Jsme v roce 1941 a Barton Fink (Turturro) je mladým a úspěšným newyorským dramatikem, jehož poslední divadelní hra právě slaví velké úspěchy na Broadwayi. Jeho agent mu tedy dohodí lukrativní nabídku z Hollywoodu a Fink i přes své obavy nabídku přijímá. Ubytuje se v druhořadém hotelu a schází se s hollywoodským bossem Jackem Lipnickem (Michael Lerner) a producentem Geislerem (Tony Shalhoub). Lipnick po Finkovi chce, aby napsal scénář o zápasnících a očekává od něj oslnivý výkon. Barton však přichází o inspiraci, v hotelu propadá rostoucí izolaci a bojuje s tvůrčím blokem. Seznamuje se tu se svým sousedem a dost záhadným obchodním cestujícím Charlie Meadowsem (John Goodman). Fink se mezitím snaží získat nějaké rady od ztroskotalého spisovatele W. P. Mayhewa (John Mahoney) a jeho přítelkyně a asistentky Audrey (Judy Davis). Nic však není takové, jak si Fink představoval.
Jak jsem napsal v úvodu, Barton Fink se těžko žánrově zařazuje. Najdeme tu mnoho motivů i žánrových poloh, přitom však působí stylově jednolitě a jednotně. Fil má patrný existenciální nádech a můžeme ho chápat jako kafkovsky absurdní studii osamělého individua uprostřed nepřátelského světa. Zasazení do odcizeně působícího anonymního světa hotelu to ještě umocňuje. Můžeme v něm vidět i satirizující a sarkastickou notně černou komedii a portrét Hollywoodu a jeho mechanismů. Brilantně zpodobněná a zahraná postava hollywoodského magnáta Liebnicka je ztělesněnou noční můrou všech ambiciozních a po nezávislé umělecké licenci toužících tvůrců. Bratři Coenové si tu rovněž neodpustili kriminální zápletku a jejich tíhnutí k motivům zločinů a podsvětí je již od jejich počátků jasně zřetelné. To vše tu Coeni spojili v jedno a "záhadným" způsobem jim to funguje.
Vedle obsahové bohatosti, která by vydala na několik samostatných filmů, je Barton Fink i stylově dokonalé a vypiplané umělecké dílo s mnoha literárními, náboženskými a filmovými citacemi. Coeni se při Bartonu Finkovi nechali inspirovat od Hitchcocka přes Polanského až ke Kubrickovi, aniž by se přitom snižovali k okatému plagiátorství a vykrádání, najdeme tu několik znatelných filmových vlivů. K Hitchcockově Pověstnému muži (u nás uváděný i jako Pochybná žena) odkazuje scéna z projekční místonosti, kde Fink kvůli inspiraci sleduje film o zápasníkovi, který se zrcadlí v jeho brýlích. Studie odcizení a postupné Finkovo propadání depresím a paranoii může připomínat klasické Polanského filmy jako Hnus či Nájemník. Dlouhé záběry hotelových chodeb zase upomínají na Hotel Overlook z Kubrickova Osvícení.
V Bartonu Finkovi hraje svou roli každý pečlivě vymyšlený detail jako například odlepující se tapeta ze zdi Finkova pokoje, obrázek visící tamtéž a neustále zmiňované horko či komár. Všechny tyto zdánlivě všední momenty zvyšují celkové napětí a intenzitu Finkových fóbií, stejně jako divákova prožitku.Coenovský perfekcionismus podtrhuje kromě sofistikovaného vizuálního stylu i pečlivost v otázce výpravy a kostýmů. Retro feeling je tu dokonalý i včetně konotací k právě probíhajícímu válečnému konfliktu a zmínění Finkova židovského původu. Když pak Barton nakonec spatří živou dívku z obrazu, na který se ve svém pokoji díval, můžeme to chápat jako svérázný coenovský happyend v jinak hodně temném a apokalypsu připomínajícím světě.
Za zmínku určitě stojí herecké výkony všech zúčastněných. Barton Fink je bezesporu životní rolí Johna Turturra, který svého "uměním posedlého" padlého dramatika a scenáristu ztvárnil s energickým zaujetím a jeho kreace je vskutku jedinečná. Herec se pak ještě u Coenů blýsknul v roli "růžového fetiše" jako kuželkář Jesus v bowlingovém komediálním podobenství Big Lebowski. Vynikajícím způsobem zde Coeni využili dobrácké tváře Johna Goodmana, z jehož tajuplné postavy i výkonu mrazí v zádech. Ten se potom také stal neodmyslitelným spoluhráčem dalších Coenovských filmů včetně zmíněného Big Lebowského.
Znamenitý je ve vedlejší roli (nominace na Oscara) Michael Lerner jako hollywoodský mogul Lipnick, který je jakousi kompilací toho nejhoršího z "buldočích" vlastností mocných ve filmovém průmyslu, kterými byli v době, do kterého je děj Bartona Finka zasazen, filmoví magnáti typu Louise B. Mayera nebo Jacka Warnera. V menší roli hotelového portýra se tu objeví Steve Buscemi, kterému pak Coeni svěřili jednu z hlavních rolí v kriminálce Fargo.
Pokud jste Bartona Finka ještě neviděli, je nejvyšší čas, abyste tak učinili. Můžete se spolehnout na to, že na "podivuhodný případ Bartona Finka" budete zírat s otevřenou pusou a ještě nějakou dobu po jeho skončení se budete divit tomu, co jste právě viděli.