Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Exkluzivní kritika: Hany

Exkluzivní recenze: Hany

Vydáno: 30.04.2014 10:00 v sekci Recenze | Premiéry - Marek Slovák

Celovečerní český film, který byl natočen na jeden záběr? Autorský debut, který má být zároveň generační výpovědí? Hany to nebude mít snadné, co se týče návštěvnosti a přijetí na straně laické i odborné obce.

HanyRecenzoval/a Marek Slovák dne 30.04.2014 10:00. Celovečerní český film, který byl natočen na jeden záběr? Autorský debut, který má být zároveň generační výpovědí? Hany to nebude mít snadné, co se týče návštěvnosti a přijetí na straně laické i odborné obce. Hodnocení: 4

Hany

Hany
Drama / Komedie / pohádka / horor
Česká republika, 2014 , 90 min.

Režie: Michal Samir
Scénář: Michal Samir
Kamera: Martin Žiaran
Hudba: Boris Carloff
Herci: Jiří Kocman, Hana Vagnerová, Tereza Vítů, Ondřej Malý, Pavla Tomicová, Jitka Schneiderová, Michal Sieczkowski, Justin Svoboda, Štěpánka Fingerhutová

Česká premiéra: 08.05.2014

Distributor: CinemArt

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
V květnu mají premiéru dva nové české filmy, přičemž jeden z nich rozhodně stojí za návštěvu kina. Aniž bych chtěl podceňovat schopnosti předního tvůrce exploatací Víta OlmeraBony a klid II. mezi pozoruhodné snímky české polistopadové kinematografie patřit nejspíš nebude, protože navazuje na snahu navracet se k diváckým hitům a kultům předlistopadové či raně kapitalistické éry (viz Sněženky a machři po 25 letechDědictví aneb Kurva se neříká ad.).

Fotografie z filmu  / HanyOproti tomu je Hany ambiciózním počinem, který je propagován jako "první český celovečerní film, který byl natočen na jeden záběr" a inzerován jako "generační výpověď útěkářů". Prezentace navenek je to, co může nejvíce uškodit. Potenciální divák se může cítit podveden, když se dozví, že v hodinu a půl dlouhém snímku je jeden viditelný ostrý střih a několik "neviditelných", jichž si ale necvičené oko nevšimne, protože byly zamaskovány během postprodukčních úprav. A může mu či jí připadat, že nepatří mezi cílovou skupinu, protože je mladší anebo starší než postavy, které se v dramedii režiséra a scenáristy Michala Samira objevují.

Hany není typický HEČ (Hezký Český Film), čímž se myslí dílo, které neznepokojuje, a u kterého není třeba dávat příliš pozor, protože při mikrospánku člověk o nic nepřijde a po probuzení uvidí známé herecké tváře, jak "dělají humor". Neznamená to ale, že by šlo o divácky nepřístupnou podívanou, jak by se mohlo zdát z dosavadní strategie oslovování. Při nejmenším některé dialogy, byť stylizované, a určité situace, byť místy vykonstruované, jsou velmi vtipné. Zároveň se za nimi ale skrývá dobře odposlouchaný způsob vyjadřování určitých generačních a třídních skupin, a to bez omezení na kategorii "dvacetnicotníků", kteří mají potřebu se bouřit, aniž by věděli proč.

Fotografie z filmu  / HanyAutorská prvotina Michala Samira ovšem nejde zrovna vstříc. Budou s ní mít problém ti, kteří mají potřebu se s postavami identifikovat anebo s nimi alespoň sympatizovat, protože nikoho takového nejspíš nenajdou. Potíž bude činit i těm, kteří vyžadují jasně a snadno rekonstruovatelný příběh a uzavření všech linií vyprávění. Jinými slovy, normativní recenzenti dílo odmítnou kvůli vlastní představě toho, jak by umělecký počin měl vypadat, aniž by se zamysleli nad tím, jaký (a proč) je.

A jaká (a proč taková?) Hany je? Zdánlivě odvyprávěná na jeden záběr. Ve skutečnosti jsou to při nejmenším záběry tři, přičemž dva jsou téměř nepostřehnutelné, protože je spojení vytvořeno postprodukčně při liniích pohybu, nikoliv za pomocí kompoziční návaznosti (jako tomu je v Hitchcockove Provazu či uruguayském hororu Tichý dům). Stylistická volba, která je svým omezením i netradičním řešením sama o sobě ozvláštňující, nečiní film obtížně vstřebatelným. Naopak absence jasného střihu s jeho funkcemi (členění do jednotlivých aktů, rytmizování dění, zvyšování napětí ad.) je nahrazována jinými postupy. Rytmu je dosahováno jednak auditivními flashforwardy, které napomáhají členit snímek do aktů (první uslyšíme během úvodních titulků, druhý ve třicáté minutě), jednak pečlivě načasovanými příchody a odchody postav (v první půlhodině jsou nové postavy uváděny na scénu vždy v pravidelný časový interval).

Fotografie z filmu  / HanyZměny ve stylu - např. přechod ze steadicamu na ruční kameru, strategie proměny snímání odvisle od dominance exteriérových záběrů před interiérovými - jsou motivovány s ohledem na zlomové momenty ve vyprávění (rozpad vztahu odjezdem snoubence, vypuknutí pouličních demonstrací). Ne ale že by se styl podřizoval potřebám narace, protože se stejně jako ta uskupuje do vzorců podřizujících se ústřednímu sjednocujícímu principu, jímž je vytvoření uzavřeného, do sebe se hroutícího mikrokosmu.

Podobně jako se opakují či variují určité figury (švenk v reakci na linii pohledu postavy, tracking shoty sledující dvojici putující z jednoho bodu do druhého, jeřáb stoupající k oknu obytného domu), jsou uspořádány scény. Cameo filmového kritika a občasného herce Jana Folla, přestože může zprvu působit výsměšně, je v tomto ohledu velmi nápomocné, když hovoří o struktuře prvního trojverší Kainarova Máchova Máje.

Fotografie z filmu  / Hany"Byl pozdní večer, první máj. To je A. Večerní máj byl lásky čas. B. Hrdliččin zval ku lásce hlas. Co to je? A1. Harmonie." Identické harmonie dosahuje Hany, která je vystavěna stejně (s mírnými obměnami), jak si lze ukázat na trojici scén, z nichž prostřední je ta, z níž jsme právě citovali: spor prvního páru (A), odbočka ke starší generaci vedoucí hospodské tlachy (B), spor jiného páru (A1). Vše do sebe nakonec zapadne, dojem uzavřenosti je střídáním této "harmonie" posílen, protože ta není narušena. Navracejí se přitom nejenom celé situace, ale i motivy (král, můra...).

Zdání do sebe se hroutícího (mikro)universa je dán i metafikčním rozměrem. Hany je uvozena "literárním večerem", během kterého básník Egon Alter předčítá svou práci o hroutícím se království, která nalézá paralelu k dění postav, které ho (ne)přišly poslouchat. Jména protagonistů se navíc často kryjí se skutečnými jmény herců, kteří je hrají. Nedochází přitom ke stírání hranic mezi klasickým a uměleckým vyprávěním, kdy bychom nemohli rozlišit "reálnost" prezentovaného, protože film zůstává jednotný ve své "parametričnosti" (tj. rozpojením příčinné provázanosti dění, osamostatnění stylu od potřeb vyprávění a jejich uskupování do vzorců).

Fotografie z filmu  / HanyPrávě parametrická forma umožňuje oprostit se od vztahování k referenčnímu rámci skutečného světa (místu natáčení - Plzni) a nabýt obecné platnosti, která není omezena geograficky. (K nepokojům z důvodu frustrace může dojít jak ve Velké Británii, kde jsou podmíněny socioekonomickými faktory, tak v České republice, kde důvody mohou být různé - od otázky etnických či sexuálních menšin po vládní politiku).

Epilog pak tne do živého, když ukáže zacyklenost postav (a vyprávění a stylu do vzorců), které nejsou schopny vystoupit ze své bubliny - a platí to i pro umělce, kteří na tento problém poukazují svými díly. Michalu Samirovi se svým autorským debutem povedlo vystoupit a ukázat, že česká kinematografie by nemusela být chápána s ohledem na ostatní "kinematografie malého národa", které mají svůj lokální žánr a své lokální herce, ale nikoho mimo ohraničený prostor již nezajímají. Symbolika hnijícího království je víc než jasná, není-liž pravda?

Oficiální upoutávka k filmu Hany (2014).

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
8/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
100,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 43. týden
Kinopremiéry: Poslední aristokratka a mladý Ahmed putují do Zombielandu Aktuálně vstupuje do kin kvarteto premiér, v němž je jednoznačný divácký hit v podobě tuzemské komedie Poslední aristokratka. Mnohem kvalitnější by ale měla být její hollywoodská konkurence, kterou je druhý Zombieland.... čtěte zde
Vydáno: 23.10.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 42. týden
Top 20 ČR: na Zlobu se diváci nezlobili Zloba: Královna všeho zlého opanovala víkendovou návštěvnost v českých kinech, když z trůnu sesadila dosavadního krále Jokera. čtěte zde
Vydáno: 22.10.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Top 10: Jean-Claude Van Damme
Top 10: Jean-Claude Van Damme Jean-Claude Van Damme, nekorunovaný král akčních béček z přelomu 80. a 90. let, slaví devětapadesáté narozeniny. Pojďme si připomenout desítku jeho nejlepších titulů. čtěte zde
Vydáno: 19.10.2019 12:00 v sekci Články | Publicistika
0
U Zlaté rukavice 7/10
Recenze: Film o sériovém vrahovi U Zlaté rukavice testuje výdrž diváků Kontroverzní německý snímek zabývající se příběhem hamburského sériového vraha Fritze Honky, inspirovaný reálnými událostmi ze 70. let, je v řadě ohledů unikátní, ale zároveň i extrémně drsný a záměrně odporný. čtěte zde
Vydáno: 19.10.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Zloba: Královna všeho zlého 4/10
Recenze: Zloba: Královna všeho zlého je pokračování natočené pouze z povinnosti Disneyho fantasy pohádka, navazující na snímek Zloba – Královna černé magie, působí jako generická kombinace nastavované kaše a produktu vytvořeného generátorem náhodných zápletek. čtěte zde
Vydáno: 18.10.2019 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
2
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Zemřel Karel Gott (02.10.2019 14:41 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Trumbo prožívá zázrak na řece Hudson a ukrývá se před purpurovým deštěm (05.04.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Legendy zločinu jsou ztraceny v džungli, kde se ocitají v zajetí démonů (15.03.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Asterix a správní chlapi už jsou tady zas (04.01.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2018 opustily (26.12.2018 13:23 v Novinky | Zprávy)
- Novou verzi filmu Mrtvá a živá natočí Ben Wheatley (15.11.2018 20:32 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Brewsterovy miliony zrodily hrdinu (09.11.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Nepoučitelný a nepolíbený Ant-Man hledá štěstí (27.07.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Dvanáct rozhněvaných a zběsilých Avengers zachytává signál z neznáma (13.07.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Poslední akční hrdina šeptá zrádci mezi námi plán hry (06.07.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Za horizontem: The Open House postrádá pointu a opakuje vyčerpaný motiv (03.02.2018 10:30 v Recenze | Za horizontem)
- TV kritika: Babylon Berlin - drahé a divácké = dobré? (10.11.2017 17:00 v Články | Televize)
- TV tipy: Když se setmí, zařizují Herkules a čarodějův učeň vraždu na objednávku (26.05.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Piráti z Karibiku na konci světa bojují o Midway a jedou vysočinou (12.05.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Pochybná žena a Captain America neutečou a chrání nás od zlého (10.03.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Superúčetní zkouší nebezpečnou metodu a umírá za dlouhého dne (09.12.2016 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Ghoul a Spider-Man bojují bitvu pěti armád (25.11.2016 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Doctor Strange bojuje s evropskou kinematografií (26.10.2016 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Dítě číslo 44 nosí kůži kovboje a krysaře (14.10.2016 07:30 v Radar | TV tipy)
- BD recenze: hororové fikce - Polednice, Čarodějnice (18.09.2016 14:25 v Recenze | Blu-ray)

PREMIÉRA TÝDNE   39/2019

Joker
9/10

Snímek Joker je nekompromisním, uhrančivým a mimořádně působivým nepříjemným dramatem, jež je anti-komiksovou a anti-hrdinskou psychologickou sondou do duše šílence, kterého bravurně ztvárnil dokonalý Joaquin Phoenix.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver