Hned v úvodu bych rád vyzval americkou Akademii filmového umění a věd, aby dala
Ridleymu Scottovi už konečně Oscara za režii, kterého měl dostat už dávno a je skandální, že takový tvůrce na svou první zlatou sošku stále ještě čeká. Jak je to proboha možné, že tvůrce takových parametrů nebyl ještě oceněn nejprestižnější filmovou cenou? Pojďme se nad tím trochu zamyslet.
© 20th Century Fox
Ridley Scott jako režisér debutoval poměrně pozdě. Bylo mu už 40 let, když natočil historické drama
Soupeři, za které získal v Cannes Cenu za nejlepší debut. Do oscarových nominací za rok 1977 se ale film nedostal. Budiž. O dva roky později natočil brilantní sci-fi horor
Vetřelec, dodnes asi jeho nejlepší režijní kousek. Jak je možné, že za tento mistrovský snímek nebyl nominován na Oscara? Vetřelec sice získal Oscara za vizuální efekty (
H.R. Giger, Carlo Rambaldi, Brian Johnson, Nick Allder, Dennis Ayling), ale kde je uznání tomu, kdo je za výslednou podobu filmu nejvíc zodpovědný, tedy režisérovi?
© Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Rok 1982 a dystopické sci-fi
Blade Runner, které je mnohými považováno za vůbec nejlepší sci-fi všech dob a opět nic. Dvě oscarové nominace za výpravu a vizuální efekty zůstaly neproměněné. Po sérii tří slabších kousků ve Scottově filmografii (
Legenda,
Ten, kdo mě hlídá,
Černý déšť) přichází konečně první oscarová nominace za režii za feministické road movie
Thelma a Louise. Jenže kromě Oscara za scénář pro
Callie Khouri vyšlo dalších pět oscarových nominací na prázdno. Přízeň si toho roku vysloužil thriller
Mlčení jehňátek. Budiž, byl to alespoň kvalitní soupeř.
Trailer filmu Thelma a LouiseHned o rok později natočil k 500. výročí objevení Ameriky monumentální historický film
1492: Dobytí ráje s geniálním hudebním soundtrackem od
Vangelise. Co na to Akademie? Nic. Naprostý nezájem. Film prošel bez jakéhokoliv zájmu ze strany Akademie.
© Universal Pictures
Pak přišel rok 2000 a kýžený oscarový triumf v podobě historického velkofilmu
Gladiátor, který získal pět Oscarů a z toho i ten hlavní za nejlepší film. Jenže za film se oceňují producenti (
Douglas Wick,
David Franzoni,
Branko Lustig) a Scott mezi nimi nebyl. Zdálo se, že už svého prvního Oscara dostane, jenže chyba lávky. Zlatou sošku si nakonec nečekaně odnesl
Steven Soderbergh za drama
Traffic - nadvláda gangů.
Trailer filmu GladiátorO rok později se situace opakovala. Scott byl nominován za strhující válečný snímek
Černý jestřáb sestřelen, který patří k nejlepším představitelům svého žánru. Znovu byl nominován za režii a znovu sošku nezískal. Přednost dostal
Ron Howard za drama
Čistá duše. Zdá se, že Akademie dělá vše proto, aby Scotta za jeho života Oscarem neocenila.
© 20th Century Fox
Do světel ramp se režisér dostal znovu až v roce 2015 s komediálně laděným sci-fi
Marťan, které získalo sedm oscarových nominací, ale zase nikoliv za režii. Scott byl tentokrát i jedním z producentů a mohl tak získat sošku v kategorii nejlepší film, jenže vyhrálo drama
Spotlight. Smůla.
Trailer filmu MarťanVypadá to, jako by Akademie úmyslně Scotta přehlížela, a pokud ho vybere do nominací, nechává ho pak odejít s prázdnou. Znovu se vracím k úvodní výzvě: dejte už Scottovi jeho Oscara! Znovu bude mít šanci se svým nadcházejícím snímkem
Napoleon, který bude mít v kinech premiéru na podzim. Přinese mu konečně už dávno zaslouženou zlatou sošku?