V půlce srpna jsme vám přinesli recenzi nepřesvědčivého soundtracku ke snímku
Pot a krev, a i když byl další
Jablonsky v plánu až na leden s filmem
Lone Survivor, nakonec ho máme na talíři o dost dřív. Proč tak najednou?
Steve Jablonsky neměl v
Enderově hře původně vůbec figurovat, ale slovo dalo slovo, finančně náročnější
James Horner od projektu odstoupil, a tak
Steve Jablonsky naskočil do rozjetého vlaku
Gavina Hooda.
To ho už od začátku stavělo do lehce znevýhodněné pozice. Jednak proto, že fanouškovská základna
Enderovy hry nad
Hornerem jásala už měsíce dopředu, a jednak také z toho důvodu, že Jablonsky měl na komponování daleko méně času. Přesto byl nakonec schopen vyplodit sedmdesátiminutový score o jednadvaceti tracích. Pojďme se tedy na něj mrknout trochu zblízka.
Jablonsky začíná velice slibně skladbou
Ender's war, která odhalí ústřední motiv soundtracku během několika desítek sekund. Sólo na violoncello podpírá zlověstnou melodii, která zhruba od poloviny graduje v doprovodu rytmických perkusí, a celá kompozice nese nádech hymnu. Nikterak originální začátek, k čemuž má Jablonsky ostatně sklony odjakživa, v tomhle případě soundtracku nijak neubírá. Je vcelku důstojným úvodem k výrazně nudnější dvojce s názvem
Stay Down a nijak zajímavější trojce
Battle School, které obě variují hlavní téma.
Příjemná změna přichází až se čtvrtou
Move It Launchies, která je nejkratší skladbou na albu. Sotva minutové sólo na cello doplněné o mužské chóry s ubíhající stopáží mocně zesílí, aby se vzápětí přelilo v klidnou
The Battle Room, kde podmanivou melodii přebírají od cella housle.
Steve Jablonsky - The Battle Room
Salamander Battle přináší jediný další originální motiv, který sestává ze dvou alternujících akordů, které jsou znovu doplněny o viololncello. Jablonsky se tématu nehodlá jen tak vzdát, což dovede nakonec pořádně otrávit, protože repetice se dočkáme nejen v
Dragon Army, ale také v
Mazer Rackham,
Graduation Day nebo
Commander (a v náznacích i v dalších tracích).
Akční sci-fi si pochopitelně žádá akční hudbu a na to Steve Jablonsky odpovídá chabou variací na
Bitevní loď, která byla zklamáním sama o sobě. Kupříkladu track
Final Test, který doprovází klíčovou scénu filmu, kdy Ender činí nejzávažnější rozhodnutí, nijak nevybočuje ze zbývající masy soundtracku. Všechno zní stejně, a ačkoliv se Jablonskymu povedlo i pár dramatičtějších momentů, nedokázal podtrhnout jejich výjimečnost. Každá druhá minuta zní, jakoby byla nejdůležitějším okamžikem filmu a to už vás pak ani vystupňované bicí nevytrhnou z otupělosti.
Těžko generalizovat, protože stejně jako každý film, i hudba k němu je věc názoru. Kdo si užil
Transformers a s nadšením přijal i
Bitevní loď, bude i s
Ender's Game OST nejspíš spokojen. S jistotou lze ale říct, že s
Jamesem Hornerem to mohla
Enderova hra dotáhnout mnohem, mnohem dál.
Album: Steve Jablonsky - Ender's Game OSTCelkový čas: 70:40
Skladby: Ender’s War // Stay Down// Battle School // Move It Launchies // The Battle Room // Mind Game Part 1 // Salamander Battle // Mind Game Part 2 // Dragon Army // Dragons Win // Bonzo // Ender Quits // Mazer Rackham // Enemy Planet // Command School // Graduation Day // Final Test // Game Over // The Way We Win Matters // Ender’s Promise // Commander.