Byznys nezastavíš. A tak po více než dvaceti letech nový tým s lepším vybavením, vyššími ploty a odvážnější vizí velmi úspěšně provozuje Jurský svět, postavený na stejném ostrově. Jenže lidé jsou banda nenasytů – chtějí všeho víc, větší a zubatější potvory, aby jejich Instagramové a další sociální sítě byly nabité unikátními obrázky. Prostě – byznys nezastavíš (podruhé). A tak tu máme z původní sestavy geniálního vědce Dr. Henryho Wu (B.D. Wong), který pro nového majitele, pohádkově bohatého snílka Masraniho (Irrfan Khan) míchá genetické koktejly a jako na běžícím pásu „vyrábí“ stále další a další jurské miláčky.
K těm, které vymyslela sama příroda, občas dodá něco na objednávku, něco žádaného a zaručeně tržně úspěšného. Což dokáže bez emocí, ale precizně zpeněžit a využít Claire Dearing, manažerka parku v podání Bryce Dallas Howard. Je samozřejmě vytížená, stále na mobilu, zajatá čísly a tabulkami výnosů, že jí (málem) unikne mezi prsty i románek s Owenem Gradym (Chris Pratt), který se jí líbí a – hrozně jí štve. Nevnímá totiž zvířata jako kolonky v účetnictví, ale rozumí jim, chápe jejich potřeby a hlavně přirozenost. Naštěstí je po ruce.
I tentokrát tu máme dvě zvídavé děti – tedy minimálně jedno. Za tetou Claire přijíždějí bratři Gray (Ty Simpkins) a Zach (Nick Robinson), aby ji po dlouhém čase viděli a užili si VIP možnosti parku. A možná tak trochu našli cestu i k sobě. Jenže, jak už to bývá, nic nevychází podle plánu. Zvlášť, když tentokrát se z řetězu dostane opravdu luxusní kousek, "Hummer" mezi dinosaury, obr, který má chuť zabíjet pro zábavu. A to není všechno, ovšem na zbytek si počkejte do kina. Vyplatí se to? Určitě a ideálně doporučuji IMAX nebo aspoň slušný 3D sál. Jaký je ale film opravdu? Jak už jsem zmínil, marketing byl dokonalý. Když se podíváte na oficiální web filmu, najdete tam interaktivní mapu parku, dokonce záběry z průmyslových kamer a spoustu dalších vychytávek. Ještěři na nás vykukují z každého rohu.
My, co je milujeme, jsme nemohli dospat – podařilo se navázat tam, kde Spielberg před lety skončil? Můžete si oddechnout a jen se kochat novým příběhem. Film se netváří jako pokus o remake, ale naprosto a zároveň chytře a vtipně prostě navazuje na minulé události, sám sebe místy shazuje. Velmi opatrně vypointované okamžiky jsou správným kořením filmu, zapadají do kontextu a nezmíním ani jeden, protože vám přeji, abyste si to všechno užili až v kině. Odhalím snad jen základní, že ve filmu (k potěše fanoušků) zazní původní hudební motiv Johna Williamse, dokonce několikrát. Že film má svoje záporáky i dojemné okamžiky. Že se do všech raptorů, dinosaurů a dalších ještěrek zase zamilujete. Jestli jste si všimli, nikde nesrovnávám s původním Jurským parkem. Ani by to nebylo možné – mezi těmito dvěma filmy je opravdu dvaadvacet let. Dvě desítky let inovací v možnostech filmařů, v trendu, jakým se tvoří scénáře, léta, kdy Spielberg nechal proplout všechny rádoby následovníky, aby tentokrát vyprodukoval pokračování, které drží pohromadě a baví. Colin Trevorrow na režisérské židli natočil Jurský svět jako svůj teprve druhý celovečerní film a rovnou si vzal velkou porci, kterou se před ním mnozí zadusili.
Přiznejme, že na dvě pokračování Jurského parku jsme raději zapomněli. Trevorrow si ale napsal pěkný scénář, který sice obsahuje několik filmových klišé, ale na druhou stranu také spoustu zajímavých, vtipných a technicky dokonalých momentů. A když pak i s drobným odstupem přemýšlíte nad několika úsměvnými věcmi, například nad tím, že Claire celý svůj boj a běh o život absolvuje v elegantních lodičkách na podpatku, dojdete k tomu, že i to by asi bylo možné. Nakonec – když se za vámi řítí obrovská hladová potvora, asi nepřemýšlíte nad tím, kde je nejbližší Baťa a pořád je lepší prodírat se pralesním porostem v nějakých botách než bosí. Za kamerou stál John Schwartzman, který mj. točil i Amazing Spider-Mana. Těžko říct, co všechno bylo reálné a co práce trikařů, ale celkové pojetí, široké záběry krajiny s dinosaury i parku samotného se prostě vydařily. Nedá se nezmínit výtvarníka, kterým byl muž, jenž nás už mile překvapil třeba u filmu Nevědomí a teď připravuje Captain America: Civil War, Ronald R. Reiss. O hudbu se postaral Michael Giacchino, jemuž zřejmě múzy přejí, neboť v poslední době skládal vskutku povedenou hudbu do filmů Jupiter vychází, Úsvit planety opic a aktuálně třeba také do Země zítřka.
Přistupte tedy blíže, nakupujte vstupenky a pojďte se stát součástí nové éry Jurského světa. Vsadím se s vámi, že minimálně zatoužíte mít doma na dvorku nebo za panelákem podobnou „dětskou zoo“, jaká se objeví v tomto filmu. „Nebudu nic předstírat – při natáčení tohohle filmu jsem se hodně naučil,“ říká režisér Colin Trevorrow. „Ale celou dobu jsem věřil, že dokážu Spielbergovu vizi natočit se ctí.“ Já osobně myslím, že se mu to povedlo.