Na přelomu května a června se sice v televizích objeví několik premiér, jde ale spíše o nevýrazné a béčkovější záležitosti. Výjimkou je snad jen zdařilé evropské drama Borg/McEnroe, ti méně nároční pak ocení i Cizince ve vlaku.
Cizinec ve vlaku (
The Commuter) (pátek 29. 5., Prima, 21.50 - 23.40 / sobota 30. 5., 23.25 - 01.40 / středa 3. 6., Prima Max, 15.55 - 17.55)
© Facebook tvůrce
Dva roky starý thriller je naprosto standardním béčkem, které nikoho nepřekvapí. Režírující
Jaume Collet-Serra si v něm znovu zopakoval spolupráci s
Liamem Neesonem, a i když jde o jejich nejhorší společné dílo, pořád se jedná o slušnou zábavu. První jmenovaný dodává především solidní atmosféru, svižné tempo, poměrně vydařenou akci a vyměřuje snesitelnou stopáž, druhý pak propůjčuje své postavě své typické charisma, minimalismus a vůbec nevadí, že už je trochu dýchavičný. Problémem je až nepříjemné množství digitálních efektů, které navíc nejsou moc povedené. Ani příběh nepatří k tomu nejlepšímu a nesmí se nad ním moc přemýšlet, protože nedává příliš smyslu, chybí mu jakékoli překvapení a místy je vysloveně hloupý. Hodně toho nicméně zachrání obsazení, v němž se krom hlavní hvězdy objevují ještě
Vera Farmiga,
Patrick Wilson,
Sam Neill,
Elizabeth McGovern nebo
Jonathan Banks. Ideální oddechovka na konec pracovního týdne, o níž se více dozvíte z naší
recenze.
Zajímavost: Hlavní představitel prozradil, že žádná scéna se netočila ve skutečném vlaku, ale ve studiu.
Český trailer filmu Cizinec ve vlaku / The Commuter
Borg/McEnroe (
Borg McEnroe) (sobota 30. 5., ČT2, 20.00 - 21.50)
© Facebook tvůrce
Koprodukční severské sportovní drama se zaměřuje na finále Wimbledonu v roce 1980. Debutující režisér
Janus Metz v něm tedy až moc vsadil na jistotu a Hollywodem otřepaný koncept kontrastu dvou rozdílných osobností, které stojí proti sobě, naštěstí to ale tolik nevadí. Mohl se totiž opřít o dokonalou dobovou atmosféru a fantasticky natočené a nasnímané tenisové zápasy, které jsou pochopitelně o něco víc napínavé pro ty, kteří úplně nevědí, jak skončily. K tomu přidává i svižné tempo, i když zhruba uprostřed se dostaví určitý stereotyp a příběh se moc neposouvá. V těchto chvílích ale výsledku výrazně pomáhá precizní obsazení, jemuž dominují vynikající
Sverrir Gudnason a
Shia LaBeouf, které neméně výtečně doplňují
Stellan Skarsgård nebo
Tuva Novotny. Možná trochu škoda, že tvůrce nenašel odvahu pojmout celý příběh malinko jinak a originálněji. Velmi dobrá evropská záležitost.
Zajímavost: Oba herce trénovali bývalí finští tenisté Jarkko Nieminen a Veli Paloheimo.
Český trailer filmu Borg/McEnroe / Borg McEnroe
Letadla (
Planes) (sobota 30. 5., Nova Cinema, 20.00 - 21.40 / neděle 31. 5., 14.40 - 16.15 / pondělí 1. 6., 11.40 - 13.15)
© Facebook tvůrce
Sedm let stará animovaná podívaná je hodnocená jen lehce nadprůměrně a není se co divit. Režírující
Klay Hall v ní totiž vsadil na absolutní jistotu a až příliš okatě okopíroval pixarovská a mnohem úspěšnější
Auta. Příběh je totiž skoro stejný, takže ničím nepřekvapí, jen se soustředí více na dětského diváka. To tedy znamená, že mu absolutně chybí jakékoli překvapení a humor je ryze infantilní a velmi jednoduchý. Chybět samozřejmě nesmí ani morální poselství, které je ryze prvoplánové a snadno odhadnutelné, trochu pak zamrzí, že tu chybí nějaká zajímavější postava. Nad vodou tak snímek drží svižné tempo, střídmá stopáž, a především animace, která je velmi povedená a takřka dokonalá. Nevýrazná záležitost, která ale svůj účel splní, o čemž se píše i v naší
recenzi.
Zajímavost: Otec i dědeček režiséra byli profesionálními piloty.
Český trailer filmu Letadla / Planes
Jedna za všechny (
The Other Woman) (sobota 30. 5., Prima Max, 20.00 - 22.05 / neděle 31. 5., 16.10 - 18.10)
© CinemArt
Ačkoli je romantická komedie stará teprve šest let, skoro se na ni zapomnělo. A asi ani není divu, protože jde o sice solidní, leč naprosto průměrnou a nevýraznou záležitost, která nemá moc co nabídnout. Režírující
Nick Cassavetes se v ní spolehl jen a pouze na otřepaný a tisíckrát viděný příběh a pár opravdu povedených vtipů, kterých ale mělo být rozhodně víc. Problémem pak je i to, že hlavní hrdinky nejsou úplně sympatické a působí hodně afektovaně a místy protivně. Výsledek tak zachraňuje svižné tempo, střídmá stopáž a několik dobře vypointovaných situací. Některé diváky pak naláká i obsazení, v jehož hlavní roli se objeví stárnoucí
Cameron Diaz, které už podobné úlohy moc nelze věřit. Zdatně jí nicméně sekundují třeba
Leslie Mann,
Nikolaj Coster Waldau,
Don Johnson nebo
Nicki Minaj. Tip spíše pro ženy, o němž najdete detaily v naší
recenzi.
Zajímavost: Při natáčení jedné ze scén si
Diaz vyvrtla kotník.
Český trailer filmu Jedna za všechny / The Other Woman
Černá řada (
Série noire) (sobota 30. 5., ČT art, 22.40 - 00.35)
© festival-cannes.com
Francouzské drama z konce sedmdesátých let se u nás skoro vůbec nepřipomíná, což je obrovská škoda, na druhou stranu je to pochopitelné, protože nejde o úplně diváckou záležitost. Režisér a spoluscenárista
Alain Corneau v něm totiž natočil parafrázi na slavný
Zločin a trest a spolehl se na vskutku hodně temnou a těžce depresivní atmosféru, v níž prakticky neexistuje jakákoli naděje. S tím souvisí i záměrně odosobněná a chladná stylizace, která působí stísněně až klaustrofobicky. Největší lákadlo tak spočívá v ústředním příběhu, který skvěle pracuje s psychologií postav, z nichž zejména proměna té titulní bere dech. Samozřejmostí pak je pomalé tempo, v němž veškerá bezvýchodnost zcela vyniká. Vše pak korunuje excelentní obsazení, jemuž dominuje fenomenální
Patrick Dewaere v ústřední úloze, pro něhož šlo o životní roli. Vynikající záležitost, které ale vysílací čas zcela nesvědčí, protože se po ní nespí úplně lehce.
Zajímavost: Snímek je adaptací románu
Jima Thompsona.
Originální trailer filmu Černá řada / Série noire
Mia a bílý lev (
Mia et le lion blanc) (neděle 31. 5., Prima Max, 18.10 - 20.00 / pondělí 1. 6., 13.45 - 15.40)
© Facebook tvůrce
Francouzsko-německo-jihoafrické dobrodružné drama před rokem proběhlo i našimi kiny, nejde ale o nijak výjimečnou podívanou. Režírující
Gilles de Maistre v něm připomene dobu, kdy byly podobné žánrovky v módě a o nic víc mu asi ani nešlo. Diváky tak nejspíš nejvíce nalákají krásné záběry africké divočiny, ústřední zvířecí hrdina a celkově pohodová atmosféra. Příběh asi nikoho nepřekvapí, protože i když nabídne nějaké zvraty a napínavé momenty, je na něm znát celková hladivost, diváckost a svým způsobem i nadhled. Pozitivem budiž i krátká stopáž, v níž je prostor jen na to nejpodstatnější a nevadí tak ani trochu pomalejší tempo. Titulní role ztvárnili méně známí, ale sympatičtí a velmi dobří
Daniah De Villiers,
Mélanie Laurent a
Langley Kirkwood. Nenáročný tip pro celou rodinu na nedělní podvečer.
Zajímavost: De Villiers byla vybrána z celkem tří set děvčat a nejtěžší prý bylo přesvědčit její rodiče, aby ji na náročné a dlouhé natáčení uvolnili.
Český trailer filmu Mia a bílý lev / Mia et lion blanc
Trestanec (
Shot Caller) (neděle 31. 5., Prima, 22.25 - 00.55 / pondělí 1. 6., Prima Max, 00.20 - 02.20)
© Amazon.com
Tři roky starý kriminální thriller je hodně zajímavou kombinací několika žánrů a zároveň čirou oslavou maskulinity a fyzického herectví. Režisér a scenárista
Ric Roman Waugh v něm mixuje vězeňské drama, klasickou gangsterku a částečně i rodinné drama, což mu funguje překvapivě dobře a psychologická proměna ústřední postavy je uvěřitelná a velmi dobře zvládnutá. Nedává ale ani zapomenout na svou kaskadérskou minulost, protože akce je vymyšlená a natočená výborně, navíc je potřebně syrová a drsná, což se do zvoleného prostředí hodí. S tím pak korespondují i potemnělá a klaustrofobní atmosféra, relativně svižné tempo a téměř dokonale padnoucí hudba.Titulní roli ztvárnil charismatický a až děsivě minimalistický
Nikolaj Coster Waldau, jemuž dělají společnost například
Jon Bernthal,
Lake Bell,
Omari Hardwick nebo
Jeffrey Donovan. Škoda jen trochu přetažené stopáže, díky níž chvílemi snímek není tak kompaktní, jak by měl být. Příliv testosteronu na konci týdne.
Zajímavost: Světová premiéra proběhla na festivalu v Los Angeles.
Originální trailer filmu Trestanec / Shot Caller
Citlivá místa (úterý 2. 6., ČT1, 21.00 - 22.29 / středa 3. 6., 23.45 - 01.15)
© Terryhoponozky
Československé normalizační drama z končících osmdesátých let je dnes takřka zapomenuté a do programů televizí se skoro nedostává. Je to rozhodně dáno tím, že není nijak výjimečné a výsledek je více než cokoliv jiného zvláštní. Režírující
Vladimír Drha se v něm až moc spoléhá na příběh, který je adaptací románu
Kataríny Slobodové, která napsala i scénář, což ale nebylo úplně nejlepší, protože zápletka je sice zajímavá a má svou emocionální sílu, po většinu naštěstí krátké stopáže je ale děj dost řídký a prázdný. Za zmínku pak určitě stojí komorní atmosféra a celkové civilní podání, které působí autenticky. Zážitek pak naopak dost kazí hudba
Zdeňka Merty, která se do filmu vůbec nehodí a působí dost rušivě. Nejlákavější pro diváky nicméně bude obsazení titulních rolí, které si zahrály skutečná matka s dcerou
Jana Brejchová a
Tereza Brodská a zůstává otázkou, jak moc se do jejich podání a výkonů tato skutečnost promítla. Škoda, že to celé není výraznější. Takřka neznámý počin.
Zajímavost: S podnětem k natočení filmu přišla sama
Brejchová, která ovlivnila i podobu scénáře.
Ukázka z filmu není dostupná
Já, spravedlnost (úterý 2. 6., ČT art, 22.55 - 00.30)
© IMDb
Ani československé psychologické drama z druhé poloviny šedesátých let nepatří k těm nejznámějším, přitom má velmi solidní potenciál. Ten ale režisér a spoluscenárista
Zbyněk Brynych úplně nevyužil, protože zvolil trochu zvláštní přístup spočívající ve velmi častém detailním záběru obličejů, extrémně pomalém tempu a velmi specifické amosféře, která ne každému sedne. Navíc poměrně dlouho trvá, než se divák zorientuje a začátek působí poměrně dost zmateně. Nejatraktivnější na celém snímku je rozhodně příběh z alternativní historie, který disponuje mnoha nápady a je na něm dost znát práce
Miloše Macourka, bohužel ho ale sráží až přehnané moralizování a snaha o humanismus za každou cenu v jakémsi čapkovském duchu. Dnešního diváka ovšem potěší příjemné obsazení sestávající z méně známých herců, z nichž je výjimkou pouze titulní a jako vždy bravurní
Karel Höger. O to víc mrzí, že tvůrce se možná až moc snažil experimentovat a kladl důraz na maličkosti, místo aby zaujal celkem, poselstvím a celkovým laděním.
Zajímavost: Snímek vychází z románu Miroslava Hanuše.
Televizní spot filmu Já, spravedlnost
Devátý život Louise Draxe (
The 9th Life of Louis Drax) (středa 3. 6., Prima Max, 20.00 - 22.10)
© Facebook tvůrce
Kanadsko-britsko-americký thriller nejvíc doplatil na přehnané ambice, které měl. Horory protřelý režisér
Alexandre Aja v něm zadaptoval román
Liz Jensen a osciluje mezi několika žánry, což se mu úplně nedaří a výsledek tak působí rozpačitě. Chvílemi tak je dramatem, posléze pak thrillerem, částečně hororem, objeví se v něm i prvky fantaskna, komedie a tajemna. Je tedy vesměs jasné, že atmosféra je hodně roztodivná, v tomto případě ale nikdy úplně nefunguje a nedává divákovi moc šancí se do filmu tzv. dostat. Největším problémem je ale příběh, který by velmi rád byl překvapivý a stavěl na nečekaných zvratech, pravdou je ovšem úplný opak, protože děj je velmi rychle a bohužel i snadno odhadnutelný a klíčová pointa je tak známa mnohem dřív, což zážitek dost kazí. Nad vodou ale snímek drží nápaditá a velmi dobrá vizuální stránka, která se nebojí několika barevných a kamerových experimentů, několik specifických momentů a obsazení, jemuž dominuje velmi dobrý
Jamie Dornan. Tip s nevyužitým potenciálem, o němž se více píše v naší
recenzi.
Zajímavost: Scénář filmu napsal
Max Minghella, syn předčasně zesnulého režiséra
Anthonyho Minghelly.
Český trailer filmu Devátý život Louise Draxe / The 9th Life of Louis Drax