Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Jsou marvelovky kino?

Téma: jsou marvelovky kino?

Vydáno: 27.10.2019 12:00 v sekci Články | Publicistika - Václav Limberk

V nedávné době se v zahraničních médiích rozhořel spor o tom, zda jsou marvelovky kino. Jedna větev tvrdí, že ne, druhá, že ano. Co si o tomto sporu myslíme my?

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Celý spor nezačal nikdo jiný než Martin Scorsese, slavný režisér filmů jako Taxikář nebo Mafiáni, který když byl dotázán na to, co si myslí o marvelovkách, odpověděl, že "to není kino", ale spíše "zábavní parky" v tom smyslu, že se v nich nezobrazují skutečné lidské emoce a zkušenosti a také dodal, že je prostě nesleduje.

Martin Scorsese ve filmu Hugo a jeho velký objev / HugoNa to zareagoval režisér filmů Strážci Galaxie a Strážci Galaxie Vol. 2 James Gunn, který napsal, že když lidé bojkotovali Scorseseho náboženský a rouhačský snímek Poslední pokušení Krista, tak tak činili často, aniž by tento film zhlédli a nyní to samé činí Scorsese, který odsuje marvelovky, aniž by je vlastně viděl. Gunn dodává, že ho to mrzí. Do sporu se zapojil i Robert Downey Jr. nebo marvelovský a komiksový fanoušek, režisér Kevin Smith, který kontroval otázkou, kdo byl Kristus, ne-li první superhrdina? 

Na Scorseseho stranu se připojil, dosti nepřekvapivě, Francis Ford Coppola, režisér slavných filmů jako Kmotr a Apokalypsa, který dokonce řekl, že marvelovky jsou "odporné". Na to opět zareagoval James Gunn, který se pasoval do role advokáta marvelovek a odpověděl, že kdysi se filmovým fanouškům zdály odporné třeba i gangsterky nebo westerny. Celkově ale Gunn smírně uzavírá, že to, že se někomu marvelovky zdají odporné, je ok, dokonce i když to jsou géniové, k nimž třeba Gunn nebo Jon Favreau vzhlíželi jako ke svým hrdinům. Ale nikdo jim nebere právo svůj názor vyjádřit. 

James GunnZa sebe mohu říct, že tento spor mezi "staříky" (dnes to jsou pánové Coppola a Scorsese nebo Ken Loach) a mezi "mladíky" (Gunn, Smith a další) tu byl vždy. Také Scorsese a Coppola byli kdysi rebelujícími mladíky, kteří kritizovali starý tradiční Hollywood, i když si ho třeba dnes váží, a snažili se svými filmy jít proti zaběhnutým tradicím. To samé se dá dnes říci o marvelovkách a komiksovkách obecně snad jen s tou výjimkou, že se jimi dnešní tvůrci nesnaží rebelovat (proti komu? proti čemu?), ale chtějí jimi jen bavit. A to je ok. Jenže "staříkům" to zkrátka přijde málo. Bavit je sice fajn, říkají, ale filmy by měly také obohacovat, dát člověku nějakou zkušenost. I to je ok, ale není to podmínkou.

Ale jak jsem už napsal, tento spor tu byl už dávno před marvelovkami. Tento svár mezi "uměním" a "komercí" nabyl na obrátkách už v 70. letech, tedy v době, kdy Coppola a Scorsese patřili k tehdejší filmařské špičce. Dobrým příkladem přizpůsobení se diváckým požadavkům je George Lucas. Když jako svůj režijní debut natočil totalitní vizi budoucnosti THX 1138, který Coppola produkoval, diváci tento film ignorovali. Lucas záhy pochopil, že diváci nestojí o depresivní pohled na budoucnost. Proto o několik let později natočil optimistickou vesmírnou pohádku Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje, která měla obrovský úspěch. Lidé se v kinech chtěli především bavit a zapomenout na své problémy. Kino byla vždy hlavně zábava.

Fotografie z filmu  / THX 1138Diváci se šli raději rozptýlit nekomplikovanou vesmírnou pohádkou, než aby se týrali při depresivním muzikálu New York, New York, který se hrál ve stejném roce jako Star Wars. Tyto nůžky mezi "uměním" a "komercí" se bohužel musely nadále jen rozevírat a to se také dělo. Zatímco v 70. letech se ještě autorští tvůrci typu Coppoly a Scorseseho dokázali se svými osobními filmy prosadit i vedle komerčních trháků, jaké točili Lucas a Steven Spielberg, v 80. letech se Scorsese i Coppola dostali na vedlejší kolej diváckého zájmu. Lidi nechodili do kina na filmy jako Král komedie nebo One from the Heart, ale na Indiana Jonese a dobyvatelé ztracené archy nebo E.T. - Mimozemšťana

90. léta pak přinesla znovu zájem o umělecky náročnější snímky a oba pánové zase zaujali s filmy Kmotr IIIDrákulaMafiániMys hrůzy přední místa diváckého zájmu a dokonce i Spielberg, který točil nějvětší komerční trháky, prahnul po opravdovém uznání, kterého se také dočkal se svým holokaustovým dramatem Schindlerův seznam. Jenže už i toto je dávná historie a filmový svět dnes vypadá úplně jinak než před třiceti lety. A i když Scorsese stále aktivně režíruje a brzy bude mít premiéru jeho novinka The Irishman, pro většinu dnešních filmových diváků je jeho jméno spíše jen symbolem - symbolem zašlých časů a žijící legendy. Dnešní doba už dávno nepatří tvůrcům jako je on nebo Coppola. 

Kevin FeigeDnešní doba, ať se to komu líbí nebo ne, patří tvůrcům jako jsou Kevin FeigeJoe Russo a Anthony RussoJon Favreau a James Gunn - to je momentálně filmová přítomnost a budoucnost. Ve světě filmu a v Hollywoodu zvláště čas letí mnohem rychleji. A ani Scorsese ani Coppola s tím nic nenadělají. Oba pánové natočili nesmrtelné filmy a za to jim patří velký dík, ale kino bylo vždycky hlavně záležitostí mladých. Jsou to oni, kteří chodí do kina. A záleží na nich, co chtějí v kině vidět. A jak naznačují filmové žebříčky návštěvnosti, diváky momentálně nejvíce do kin táhnou právě marvelovky a komiksovky.

Tak to holt je a zřejmě ještě dlouho bude. Ale jak například dokazuje film Joker, divácký hit nemusí být nutně jen povrchní zábavou a paradoxně právě úspěch Jokera je dlužen Scorseseho filmům, jimž a nejen jim, ale 70. létům jako takovým vzdává tento snímek hold. A tím se tento kruh zároveň i symbolicky uzavírá. Joker sice operuje s komiksovou postavou, ale na druhé straně navazuje na něco, k čemu před lety připravily půdu filmy jako Taxikář, Král komediePsí odpoledne nebo Televizní síť. A pokud to některé fanoušky Jokera donutí tyto filmy zhlédnout, pak je to více, než co si Todd Phillips mohl přát. Překvapivý úspěch Jokera dokazuje, že kino je nejen místo pro zábavu, ale že nabízí stále více než jen to. 

Joaquin Phoenix ve filmu Joker / JokerTakže ano, kinům na celém světě sice momentálně dominují Avengers: Endgame, ale své místo v nich si dokáže vydobýt i primárně "nezábavný" film, jako je Joker. A abychom se dostali k původní otázce: jsou marvelovky kino? Na tuto otázku odpověděl i režisér Taika Waititi, který řekl: "Samozřejmě, že je to kino, vždyť na ně chodíma do kina." Ano, chodíme na ně do kina, ale to neznamená, že nic jiného než je v kinech nenajdete, což bylo zřejmě důvodem Scorseseho obav, aby v kinech bylo místo i pro jiné filmy než ty se superhrdiny. Myslím, že se Scorsese nemusí bát, vždy tu budou diváci, kteří kromě marvelovek a komiksovek budou lační i po jiných filmech a najdou si je, ať už v kinech nebo jinde.

Své oddané fanoušky mají i tvůrci jako David FincherSpike JonzeCharlie KaufmanTodd SolondzTerry ZwigoffWes AndersonPaul Thomas AndersonNoah Baumbach nebo v USA momentálně zakázaný Woody Allen, kteří filmy se superhrdiny nenatáčí. Není jich sice tolik jako fanoušků komiksovek a marvelovek, ale to je v pořádku. Ve velké filmové rodině mají všichni své místo a tak by to vždycky mělo být. I v multiplexu si člověk může zajít na Deštivý den v New Yorku, nejen na Lvího krále. Dokud si člověk bude moci sám svobodně vybrat, na co chce jít a co chce vidět, pak bude všechno v pořádku.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 2019
Top 20 ČR: Nejúspěšnějším filmem roku 2019 byla česká komedie Ženy v běhu České komedii Ženy v běhu se minulý rok podařilo překročit hranici jednoho a půl milionu diváků, čímž se suverénně stala nejúspěšnějším filmem roku 2019. čtěte zde
Vydáno: 23.01.2020 12:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Příliš osobní známost 2/10
Recenze: Obskurní vztahové drama Příliš osobní známost nespasí ani schopné herečky Na první pohled jde o komediální romantické drama ze života se spoustou emocí a humoru, leč to by za ním nesměli stát tvůrci, v jejichž podání působí věci jako „emoce“, „humor“ nebo „ze života“ jako cosi bizarního z... čtěte zde
Vydáno: 23.01.2020 08:00 v sekci Recenze | Premiéry
2
Králíček Jojo 6/10
Recenze: Komedie Králíček Jojo je náladově roztříštěná anti-nacistická satira Snímek se Scarlett Johansson a zářícími dětskými hvězdami má pověst hravého a vtipného crowd-pleaseru, avšak způsob, jakým kombinuje dramatický příběh a různé komediální styly, je značně nevyrovnaný. čtěte zde
Vydáno: 22.01.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 4. týden
Kinopremiéry: Králíček Jojo prožívá extázi daleko od Reykjavíku Satirická dramedie Taiky Waititiho Králíček Jojo je jasnou jedničkou mezi aktuálními novinkami, které vstupují do tuzemských kin. Jejím největším konkurentem bude zřejmě dost pochybná romantická komedie Příliš osobní známost. ... čtěte zde
Vydáno: 22.01.2020 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 3. týden
Top 20 ČR: Dolittle byl v Česku první Americká rodinná komedie Dolittle s mluvícími zvířaty a Robertem Downeyem jr. slavila v Česku vítězství před dvojicí Mizerů. čtěte zde
Vydáno: 21.01.2020 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Biopic Leonarda Bernsteina půjde na Netflix (22.01.2020 09:22 v Novinky | Zprávy)
- Bluray recenze: Disneyho nový Lví král je doprovázen pestrou nabídkou bonusů (19.01.2020 10:30 v Recenze | Blu-ray)
- Vrhne se Taika Waititi na Star Wars? (17.01.2020 08:38 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Mizerové Richard Jewell a Dolittle řeší případ mrtvého nebožtíka (15.01.2020 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Oscar 2020: nominacím vévodí Joker (13.01.2020 15:04 v Články | Publicistika)
- Top 10: Nicolas Cage (09.01.2020 08:30 v Články | Publicistika)
- Míří Christian Bale do nového Thora? (07.01.2020 07:00 v Novinky | Zprávy)
- Téma: nejlepší filmy roku 2019 podle filmserveru (06.01.2020 16:57 v Články | Žebříčky)

PREMIÉRA TÝDNE   03/2020

Králíček Jojo
6/10

Snímek se Scarlett Johansson a zářícími dětskými hvězdami má pověst hravého a vtipného crowd-pleaseru, avšak způsob, jakým kombinuje dramatický příběh a různé komediální styly, je značně nevyrovnaný.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver