Milujete typicky italskou extrovertní povahu a zároveň jste fanoušky filmů Woodyho Allena? Pak si musíte poslechnout soundtrack Do Říma s láskou. Kromě klasických italských melodií váš oblaží i modernějšími verzemi emočně podbarvené jižanské hudby.
Poslední film
Woodyho Allena Do Říma s láskou je dalším z režisérových tematických cestovatelských snímků. Hlavním městem Itálie diváky v kaleidoskopu několika mileneckých příběhů provádí za tónů stejně výlučného soundtracku, jako je komedie sama. Nejenže téměř dokonale vystihuje typicky italskou povahu a je výstižnou sondou do dějin italské kultury, romantika z něj sálá na hony daleko a přitom není prvoplánovým kýčem, z něhož by vám bylo stydno.
Naopak, soundtrack
To Rome With Love OST jen potvrzuje fakt, že
Woody Allen našel při přípravě filmu jasný průsečík vlastního smyslu pro humor a italského jižanského nadhledu nad ubíjejícími každodenními starostmi, které život činí nudným a místy možná i zbytečným. Album obsahuje osmnáct písní, které odrážejí romantické kouzlo podařeného filmu (byť v rámci Allenovy tvorby patří k těm kritizovanějším). Mix původní italské muziky v mnoha podobách je samozřejmě plný sentimentu - stejně jako tradiční italská hudba jako taková. Je to ale sentiment, který jde přímo od srdce a přesně tam i skrze tklivě hravé melodie míří.
Album přitom hraje mnoha barvami, náladami i chutěmi. Najdete tu oblíbené tradiční italské písně jako
Amada Mia,
Amore Mia a
Arrivederci Roma. Mezi méně známé italské skladby na desce pak patří nahrávky Emilia Livi spolu s Triem Lescano
Non dimenticar le mie parole či
Mio Dolce Sogno v podání Butche Baldassariho a Jeffa Taylora. Nechybí ale ani tři verze "klasické" skladby Domenica Modugna z roku 1958, písně
Volare (
Létat).
Album otevírá původní verze téhle slavné romantické balady říznuté šansonem, v níž Domenico Modugno popisuje pocity, které prožívá po boku své milé. A přirovnává je k létání. Skladba získala cenu Grammy za nahrávku roku 1958 a byla vůbec první vítěznou písní zpívanou v jiném jazyce, než je angličtina. Navíc se jako vůbec první skladba italského umělce stala singlem roku 1958 odborného hudebního amerického časopisu Billboard.
Soundtrack ji představuje kromě původní verze ještě v dalších dvou podobách - jako instrumentální skladbu od Angela Di Pippa se sladkými klarinetovými linkami. Album pak do třetice uzavírá orchestrální verze od Neapolské orchestru Stevena Bernsteina. Mimochodem -
Volare zazněla už v jiných slavných filmech, například v
Muži na Měsíci či
Bratrech z donucení.
Modernější verzi Itálie nabízejí skladby
Three Times Bossa od jazzovo-funkové kapely Mop Mop, v jejímž čele stojí Andrea Benini (spoluautor skladby). Coby host sem přispěl ale i Adam Hamilton, hudební producent a skladatel sídlící v Los Angeles, který se podílel také na soundtracku k filmům
Sex ve městě či
Agent bez minulosti. V diskotékové skladbě z roku 1993
Studio 99 nešetří elektronickými zvuky a efekty.
Z oblasti tradičního jazzu přispěchal Allenovi na pomoc multiinstrumentalista z "Chicagské školy" Eddie Condon se svým orchestrem a skladbou
When Your Lover Has Gone. Autorem jedné z nejslavnějších písní historie pop music z roku 1931 je Einar Aaron Swan, přezpívaly ji snad všechny jazzové ikony - verzi od Billie Holiday prý miloval James Dean.
Ten, kdo miluje naopak operu, ale nejvíc ocení pořádnou porci slavných italských árií. Vrcholem soundtracku je určitě část z Pucciniho Turandota, Pavarottiho oblíbená
Nessun Dorma. Zpívá ji jeden z nejoceňovanějších tenorů své generace
Fabio Armiliato, zároveň představitel jedné z rolí ve filmu. Po boku režiséra si zahrál jeho nástavájícícho zetě, jehož láska k opeře neustále nutí zpívat.
Woody Allen jej coby přestárlý talent přece jen dostane na divadelní podia - byť musí kvůli nervům zpívat zásadně pod proudem vody pod sprchou.
Na albu tak naleznete i ukázku z
Toscy, kdy Armiliato zpívá bez doprovodu skladbu
E lucevan le stelle. Laškovnou melodii
Ciribiribin od Alberta Pestalozza rozehrává opět uznávaný americký akordeonista a skladatel Angelo di Pippo. Jemu ostatně patří i část z Verdiho
La Traviaty. Skladbu
Libiamo ne' lieti calici (
Drinking Song) představuje v polovině alba ve verzi vyloženě lidově pojaté a melodii známou z divadel tím "přestěhoval" díky zvuku až někam mezi pouliční umělce.
Soundtrack
Do Říma s láskou uzavírá trojice písní z opery Ruggera Leoncavalla
Pagliacci v podání hlavní hudební hvězdy filmu, Fabia Armiliatiho. Celkově vzato je z hlediska hudebního celé album směsicí místy až moc nesourodou a jen těžko si lze představit posluchače, který si oblíbí všech osmnácti skladeb. Na druhou stranu jako připomínka atmosféry Allenova filmu funguje skvěle. Jako když si po příjezdu z dovolené prohlížíte fotografie a vybavují se vám nedávno prožité okamžiky, které byste nebýt snímků možná navždycky vypustili z paměti.
Album: To Rome With Love OST
Celkový čas: 49:06 minut
Skladby: Nel blu dipinto di blu (Volare): Domenico Modugno / Amada Mia, Amore Mio: The Starlite Orchestra / Arrivederci Roma: Alfredo Messina / Ciribiribin: Angelo Di Pippo / E lucevan le stelle from Tosca (a capella): Fabio Armiliato / Nessun dorma from Turandot (a capella): Fabio Armiliato / Mio Dolce Sogno: Butch Baldassari, Jeff Taylor and Jack Jezzro / Non dimenticar le mie parole: Emilio Livi e Trio Lescano / Libiamo ne' lieti calici (Drinking Song) from La Traviata: Angelo Di Pippo / Amor ti vieta from Fedora: Fabio Armiliato / Nel blu dipinto di blu (Volare): Angelo Di Pippo / Studio 99: Adam Hamilton / Three Times Bossa: Mop Mop / When Your Lover Has Gone: Eddie Condon and His Orchestra / Son qua, son qua from Pagliacci: Fabio Armiliato, Chorus and Orchestra / Duetto e Finale from Pagliacci: Fabio Armiliato, Chorus and Orchestra /Nel blu dipinto di blu (Volare): Steven Bernstein's Neapolitan Orchestra
Skladba Amada Mia, Amore Mio z alba To Rome With Love OST