V posledních letech se stalo zvykem vítat každý jeho nový film unaveným konstatováním, že není hloupý, je i vtipný, ale pouze recykluje motivy těch dřívějších. Podíváte-li se na tvorbu
Woodyho Allena bez tohoto předsudku, zjistíte, že minimálně v jednom ohledu se nikdy nepřestala vyvíjet - v hloubce a rozmanitosti ženských postav.
Všechny říkají: Miluji tě
"Nenávidím tě od chvíle, kdy jsem se tě poprvé zmocnil!" Hned první věta
Woodyho Allena, která kdy zazněla z filmového plátna, byla adresována ženě. Vykřikl ji šílený psychiatr Fassbender v bláznivé komedii
Co je nového, kočičko?. Scénář tohoto kusu původně vznikal na objednávku boha bezstarostného šovinismu
Warrena Beattyho a obsah filmu tomu odpovídá.
Po boku
Petera O'Toolea a
Petera Sellerse defilovaly ženské hvězdy srovnatelné popularity (
Ursula Andress,
Romy Schneider,
Capucine a
Paula Prentiss), jejich úkolem ale nebylo nic jiného než být krásné a střídavě odmítavé nebo svolné vůči sexuálním návrhům mužských protějšků.
Woody hraje menší roli mladíka, který pomáhá striptérkám do šatů za dvacet franků týdně, protože
"platit jim víc si nemůže dovolit", a obézní paní Fassbenderová zůstala jedinou ženou ve filmu, která se nemusela obávat žádného harašení. Zábava k popukání, ovšem vykoupená neskrývaným sexismem.
Zlodějíček Virgil Starkwell ze
Seber prachy a zmiz zase glosuje své seznámení s krásnou Louise těmito slovy:
"Po patnácti minutách jsem si ji chtěl vzít. Po půlhodině jsem definitivně zavrhl nápad ukrást jí kabelku." Podobné bonmoty zůstávají jediným užitkem z postavy Louise a její představitelka
Janet Margolin nemá dohromady co hrát. Nancy v satiře
Banáni (představované
Allenovou tehdejší ženou
Louise Lasser) už je dopřána větší osobitost, ale její prostor v příběhu je stále marginální.
K nejpamátnějším momentům z filmu
Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu (ale báli jste se zeptat) patří scéna, v níž
Woodyho pronásleduje obří agresivní ňadro, které je později úspěšně odchyceno do stejně gigantické podprsenky... Všechny jmenované komedie jsou k zbláznění vtipné, ale troufám si tvrdit, že mezi ženami
Woodymu mnoho fanynek nezískaly. Až na jednu, která se tehdy jmenovala Diane Hall, měla ambice stát se zpěvačkou, viděla komika v televizi a připadal jí
"strašně roztomilý"...
Zahraj to znovu, Diane
"V televizních skečích a prvních scénářích jsem psal všechno pro muže," připouští režisér.
"Pak jsem ale potkal Diane Keaton, která hrála v mé hře Zahraj to znovu, Same!, začali jsme spolu žít a navzájem se ovlivňovat. Díky ní jsem věnoval ženským postavám větší pozornost." Partnerský vztah na přelomu 60. a 70. let dvojici sice vydržel necelý rok, ale jako herečka a režisér prošli ruku v ruce celou následující dekádou. Kreativně vyprávěná
Annie Hallová, volně inspirovaná jejich soukromým příběhem, vynesla oběma Oscara (
Woodymu dokonce dva - za scénář a režii) a posunula jejich kariéry novým směrem. Popularita filmu je tak značná, že neprávem trochu zastiňuje
Dianiny kreace v předchozích i následujících
Allenových filmech.
Mozek naivní básnířky Luny ve sci-fi parodii
Spáč je sice zprvu vymytý totalitním režimem budoucnosti, později se ale naplní ideály futuristického odboje a
Woodyho hrdina poprvé čelí partnerce, kterou nečiní nedostupnou pouze její krása, ale také individuální životní cíle. Aby si zasloužil její přízeň, musí jinak zbabělý Miles vypracovat plán na zneškodnění vůdce dystopické Ameriky 22. století. Stejný koncept, přesazený do reálií carského Ruska, si dvojice zopakovala v parodii
Láska a smrt, odkazující na ruskou literární i filmovou klasiku. Odboj se tentokrát hotoví spáchat atentát na Napoleona a hrdinova vyvolená ráda filosofuje o podstatě bytí.
Sice stále ještě nešlo o vícevrstevnaté postavy z jeho pozdějších kusů, ale přinejmenším se
Woody s
Diane podělil rovným dílem o své typické bonmoty a stejně naložil i s rozmanitými neurózami, frustracemi a existenciálními pochybnostmi, které dříve sužovaly výhradně jeho mužské postavy. Ve filmech
Manhattan a
Interiéry už je dokonce více pamětihodných ženských postav pohromadě a tvůrce, všeobecně vnímaný jako komik, se k nelibosti části publika stále více přiklání k vážným látkám.
Mia a její sestry
Britská herečka
Mia Farrow během 70. let zcela nevystoupila ze stínu titulní role v hororu
Rosemary má děťátko a osobní i profesní partnerství s
Woodym Allenem ji potkalo právě včas, aby si ji dějiny nezačaly pamatovat jen jako bývalou manželku
Franka Sinatry a
Andrého Previna. Subtilní a éterická žena s olivovou pletí sice nikdy nedisponovala komediálním nadáním
Diane Keaton, ale o to lépe se jí vedlo v dramatech.
Právě na ně komik nečekaně přesedlal, a jeho filmy se najednou jen hemžily rozbolavělými hrdinkami jako od
Ibsena,
Bergmana či
Strindberga. Jestliže v centru starších filmů figurovali muži s cílem dostat ženu do postele nebo v krajním případě pod čepec, ty novější se stále častěji zabývaly situací žen, které v posteli osaměly a jejich čepec vyšel z módy.
Purpurová růže z Káhiry představuje další předěl. Melancholická romance o mladé ženě, která uniká před smutkem všednosti a domácím násilím do kina a prožije románek s hercem, který vystoupí z plátna, je vůbec prvním
Allenovým příběhem sledovaným perspektivou ženy.
V románově strukturovaném melodramatu
Hana a její sestry Woody utkal komplikovanou pavučinu vztahů přátel, příbuzných a bývalých či současných partnerů.
Mia Farrow,
Barbara Hershey a
Dianne Wiest hrají sestry, z nichž každá čelí citovým nebo profesním potížím a každá je také musí sama vyřešit. Mužské postavy jsou tentokrát pasivnější a slabošské.
A ženy hrají prim i v dalších filmech jako
Alice nebo
Jiná žena a kromě všudypřítomné režisérovy partnerky nabízejí příležitosti i dalším, často přehlíženým herečkám. Kupříkladu
Dianne Wiest se během let 1985 až 1994 objevila v pěti
Woodyho filmech a dva z nich (
Hana a její sestry a
Výstřely na Broadwayi) jí vynesly Oscara.
Shodou okolností hraje v obou herečky, jejich osud i nátura se ale diametrálně liší. Neurotická Holly, jež si v prvním filmu odmítá připustit, že si nezvolila vhodnou profesi, zřejmě nikdy nedosáhne slávy ani sebevědomí divadelní hvězdy Helen Sinclair z
Výstřelů. V roli neprovdatelné tetičky Bey z
Allenovy autobiografické mozaiky
Zlaté časy rádia se
Dianne potkala i s další režisérovou favoritkou, komičkou
Julií Kavner.
Ženě, která v originálním znění seriálu
Simpsonovi propůjčila hlas Marge,
Woody rád přisuzoval přímočaře komediální role mateřských typů. K nejpamětihodnějším patří paní Hollanderová z komedie
Nepij tu vodu, americká turistka uvíznuvší s dcerou a manželem v budově americké ambasády v nejmenovaném totalitním státě, a samotná
Woodyho matka právě ve
Zlatých časech rádia.
Soon-Yi: Hra osudu
Jedna událost ale pověst autora, na něhož ženy nedají dopustit, přechodně poskvrnila - jeho bouřlivý rozchod s
Miou Farrow. V roce 1992 herečka objevila kompromitující fotky, které usvědčovaly
Woodyho z poměru s její adoptivní dcerou
Soon-Yi. Soudní a mediální teror, který
Mia rozpoutala, značně zkreslil fakta, a řada lidí má dodnes za to, že
"Woody Allen svedl svou dceru".
Soon-Yi Previn se později za režiséra provdala a žije s ním bezmála dvacet let. Do omrzení může v rozhovorech připomínat, že v době skandálu byla plnoletá, že
Woody a
Mia se nikdy nevzali a nežili s dětmi ve společné domácnosti a že za svého (adoptivního) otce vždy považovala hudebního skladatele
Andrého Previna. Lidé věří, čemu věřit chtějí. Když se režisér loni veřejně zastal
Romana Polanského, který je přes třicet let pronásledován za podobně ožehavou aféru, v tisku se i po tolika letech vyrojily reakce typu
"Woody Allen? Ten by měl sedět taky!"
Obsadit
Farrow do hlavní role v
Tajemné vraždě na Manhattanu po těchto událostech nepřicházelo v úvahu. V roli znuděné manželky nakladatele Carol, která podezřívá souseda z vraždy a podněcuje letargického manžela ke společnému pátrání, ochotně zaskočila stará dobrá
Diane Keaton. Vzhledem k tomu, že detektivní zápletka vyklíčila z nepoužitého dějového motivu
Annie Hallové,
Diane se v roli cítila jako v dobře vyšlapaných botách a film je možné sledovat jako fantazii na téma
"kdyby se Annie a Alvy nerozešli".
Třebaže většina diváků se shoduje v názoru, že 80. léta byla
Woodyho vrcholným obdobím a od jisté doby už nenabízí více než variace na tyto lepší časy, osobně to vidím jinak. Do filmů s
Miou Farrow se začal postupně vkrádat určitý stereotyp, vyplývající právě z potřeby ji
hlava nehlava obsadit do každého z nich. Ať už šlo o černobílou poctu německému expresionismu (
Stíny a mlha), teatrální variaci na Čechova (
Září) nebo vztahový horor (
Manželé a manželky), výrazové prostředky herečky zůstaly omezené a typ, který ve filmech představovala, únavně neměnný.
Jakoby
Allenovi po rozchodu spadly okovy, jeho filmy posledních dvaceti let jsou rozmanitější než dříve a to velmi úzce souvisí s jejich hrdinkami.
Woody obsazuje stále širší škálu hereček a jejich rozdílné nátury dělají z každého snímku osobitý solitér.
Jennifer Tilly jako protěžovaná přítelkyně vlivného mafiána připomněla ve
Výstřelech na Broadwayi kreace
Judy Holliday.
Helen Hunt jako jedovatá nadřízená detektiva pojišťovny v
Prokletí žlutozeleného škorpiona navázala na břitkou
Katharine Hepburn ve věčném souboji se
Spencerem Tracym. Komičky
Tracey Ullman a
Elaine May se v
Darebáčcích nebojí až klaunsky shodit a v partnerství s
Woodym Allenem připomenou jeho rané blázniviny. V žádné z těchto rolí si při nejlepší vůli nedokážu představit
Miu Farrow.
Scarlett Penelope Barcelona
I když se dlouho zdálo, že tvůrce pod pravidlo
"každý rok nový film" připsal drobným písmem klauzuli
"a v každém jiná herečka", v roce 2005 přilnul k nové múze. Když nasmlouvaná
Kate Winslet na poslední chvíli vycouvala z natáčení
Match Pointu - Hry osudu, nahradil ji
Woody mladičkou
Scarlett Johansson. A nestačil se divit, kolik inteligence, zkušenosti a promyšlených fines talent dvacetileté dívky nabízí.
Ambiciózní Nolu ve volné variaci na
Zločin a trest následovala role mladé žurnalistky Sondry v duchařské komedii
Sólokapr (kterou už
Woody napsal speciálně pro
Scarlett) a zatím naposled vášnivá Cristina, odsouzená k věčné nespokojenosti v hořké romanci
Vicky Cristina Barcelona. Málokterý tvůrce by v rychlém sledu za sebou natočil tři tak rozdílné filmy a málokterá herečka by stejně dokonale naplnila tak různá zadání.
"Psaní pro ženy má i jednu praktickou výhodu," svěřil se
Woody Allen tisku.
"Když vás odmítnou dva herci, může být problém najít třetího, který se pro roli hodí. Ale talentovaných hereček, které čekají na příležitost, jsou zástupy." Platilo to před dvaceti lety a platí to i dnes. Tak jako kdysi
Woody, i dnešní autoři píší obvykle pro muže a jejich ženské postavy je často možné charakterizovat jediným dobře vybraným adjektivem.
Ale zkuste si to u postav, které v posledních
Woodyho filmech ztvárnily
Evan Rachel Wood (
Užívej si, co to jde),
Naomi Watts (
Poznáš muže svých snů) nebo
Penélope Cruz (
Vicky Cristina Barcelona).