Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Bod obnovy

Recenze: Sci-fi Bod obnovy vizuálně ohromuje, v kontextu české tvorby je nevídané

Vydáno: 21.09.2023 07:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Česká televize

Konečně se podařilo prolomit dlouho utkvělou představu, že dnes u nás pro nedostatek financí a řemeslných zkušeností nelze natočit seriózní žánrový film, jenž by nepůsobil trapně a snesl srovnání se zahraniční konkurencí.

Bod obnovyRecenzoval/a Jan Varga dne 21.09.2023 07:30. Konečně se podařilo prolomit dlouho utkvělou představu, že dnes u nás pro nedostatek financí a řemeslných zkušeností nelze natočit seriózní žánrový film, jenž by nepůsobil trapně a snesl srovnání se zahraniční konkurencí. Hodnocení: 3
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Andrea Mohylová, Agáta Kryštůfková ve filmu  / Bod obnovy
© Bioscop
Česká sci-fi Bod obnovy se odehrává ve světě roku 2041, kdy je možné obejít náhlou smrt díky pokrokové technologii, která lidem umožňuje zálohovat své vědomí na externí úložiště. V případě nepřirozeného úmrtí je pak možné tělo znovu oživit a vědomí zesnulého z tohoto zdroje obnovit. Zálohu si ale všichni musí nejvýše každých 48 hodin aktualizovat, jelikož ze starších dat už obnovu provést nelze – teprve v tu chvíli dojde k definitivní smrti. Obnovu provádí specializovaný institut, jenž sídlí v blíže neurčeném středoevropském velkoměstě. Obnova patří k základním právům každého občana, zároveň ale existují lidé, kteří ji odmítají a raději žijí „postaru“ ve venkovských komunitách, stranou od technologických vymožeností.

Hlavní hrdinkou je policistka Emma (Andrea Mohylová), jenž je na stopě teroristické organizaci, která zabíjí lidi se zálohami staršími než dva dny. Kromě profesní motivace k tomu má také osobní důvody – jednou z obětí této organizace byl totiž před časem i její manžel. Když pak rukama teroristů zemře též přední vědec z Institutu obnovy David (Matěj Hádek), vloží se do vyšetřování agenti Interpolu v čele s detektivem Mansfeldem (Václav Neužil), jenž případ převezme. Emma se nicméně pouští do pátrání po vrazích a po prohnilých tajemstvích Institutu obnovy na vlastní pěst. Společnost jí přitom tajně dělá sám David, experimentálně obnovený z půl roku staré zálohy, který ale kvůli tomu trpí rozsáhlou ztrátou paměti a výrazně podlomeným zdravím.

Václav Neužil , Matěj Hádek ve filmu  / Bod obnovy
© Bioscop
Bod obnovy je filmem režiséra a scenáristy Roberta Hloze a producenta Jana Kallisty, pro něž je snímek jejich společným celovečerním debutem. Úspěšně s ním prolomili dlouho utkvělou představu, že dnes u nás pro nedostatek financí a řemeslných zkušeností nelze natočit seriózní a dostatečně kvalitní žánrový film, jenž by snesl srovnání se zahraniční konkurencí. Bod obnovy měl rozpočet okolo 45 milionů korun, přitom vypadá světově, a i kdyby ta částka byla dvojnásobná, nebylo by se čemu divit. Vlastně je dost překvapující, že se jim podařilo natočit výpravný sci-fi film za tak málo.

Porovnávání Bodu obnovy se žánrově spřízněnými velkofilmy, jako jsou Blade Runner nebo Minority Report, které z některých ohlasů zaznívá, však není na místě. Tvůrci nikdy neměli v úmyslu se snažit vyrovnat velikánům žánru a inspirací jim byly mnohem skromnější počiny. V Bodu obnovy si výrazně vypomáhali praktickými triky, repasovali používanou elektroniku a digitální efekty používali jen tam, kde to bylo nezbytné, třeba k dokreslování monumentálních a futuristicky vyhlížejících mrakodrapů inspirovaných brutalistní architekturou do existující zástavby různých evropských metropolí. Sem tam se ve scéně objeví něčí hologram, tuhle se někdo hýbe na fotografii a tamhle si někdo čte noviny, v nichž se čeština střídavě mění v angličtinu a naopak. Spousta záběrů je vizuálně značně působivá. Těžko byste mezi českými filmy hledali trikový snímek, jenž by vypadal lépe a uvěřitelněji.

Agáta Kryštůfková, Karel Dobrý ve filmu  / Bod obnovy
© Bioscop
Všechen ten nablýskaný efektní povrch nicméně slouží „jen“ poměrně obyčejnému příběhu o vyšetřování vraždy, který se pohybuje na úrovni epizody nějakého kriminálního seriálu. Na jednu stranu jde o důsledek toho, že omezený rozpočet tvůrcům neumožnil pouštět se do čehokoli vypravěčsky epičtějšího nebo třeba do velkolepějších akčních scén. Film se tak trochu ke škodě věci nepouští do hlubšího prozkoumávání toho, jak celá společnost využívající technologii obnovy funguje, podle jakých zákonitostí k obnově dochází a co tento objev udělal se zbytkem světa a kupříkladu i s náboženstvím. Všelijakým expozicím a neustálému vysvětlování pravidel fikčního světa je přitom věnováno dost velké množství času, ale na řešení různých existenciálních nebo duchovních přesahů už žádný nezbyl. Na stranu druhou snímek alespoň drží vypravěčsky pohromadě mimo jiné právě díky tomu, že se účelově zaměřuje na jedinou věc, tedy na příběh se šablonovitou strukturou kriminálního thrilleru, místo toho, aby nedůsledně rozptyloval svou pozornost do různých směrů. Na pokrytí všech otázek a nejasností je plocha ani ne dvouhodinového filmu zkrátka příliš malá.

Na pohled banální zápletka je následně zesložiťována neustálým přívalem informací, jenž sice všechny slouží vyprávění, leč jsou na diváky hrnuty s takovou kadencí, že dá práci udržet si přehled v motivacích postav a v některých nenadálých zvratech. Hrdinové před sebou od začátku tají informace a po obnově zapomínají znalosti, které nestihly před obnovou zálohovat, což místy působí zmatečně a občas to vede k logickým lapsům. Nejvíce bodů ale snímek ztrácí na samotné práci s postavami, kdy ty hlavní lze snadno charakterizovat jednou či dvěma vlastnostmi a jedním traumatem z minulosti, a to je celé. Vedlejší postavy jsou pak už jen plochými figurkami s průzračně předvídatelným vývojem.

Matěj Hádek ve filmu  / Bod obnovy
© Bioscop
Mezi hlavními hrdiny – strojově přesnou, cílevědomou a chladně uvažující Emmou a naopak chybujícím, tápajícím, zranitelným a nemocně vyhlížejícím Davidem – alespoň panuje zajímavý kontrast. Jinak je ale Bod obnovy stejně chladný a emocionálně odtažitý jako jeho hlavní hrdinka, která vždy jedná čistě pragmaticky jako robot s jasně naprogramovaným posláním. Stejně působí i svět, v němž se příběh odehrává, seskládaný z elementů povědomých z jiných filmů či seriálů. Jen občas snímek překvapí roztomilým nápadem, třeba když divákům vysvětlí a zapracuje do děje princip tzv. dárečků, zjevně inspirovaný reálným fenoménem, kdy se lidé po vážné nehodě či kómatu probouzejí s talentem či nadáním, jímž dříve nedisponovali.

Bez ohledu na nedostatky v rámci děje a postav je ale Bod obnovy i tak v kontextu české kinematografie významným dílem. Minimálně z toho důvodu, že posledním čistým žánrovým filmem, pojatým navíc se vší vážností, který by nepůsobil trapně, vyrovnal se zahraniční konkurenci a zároveň se s úspěchem promítal na mezinárodních festivalech, byla československá sci-fi Ikarie XB 1 z roku 1963. Těmto nárokům se od té doby nepodařilo dostát nikomu, až nyní dosáhli na tuto metu Robert Hloz s Janem Kallistou a s jejich týmem spolupracovníků, pod jejichž rukama Bod obnovy vznikl díky velké porci nadšení, odhodlání a pracovního nasazení. Je možné, že film poslouží jako podnět pro další mladé české filmaře, aby se nebáli vstoupit do žánrové tvorby, protože to zjevně možné je. A rozhodně bude zajímavé sledovat, kam se bude filmařská kariéra Roberta Hloze vyvíjet dál.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer filmu Bod obnovy

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
6/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Box office: rok 2023
Box office: Barbie byla filmem roku Komerčně nejúspěšnějším filmem tohoto roku se stala Barbie, a to i díky obrovské marketingové kampani, která lákala na premiéru tohoto filmu společně s životopisným snímkem Oppenheimer. čtěte zde
Vydáno: 09.12.2023 10:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 8. 12. 2023 - 14. 12. 2023
TV tipy: Známý i neznámý Ludwig van Beethoven si v květnu dělá, co chce Vánoce se blíží čím dál rychleji, což znamená, že v televizích znovu přebírá nadvládu každoroční osvědčená klasika. Z premiér má v tomto týdnu jednoznačně největší divácký potenciál česká dramedie Známí neznámí. ... čtěte zde
Vydáno: 08.12.2023 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Tancuj Matyldo 7/10
Recenze: Drama o zákeřné nemoci Tancuj Matyldo zpracovává autenticky prožité situace Karel Roden a Regina Rázlová předvádějí v dramatu Tancuj Matyldo vynikající herecké výkony v rolích rozvedeného muže a jeho matky, o niž je potřeba se postarat v důsledku propukající Alzheimerovy choroby. čtěte zde
Vydáno: 07.12.2023 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
1
Kinopremiéry: 49. týden
Kinopremiéry: Dcera divočiny Perinbaba přeje šťastné a krvavé Premiérově je tento týden v kinech dost skromný, protože nenabídne žádnou zásadní novinku. Solidním hitem by nicméně mohlo být pokračování pohádky Perinbaba, na které se čekalo bezmála čtyřicet let a jeho tvůrce se ho již... čtěte zde
Vydáno: 06.12.2023 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 48. týden
Top 20 ČR: Napoleon se drží na špici V českých kinech vládnul podruhé za sebou Joaquin Phoenix jako francouzský vojevůdce Napoleon. Nejvíce mu na záda dýchala disneyovka Přání. čtěte zde
Vydáno: 05.12.2023 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Top 20 ČR: Trollové ovládli kina (21.11.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Česká komedie porazila Marvel (14.11.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Freddy skóruje (07.11.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Bratři vystoupali na čelo (31.10.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Recenze: Film Bratři se v příběhu bratrů Mašínových vyhýbá jeho morálnímu rozměru (27.10.2023 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Top 20 ČR: Tlapková kontrola dominuje (24.10.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Taylor Swift byla na Tlapkovou patrolu krátká (17.10.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Tlapková patrola bez konkurence (10.10.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Tlapková patrola vede (03.10.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Bod obnovy střídá Sestru (26.09.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Kinopremiéry: Postradatelná Golda hledá bod obnovy (20.09.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Trailer: Bod obnovy (18.08.2023 08:30 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   47/2023

Napoleon
6/10

Historický velkofilm režiséra Ridleyho Scotta nahlíží na život francouzského vojevůdce Napoleona Bonaparte (Joaquin Phoenix) z perspektivy jeho vztahu se šlechtičnou Josefínou (Vanessa Kirby), která byla jeho první manželkou.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2023 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu