němž se trochu hůř orientuje. Ne tak často vysílaná raritka na sobotní odpoledne.
Zajímavost: Jde o poslední
Fondatův počin natočený pro kina, po něm už tvořil jen televizní filmy.
Originální trailer filmu Charleston / Charleston
Bridget Jonesová: S rozumem v koncích (
Bridget Jones: The Edge of Reason) (sobota 2. 6., Nova, 20.20 - 22.25 / neděle 3. 6., Nova Cinema, 17.55 - 20.00)
Pokračování úspěšné britské komedie se nesetkalo s úplně nadšeným přijetím a ve výsledku se bude hodně líbit především těm, kteří četli románovou předlohu
Helen Fielding. Z hlavní hrdinky se totiž z ničeho nic stala nesympatická a protivná postava, která neví, co chce a problémy řeší dost neadekvátně vzhledem ke svému věku, takže je velmi těžké s ní jakkoli soucítit. Snímku moc nepomohla ani režírující
Beeban Kidron, která sice nemá problém s odlehčenou atmosférou a tempem, jenomže nedokáže načasovat humor, vypointovat to málo vtipů, které v něm je a celkově jí chybí onen typicky britský břitký nadhled. Výslednou podobu tak zachraňuje několik povedených fórků a obsazení, v němž znovu v rámci možností excelují
Renée Zellweger,
Colin Firth a
Hugh Grant, k nimž se přidávají ještě
Jim Broadbent,
Gemma Jones,
Sally Phillips nebo
Celia Imrie. Nenáročná oddechovka na sobotní večer.
Zajímavost: Phillips byla v průběhu natáčení těhotná.
Originální trailer filmu Bridget Jonesová: S rozumem v koncích / Bridget Jones: The Edge of Reason
Brooklyn (
Brooklyn) (neděle 3. 6., Prima Max, 20.00 - 22.20 / úterý 5. 6., 00.40 - 06.25)
Pod trochu matoucím názvem
Příběh z Brooklynu, který tuzemskému divákovi evokuje zcela jiný film, najdete v programu tři roky staré irsko-britsko-kanadské romantické drama, které se dostalo do užší oscarové nominace na nejlepší film roku. A právě tato skutečnost mu uškodila asi nejvíc, protože divácká očekávání logicky zvýší a tvůrci je bohužel zcela nenaplní. Režírující
John Crowley v něm dostal k dispozici na Oscara nominovaný scénář
Nicka Hornbyho, který je adaptací románu
Colma Tóibína a mnohé asi překvapí, že ve výsledku jde vlastně o trochu lepší červenou knihovnu, která zas nemá tolik co nabídnout. Snímek tak stojí především na perfektní dobové atmosféře, zdařilé výpravě a kostýmech a na Oscara nominované
Saoirse Ronan v titulní roli, která ze své hrdinky udělala vesměs sympatickou postavu i pro mužskou část publika, což je vzhledem k tomu, že řeší typicky ženské problémy, skoro zázrak. Hodně solidně jí pak přihrávají i méně známé tváře, jako třeba
Brid Brennan,
Maeve McGrath,
Julie Walters, objeví se ovšem i
Domhnall Gleeson a
Jim Broadbent. Více se o této příjemné žánrovce dočtete v naší
recenzi.
Zajímavost: Snímek se natáčel osm týdnů, dalších patnáct pak trvala postprodukce.
Oficiální trailer filmu Brooklyn / Brooklyn
Rána na oplátku (
Backlash) (neděle 3. 6., ČT2, 20.00 - 21.30 / úterý 5. 6., 00.05 - 01.25)
U nás zcela neznámý western z poloviny padesátých let uspokojí nejen milovníky klasického žánru. Režisér
John Sturges v něm zadaptoval román
Franka Grubera a spíše než klasickou "kovbojku" natočil potemnělý kriminální film, který spoléhá na hodně silný příběh, hutnější atmosféru a precizní práci s napětím a celkovou gradací, která vyústí v nečekanou pointu. Neopomněl ale ani akci, které je překvapivě plno a je výborně natočena, jen možná mohla být o něco drsnější. Pozitivem je mimo svižného tempa i velice krátká stopáž, v níž se pořád něco děje, tudíž absolutně nezačne nudit a dá vlastně zapomenout i na to, že jde o dost starý film. Titulní role výtečně ztvárnili
Richard Widmark a
Donna Reed, mezi nimiž funguje potřebná "antipatická" chemie, která filmu dodává trochu jiný rozměr, v dalších úlohách se představí například
William Campbell,
John McIntire,
Barton MacLane nebo
Harry Morgan. Hodně raritní záležitost.
Zajímavost: Postava
Donny Reed ve filmu nosí spodní prádlo z padesátých let dvacátého století, které se v tom devatenáctém ještě nenosilo.
Orginální trailer filmu Rána na oplátku / Backlash
Glory (
Glory) (neděle 3. 6., ČT2, 21.30 - 23.30)
Historické drama z konce osmdesátých let se odehrává za dob americké občanské války a je typickým zástupcem velkofilmu své doby. Režírující
Edward Zwick v něm předvedl všechny své pozdější atributy, mezi něž patří především cit pro silná témata, která jsou ale prezentována svým způsobem "komorně" a obrazově naprosto dokonale. Zaujme i bohatou výpravou, dobovou atmosférou, naprosto famózní závěrečnou akcí, kterou dosud překonalo jen máloco, epickou hudbou
Jamese Hornera a oscarovou kamerou. Evropského diváka potěší i minimum tradičního amerického patosu a velký důraz na postavy, které nejsou jen šablonovité a mají svou hloubku. Ústřední roli sice ztvárnil
Matthew Broderick, ten je ale nevýrazný a zcela ho zastiňují ostatní, mezi nimiž vyniká Oscarem oceněný
Denzel Washington a dále pak
Morgan Freeman nebo
Cary Elwes. Veskrze pozitivní dojmy kazí jen přepálená stopáž, která je znát hlavně uprostřed filmu, kdy jinak svižné tempo upadne, nic moc se neděje a příběh zbytečně stagnuje. Jeden z tipů týdne.
Zajímavost: S výjimkou plukovníka Shawa nemá žádná jiná postava reálný základ.
Originální trailer filmu Glory / Glory
Smrt v přímém přenosu (
La mort en direct) (pondělí 4. 6., ČT2, 21.55 - 00.05)
V tuzemsku se francouzsko-britsko-západoněmecké sci-fi drama z raných osmdesátých let vysílá jen minimálně a skoro nikdo o jeho existenci neví, což je ohromná škoda. A to o to víc, že jeho téma je dnes o dost aktuálnější než v době vzniku a vlastně tak už nelze hovořit o sci-fi. Režisér a spoluscenárista
Bertrand Tavernier se v něm spolehl na těžce depresivní a temnou atmosféru, zdařilou výpravu, která tedy z dnešního pohledu působí trošku směšně, to mu ale samozřejmě nelze vytýkat a velice silný příběh, který je mnohovrstevnatý a dost působivý. Samostatnou kapitolou pak je herecká podpora, neboť
Romy Schneider je v titulní roli umírající ženy zcela dokonalá a mrazivá a její výkon utkví v hlavě o to víc, že zanedlouho po premiéře filmu sama předčasně zemřela. Příliš za ní ale nezaostává ani
Harvey Keitel a za zmínku stojí i další obsazení, v němž se objeví
Max von Sydow,
Harry Dean Stanton nebo
William Russell, debutoval zde i
Robbie Coltrane. Škoda jen pomalého tempa a přetažené stopáže. Něco pro náročnějšího diváka.
Zajímavost: Snímek vznikl na motivy románu D.G. Comptona
The Continuous Katherie Mortenhoe.
Mezinárodní trailer filmu Smrt v přímém přenosu / La mort en direct
Sedmá pečeť (
Det sjunde inseglet) (úterý 5. 6., ČT art, 21.15 - 22.50)
Velmi slavné švédské drama z druhé poloviny padesátých let je asi nejslavnějším počinem legendárního režiséra a scenáristy
Ingmara Bergmana. Ten v něm zpracoval vlastní divadelní hru, což ale na precizním výsledku překvapivě tolik znát není. Dialogy tedy samozřejmě hrají prim, diváka ale okouzlí skoro autentická atmosféra středověku, v níž každý záběr prostupují temnota, špína, bída, absolutní beznaděj a deprese, to vše ještě umocňuje vynikající černobílá kamera. Stejně důležitý je ovšem příběh, který pokládá důležité filozofické otázky, na které ale záměrně neodpovídá a nechává divákovi prostor pro vlastní názor. Šachová partie, kterou se Smrtí hraje přeživší rytíř z křížových výprav, se tak pro autora stává prostorem pro úvahy o víře, konci a smyslu života, významu nejen náboženských válek a vzdělání. Titulní roli bravurně ztvárnil tehdy začínající
Max von Sydow, Smrt si zahrál
Bengt Ekerot. Hodně náročná podívaná, která ne každému sedne.
Zajímavost: Ikonografii filmu založil
Bergman na nástěnných malbách kostela, v němž kázal jeho otec.
Oficiální trailer filmu Sedmá pečeť / Det sjunde inseglet
Marguerite (
Marguerite) (čtvrtek 7. 6., ČT art, 20.20 - 22.25)
Francouzsko-česko-belgické drama mělo tu smůlu, že bylo inspirováno skutečnými osudy Florence Foster Jenkins, o níž zanedlouho vznikl samostatný snímek, který tento zcela zastínil. Režisér a spoluscenárista
Xavier Giannoli v něm selhal hlavně v tom, že se snažil propojit drama s komedií, což se mu v tomto případě úplně nepovedlo a z hlavní postavy udělal karikaturu, jíž se nejde ani smát a ani s ní mít větší soucit. Výsledku příliš neprospívá ani delší stopáž, v níž se najde hodně hluchých míst, která vyžadují větší dávku divácké tolerance. Na druhou stranu ale vytěžil maximum z tuzemských lokací, které dodaly snímku potřebnou atmosféru, opřít se mohl i o solidní výpravu a kostýmy, především ale o precizní
Catherine Frot v titulní roli. Více informací hledejte v naší
recenzi.
Zajímavost: Za výpravu snímku získal francouzskou filmovou cenu César filmový architekt Martin Kurel.
Oficiální český trailer filmu Marguerite / Marguerite
Žebrácká opera (čtvrtek 6. 6., ČT2, 21.55 - 23.35)
Československé komediální drama z počátku devadesátých let je filmovým přepisem divadelní hry
Václava Havla, což je jeho největší problém. Režisér a spoluscenárista
Jiří Menzel v něm totiž zcela nezachytil ono kouzlo představení, které spočívalo v jinotajích, metaforách a symbolech. Mnoho dialogů tak působí toporně a zdlouhavě a vyznívá zbytečně pateticky a prázdně, snímek navíc celou dobu osciluje mezi divadelní a filmovou formou, což také není úplně dobře. Nad průměrem ho tak udržují výtečný hudební doprovod, dobová atmosféra a parádní herecké obsazení. V něm excelují
Josef Abrhám,
Mahulena Bočanová,
Jana Švandová,
Libuše Šafránková,
Ljuba Krbová,
Rudolf Hrušínský nebo
Veronika Freimanová, překvapením budiž i role
Jeremyho Ironse (!). Možná, že kdyby režisér natočil čistě záznam divadelního představení, byl by výsledek lepší. Jedna skoro zapomenutá záležitost.
Zajímavost: V důsledku změn na Barrandově hrozilo, že film zůstane nedokončen, proto nebyl prostor pro velkou přípravu a muselo se rychle natáčet.
Ukázka z filmu není dostupná.