© ČFTA
Před téměř 26 lety (25. února 1999) měl v českých kinech premiéru druhý celovečerní film scenáristy a režiséra
Saši Gedeona Návrat idiota, který byl inspirovaný titulní postavou ze známého Dostojevského románu. Už zvolení si takovéhoto inspiračního zdroje bylo v polistopadové české kinematografii odvážným krokem. Jak známo, idiotem v Dostojevského knize byl kníže Myškin, který se po léčení ve švýcarském sanatoriu vrátil do Petrohradu, aby osudovým způsobem zasáhl do života hlavních postav knihy. To celé se odehrávalo ještě v 19. století. O více jak sto let později se Gedeon rozhodl napsat příběh zcela nový s novými postavami, do jejichž osudů vkročí nový idiot jménem František (
Pavel Liška).
© kviff.tv
Ten se podobně jako kníže Myškin vrací z léčení, aby vnesl ještě větší zmatek do už tak zamotané situace, v níž Emil (
Jiří Langmajer) podvede svou přítelkyni Annu (
Anna Geislerová), kterou měsíc neviděl, ale "myslel na ni každý den" s její sestrou Olgou (
Tatiana Dyková). Anna zase má poměr s Emilovým bratrem Robertem (
Jiří Macháček). Celá rodina spolu s Františkem se schází na Vánoce u maminky obou bratrů (
Zdena Hadrbolcová) a společně oslaví silvestra na taneční zábavě, kde se milostný propletenec definitivně rozetne.
© ČFTA
Zdálo by se, že Návrat idiota je klasická limonáda, červená knihovna, telenovela, ale opak je pravdou. Návrat idiota sice využívá půdorys milostného troj/čtyř-úhelníku, ale svým zpracováním ho dalece převyšuje. Hlavním kladem filmu je dokonale propracovaný scénář s geniálně napsanými dialogy, které připomínají rané filmy Miloše Formana. K tomu se musí přičíst citlivý Gedeonův režijní přístup a v neposlední řadě perfekně zahrané postavy všemi ústředními herci. Nejtěžší roli měl pochopitelně Liška, který svého Františka nikdy nepřehrává a při vší tragikomičnosti zůstává stále civilní. Ve velmi civilní poloze ale hraje celý ansámbl, v němž exceluje především trio Langmajer, Dyková a Geislerová. Jedině snad Macháčkova postava Roberta není tolik propracovaná a nemá tolik prostoru, aby se mohla vyrovnat ústřední čtveřici.
© moviezone.cz
Návrat idiota se po zásluze stal filmem roku 1999, když získal pět Českých lvů: kromě hlavní ceny za nejlepší film také za scénář a režii pro Gedeona, vedlejší herečku pro Geislerovou a hudbu
Vladimíra Godára. Je škoda, že ho nezískali také minimálně ještě Liška, Langmajer a Dyková (tehdy ještě Wilhelmová), protože za své výkony ho dostat měli. I když to tehdy asi málokdo tušil, Návrat idiota zůstal dosud posledním filmem Saši Gedeona, který svůj chystaný třetí film s názvem
Klíč ke snu nikdy nerealizoval.
Je to velká škoda, protože byl asi největším talentem, který se v 90. letech v českém filmu vyskytl a stačily mu k tomu pouhé dva snímky. Před "zimním" Návratem idiota to bylo ještě
Indiánské léto. I když zůstane jeho jméno spojováno s pouhými dvěma filmy, oba jsou natolik originální a výjimečné, že se už dávno zařadily mezi to nejlepší, co tu po roce 1989 vzniklo.
Návrat idiota