Jan Žižka

Recenze: Vizuálně zajímavý, ale příběhově banální Jan Žižka

Vydáno: 08.09.2022 07:30 v sekci Recenze | Premiéry - Vratislav Šálek | foto: Bioscop

Po jedenácti letech práce a covidových odkladů konečně posílá Petr Jákl do kin svůj velkofilm Jan Žižka, kde českému i mezinárodnímu publiku představí zrod legendárního vojevůdce. Stálo všechno to čekání za to?

Jan ŽižkaRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 08.09.2022 07:30. Po jedenácti letech práce a covidových odkladů konečně posílá Petr Jákl do kin svůj velkofilm Jan Žižka, kde českému i mezinárodnímu publiku představí zrod legendárního vojevůdce. Stálo všechno to čekání za to? Hodnocení: 3
Osoba husitského vojevůdce Jana Žižky je v naší historii široce známá, zároveň ale ne úplně probádaná, což umožňuje její různé interpretace. Tou nejznámější pochopitelně stále zůstává ta totalitní komunistická, kterou reprezentuje stejnojmenný film z poloviny padesátých let, v němž je logicky vypíchnut odpor vůči zhýralé šlechtě a bohatým, které Žižka nemilosrdně trestal a kořist pak podstupoval těm méně majetným. Po skoro sedmdesáti letech se diváci dočkali nového pojetí celé legendy, které je tentokráte dost velkolepé.

Sophie Lowe, Til Schweiger ve filmu  / Jan Žižka
© Bioscop
Žižka je v něm vedoucím menší vojenské skupiny, která cestuje po středověké Evropě, kde se nechá najímat v různých konfliktech. Když se ale vrátí domů, zjistí, že Václav IV., který se stal českým králem, je slabým panovníkem a skutečnou moc ukrývá hrabě Rožmberk, který neustále zvyšuje daně a snaží se zabránit cestě Václava IV. do Říma, kde by ho korunoval skutečný papež, čímž by jeho status učinil legálním a oficiálním. Samotný Žižka se královi snaží pomoci, musí ale akceptovat jeho pravidla, v nichž hraje roli snoubenka Rožmberka, kterou má unést. Ačkoli je to proti jeho zásadám, Žižka souhlasí a krásné Kateřiny se zmocní. Tím ale všechno teprve začíná.

Režisér a spoluscenárista Petr Jákl ml. na tvorbě snímku strávil jedenáct let, a jelikož nabyl dojmu, že Žižkův osud se dá interpretovat i mezinárodnímu publiku, zainteresoval do celého projektu Hollywood a pojal ho dost megalomansky a rozmáchle. Sám ale tvrdí, že v jádru jde o český film a tak má být i vnímán. Pokud tedy přistoupíme na tento narativ, což rozhodně není problém, je nutné konstatovat, že snímek je úplně jinde než zbytek zdejší kinematografie, působí svěže, přiměřeně ambiciózně, především ale neprvoplánově a je na něm vidět, že tvůrce o něm přemýšlel, dobře věděl, co chce natočit a nebylo mu jedno, jak to dopadne.

Roland Møller ve filmu  / Jan Žižka
© Bioscop
S vizuální stránkou tedy nemá problém a budeme-li se pohybovat v mantinelech zdejších poměrů, celý počin vypadá naprosto výborně, svou špinavostí a temným svícením evokuje středověk, takže dobová atmosféra, v níž není moc optimismu, funguje báječně. Vše je navíc zabíráno solidní kamerou, která to má o něco jednodušší, protože zákoutí zdejších lesů jsou malebná a působivá sama o sobě. Celek pak dotváří příjemný, avšak nikterak výrazný hudební doprovod.

Jak už to u Jáklových filmů bývá, problém nastává při vyprávění příběhu. Ten je sice velmi jednoduchý, ale z nějakého důvodu je vyprávěn zdánlivě složitě a kombinovaně a samotná motivace klíčových postav není úplně jasná. Různých intrik je tu až moc a pochopit, proč je něco třeba udělat, může být pro diváky poměrně složité. O to nemilejší je dost nevyrovnané tempo, protože minimálně v úvodní polovině se snímek nikam neposouvá a působí dost nudně, neboť se v něm nic moc neděje a vše sestává z putování lesem a dialogů, které ale nic moc neosvětlí a velmi často se uchylují k různým patetickým promluvám a instantním životním pravdám. A příliš nevytrhne ani nutná (a nudná) romantická linie, která je podobně klišovitá a předvídatelná.

Karel Roden ve filmu  / Jan Žižka
© Bioscop
O něco svižnější, i když také ne nijak závratně, pak je jen akce, která je sice na zdejší poměry epická, chybí jí ale nápaditost a v určitých chvílích i přehlednost, což tvůrce obchází tím, že své hrdiny nechá bojovat v kouřových oblacích a orientovat se je opravdu dost těžké. Někoho možná nemile překvapí i to, že není tak brutální, jak by se asi dalo předpokládat a nějakých vysloveně krvavých momentů je tu minimum a ani chvíle, kdy Žižka přijde o oko, není tak efektní, jak by asi bylo potřeba.

Největším lákadlem pro zdejší publikum pak zůstává relativně hvězdné obsazení. Ben Foster je v titulní roli velmi dobrý a Žižkovi dodává specifické a fungující charisma, které tedy není na první pohled možná vidět, po pár minutách si ale diváky získá na svou stranu a moc nevadí, že občas musí pronášet trochu kýčovité a patetické monology. Velmi podobně na tom je i Sophie Lowe, která udržuje v současnosti nastavenou linii nikoli pasivních ženských hrdinek, dokáže ji ale velmi dobře prodat a navíc mezi oběma představiteli funguje solidní chemie. Dosti výrazní pak jsou ještě "záporáci" Til Schweiger a především Matthew Goode, který si Zikmunda vysloveně užívá, a i když občas lehce přehrává, pořád je dost zábavný. Účast ostatních (Michael CaineKarel Roden) se omezuje na epizodickou záležitost a nemá smysl se o nich rozepisovat více.

Jan Žižka je tak ve výsledku unikátní český film, který je opravdu jinde než všechny ostatní, do určité míry naplní ambice, které má, je divácký, nikomu se ale nepodbízí a do určité míry probouzí i národoveckou vlnu, která je nicméně v poslední době chápána všelijak. V kontextu podobných světových velkofilmů ale pochopitelně i přes vysoký rozpočet vypadá lacině a působí až béčkově. I proto bude zajímavé sledovat, jak moc se budou lišit ohlasy u nás a v zámoří.

Originální trailer filmu Jan Žižka

6/10
0,0

• Panu Jáklovi (Daniel Stirsky, 12.09.2022 12:51) Reagovat

by měl někdo vysvětlit, pokud to neví, že ve středověku si lidé nevykali. A že slovo „občan“ bylo slovem u nás v té době neznámým. Čili české titulky zřejmě nikdo moc nehlídal. Nu a jinak? Souboje, napichování na kůl, sekání hlav, rukou a nohou, krev, havrani klovající oči a mozek, červi v oku... Děj zmatený. Kdyby film nestál 0,5 mld. Kč a nebyl kol něj takový humbuk, řekl bych OK. Ale když jsem slyšel i pana Jákla, jak si se vším dával práci a když k tomu vlastenecky filosofoval, kritika nutná je. Navíc středověk nebyl jen to, co jsme viděli ve filmu. Za vlády Václava IV. jsme byli vcelku konsolidovanou zemí, dějepisci psali, že v první fázi Václavovy vlády mohl člověk jít s kusem zlata na hlavě a nic se mu nestalo. Gotika vykvetla do odnože zvané "krásný sloh." Ale ti, co mají rádi krev, řev bijících se a násilí a při "Ktož sú boží bojovníci“ se staví do pozoru, budou určitě spokojeni. Nekritizuji smyšlenou zápletku, ale to, že uvedené doba určitě vypadala poněkud jinak.

Top 20 ČR: 47. týden
Top 20 ČR: Vánoční příběh v kinech zaujal Domácí novinka Vánoční příběh v kinech zaujala. Na premiéru nové české komedie se v posledním listopadovém víkendu vydalo přes čtyřicet tisíc diváků. čtěte zde
Vydáno: 29.11.2022 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 47. víkend
Box office: Den díkuvzdání ve znamení Black Panthera Americký svátek Den díkuvzdání byl ve znamení marvelovky Black Panther: Wakanda nechť žije, která bez problému odrazila nápor novinek, z nichž nejhůře dopadla disneyovka Divnosvět. čtěte zde
Vydáno: 28.11.2022 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Top 10: čeští režiséři po roce 1989
Téma: Top 10: čeští režiséři po roce 1989 V tomto článku si představíme desítku domácích režisérů, kteří představují tvář současného českého filmu a jejich tvorba spadá do období po roce 1989 do současnosti. čtěte zde
Vydáno: 26.11.2022 14:30 v sekci Články | Publicistika
2
Grand Prix 6/10
Recenze: Česká komedie Grand Prix kombinuje výbornou režii a vulgární humor Nový film Jana Prušinovského spojuje sociální drama z maloměstské periferie s komediální road-movie o tom, jak si majitel autobazaru, zloděj aut a autistický automechanik vyjedou na závody Formule 1. čtěte zde
Vydáno: 26.11.2022 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Recenze: Princezna zakletá v čase 2 8/10
Recenze: Fantasy Princezna zakletá v čase 2 rozčeřila stojaté vody českého filmu Vánoce jsou za dveřmi a přichází čas pohádek. Druhý díl Princezny zakleté v čase vybočil ze své pohádkové cesty a nabízí spíše fantasy s pohádkovými prvky. Není to ale vůbec na škodu! čtěte zde
Vydáno: 25.11.2022 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
6