Je to mimochodem poprvé v české historii, co se nějakým producentům podařilo udělat ze samotného předávání filmových cen součást reklamní kampaně na svůj film ještě před jeho uvedením do distribuce, takže z marketingového hlediska je to opravdu vítězství. Velká gratulace, bez ironie.Těch dvanáct cen ale bohužel není nutně známkou nadstandardně kvalitního filmu, ale spíš známkou toho, že loňský filmový ročník se řadil spíš ke slabším, následkem čehož se Masaryk stal jednookým králem mezi slepými, případně toho, že se hlasující akademici nechali omámit velkolepostí výpravného a drahého koprodukčního filmu (natočeného ve spolupráci s Německem a Slovenskem) a dali mu přednost před komornějšími a umělečtějšími snímky typu Já, Olga Hepnarová, Rodinný film, či Nikdy nejsme sami, které zůstaly silně upozaděny, byť by si pozornost zasloužily, ale byly nemilosrdně převálcovány výraznějším soupeřem.
Snad nikdo se též již nemůže mylně domnívat, že by film vyprávěl o Tomáši Garriquovi Masarykovi. Jeho hlavním hrdinou je totiž jeho syn Jan Masaryk, který byl československým diplomatem a politikem. Konkrétně se děj filmu zaobírá obdobím od roku 1937 do roku 1939, kdy Jan působil jako velvyslanec v Londýně (než na tento post rezignoval po sepsání Mnichovské dohody). Většina filmu se nicméně odehrává až po Mnichovské dohodě, kdy se Jan léčí na vlastní žádost v blázinci, a jeho diplomatické působení je ve filmu zprostředkováno velkým množstvím flashbacků.
Tím se dostáváme k tomu, že život Jana Masaryka zkrátka nebyl v tomto období nijak zvlášť zajímavý (resp. není zajímavé to, jakým způsobem je jeho život prezentován v tomto filmu), a tím pádem celý film není příliš zajímavý, bohužel. V oné dějové linii odehrávající se v sanatoriu, kde Jan vede psychologicko-filozofické depresivní rozhovory se svým doktorem, se sice odkrývá jeho tvář nešťastného a osamělého politika, který nebyl schopen dostát nárokům, které na něj byly jako na syna a pokračovatele slavného otce-zakladatele vlasti kladeny, ale i to je dost málo.
Každopádně by bylo nefér vinit za něco takového Karla Rodena, který zvládl zahrát hlavní roli vyhořelého a psychicky sesypaného velvyslance naprosto skvěle, včetně nejdrobnějších nuancí a chvályhodného projevu v cizím jazyce (nejméně polovina dialogů je v angličtině). Vynikající je i Oldřich Kaiser v roli prezidenta Beneše (skoro jsem zalitoval, že film není o něm). Pochvalu zaslouží i režisér Julius Ševčík, který mimo jiné dokázal vtisknout filmu draze vypadající vizuál využívající naplno potenciál výpravné produkce (zahrnující třeba i nákladně působící přelety letadel nad vojáky československé armády), byť snímek tematicky osciluje mezi výpravným historickým velkofilmem o diplomacii a vysoké politice a komorním psychologickým dramatem o člověku semletém dějinami a osobní zodpovědností, a ne vždy se takto zvolená stylizace k výsledku hodí. Výborně funguje i hudba, dodávající mnoha scénám patřičnou emocionální hloubku (která by tam bez té hudby, obávám se, nebyla).
Na své mezinárodní premiéře na festivalu v Berlíně mimochodem Masaryk získal od mnohých světových recenzentů povětšinou negativní hodnocení, v některých případech dokonce i překvapivě zdrcující. Je nicméně pochopitelné, že u českého publika se dočká mnohem přívětivějšího a pozitivnějšího přijetí.[Text původně vyšel na filmovém blogu FilmSpot.cz.]












