TOPlist

Stroj času: Cizinec

Vydáno: 28.12.2012 10:00 - Eduard Spáčil | foto: facebook tvůrce

Jediný z filmů Orsona Wellese, který při uvedení v kinech přinesl producentům zisk, a zároveň snímek, který měl tvůrce ze všech svých počinů údajně nejméně rád. I tak jde stále o výjimečný thriller.

CizinecRecenzoval/a Eduard Spáčil dne 28.12.2012 10:00. Jediný z filmů Orsona Wellese, který při uvedení v kinech přinesl producentům zisk, a zároveň snímek, který měl tvůrce ze všech svých počinů údajně nejméně rád. I tak jde stále o výjimečný thriller. Hodnocení: 0
Cizinec
The Stranger
Drama / Tajemný / Thriller / Krimi
USA, 1946 , 95 min.

Režie: Orson Welles
Scénář: Anthony Veiller, Victor Trivas, Decla Dunning, Victor Trivas, John Huston, Orson Welles
Kamera: Russell Metty
Hudba: Bronisław Kaper
Herci: Edward G. Robinson, Loretta Young, Orson Welles, Philip Merivale, Konstantin Shayne, Byron Keith, Billy House, Martha Wentworth, David Bond, John Brown, Neal Dodd, Nancy Evans, Fred Godoy, Joseph Granby, Ethan Laidlaw

Česká premiéra: 25.05.1946

Cizinec hodnocení na Kinobox.cz: 75.12 %
Pan Wilson (Edward G. Robinson) z Komise Spojených národů pro válečné zločiny pátrá rok po skončení druhé světové války po nacistickém uprchlíkovi Franzi Kindlerovi, který byl jedním z hlavounů stojících za masovou likvidací židů v koncentračních táborech. Wilson proto nechá utéct z vězení Kindlerova bývalého společníka Meineckeho (Konstantin Shayne) a doufá, že ten ho ke Kindlerovi zavede. To se taky stane. Meinecke vyrazí do poklidného amerického městečka Harper v Connecticutu.
Zde se Kindler ukrývá jako učitel Charles Rankin (Orson Welles) v místní škole a zrovna si bere za ženu pohlednou Mary (Loretta Young), dceru místního soudce. Kindler se cítí ohrožen, a tak se v něm probouzejí staré instinkty. Meineckeho chladnokrevně zabije a pokud mu v tom Wilson nezabrání, o život půjde velmi brzy i Mary. Hon kočky s myší může začít. Dokáže novomanželka vstřebat hrůznou pravdu o svém choti?
Orson Welles se při vzniku Cizince nacházel v těžké pozici. Doposud opěvovaný divadelní tvůrce sice natočil dva geniální filmy (Občan Kane a Skvělí Ambersonové), bohužel jimi předstihl svou dobu a při svém uvedení si tak nezískaly obdiv a uznání, jaké si zasloužily a které jim přinesl až čas. Nemluvě o zásadních zásazích producentů do výsledné podoby Ambersonů i následujících snímků. Eufemisticky řečeno.
Welles o úspěch u širokého publika stál, o tom není pochyb. Jestli se v některém ze svých snímků snaží přiblížit mainstreamu ze všech sil, je jím právě Cizinec. Ten je sice pořád vizuálně výrazný a osobitý, tematicky ambiciózní a herecky znamenitě obsazený, na druhou stranu je asi nejvíc tradičně žánrově schematický a dějově očekávatelný.
Po obrazové stránce snímek hladce zapadá do noirové série - na druhou stranu na vizuální podobu noirů měl zase nejspíš značný vliv Občan Kane. Tak jako tak Welles nejde do extrémů, jeho kompozice jsou oproti divočení v Dámě ze Šanghaje nebo Doteku zla většinou tradiční, uměřené. Na plyn se tak tlačí hlavně v atmosférickém úvodu a pak až v samotném finiši na věži. Chybí taky Wellesovy typické dlouhé kamerové jízdy. Což je rozhodně škoda.
Jestli se ale Welles - režisér držel zkrátka (podle některých zdrojů prostě o projekt neměl valný zájem), Welles - herec ovládá plátno veškerým svým šarmem. Což vyžaduje nějaký talent, když hrajete člověka odpovědného za smrt milionů. Orson diváka jednoduše přesvědčí, že si dokáže omotat kolem prstu celé městečko a během svatební hostiny si klidně odskočit do lesa zakopat mrtvolu.
Roli vyšetřovatele si Welles původně představoval obsadit Agnes Moorehead, jenže tu studio nezkouslo a dodalo Edwarda G. Robinsona. Ten ve své "columbovské" umanutosti v lecčem připomíná postavu pojišťováka, co jde po krku hrdinům noirové klasiky Pojistka smrti. Škoda, že sympatická Loretta Young nemá trochu větší prostor, protože pánové ji takhle prostě válcují.
O Cizinci se dodnes píše jako o prvním filmu promítaném po válce, který obsahoval záběry z koncentračních táborů. Dnes působí takováhle kombinace víceméně oddychové zábavy a kruté reality dost kontroverzně, nebo přímo nevkusně, na druhou stranu si člověk asi nepředstaví, jak to vnímal dobový divák.
Cizinec sice nepatří k úplnému vrcholu Wellesovy režijní tvorby, ale i kdyby to byl jeho úplně nejhorší počin vůbec, pořád nabízí filmařinu na úrovni, ke které se většina tvůrců nikdy nedopracuje. A moderní remake, o kterém se nedávno začalo mluvit, si už vůbec nezaslouží.

Film Cizinec


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím