Za deset let se z
Elfmanova soundtracku k
prvnímu Spider-Manovi stala kultovní záležitost a přístup skalních fanoušků k novince
Jamese Hornera byl tak už od začátku skeptický. A když si to vezmeme kolem a kolem, není se čemu divit.
Horner ve skutečnosti není tím, koho bychom si představovali pro takovou prskavku, a když podepsal smlouvu k
The Amazing Spider-Man, širokou veřejnost tím hodně překvapil.
Obava z toho, že sklouzne k Zimmerovskému stylu mohutných basových dunění, se nenaplnila,
Horner si prostě jede to svoje. Pochopitelně se nevzdává elektroniky, ale využívá ji zcela jinak než
Zimmer. Ten si počítačově dopomáhá vytvořit dojem rozsáhlého symfonického orchestru ve variacích, které by ten opravdový téměř ani nebyl schopen zahrát, zatímco
Horner nechává vůdčí podíl zvuku na skutečných nástrojích.
Soundtrack, který od začátku až do konce poslouží k poslechu zhruba pětasedmdesáti minutami, sestává z dvaceti tracků. Ty nesou názvy podle jednotlivých momentů filmu, a tak je snadné dát si film i hudbu dohromady.
Jak již bylo zmíněno v úvodu,
Horner to vzal z opačného konce a dokázal tak, že i v první řadě akční snímek může mít relativně klidný soundtrack. Jestli čekáte nadupaný žesťový diktát, zhuštěné podbarvení kontrabasů a cell, pak budete možná zklamáni a původní soundtrack
Dannyho Elfmana bude sázka na jistotu. Na druhou stranu - kdo je přístupný všemu, pro toho má
The Amazing Spider-Man OST mnoho co nabídnout.
Hned od začátku Horner předvádí, s kým máme tu čest.
Main Title/Young Peter představuje nejchytlavější motiv soundtracku. Typicky smyčcové téma
Dannyho Elfmana nahrazuje jemná melodie na klavír, kterou doplňuje majestátní trubka. Oproti
Elfmanovi nezabíhá do akce a spolupráce dvou nástrojů vykouzlí jednoduchý a chytlavý nápěv, že si ho i po skončení alba nebudete moci přestat přehrávat v hlavě.
V podobném duchu se drží i velká část ostatních tracků.
Becoming Spider-Man přejímá hlavní motiv a moduluje ho za pomoci smyčců, naopak ještě jemněji a bez charakteristické trubky ho nechává zaznít pátá
The Briefcase. Zvuku celé šíře symfonického orchestru se ústřední téma dočká v nádherné
The Ganali Device.
Objevují se i charakteristické perkuse a rezonující zvonky (které sem tam zní jako úder kladivem) ve skladbách
Metamorphosis,
Becoming Spider-Man nebo
The Equation. Horner nezapomíná ani na svou velmi oblíbenou harfu, která kolikrát slepí dva různorodé kousky melodie dohromady, například v tracku
Hunting For Information.
Akční pasáž, kterou mnozí očekávají už od samého začátku, se objeví až ke konci alba s trojicí skladeb
Lizard At School!,
Saving New York a
Oscorp Tower. Vypadá to skoro, jako kdyby předchozích padesát minut
Horner jenom sbíral síly, které pak naplno vložil do těchto tří tracků.
Náhle zadují tuby a horny, s podporou elektronických bicích, a žestě a smyčce jsou ždímány do nejkrajnějších výkonů.
James Horner pochopitelně nezapomíná na vokály, které posilují apokalyptický dojem závěrečných dramatických scén ve filmu. A nechybí pochopitelně ani lekačky.
Závěr soundtracku se skladbami
I Can’t See You Anymore a
Promises/Spider-Man End Titles naopak znovu zvolní a dojme diváka i posluchače něžným klavírem se smyčcovým podbarvením.
The Amazing Spider-Man OST Jamese Hornera se nemůže rovnat
Spider-Man OST Dannyho Elfmana a ani o to v podstatě neusiluje.
Horner poskytl jen jinou interpretaci stejného příběhu a vzniklo z toho kvalitní album, jehož nakažlivé melodie se rychle vryjí do paměti.
Ve filmu soundtrack funguje výborně a i pro samostatný poslech si bezpečně vystačí.
James Horner prostě dokázal, jak lze s blockbustery pracovat jinak, a proto je třeba si tohoto alba všimnout.
Album: James Horner - The Amazing Spider-Man OST
Celkový čas: 76:15
Skladby:Main Title / Young Peter // Becoming Spider-Man // Playing Basketball // Hunting For Information // The Briefcase // The Spider Room / Rumble In The Subway // Secrets // The Equation // The Ganali Device // Ben’s Death // Metamorphosis // Rooftop Kiss // The Bridge // Peter’s Suspicions // Making a Silk Trap // Lizard At School! // Saving New York // Oscorp Tower // I Can’t See You Anymore // Promises / Spider-Man End Titles.
Skladba Main Title / Young Peter
z alba James Horner - The Amazing Spider-Man OST