Aktuální televizní nabídka postrádá výrazného premiérového lídra a podobně jako v předchozích týdnech se zaměřuje na snímky méně výrazné a známé. Z těch slavnějších se objeví třeba Escobar nebo Diagnóza: Šampión.
Hudba mého života (
Blinded by the Light) (pátek 18. 3., Nova Cinema, 17.45 - 20.00 / sobota 19. 3., 10.25 - 12.35 / pondělí 21. 3., 08.05 - 10.10)
© FilmAffinity
Tři roky staré britské drama je v našich končinách velmi málo známé a oficiální cestou se nedá sehnat. Režisérka a spoluscenáristka
Gurinder Chadha v něm nikoho nepřekvapí, protože vsadila na naprosto generický a předvídatelný příběh o sžívání imigrantů s původními obyvateli, který je plný klišé a v závěru až nepříjemně kýčovitý. To ovšem částečně kompenzuje vynikající dobovou atmosférou Británie osmdesátých let, svižným tempem a skvělou hudbou, v níž hrají podstatnou úlohu hity
Bruce Springsteena, které pomohou překlenout ty nejslabší momenty. Autorce se ale příliš nevyplatilo rozhodnutí pojmout snímek částečně jako muzikál a zaplnit ho mnoha bollywoodskými scénami, které moc nefungují, nejsou nápadité, především jsou ale zoufale stereotypní a dojem ze slušného úvodu dost kazí. V titulní roli se objeví velmi dobrý
Viveik Kalra, jehož doplňují podobně neznámé tváře, které alespoň dodávají jakýsi punc autenticity. Tip s nevyužitým potenciálem.
Zajímavost: Snímek je inspirován životem novináře Sarfaze Manzoora.
Oficiální trailer filmu Hudba mého života / Blinded by the Light
Přijde září (
Come September) (pátek 18. 3., ČT2, 22.00 - 23.55)
© IMDb
Ani romantická komedie z počátku šedesátých let u nás není tak známá a do programů se zařazuje jen velmi výjimečně. Režírující
Robert Mulligan v ní nejvíce doplatil na snahu oslovit široké divácké spektrum, neboť příběh má dvě zápletky, přičemž v jedné jsou hrdiny teenageři a ta je výrazně slabší a méně nápaditá než ta "klasická". Jinak ale potěší inteligentním scénářem, chytrým a výborně vypointovaným humorem, který těží ze střetu generací a pohlaví, relativně svižným tempem a takřka autentickou atmosférou italského venkova, která snímek posouvá na ještě lepší úroveň. Zmínit se musí i fungující romantická linie a nádherně barevná vizuální stránka. Ústřední pár si zahráli
Rock Hudson a
Gina Lollobrigida, mezi nimiž probíhá potřebná chemie, ty pak dále doplnili třeba
Sandra Dee,
Bobby Darin nebo
Walter Slezak. Když pomineme určitou příběhovou naivitu, můžeme mluvit o nepříliš zestárlém a lehce nadčasovém počinu. Příjemná zábava na konec pracovního týdne.
Zajímavost: Kvůli proměnlivému a nestabilnímu počasí v Itálii se snímek natáčel skoro rok.
Originální trailer filmu Přijde září / Come September
Dekameron (
Il Decameron) (pátek 18. 3., ČT art, 22.50 - 00.40)
© Pinterest
Svým způsobem legendární italsko-francouzsko-německé komediální drama z počátku sedmdesátých let je tak osobité a náročné na sledování, že rozhodně neuspokojí každého. Režisér a scenárista
Pier Paolo Pasolini v něm zadaptoval slavný román
Giovanniho Boccaccia, jehož ducha sice zachoval, jinak se jím ale jen inspiroval, aby po svém zkarikoval ty nejnižší lidské pudy a neřesti. Opřít se mohl především o až realisticky špinavou, dekadentní a ne úplně příjemnou atmosféru, která skutečně evokuje období středověku. S ní pak souvisí i obsazení, které záměrně tvoří neherci, kteří jsou až na výjimky nepohlední, nepřitažliví a v tom úplně původním slova smyslu obyčejní. Nechybí ani provokativní erotické scény, pro něž ale platí, že nejsou nijak vzrušující a naopak mnohdy působí odpudivě. Epizodické schéma celého příběhu nikoho nepřekvapí, protože přejímá strukturu románu, jen ho neuvádí do žádného rámce a pravděpodobně záměrně vypadá zcela náhodně. Svérázná adaptace povinné četby.
Zajímavost: Jde o první snímek z autorovy tzv. Trilogie života.
Originální trailer filmu Dekameron / Il Decameron
Escobar (
Loving Pablo) (sobota 19. 3., ČT2, 22.45 - 00.45)
© Facebook tvůrce
Pět let staré španělsko-bulharské kriminální drama vychází ze vzpomínkového románu
Virginie Vallejo. Režisér a scenárista
Fernando León de Aranoa ho ale v rámci snesitelnosti a srozumitelnosti zjednodušil, pár epizod vynechal a zredukoval i počet klíčových postav. Spolehl se při tom na hutnou atmosféru, exotické lokace a atraktivní příběh. Je nicméně znát, že událostí v životě jednoho z nejslavnějších narkobaronů bylo dost a dost a do dvouhodinové stopáže se jich pokusil dostat co nejvíc, což má za následek, že někdy snímek působí překotně a chaoticky, navíc mu chybí jakýkoli silnější a výraznější moment. Na lehkém nadprůměru ho tak drží obsazení, v němž excelují
Javier Bardem a
Penélope Cruz, kteří si chemii ze skutečného života přenesli i na plátno, vedle nich pak nejvíc upoutá výborný, ale upozaděný
Peter Sarsgaard. Solidní jednohubka, o níž se více dozvíte z naší
recenze.
Zajímavost: Bardem kvůli roli přibral dvanáct kilogramů a nechal si narůst delší vlasy a chlupy v nose.
Český trailer filmu Escobar / Loving Pablo
Podivná tajemství (
Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood) (neděle 20. 3., Nova Cinema, 17.45 - 20.00 / úterý 22. 3., 12.25 - 14.40 / čtvrtek 24. 3., 09.15 - 11.35)
© IMDb
Přesně dvě dekády staré komediální drama je v tuzemsku známé naprosto minimálně a hodnoceno ryze průměrně, na zahraničních databázích je na tom o dost lépe. Tehdy debutující režisérka a scenáristka
Callie Khouri v něm adaptovala román
Rebeccy Wells a spolehla se na naprostou diváckou jistotu v podobě otřepaného a klišovitého, pořád ale atraktivního příběhu o komplikovaných rodinných vztazích, které se v tomto případě odehrávají takřka výhradně jen mezi ženami, takže i divačky budou tolerantnější, protože pro mužského diváka můžou postavy působit nesympaticky, hystericky a evokovat ty nejhorší pocity z toho, když se sejde více žen. Problémem je i to, že tematika, jakkoli zajímavá, nedokáže utáhnout celovečerní stopáž, proto se autorka uchyluje k trochu delším záběrům a více dialogům, které nemají moc svižné tempo. Opřít se ale může o solidní atmosféru, příjemnou vizuální stránku a výborné obsazení, v němž se sešli
Sandra Bullock,
Ellen Burstyn,
Fionnula Flanagan,
Ashley Judd,
Maggie Smith nebo
James Garner. Opravdu škoda, že chybí výraznější a silnější emocionální scény. Tip, na který za chvilku zapomenete.
Zajímavost: Jednou z producentek filmu je i
Bette Midler.
Originální trailer filmu Podivná tajemství / Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood
Ať žije Django! (
Preparati la bara!) (neděle 20. 3., ČT2, 20.00 - 21.35)
© Radio Times
Italský western z druhé poloviny šedesátých let je asi jediným snesitelným sequelem v celé sáze o Djangovi. Režisér a spoluscenárista
Ferdinando Baldi v něm toho moc neřešil a spolehl se na přímočarý, avšak mnohdy nelogický příběh, překvapivě velké množství dialogů a částečný nadhled, s nímíž souvisí několik rádoby vtipných epizodních postaviček. Naštěstí zvolil svižné tempo, v němž není moc prostoru zabývat se nedokonalostmi, hutnější atmosféru, vynikající hudební doprovod a střídmou stopáž, ve které se dostane jen na to nejpodstatnější. Nechybí ani několik velmi povedených a leckdy značně brutálních akčních scén, z nichž vynikají hned ta úvodní a následně závěrečná. Titulní roli ztvárnil drsný a charismatický
Terence Hill, který prokázal, že zvládal i náročnější a seriózní úlohy, záporáky si pak zahráli
Horst Frank a
George Eastman. Zapomenutá a ne úplně dotažená záležitost.
Zajímavost: Slavná píseň
Crazy skupiny Gnarls Barkley vysamplovala část soundtracku z tohoto filmu.
Originální trailer filmu Ať žije Django! / Preparati la bara!
Diagnóza: Šampión (
Concussion) (neděle 20. 3., Nova Cinema, 20.00 - 22.20 / pondělí 21. 3., 15.15 - 17.35 / středa 23. 3., 11.10 - 13.30)
© IMDb
Sportovní drama se před sedmi lety do tuzemských kin nedostalo a skončilo jen na domácích nosičích. A je to asi dobře, protože režisér a scenárista
Peter Landesman po celou dobu nedokáže diváka upoutat nějakou výraznější a emočně silnější scénou a spoléhá se spíš na sice atraktivní, ale předvídatelný příběh, v němž je od prvních minut jasné, jakým směrem se bude ubírat dál. Celkově pak působí akademicky vykalkulovaně a drží se zbytečně při zemi. Rozhodně ale nad ním nejde mávnout rukou, protože má svižné tempo, řeší zajímavou problematiku, o níž se moc nemluví a disponuje výtečnou atmosférou a spolehlivou hudbou
Jamese Newtona Howarda. V hlavní roli exceluje umírněný
Will Smith, který tu hraje něco trochu jiného, než jsou od něj diváci zvyklí, zdatně mu pak sekundují především
Alec Baldwin a
Gugu Mbatha-Raw, dále se pak objeví třeba
Albert Brooks nebo
David Morse. Nevýrazný a až moc klišovitý tip.
Zajímavost: Film vychází z novinového článku, který v roce 2009 vyšel v časopisu GQ.
Oficiální trailer filmu Diagnóza: Šampion / Concussion
Černý prapor (neděle 20. 3., ČT art, 20.15 - 21.40)
© Terryhoponozky
Na československé drama z konce padesátých let se dnes už zapomnělo, moc se nepřipomíná a význam má už spíše z historických důvodů. Režírující
Vladimír Čech v něm ve své době natočil snímek, který se jednoznačně vyjímal tematikou i exotickým prostředím. Upoutá v něm opravdu velmi hutnou atmosférou neprostupné džungle, která byla natočena na Slovensku (!) a solidní vizuální stránkou neakčních scén, která je vskutku výborně komponována. Zcela záměrně pak nechává postavy mluvit několika jazyky, aniž by jejich dialogy doplnil titulky, čímž děj dělá o něco drsnějším. Vysoce problematické, avšak dobově poplatné je ideologické vyznění, v němž je cizinecká legie zobrazena jako spolek lupičů a nemorálních lidí a některé události jsou lživě překroucené, směšně pak působí i akční scény, které lze posuzovat opravdu jen z hlediska jakéhosi vývoje kinematografie a dobových podmínek, protože dnes absolutně neobstojí. Jak už to u podobných počinů bylo, dost toho zachraňuje herecké obsazení, v němž se objeví
Jaroslav Mareš,
František Peterka,
Günther Simon nebo
Ladislav Chudík. Tip, který ve výpovědní hodnotě nelze brát úplně vážně.
Zajímavost: Vojáci z legie měli oblečené německé uniformy, vzhledem k tomu, že je snímek černobílý, to nikdo nepoznal.
Ukázka z filmu Černý prapor
Kdekoli, jen ne tady (
Anywhere But Here) (úterý 22. 3., Prima Max, 15.30 - 17.55)
© SAPO Mag
Komediální drama z konce devadesátých let není vůbec ničím výjimečné a nijak výrazné, přesto patří k těm, jejichž zhlédnutí neurazí a nedá se o něm napsat nic vysloveně negativního. Podíl na tom má i režírující
Wayne Wang, který od počátku nastoluje relativně pohodovou atmosféru, svižné tempo a důraz klade na dialogy mezi dvěma hlavními postavami, které jsou vesměs uvěřitelné, jen je jich postupem času až moc. Naštěstí si dal záležet i na vizuální stránce, která je nádherná, což je dáno spolehlivou kamerou
Rogera Deakinse a vše doplnil hudbou
Dannyho Elfmana. Ústřední role bravurně sehráli
Susan Sarandon a tehdy ještě ne tak slavná
Natalie Portman, která ale se svou zkušenější kolegyní bez problémů udržela krok. Jen je škoda, že po celou dobu nedokáže tvůrce úplně strhnout a dodat jedinou výraznější a zapamatovatelnější scénu. Oddechovka na úterní odpoledne.
Zajímavost: Snímek je adaptací románu
Mony Simpson.
Originální trailer filmu Kdekoli, jen ne tady / Anywhere But Here
Rekonstrukce okupace (úterý 22. 3., ČT2, 21.45 - 23.25 / středa 23. 3., 16.50 - 18.25)
© cesky.radio.cz
Koncem srpna loňského roku se v menších kinech objevil tuzemský dokument, který je bohužel po osmi měsících aktuálnější, než by kdo čekal. Režisér a scenárista
Jan Šikl v něm láká především na zajímavý koncept spočívající v tom, že při dlouholetém pátrání v archivech našel mnoho hodin záběrů ze sovětské okupace v srpnu 1968, které se nikdy nikde neobjevily a mnohdy byly natočeny naprostými amatéry, mají ale úplně stejnou sílu jako ty stokrát viděné. Při rekonstrukci těchto záběrů začal pátrat po některých účastnících, kteří se na nich objevují, což ho možná nezáměrně dovedlo až k tomu, že dokument je částečně reflexí toho, jak se jedna ze zásadních událostí tuzemských dějin podepsala na jednotlivých aktérech a celé generaci. Škoda, že tvůrce nedokázal snímek trochu více vygradovat a někdy až moc upozorňuje na svou přítomnost, což může diváckou pozornost zbytečně rozptylovat. Silně aktuální tip.
Zajímavost: V archivech našel tvůrce skoro tři a půl hodiny profesionálně natočeného materiálu.
Originální trailer filmu Rekonstrukce okupace