Režijní debut Gregory Levasseura The Pyramid patří k těm lepším příkladům využití found-footage. Levasseur nasbíral dostatek zkušeností při spolupráci s hororovým "šílencem" a přítelem Alexandrem Ajou, se kterým spolupracoval na scénářích hned ke třem Ajovým projektům. Oba Francouzi a jmenovitě Aja do filmu razantně vstoupili v roce 2003, kdy ještě ve Francii druhý jmenovaný natočil slasherovou vyvražďovačku Noc s nabroušenou břitvou. O tři roky později už v USA si pak Aja s Levasseurem smlsli na remaku slasheru Wese Cravena ze sedmdesátých let Hory mají oči. Poslední jejich společnou spoluprácí na scénáři pak je Ajův horor Zrcadla. Ani zde se Aja nezdržel a na The Pyramid se podílel jako jeden z producentů.
Skupinka mladých a nadšených dokumentaristů a archeologů si vyrazí během právě probíhajících nepokojů v egyptské Káhiře v roce 2013 na malou pátračku po tamějších pyramidách. Skupinka by si ráda prohlédla jednu neobjevenou pyramidu, která se skrývá pod zemí a z níž vyčnívá na povrch jen její apex (špička).
Poté, co se jim ztratí v jejích útrobách pojízdný robot "shorty", kterého dovnitř vyslali jako průzkumníka, se skupinka, v níž jsou doktorka Nora (Ashley Hinshaw), její otec doktor Miles (Denis O'Hare), Nořin přítel Zahir (Amir K), dokumentaristka Sunni (Christa Nicola) a Fitzie (James Buckley), který vše zaznamenává na kameru, vydává hledat "shortyho". Vevnitř však na ně čeká daleko větší nebezpečí a skupinku čeká tuhý souboj o své životy (nikoliv ale s oživlými mumiemi, jak jsme avízovali v novinkách).
Myslím, že každý, kdo se rád bojí a kdo má rád filmy o skupinkách bloudících v tajemných chodbách labyrintů a je jedno jestli jsou jako v tomto případě ukryté v pyramidě, si může přijít na své. Ústřední skupinku hrdinů tentokrát nemůžeme řadit k partičce přihlouplých teenů běhajících své Hunger Games nebo Labyrint: Útěk. Polovina z nich jsou také doktoři. Nicméně ani jejich znalosti jim v souboji s nadpřirozenou bytostí pohybující se uvnitř nebudou příliš platné. Kladem je tu fakt, že hrdinů je zde akorát (pět), abyste se v nich vyznali a jejich pohyb propletencem temných chodeb je natočen přehledně. To je zvlástě v případě found-footage nesporným kladem.
Levasseur zvládl svůj režijní debut s přehledem a vyvaroval se jak přemíry rychlých střihů, tak i samoúčelného zacházení s ruční kamerou, která často dokáže iritovat a znepřehledňovat situaci. Jediné, na co jeho debut doplácí, je nízký rozpočet. Najde se jistě dost takových hnidopichů, kterým bude vadit malá úroveň digitálních triků. Jenže Levasseur neměl na The Pyramid stejný rozpočet jako například Sommers na Mumii nebo Spielberg na Indiana Jones a království křišťálové lebky. Musíme mít stále na zřeteli, že se s The Pyramid pohybujeme v o něco lepších béčkových vodách. V rámci možností se pak filmu musí prominout i hůře vypadající triky, které neúzkoprsý divák dokáže s nadhledem přehlédnout a odpustit.
Důležité je, že se na výpravě do pyramidy budete dobře bavit a bát a přitom si i něco zajímavého zopáknete z egyptské mytologie. Kdyby takto zábavné bývaly i hodiny dějepisu, bylo by to fajn. The Pyramid je slušný příklad béčkového found-footage hororu, který se nebere smrtelně vážně, vyhýbá se dvěma jeho hlavní nešvarům (popsaných výše) a na nic si nehraje.