Esenciální western Roberta Aldriche s inovativním tématem incestu představuje hvězdného Rocka Hudsona v roli šerifa jdoucím po stopách psance Kirka Douglase, který se fatálně zamiluje do vlastní dcery.
Jméno
Kirka Douglase je mimo jiné neodlučitelně spjato s westernovým žánrem. Právě v rámci něho se realizoval rovněž jako režisér - v sedmdesátých letech režíroval westerny
Scalawag (1973) a
Posse (1975), v nichž zároveň ztvárnil i hlavní role. Nejpozoruhodnější westerny však coby herec natočil ve druhé polovině padesátých let a na počátku let šedesátých.
Na jejich vrcholu stojí čtveřice westernů
Přestřelka u O.K. Corralu (1957),
Poslední vlak z Gun Hillu (1959),
Poslední západ slunce (1961) a
Lonely Are The Brave (1962), v nichž nezapomenutelně zápolil s
Burtem Lancasterem,
Anthonym Quinnem,
Rockem Hudsonem a
Walterem Matthauem. V řadě dalších westernů mu však rivaly či souputníky byly i další herecké ikony žánru jako
Robert Mitchum a
Richard Widmark (
Cesta na západ, 1967)
John Wayne (
Vůz plný zlata, 1967),
Henry Fonda (
Byl jednou jeden lotr, 1970) nebo dokonce
Johnny Cash (
Přestřelka, 1971).
Přestože výše jmenovaný
Poslední západ slunce nepatří mezi divácky nejvyhledávanější (dle počtu hodnocení na IMDb), v rámci žánru představuje jistou raritu a rozhodně by neměl unikat vaší pozornosti. Jako první western totiž přišel s tématem incestu, který není spjat s nikým jiným než s postavou ztvárněnou právě
Kirkem Douglasem.
Douglasův psanec Bren O'Malley ve snímku
Roberta Aldrichove cestuje Mexikem, kde se setkává se svou dávnou láskou Belle (
Dorothy Malone), nyní provdanou za slabošského ochlastu Johna Breckenridge (
Joseph Cotten), který se za pomoci alkoholu snaží zapomenout na svou zbabělost v občanské válce. Dostižen šerifem Danou Striblingem (
Rock Hudson), který O'Malleyho za vraždu jeho švagra pronásleduje až z Texasu, nechá se společně s ním najmout jako honák Breckenridgova dobytka, který rančer potřebuje přesunout na texaské hranice.
Svár znepřátelených mužů, který se během jejich cesty několikrát razantně vyostří, předznamenává již úvodní titulková sekvence, v níž je mezi záběry obou mužů projíždějících mexickými planinami vřazen kohoutí zápas. Vztah mezi vznětlivým O'Malleym a rezervovaným Striblingem, jenž místy nepostrádá náznak přátelského souznění, rovněž připomíná ústřední duo ztvárněné
Burtem Lancasterem a
Garym Cooperem z
Aldrichova ranějšího westernu
Vera Cruz, který se taktéž odehrává v Mexiku.
Rovněž nelze přehlédnout, že obdobně jako
Lancaster ve
Vera Cruz chodí i
Douglas v
Posledním západu slunce zahalen do černého oblečení, které dotváří jeho žánrový archetyp záporáka. S grácií romantického básníka filozofuje o minulosti, v níž nenávratně uvízl a kterou si k neradosti okolí nesmírně idealizuje. O Belle, nyní vdané ženě s dospívající dcerou, stále uvažuje jako o té pěkné dívce ve žlutých šatech, do níž se kdysi zamiloval, aniž by si dokázal připustit, že ji navždy ztratil, když ji před šestnácti lety opustil. Když však jeho láska z mládí dá přednost pozornému Striblingovi, který se jí během jejich společné cesty do Texasu začne dvořit, zhlédne se O'Malley v její šestnáctileté dceři Missy (
Carol Lynley), jejímž je však ve skutečnosti – aniž by to tušil – otcem.
Kvůli destruktivnímu chování všech zúčastněných postav, zmiňovanému incestu a z něho vyplývající viny vedoucí až k sebevraždě režisér
Robert Aldrich se scenáristou
Daltonem Trumbem rozehrávají strhující příběh s rozměry antické tragédie.
Aldrichovo spílání na adresu
Trumba, který dle něj nedotáhl scénář do konce na úkor práce na
Premingerově snímku
Exodus, se dnes stejně jako hlasy řady kritiků o nepřesvědčivém rozuzlení a nabubřelé režii jeví zcela zanedbatelně. Vyčítat tvůrcům, že závěrečné odhalení O'Malleyho rodičovského vztahu k jeho milence Missy je náhlé a nečekané, je vskutku úsměvné. Film k rozpoznání jejich příbuzenského vztahu již od počátku dává řadu vodítek, obzvlášť několikerým zdůrazněním, že O'Malley se s Belle setkává po šestnácti letech a Missy je zrovna tak šestnáct let.
Dle režisérových vzpomínek však proces natáčení neulehčoval ani sám
Kirk Douglas, jenž se coby producent snímku s
Aldrichem několikrát dostal do křížku. Harmonicky údajně nevycházel ani s
Rockem Hudsonem, který si od něj držel odstup. Podstatné však je, že na plátně distance v jejich vzájemném vztahu funguje výtečně a vede je do pamětihodného finále.