Jediný z filmů Orsona Wellese, který při uvedení v kinech přinesl producentům zisk, a zároveň snímek, který měl tvůrce ze všech svých počinů údajně nejméně rád. I tak jde stále o výjimečný thriller.
Pan Wilson (
Edward G. Robinson) z Komise Spojených národů pro válečné zločiny pátrá rok po skončení druhé světové války po nacistickém uprchlíkovi Franzi Kindlerovi, který byl jedním z hlavounů stojících za masovou likvidací židů v koncentračních táborech. Wilson proto nechá utéct z vězení Kindlerova bývalého společníka Meineckeho (
Konstantin Shayne) a doufá, že ten ho ke Kindlerovi zavede. To se taky stane. Meinecke vyrazí do poklidného amerického městečka Harper v Connecticutu.
Zde se Kindler ukrývá jako učitel Charles Rankin (
Orson Welles) v místní škole a zrovna si bere za ženu pohlednou Mary (
Loretta Young), dceru místního soudce. Kindler se cítí ohrožen, a tak se v něm probouzejí staré instinkty. Meineckeho chladnokrevně zabije a pokud mu v tom Wilson nezabrání, o život půjde velmi brzy i Mary. Hon kočky s myší může začít. Dokáže novomanželka vstřebat hrůznou pravdu o svém choti?
Orson Welles se při vzniku
Cizince nacházel v těžké pozici. Doposud opěvovaný divadelní tvůrce sice natočil dva geniální filmy (
Občan Kane a
Skvělí Ambersonové), bohužel jimi předstihl svou dobu a při svém uvedení si tak nezískaly obdiv a uznání, jaké si zasloužily a které jim přinesl až čas. Nemluvě o zásadních zásazích producentů do výsledné podoby Ambersonů i následujících snímků. Eufemisticky řečeno.
Welles o úspěch u širokého publika stál, o tom není pochyb. Jestli se v některém ze svých snímků snaží přiblížit mainstreamu ze všech sil, je jím právě
Cizinec. Ten je sice pořád vizuálně výrazný a osobitý, tematicky ambiciózní a herecky znamenitě obsazený, na druhou stranu je asi nejvíc tradičně žánrově schematický a dějově očekávatelný.
Po obrazové stránce snímek hladce zapadá do noirové série - na druhou stranu na vizuální podobu noirů měl zase nejspíš značný vliv
Občan Kane. Tak jako tak Welles nejde do extrémů, jeho kompozice jsou oproti divočení v
Dámě ze Šanghaje nebo
Doteku zla většinou tradiční, uměřené. Na plyn se tak tlačí hlavně v atmosférickém úvodu a pak až v samotném finiši na věži. Chybí taky Wellesovy typické dlouhé kamerové jízdy. Což je rozhodně škoda.
Jestli se ale Welles - režisér držel zkrátka (podle některých zdrojů prostě o projekt neměl valný zájem), Welles - herec ovládá plátno veškerým svým šarmem. Což vyžaduje nějaký talent, když hrajete člověka odpovědného za smrt milionů. Orson diváka jednoduše přesvědčí, že si dokáže omotat kolem prstu celé městečko a během svatební hostiny si klidně odskočit do lesa zakopat mrtvolu.
Roli vyšetřovatele si Welles původně představoval obsadit
Agnes Moorehead, jenže tu studio nezkouslo a dodalo
Edwarda G. Robinsona. Ten ve své "columbovské" umanutosti v lecčem připomíná postavu pojišťováka, co jde po krku hrdinům noirové klasiky
Pojistka smrti. Škoda, že sympatická
Loretta Young nemá trochu větší prostor, protože pánové ji takhle prostě válcují.
O
Cizinci se dodnes píše jako o prvním filmu promítaném po válce, který obsahoval záběry z koncentračních táborů. Dnes působí takováhle kombinace víceméně oddychové zábavy a kruté reality dost kontroverzně, nebo přímo nevkusně, na druhou stranu si člověk asi nepředstaví, jak to vnímal dobový divák.
Cizinec sice nepatří k úplnému vrcholu Wellesovy režijní tvorby, ale i kdyby to byl jeho úplně nejhorší počin vůbec, pořád nabízí filmařinu na úrovni, ke které se většina tvůrců nikdy nedopracuje. A moderní remake, o kterém se nedávno začalo mluvit, si už vůbec nezaslouží.
Film Cizinec