Dubnovou sérii článků o hororech studia Universal zakončí poslední významné monstrum - Lon Chaney jr. ve své životní roli Vlkodlaka. Jeho strašidelnost je ta tam, ale působivá atmosféra snímku a dojímavost tragického osudu hlavního hrdiny přetrvává.
Larry Talbot (
Lon Chaney, Jr.) se vrací po letech domů do Walesu poté, co se dozví o tragické smrti svého bratra. V rodinném sídle ho čeká jeho otec Sir John Talbot (
Claude Rains), který se s ním chce usmířit. Larrymu se v městečku Llanwelly zalíbí dcera místního obchodníka Gwen (
Evelyn Ankers), jenže vyhlídky na šťastné zítřky mu zmaří neblahý osud v podobě vlkodlaka, který ho v noci pokouše...
Vlkodlak na rozdíl od dříve vzpomínaných hororů patří už do další éry Universalu, protože v roce 1936 museli pánové Carl Laemmle starší a mladší studio kvůli finančním potížím prodat společnosti Standard Capital Corporation. Výroba strašidelných snímků byla pro následující tři roky prakticky zastavena.
Snímek
George Waggnera bývá také označován za poslední z velkých hororů studia, protože později už vznikaly převážně jen béčkové sequely, případně parodie. Na druhou stranu ve čtyřicátých letech byla natočena ještě docela zdařilá verze
Fantoma opery a o desetiletí později napínavé dobrodružství
Netvor z černé laguny.
Snímek z roku 1941 není úplně prvním pokusem Universalu o zpracování legend o vlkodlacích. V roce 1935 vznikl
Vlkodlak v Londýně, kde se nakažený vědec snaží léčit svou "nemoc" pomocí rostliny, kterou si (spolu s kousnutím) přivezl z Tibetu.
Curt Siodmak naštěstí vědce a jejich metody zcela vypustil a místo toho svůj sympaticky přímočarý scénář vystavěl po vzoru antických tragédií.
Osud Larryho Talbota jako by už byl předem rozhodnut a hrdina mu nemůže utéct. Hned v úvodu, kdy se seznamuje se sympatickou Gwen, si od ní koupí hůl se stříbrnou rukojetí ve tvaru vlka. Hůl se stane zbraní, kterou Larry zabije vlkodlaka, a je to ta stejná hůl, kterou nakonec skoná i on sám. Larry za svůj "monstrózní" stav nemůže, což ho spojuje s podobně nešťastným Frankensteinovým monstrem. Jestli v jeho případě náhodou nejde o jakési rodové prokletí, jehož obětí se předtím stal i jeho bratr, se můžeme jen domýšlet.
K nejsilnějším stránkám snímku rozhodně patří jeho obsazení. Sice se dá těžko věřit, že by mrňavý
Rains měl za syna habána
Chaneyho, jenže na výkon výjimečného herce nemají takové detaily vliv. Stejně tak
Chaneymu lze těžko spolknout to, že je anglickým šlechticem (v původní verzi scénáře měl být prostě Američanem, co přijede k Talbotům), ale důležité je, že jeho hrůzu a zoufalství v okamžiku, kdy zjistí, co se z něj stalo, mu bez problémů uvěříme. Zamrzí jen skutečnost, že
Béla Lugosi, alias cikán Bela, se objeví opravdu jen na skok.
Slavný make-up monstra je stejně jako v předchozích případech dílem Jacka Pierce a opět znamenal veliké útrapy pro herce pod ním, protože nanášení trvalo několik hodin a i jeho odstraňování bylo velmi bolestivé. Mimochodem podobný vzhled měl mít už i hlavní hrdina ve zmiňovaném
Vlkodlakovi v Londýně, ale studio se tehdy příliš mnoha vlasů zaleklo.
Na rozpočtu se spíše šetřilo, a tak se využívaly prakticky jen hotové kulisy z jiných produkcí, mimo jiné i z klasického
Fantoma opery, kde hrál hlavní roli otec představitele Vlkodlaka
Lon Chaney, Sr.. Snímek je charakteristický i opravdu velkým množstvím mlhy, rozlévající se po studiovém "lese", která sloužila nejen k vytváření tajemné atmosféry, ale zcela prozaicky i k tomu, aby zakrývala nedokonalosti na place.
Na režijním křesle tentokrát neseděl žádný vizionář nebo aspoň osobitý tvůrce, proto je
Vlkodlak ze všech v dubnu rozebíraných snímků natočen asi nejtuctověji.
George Waggner také měl béčkovou minulost (a seriálovou budoucnost) a v jeho filmografii žádný jiný zajímavější snímek nenajdete. Naštěstí to příliš nevadí, protože zmiňované klady absenci silnějšího režijního vedení převáží.
Smrt monstra nebyla u Universalu ještě důvodem k tomu, aby nevznikaly sequely. Je určitě pozoruhodné, že
Chaney, Jr. si "svou" roli podržel a Vlkodlaka hrál i v následujících čtyřech filmech jen on sám. Konkrétně jsou to snímky
Frankenstein a vlkodlak,
Frankensteinův hrad,
Drákulův dům a parodie
Abbott a Costello se setkávají s Frankensteinem. Vlkodlak se zde jednou i znova zamiluje, jenže nakonec vždycky chce jen to jediné. Věčný klid.
V roce 2010 byl do kin uveden snímek
Vlkodlak, moderní zpracování klasického tématu, zároveň pocta snímku z jednačtyřicátého. Natáčení ale provázely problémy v míře vrchovaté, a tak po několika dotáčkách a mnoha úpravách nikoho moc nepřekvapilo, že výsledek za moc nestál. I když do něj studio prý nalilo sto padesát milionů dolarů. Někdy je méně více.
Originální trailer filmu Vlkodlak