Jihokorejské koprodukční dystopické sci-fi z nedaleké budoucnosti Snowpiercer je zvláštní tím, že se celé natáčelo v Barrandovských ateliérech. Stačí ale tato zajímavost na to, aby film zaujal?
Ano, stačí. A to samozřejmě nejen kvůli této zajímavosti.
Snowpiercer by zaujal, i kdyby se natočil na Měsíci. Přesně tak totiž i působí, ačkoliv celý vzniknul v Barrandovských ateliérech. Disponuje totiž hned několika přednostmi. Předně má netradiční a originálně pojatou zápletku, která nabízí jak strhující akční děj, tak i bohatý myšlenkový potenciál. Za druhé precizně odvedenou řemeslnou stránkou - má pestré mezinárodní a téměř hvězdné herecké obsazení. A především jde o nekonvenčně natočené polární sci-fi , které je stylově dost odlišné od typické americké produkce.
Snowpiercer natočil jikohorejský režisér
Bong Joon-ho podle komiksu
Le Transperceneige francouzských autorů a kreslířů Jacqua Loba, Benjamina Legranda a Jean-Marc Rochette. Jedná se o Bongův anglicky mluvený debut s několika málo pasážemi v korejštině. A pro nás jako bonus je zde zajímavý fakt, že se
Snowpiercer natáčel celý u nás, o čemž nás nepřesvědčí jen spousta českých jmen v závěrečných titulcích, ale i jméno "production designera" Ondřeje Nekvasila v těch úvodních. Nekvasil má již na svém kontě například práci na výpravě k americko-českému
Iluzionistovi, který se také před lety natáčel na Barrandově nebo na "protektorátním" dramatu
Protektor. A skutečně je na něm v některých okamžicích poznat jakási "domáckost".
Snowpiercer je jméno vlaku, který krouží kolem Země poté, co se v reakci na globální oteplování aplikovala do atmosféry chladící látka CW-7. V důsledku toho však planeta zamrzla a život na ní vyhynul. Přežili jen ti, kterým se podařilo ukrýt do moderní Noemovy archy, kterou je právě Snowpiercer. Co však zůstalo stejné jako před katastrofou, je lidské dělení na kasty, takže i tento vlak je rozdělen na jednotlivé sekce. Na jeho čele sedí "neviditelný" vládce Wilford (
Ed Harris), stvořitel zázračného perpetum-mobile, který vlak pohání. Na jeho konci je naopak "spodina", která protestuje proti špatným podmínkám, ve kterých musí žít a proti nedostatku jídla.
Této spodině nepsaným pravidlem vládne Curtis Everett (
Chris Evans), který se spolu s dalšími odhodlá ke vzpouře poté, co vlaková policie pod vedením ministryně Mason (
Tilda Swinton) unese další dvě děti. To se pochopitelně nelíbí jejich rodičům Andrewovi (
Ewen Bremner) a Tanye (
Octavia Spencer) ani všem ostatním. Nyní půjde o to, zda se Curtisovi a ostatním vzbouřencům podaří dostat na začátek vlaku. V tom jim musí pomoct Namgoong Minsu (
Song Kang-ho) se svojí dcerou Yonou (
Ah-sung Ko), který umí otevírat dveře vlaku. Aby byl Namgoong svolný, uplácí ho Curtis drogou zvanou Kronal.
Celý vlak tu funguje na videoherním principu, kdy každé jeho kupé představuje další level obtížnosti. Skupina putuje vlakem, aniž by tušila, co jim přinese další oddíl. Princip procházení jednotlivými patry, v tomto případě vagony a zneškodňování protivníků, kteří nám stojí v cestě, na němž je Snowpiercer založen, je neobyčejně funkční a přitom atraktivní. Každý oddíl vlaku má jiný obsah a tím pádem i jiné výtvarné řešení, které je vyvedeno většinou velmi originálně. Nejvíce povedená mně přišla sekce s učitelkou a dětmi (velmi originální a vtipná scéna). V nabízené rozmanitosti "tajemných komnat" si tu každý myslím přijde na své.
Snowpiercer má i díky několika slušným akčním sekvencím solidní spád. Jednou z nich je i ta, která připomíná kultovní kladívkovou sekvenci
Old Boye Park Chan-wooka, který Bongův film spoluprodukoval. Navíc jde i o originální ukázkou dystopického žánru, ve které se nabízí mnoho paralel, ať už na Orwellovy antiutopické romány či na klasická sci-fi jako
Blade Runner nebo také na nepovedený Costnerův
Vodní svět. A ještě na jednu klasiku dává vzpomenout - tou je
Čaroděj ze země Oz - jakýmsi čarodějem je i Wilford, který tento svět řídí a udržuje v chodu tím, že ostatní oklamává a ovládá.
Snowpiercer v sobě nese i Bongův oblíbený sociální motiv v podobě rozčlenění obyvatel vlaku do sekt a kast.
Pokud bych filmu přeci jen něco vytknul, tak možná jen příliš americky ploché herectví Chrise Evanse v titulní roli zachránce či
Jamieho Bella v roli jeho pravé ruky. Ani Ed Harris zde nepředvádí víc než obvyklý standard, na který jsme u něj zvyklý. Naopak hereckou lahůdkou je výkon Tildy Swinton, která zde exceluje v další divné roli, na které je specialistkou. Výborný je také kmenový Bongův herec Song Kang-ho, který předvádí typickou ukázku nevšedního jihokorejského herectví, které se diametrálně liší od toho amerického.
O tom, že se nejedná o nějaký obskurní jihokorejský nezávislý film, ale o divácky vděčnou záležitost, svědčí i jeho nezanedbatelný komerční ohlas ze zámoří (především z Jižní Koreje). Film, na jehož americkou premiéru se teprve čeká (v limitované verzi se jí dočká 27. června), zatímco ta jihokorejská proběhla již minulý rok v srpnu, už dokázal ve světě vydělat slušných 67 milionů dolarů. Česká premiéra bohužel v plánu vůbec není. Což je opravdu velmi zvláštní, vzhledem k faktu, že vznikl u nás.
Snowpiercer je nadmíru originální ukázkou uvedeného žánru s mnoha vizuálně podmanivými pasážemi, originálním výtvarným pojetím a bohatým myšlenkovým potenciálem. Každý divák tu má možnost najít si v něm své téma, něco, co ho zaujme. Jako pověstná třešnička na dortu, který se upekl na Barrandově, je ta jedná česká věta, kterou zde uslyšíme. Zvláštní pocit déjà vu při sledování
Snowpierceru je tak skoro dokonalý.
Oficiální trailer filmu Snowpiercer