Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
F jako falzifikát

Stroj času: F jako falzifikát

Vydáno: 09.07.2012 12:00 v sekci Recenze | Stroj času - Eduard Spáčil

Předposlední dokončený film Orsona Wellese dodnes dokazuje, jak moc tvůrce i na sklonku kariéry předbíhal svou dobu a jak dlouho to trvá, než se některým výjimečným jedincům dostane uznání.

F jako falzifikátRecenzoval/a Eduard Spáčil dne 09.07.2012 12:00. Předposlední dokončený film Orsona Wellese dodnes dokazuje, jak moc tvůrce i na sklonku kariéry předbíhal svou dobu a jak dlouho to trvá, než se některým výjimečným jedincům dostane uznání. Hodnocení: 0
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
"Bože, jak ti mě budou milovat, až budu po smrti!" Tak nějak na sklonku svého života Orson Welles částečně s nadsázkou, částečně nejspíš zcela vážně hořekoval nad absolutním nezájmem kritiky i diváků. Není divu. Když začnete na vrcholu - a co jiného je (pomineme-li kariéru v divadle i rozhlasu) "nejlepší film všech dob" Občan Kane - není jiné cesty než dolů.
Z kopce
A nejvtipnější je, že měl naprostou pravdu. Až po Wellesově smrti začala odborná veřejnost a posléze i publikum doceňovat i další jeho snímky a pídit se po osudech spousty projektů, které zůstaly nedokončeny. A že jich bylo. F jako falzifikát naštěstí jeho tvůrce dotáhl až do finále a umožnil nám tak užít si "úplně jiného" Wellese, který zdánlivě s autorem Kanea, Dámy ze Šanghaje či Doteku zla nemá nic společného.
Welles se totiž nezastavil. Nebavilo ho dělat dokola to samé. Chtěl se vyvíjet, zkoušet nové věci. Což samozřejmě děsilo producenty, kteří požadovali logicky a pochopitelně přesný opak. Welles nehleděl na svá díla z hlediska komerčnosti a možná ani ne proto, že by nechtěl, ale prostě to neuměl. Byl to výjimečný umělec, ale mizerný obchodník.
Posledních dvacet let jeho života muselo být nejspíš hodně frustrujících. Počet z různých důvodů nedokončených projektů (ne)utěšeně narůstal. Peníze vydělané všemožnými pochybnými štěky a reklamami investoval zpět do svých filmů. Hodně si sliboval od šest let (!) vznikajícího snímku The Other Side Of The Wind, který byl z větší části hotov, celou hodinu prý i sestříhal, kvůli problémům s financováním ale i tento pokus o comeback skončil u ledu.
Mimochodem pořád si zachovává auru snad nejslavnějšího filmového torza vůbec, což jen přiživují každých pár let spekulace o jeho dokončení. To je ale navzdory účasti tvůrců, jakými jsou třeba režisér a filmový publicista Peter Bogdanovich, jenž se s Wellesem přátelil a v tomto snímku i hrál, stále v nedohlednu. Jedna z dostupných ukázek je k vidění zde.
Jako by nestačilo, že se Wellesovi nedařilo přicházet s novými snímky, dočkal se i jednoho velmi zákeřného útoku na svoje dílo nejproslulejší. Tím bylo zpochybňování jeho účasti na tvorbě scénáře Občana Kanea (za jehož scénář obdržel spolu s Hermanem J. Mankiewiczem Oscara) od proslulé newyorské kritičky Pauline Kael v článku Raising Kane z roku 1971. Později bylo dokázáno, že autorka měla svůj výtvor jen velmi slabě podložený fakty a skutečnost byla jiná, jenže i tak to pro Wellese byla další rána.
Kdo je tu expert?
Snímek F jako falzifikát lze proto chápat také jako reakci na toto obvinění. Tématem je totiž zamyšlení se nad tím, co je umění a jaká role náleží takzvaným odborníkům, kteří jej mají posuzovat, hodnotit, vytvářet jeho cenu. Dříve než vás ale stihnu odradit, tak musím zdůraznit, že jde o film velmi netradiční, originální a zábavný. Snímek, který si s vámi bude hrát, bude vás mást a příjemně překvapovat. Když mu dáte šanci.
Celý projekt měl být původně zaměřen na osobu Elmyra de Horyho, padělatele obrazů, který měl údajně prodat tisíce falešných Matissů, Modiglianů či Renoirů galeriím po celém světě. Jeho životní příběh pomohl převést na stránky knih Clifford Irving v biografii Fake! The Story Of Elmyr de Hory The Greatest Art Forger Of Our Time (Podvrh! Příběh Elmyra de Horyho, největšího padělatele umění naší doby).
Irving nedlouho poté vydal i biografii Howarda Hughese (věnuje se mu Scorseseho Letec), slavného filmaře, letce a dobrodruha, který se koncem padesátých let uchýlil do soukromí a nikdo nevěděl, jestli je nemocný, šílený či mrtvý, a šířily o něm ty nejfantastičtější drby. Nicméně z knihy, za kterou autor vyinkasoval tučnou odměnu - a vlastně i tu část peněz určených pro Hughese -, se v době vzniku Wellesova snímku vyklubalo falzum a Irving nakonec skončil ve vězení. Toto téma zpracovává Hallströmův snímek Skandál.
Welles jako základ svého snímku použil dokument Françoise Reichenbacha o de Horym a Irvingovi a přidal něco archivních materiálů. K tomu natočil nové záběry s de Horym, Irvingem, svou partnerkou a múzou Ojou Kodar a hlavně se sebou samým v hlavní roli vypravěče, jenž odkazuje i na svůj slavný podvod na amerických posluchačích s rozhlasovou adaptací Války světů. Potom zasedl ke střihačskému pultu a na finální podobě prý pracoval celý další rok!
Ano, zní to komplikovaně, je to komplikované a od diváka to vyžaduje trochu aktivní spoluúčasti, jenže i přes všechny podvodníky a podvody se dostane publiku výjimečného a neošizeného zážitku, který není moc s čím srovnávat. Tematicky by se dal snímek přiřadit třeba k Banksyho vlastnímu filmu, jenže ten je vlastně víceméně standardní, byť silně autorský dokument. Wellesův F jako falzifikát je oproti tomu skutečně "nový druh filmu", jak ho s neskromností sobě vlastní nazýval jeho autor.
Poselství MTV generaci
Snímek měl solidní ohlasy v Evropě, která Wellesovi vždycky lépe rozuměla, zatímco do Ameriky se film dostal až v roce 1976 a nikoho tam víceméně nezaujal. Nepomohl tomu ani devítiminutový trailer, který autor připravil převážně z materiálu, který se ve filmu vůbec neobjevil a který je matoucí možná ještě více než samotný celovečerní film. Distributoři ho ale odmítli vůbec pustit do kin. Najdete jej pod článkem.
Co se významu Efka týče, je snímek oslavován především jako mistrovské dílo střihu, tvořivé manipulace s obrazy. Welles projevuje svůj mimořádný talent kompenzovat chybějící rozpočet invencí, spojovat do bezešvých celků záběry, které byly pořízeny jindy a jinde, měnit význam podle svých potřeb - což se mu hodilo prakticky vždycky od té doby, co opustil Hollywood. Snímek i dnes zaujme velmi svižným tempem díky stříhání velmi krátkých záběrů, které předběhlo estetiku MTV o dobrou dekádu.
Je nakonec úplně jedno, jestli všichni představitelé snímku lžou, nebo ne. Na tom jeho vyznění nestojí. Orson Welles vás sice nejspíš zmate, tak trochu podvede, ale nakonec vám otevře oči. A o tom je umění především. Nebo by možná mělo být. Kdo ví.

Originální trailer filmu F jako falzifikát

VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Jízda do Ox-Bow
Stroj času: Jízda do Ox-Bow Dnes již klasický western Williama Wellmana tematizující problematiku lynčování, ve kterém Henry Fonda zásadně předznamenal svoji pozdější roli ve slavném soudním dramatu Sidneyho Lumeta Dvanáct rozhněvaných mužů. čtěte zde
Vydáno: 14.05.2012 14:00 v sekci Recenze | Stroj času
0
Macabre
Stroj času: Macabre První filmová výprava Williama Castla do hlubin hororového žánru s přidanou hodnotou exkluzivního marketingu má i po letech svoje kouzlo. I když vás už nikdo pro případ úmrtí strachem nepojistí, napínavé celovečerní pobíhání... čtěte zde
Vydáno: 08.03.2012 19:27 v sekci Recenze | Stroj času
0
Neznámí lidé
Stroj času: Neznámí lidé Mnohem dříve než začal diváky strašit svými kultovními horory a bavit showmanskými výmysly, které z běžné návštěvy kina dělaly událost, prokázal William Castle, že na dobrý film mu stačí dát málo peněz. Důkazem budiž noir... čtěte zde
Vydáno: 01.03.2012 19:40 v sekci Recenze | Stroj času
0
Smrtelný hřích
Stroj času: Smrtelný hřích Stroj času varuje: jakmile vás bude někdy hypnotizovat neznámá kráska se slovy, že jí připomínáte jejího zemřelého otce, berte nohy na ramena. Gene Tierney jako snad nejfatálnější femme jednoho z nejtemnějších noirů, který... čtěte zde
Vydáno: 10.11.2011 19:00 v sekci Recenze | Stroj času
0
Černý narcis
Stroj času: Černý narcis Začínající Deborah Kerr v roli jeptišky v himalájském klášteře ve filmu slavné režisérské dvojice Michaela Powella a Emerica Pressburgera, který byl v Americe nejprve cenzurován, aby pak získal dva Oscary. čtěte zde
Vydáno: 06.10.2011 21:00 v sekci Recenze | Stroj času
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Zemřel scenárista Mardik Martin (12.09.2019 08:47 v Novinky | Zprávy)
- Top 10: filmy Richarda Gerea (31.08.2019 10:00 v Články | Publicistika)
- The Irishman: co o něm dosud víme? (28.08.2019 10:03 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Král džungle Robocop skládá zkoušku dospělosti a je prostě báječný (02.08.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- The Irishman v prvním traileru (31.07.2019 16:50 v Novinky | Trailery)
- The Irishman na prvních fotkách (30.07.2019 10:13 v Novinky | Zprávy)
- David Fincher se vrací k režii (11.07.2019 08:00 v Novinky | Zprávy)
- TV rezence: Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story by Martin Scorsese (30.06.2019 10:30 v Články | Televize)
- Killers of the Flower Moon jdou do produkce (20.06.2019 09:37 v Novinky | Zprávy)
- Rolling Thunder Revue: dokument o Bobu Dylanovi v traileru (04.06.2019 16:37 v Novinky | Trailery)
- Top 10: deset nejlepších filmů Harveyho Keitela (18.05.2019 10:00 v Články | Publicistika)
- Téma: Oscar 2020: favorité na příští rok (12.05.2019 12:00 v Články | Publicistika)
- Top 10: Daniel Day-Lewis v deseti nejlepších rolích (01.05.2019 15:00 v Články | Publicistika)
- Will Smith je Blíženec v prvním traileru (23.04.2019 16:27 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Tři veteráni Paddington, Babička a mazaný Filip vstupují do nebeské brány (19.04.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: 10 nejlepších rolí Sharon Stone (10.03.2019 10:00 v Články | Publicistika)
- The Irishman od Netflixu půjde do kin (01.03.2019 14:51 v Novinky | Zprávy)
- The Irishman má první teaser (25.02.2019 11:16 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   37/2019

Nabarvené ptáče
6/10

Adaptace kontroverzního románu reprezentovala tuzemskou kinematografii v hlavní soutěži benátského festivalu. O počinu Václava Marhoula, který vzbuzuje rozporuplné reakce, se tím pádem hodně mluví. Jak to s ním tedy dopadlo?

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver