Barbara Stanwyck svádí v efektní (dvoj)roli prohnané podvodnice nesmělého dědice pivního impéria Henryho Fondu. Seznamte se s jednou z nejlepších komedií klasického Hollywoodu.
Nejdřív ze všeho mu hodila na hlavu jablko. Později mu podrazila nohu. Chtěla ho okrást. Lhala mu o své pravé identitě. Když zjistil pravdu, přísahala mu pomstu. Znovu lhala, znovu podváděla. Opakovaně ho zesměšnila před celou jeho rodinou. Dostala ho až před oltář, jen aby ho mohla ponížit během svatební noci. Byla to láska.
Lež má krásné nohy
Slečna Eugenie Jennie Harrington (
Barbara Stanwyck) a její otec "Plukovník" Harry Harrington (
Charles Coburn) jsou profesionální podvodníci. Právě se nacházejí na palubě luxusního parníku a zaměřují hledáček na Charlese Pikea (
Henry Fonda), nepraktického, ale bohatého syna proslulého velkopodnikatele. Jennie má za úkol Charlese okouzlit a vyhecovat ke karetní hře se svým otcem, který pod zevnějškem dobráckého staříka skrývá um falešného hráče (
"Není to nic složitého. Pouhá virtuozita.").
Jak je v žánru obvyklé, Jennie se do Charlese upřímně zamiluje, jenže on náhodně odhalí její počáteční falešnou hru a tento incident pár na čas rozdělí. Výrazně méně obvyklé je, že schéma
"poznali se - zamilovali se - rozešli se" se celé odehraje během první poloviny filmu. Obligátní poslední etapě
"znovu se zamilovali" předchází jiný, originální děj, který do zdánlivě čisté romance vnese trochu nečekaného cynismu, satirický podtext a černý humor.
Jennie se totiž po krátkém pokání pořádně namíchne, a místo aby dle vžitých konvencí přísahala, že už nikdy nebude lhát a podvádět, má tu drzost rozehrát s Charlesem daleko vyšší hru, než byla ta původní. S pomocí spřáteleného podvodníka Pearlyho, který je toho času znám ve vyšších kruzích jako anglický vévoda a zná se s Pikeovými, uvede Jennie na scénu zbrusu novou postavu - vévodovu okouzlující neteř lady Evu, srdečnou anglickou šlechtičnu, která se proradné švindlířce zázračně podobá. Cílem nového podvodu není obrat Charlese o směšných několik desítek tisíc, ale dostat ho rovnou pod čepec.
Preston láme ledy
Preston Sturges patřil k prvním hollywoodským scenáristům, kteří prolomili ledy a vydobyli si právo své látky sami režírovat. Nespokojenost s prací režiséra
Mitchella Leisena, který bez
Sturgesova vědomí a svolení značně seškrtal jeho scénář k filmu
Remember The Night, vedla zhrzeného autora k rozhodnutí realizovat své další texty osobně. Zajímavostí je, že to byl tentýž
Mitchell Leisen a jeho zvyk ležérně vynechávat celé scény bez ohledu na kontinuitu příběhu a vývoj postav, co o dva roky později přivedlo k režii i
Billyho Wildera. Druhořadému režisérovi tedy nepřímo vděčíme za zrození dvou výrazně talentovanějších konkurentů.
Aby dosáhl svého,
Sturges zvolil lišáckou taktiku - pokud mu Paramount svěří režii, bude ochoten prodat svůj scénář za symbolický jeden dolar. Účtárna studia nakonec projevila nečekanou velkorysost a honorář zvýšila na důstojnějších deset dolarů, scenárista poprvé zvolal
"Akce!" a jeho debut, politická satira
Mocný McGinty, odstartoval čtyřleté období, v němž
Sturges natočil pro Paramount osm skvělých komedií.
Lady Eva je podle obecného konsensu nejlepší z nich.
Morálka na vodě
Charles:
"Jaký je tvůj ideál muže?"
Jennie:
"Malý a hodně bohatý."
Charles:
"Proč malý?"
Jennie:
"Proč ne, když je bohatý?"
Přiznám se, že kdybych film neviděl a příběh
Lady Evy například četl ve formě povídky nebo románu, jednání hrdinů by mi (zejména v druhé, suchozemské části) zhusta připadalo nepřesvědčivé a jejich charaktery by mi šly silně proti srsti. Jennie by se snadno mohla jevit jako bezostyšná zlatokopka, která si zvláštně libuje v systematickém ponižování muže, o němž tvrdí, že ho miluje. Charles je zase snad až příliš pasivní a člověku by mohlo vrtat hlavou, proč si to všechno nechá líbit (z masochismu?) a co na něm Jennie vlastně vidí (jen peníze?). A především - čím se vlastně Charles jako oběť podvodu provinil, že je třeba ho tak krutě ztrestat?
Nemůžu vyloučit, že někteří diváci
Sturgesova filmu si tyto otázky klást budou a s morálkou jeho hrdinky budou mít nepřekonatelný problém. Na druhou stranu, romantická komedie je už z podstaty nerealistický žánr a scénář
Lady Evy je příliš inteligentní, než aby stavěl vyprávění na mýtu čisté lásky. Silně nerovný vztah dominantní, výrazně inteligentnější a zkušenější Jennie se sociálně negramotným Charlesem hrdinka v jednom místě filmu pojmenuje cynickými, ale výstižnými slovy
"Patříme k sobě jako sekera a krocan,". Díky
Sturgesově režii a jemným nuancím ve hře
Barbary Stanwyck a
Henryho Fondy nemám problém uvěřit, že i toto je - navzdory všemu - upřímná láska.
Barbara, Henry a ti druzí
Ze všech herců starého Hollywoodu je
Henry Fonda dost možná ten poslední, koho byste čekali ve screwballové komedii. Ale stejně jako je vzrušující vidět pana spravedlivého z
Dvanácti rozhněvaných mužů, respektive pana nevinného z
Nepravého muže, jako bezectného padoucha ve westernu
Tenkrát na Západě, je osvěžující spatřit ho pro jednou zakopávat o gauč a nechat se pronásledovat a veřejně ztrapňovat ztřeštěnou hrdinkou.
Fondův ojedinělý vstup na teritorium
Caryho Granta nebo
Williama Powella dopadl skvěle mimo jiné i proto, že se herec nedopustil časté chyby dramatických herců hrajících v komedii - nešaškoval. Jeho Charles Pike zůstává přes svou nemotornost roztržitého profesora realistický. Je to jeho okolí, kdo je nositel ztřeštěného humoru, a především jeho partnerka, od koho scénář vyžaduje vnější komediální mistrovství.
Ani
Barbaru Stanwyck si s komedií běžně nespojujeme, ačkoli bezprostředně před Evou hrála hned ve dvou velmi úspěšných -
Remember The Night a
Gangsterská nevěsta.
Lady Eva je důvod, proč litovat, že jich nenatočila více. Náročná dvojrole je tahoun veškerého děje a vzhledem k morálně tenkému ledu, na němž se vyprávění pohybuje, je opravdu z velké části zásluhou jemných nuancí a mistrovských fines
Barbary Stanwyck, že hrdinka zůstala sympatickou a upřímně zamilovanou ženou a nestala se chladnokrevnou predátorkou, jakou bychom od herečky čekali na základě její nejslavnější role. V mých očích Jennie/Lady Eva její známější kreaci ultimátní femme fatale Phyllis z
Wilderovy Pojistky smrti ještě o kousek převyšuje.
Typově přesné je i obsazení všech ostatních rolí, zahrnující dva režisérovy stěžejní oblíbence
Williama Demaresta v roli Charlesova grobiánského pobočníka Muggsyho a
Erica Blorea jako žoviálního podvodníka Pearlyho alias vévody sira Alfreda, fiktivního strýce fiktivní lady Evy.
Charles Coburn jako "Plukovník" Harry Harrington vytváří jednu z nejlepších variací na svou celoživotní šarži rozšafného staříka s monoklem a vynikající komik s buldočí tváří
Eugene Pallette výborně doplňuje zdejší rázovitý kolorit jako pan továrník Pike.
Lady Eva je film plný paradoxů. Je romantický, ačkoli je štěstí hlavní dvojice vybudováno na lžích a podvodech. Je nesmírně sexy, třebaže v něm nedojde ani k polibku. Nejméně třikrát změní žánr, aniž přestane být konzistentní ve svém stylu a jednotný v míře nadsázky. Kdyby mě někdo postavil před Sophiinu volbu vybrat pouhých deset komedií klasického Hollywoodu, které by měl každý vidět,
Lady Eva by nepochybně byla mezi nimi.
Originální trailer filmu Lady Eva