Jurský svět je nástupcem, na něhož si Spielbergův dinoštyk musel počkat dvaadvacet let. Je vůbec možné důstojně navázat na jeho filmařský triumf z devadesátého třetího, nebo nemá všezaplavující CGI šanci?
A nemusíte se bát, že bych tu nad
Jurským světem jen tupě hořekoval. Nadšené dinosaromilné dítě ve mně jásá při každé příležitosti vidět vyhynulé ještěry zase běhat po luzích a hájích a přeje jim jen to nejlepší. Proto ten smutek z předigitalizovanosti. Tak jako se nepoučí parta nadšenců z průšvihu na Isla Nublar, ani produkce velkofilmů nehodlá připustit, že CGI je paradoxně čím dál horší a otravnější. Kdo zvracel u Hobita, nechť na Jurský svět rovnou přibalí papírový pytlík, ukázky jsou totiž počítači generovaným obrazem přímo prošpikovány.
Pravda samozřejmě je, že i v tomhle filmu po vzoru prvního dílu funguje animatronika (robotické loutky dinosaurů), vypadá to ale, že mnohem víc ulpívají pod vrstvou pixelů. A ano, jasně, vím, že tohle není finální produkt a že se i v rámci trailerů spěje pořád dál (porovnejte úplně první trailer s tím nejnovějším, rozdíl je patrný), ale tohle tu bylo stokrát. Do podoby, kdy by tyhle triky nebily do očí a nefrustrovaly mozek svojí neexistující povahou, se obyčejně ve filmu samotném stejně nedokopou. Takže zatnout zuby, tohle bude asi bolet.
Nezatracujme ale Jurský svět předčasně, jakkoliv může v rámci letních filmů patřit do kategorie „rizikové“ (pořád je na tom líp než
Terminátor Genisys). Nový dějový směr přináší trochu osvěžení, jsme jinde, park už deset let funguje bez problému, takž přeci jen došlo na menší zmoudření. Problémy v tomhle případě přijdou z úplně jiného a bídného kraje – stejně jako dinoparky v našich obchoďácích i Jurský svět se potýká s nezájmem návštěvníků, kteří volají po něčem novém. Řešením je proto unikátní atrakce v podobě geneticky vytvořeného dinosaura. Indominus rex je mixem čtyř tyranosauroidních ještěrů (i když sám T-Rex mezi nimi není, ale najdete tu starého známého Carnotaura, kterého jste mohli vidět v animáku
Dinosaurus) a je to řádná zubatá bestie. Každá hrátka na bohy ale musí být náležitě potrestána, a tak Indominus svým páníčkům pořádně zavaří.
Zápletka je prostě „Ups, všechno je v háji, co teď s tím“ plus trocha enviromentální morality k tomu. Jurský svět bude spoléhat hlavně na hodně širokou škálu dinosaurů (mosasaurus potěšil) a už trošku rozvinutější ekosystém a soužití ještěrů s člověkem. Králem téhle křehké stavby je
Chris Pratt jako Owen Grady, trenér velociraptorů, který udržuje s těmihle inteligentními potvůrkami rovnocenný vztah a je prototypem kvalit, jichž je prototypem i k nebi stoupající Pratt. Počítejte s tím, že to bude on, kdo zachrání zadky všem chamtivým a nekompetentním provozovatelům parku. A pojede u toho na motorce doprovázený raptořími parťáky (ta scéna je tak přitažená za vlasy, ale tak strašně strašně cool, že to prostě neva).
Mezi ty chamtivé a nekompetentní počítejte
Bryce Dallas Howard jako manažerku Claire Dearing (dlouho jsme ji neviděli...),
Vincenta D'Onofrio jako Vica Hoskinse, šéfa ochranky a
Irrfana Khana v roli majitele parku Simona Masraniho. Herecky je Jurský svět vlastně dost svěží, kromě zmíněných uvidíte taky
Jakea Johnsona (apatowky),
Omara Syho (Nedotknutelní, momentálně Samba), či
Tye Simpkinse (znáte jako špunta z Iron Mana 3). Zajímavůstkou je, že se do role genetika Henryho Wua vrací
B.D. Wong z úplně prvního Jurského parku.
Kdo je ale vlastně
Colin Trevorrow a jak zvládne ukočírovat obří dinobiják? Na tuhle otázku si odpovíme nejspíš pořádně až při závěrečných titulkách v kině, jelikož Trevorrow má za sebou jen pár krátkých filmů a dramedii Vlastní zbraň podmínkou, která by ovšem jistým klíčem být mohla, protože hlavně díky ní mu prý byl Jurský svět svěřen. A jelikož jeho zásahy do příběhu zahrnovaly „redukci modifikovaných dinosaurů z několika na jednoho“ a podobné škrty (je to jako Cimrmanovy pohádky...), budeme mu nejspíš ještě vděční, že se z filmu nestalo panoptikum předimenzovaných hybridů. Na scénáři dělal i jeho dobrý známý Derek Conolly, před ním se na něm ale vystřídalo tolik lidí, že půjde jen těžko určit, co je přesně čí nápad.
Dost zásadním důvodem k nadšení je pak účast „bayovského“ kameramana Jasona Schwartzmana. Ten si pro snímání filmu vybral klasický filmový pás 35mm a 65mm, kvůli dynamice světla a taky aby se přiblížil vizuální podobě předchozích filmů. Formát obrazu bude cca 2:1, což Jurský svět předurčuje jako ideální pro projekci na velká neširokoúhlá plátna (IMAX už volá). Důvod je ten, že v tomhle typu filmu prostě potřebujete vyšší obraz, aby se snáze zachycovali lidé i dinosauři.
I tak nad Jurským světem ale pořád visí jeden obří otazník. Zatím nic moc nenasvědčuje tomu, že by tenhle film měl důstojně navázat na Spielbergovu devadesátkovou klasiku. Vroucně doufáme, že nás překvapí a přinese něco, co tuhle značku posune kus dál nějakým vítaným směrem, zatím ale raději anticipujeme prostoduché dinohrátky v tlustém CGI kabátě...
P.S.: Určitě navštivte oficiální stránku filmu, funguje jako perfektní vnadidlo, jelikož je vyvedená jako web opravdového parku.
Jurský svět bude mít v českých kinech premiéru 11. června 2015.
Originální trailer filmu Jurský svět