Trojice kdysi slavných klaunů dostane po letech šanci odehrát své poslední představení. Předtím ale musí vyřešit staré spory, které poznamenaly jejich rozkol. Stojí tuzemský snímek vzniklý v evropské koprodukci za pozornost?
Klauna jsme asi všichni někdy viděli. Je to takový legrační pán s červeným nosem, který neřeší oblečení, vezme si mnohdy šílenou kombinaci barev a nosí minimálně o číslo větší oděv. Většinou šišlá a dělá různé skopičiny, což baví hlavně děti. Je to zkrátka šašek, jehož úlohou je rozesmát a vyplnit chvilku před dalším estrádním vystoupením. Může ale samozřejmě mít vlastní show, které se říká klauniáda a to je trochu jiná úroveň, protože tam už jde o jakýsi příběh vyprávěný většinou beze slov.
![Fotografie z filmu Klauni / Klauni](/img/33692.jpg)
Také hrdinové nového českého komediálního dramatu
Klauni vystupovali v podobných klauniádách. Oskar, Max a Viktor kdysi tvořili slavné trio Busters, které bylo ostrůvkem kvalitní zábavy ve všeobecné normalizační šedi. Jenže pak se mezi nimi cosi odehrálo a pánové se strašlivě rozhádali. Každý si šel svou cestou a Oskar se dokonce rozhodl pro emigraci do Francie. Nyní se po třiceti letech vrací domů, kde chce uzavřít svou uměleckou kariéru. Nevyhne se ani setkání s bývalými přáteli a staré spory vyplouvají na povrch. Osud jim ale nabídne ještě jednu šanci, jak se dát dohromady a sehrát závěrečné číslo. Podaří se jim to?
Na úvod recenze si troufnu tvrdit, že
Klauni patří k tomu nejzvláštnějšímu, co v naší kinematografii letos vzniklo. Jejich vyznění alespoň pro mě definuje klauna tak, jak ho chápu já, tzn. smutného člověka, za jehož zdánlivě veselými gagy se skrývá množství bolesti a vnitřních útrap. Očekáváte-li dle názvu odlehčenou komedii, se zlou se potážete. Nálada snímku je těžce depresivní a místy bezvýchodná.
Režírující
Viktor Tauš, pro kterého jde teprve o třetí počin, od začátku výborně nastoluje melancholickou a hodně posmutnělou atmosféru, která evokuje, že tady navzdory tématu půjde o něco vážnějšího a mnohem bolestnějšího. A toto ladění vydrží po celou dobu a ačkoli tu nechybí hodně černý humor, postupně se prohlubuje, aby na konci na diváka padla deprese.
![Fotografie z filmu Klauni / Klauni](/img/33689.jpg)
Tvůrce si k tomu pomáhá vyspělou a snesitelně artistní režií. Nemá potřebu exhibovat a veškeré prvky, jež používá, nejsou prvoplánové, mají svůj význam a zachycují to podstatné. Příkladem budiž fungující dlouhé a záměrně pomalé záběry, které přispívají ke zvolenému ladění a nejsou jen samoúčelnou berličkou. Ono vůbec celkové tempo není bůhvíjak strhující, ale spíše rozvláčné, místy až meditativní. I z toho důvodu je snímek divácky poměrně náročný a dost těžký.
Výtečné je ovšem obsazení, v němž
Tauš prokázal cit pro práci s herci. Ústřední trio v podání
Didiera Flamanda,
Oldřicha Kaisera a
Jiřího Lábuse je beze zbytku vynikající a každá postava má hloubku a lze si k ní vybudovat nějaký vztah, což v tuzemských filmech rozhodně nebývá zvykem. Zejména u posledního jmenovaného, jehož maskéři proměnili v odulého a obézního člověka, si troufám tvrdit, že jde o životní roli. Za zmínku nepochybně stojí i skvělé
Julie Ferrier a
Kati Outinen, které se podařilo sehnat díky evropské koprodukci. Obě se autorům odvděčily famózními výkony a jejich kooperace s domácími umělci je bezchybná.
![Fotografie z filmu Klauni / Klauni](/img/33691.jpg)
Problém nastává u scénáře z dílny
Petra Jarchovského. Ten je pro svého autora typicky epizodický a bohužel příliš nedrží u sebe. Někdy se zbytečně soustředí na motivy ne úplně podstatné (většina Oskarovy linie) a ty, které se jeví zajímavě a atraktivně, jen načrtne a nevěnuje jim tolik času, kolik by si zasloužily. A je to škoda, protože zejména téma vážné nemoci a boje s ní je pouze naznačeno, přitom zrovna tohle funguje parádně a sedí k tomu i zvolený černý humor. S tím souvisí i přetažená stopáž, kdy dvě hodiny jsou opravdu dost a samotný závěr je navíc nemastný neslaný a de facto nenabízí žádné vyvrcholení a zacyklení, které by bylo potřeba.
Je dost možné, že
Klauni budou slavit úspěch v zahraničí, protože o jejich prodeji se intenzivně jedná. Jde totiž o film, který není typicky český, ale po řemeslné stránce má určité evropské parametry. Selhává bohužel ve scénáři a ústředním příběhu, který je o loučení a jakési bezvýchodnosti stáří, jenže to, co chce sdělit, sděluje zbytečně složitě a nenápaditě. Nebýt toho, hodnotil bych o bod výš. Takhle musím zůstat u lehkého nadprůměru, ačkoli je mi to strašně líto.
Český teaser filmu Klauni / Klauni