Prázdniny už jsou definitivně historií, televize se ale se začínajícím podzimem rozjíždí dost pomalu. To ale neznamená, že nedokáží upoutat, což dokládá třeba premiéra nedávného oceňovaného dramatu Quo Vadis, Aida?.
Western Stars (
Western Stars) (pátek 2. 9., Nova Cinema, 14.05 - 15.35 / neděle 4. 9., 06.10 - 07.35 / úterý 6. 9., 04.30 - 04.59)
© IMDb
Tři roky starý hudební dokument je svým způsobem unikátním počinem, kterých moc nevzniká, což je škoda. Legendární písničkář a muzikant
Bruce Springsteen, který společně s
Thomem Zimnym stojí i za režií, v něm svým fanouškům představil tehdy zcela nové album, jehož název je i názvem filmu. A pojal to dost zajímavě, protože některé písně zahrál se symfonickým orchestrem, takže jim dodal trochu jiné aranže, navíc každý song poctivě okomentoval a svým fanouškům odhalil, co se za ním skrývá. Vše pojal i jako svou životní bilanci, takže krom aktuální novinky se ohlíží do minulosti a uvažuje nad tím, zda se jeho vlast ubírá správným směrem. Všemu dodává specifické kouzlo stoletá stodola na jeho pozemku, v níž se celý koncert odehrává. Někomu můžou promluvy připadat kýčovité a patetické, to ale do značné míry kompenzuje opravdu prvotřídní hudba. Tip pro fanoušky hudební legendy.
Zajímavost: Premiéru měl snímek na MFF v Torontu.
Oficiální trailer filmu Western Stars / Western Stars
Svědek obžaloby (
Witness for the Prosecution) (sobota 3. 9., ČT2, 12.45 - 14.40)
© Facebook tvůrce
Jedno z nejklasičtějších soudních dramat se do programů našich televizí často nedostává, což je obrovská škoda, protože je naprosto precizní. Na Oscara nominovaný režisér
Billy Wilder, který se podílel i na scénáři, který vychází z povídky a divadelní hry
Agathy Christie, v něm kladl důraz na výtečně gradovaný a vymyšlený příběh a výborné dialogy, kterým nechybí ani jemný humor. Neopomíjí ani hutnou atmosféru, která je postupem času čím dál temnější, a nádhernou černobílou kameru, která původně divadelní předlohu povyšuje do filmového světa a dodává jí trochu jiný rozměr. Naprostým vrcholem pak je geniální pointa, která je plná několika zvratů, jež celou dobu dávají smysl a úplně převrací význam všeho viděného. Jak to v podobných případech bývá, klíčové bylo obsazení ústředních rolí, v nichž září na Oscara nominovaní
Charles Laughton a
Elsa Lanchester, o moc ale nezaostávají ani
Tyrone Power,
Marlene Dietrich nebo
John Williams. Jeden z tipů týdne, o němž se více dočtete v našem letitém
Stroji času.
Zajímavost: Pro
Powera šlo o poslední film, než o dva roky později předčasně zemřel.
Originální trailer filmu Svědek obžaloby / Witness for the Prosecution
Jen trochu štěstí (
Just My Luck) (sobota 3. 9., Nova, 14.25 - 16.20 / neděle 4. 9., Nova Lady, 20.30 - 22.20, středa 7. 9., Nova Cinema, 18.05 - 20.00)
© IMDb
Romantická komedie z druhé poloviny nového milénia má sice originální námět, jinak je ale dost předvídatelná a klišovitá. Režírující
Donald Petrie v ní toho moc neřešil a soustředil se jen a pouze na svižné tempo, příjemnou atmosféru a vyměření střídmé stopáže, v níž je prostor jen na to nejnutnější. Humor naštěstí poměrně funguje, i když není nikterak nápaditý, neuchyluje se ale k naprostým prvoplánovostem a je docela příjemný. Někoho asi zarazí absolutní absence jakýchkoli emocí, což je na jednu stranu dobře, protože se tvůrce neuchyluje k lacinému dojímání, na tu druhou ale tím pádem je to celé dost chladné. V těch nejslabších chvílích pak snímek drží nad vodou obsazení, jemuž dominuje výborná a vtipná
Lindsay Lohan, kterou doplňuje především
Chris Pine. Kdyby byl výsledek o něco odvážnější a možná by tvůrci byli trochu nekorektnější, mohlo to být celé o něco lepší. Trochu nevýrazný a zapomenutelný tip.
Zajímavost: Snímek byl plánován jako ten, v němž se
Lohan odrazí k dospělým rolím, jenže skončil komerčním neúspěchem a zvěsti o jejím neprofesionálním chování naopak odstartovaly její pád.
Originální trailer filmu Jen trochu štěstí / Just My Luck
Barbora Hlavsová (sobota 3. 9., Prima, 16.50 - 18.52 / neděle 4. 9., Prima Max, 07.40 - 09.40 / středa 7. 9., 11.50 - 13.50)
© CSFD
Protektorátní drama se dnes už moc nepřipomíná, což je asi dáno spíše žánrem než kvalitou. Režírující
Martin Frič v něm adaptoval povídku
Jaroslava Havlíčka, které sice dal větší vlastenecký přesah, než v ní bylo, ani psychologii prvorepublikového měšťanstva ale neopomněl a dost výrazně se na ni soustředil. Záležet si dal i na opravdu hutné atmosféře a výtečně napsaném příběhu, který sice nenabízí nějak zásadní dějový oblouk, ale jeho charakterová studie je naprosto precizní a z dnešního pohledu až neuvěřitelná. K tomu se přidává nádherná černobílá kamera
Karla Degla a záměrně pomalé tempo, v němž je prostor na zachycení všech podstatných situací a dialogů, k dobrým dojmům přispívá i střídmá stopáž. V hlavní roli exceluje
Terezie Brzková, kterou doplňují třeba
František Smolík,
Jiřina Štěpničková nebo
Rudolf Hrušínský. Modernímu divákovi asi bude vadit až moc němých scén, které zdánlivě nikam nevedou a také to, že na snímku se zub času přece jen podepsal dost, nemělo by to být ale natolik rušivé, že by ho činil nekoukatelným.
Zajímavost: Film se mimo jiné natáčel v Mělníku.
Originální trailer filmu Barbora Hlavsová
Pan Včelka (
Bee Movie) (neděle 4. 9., ČT :D, 09.20 - 10.50)
© FilmAffinity
Animovaná komedie z produkce studia DreamWorks svého času kiny vesměs prošuměla, i když byla dost ambiciózní. Způsobeno to může být i tím, že zůstala někde na půli cesty. Režírující dvojice
Simon J. Smith a
Steve Hickner jako kdyby si nedokázala vybrat, na koho svůj počin cílí a snažila se uspokojit všechny, což se jí úplně nepovedlo. Děti totiž ocení jen svižné tempo, velmi dobrou vizuální stránku, občasný infantilní humor a velmi jednoduchý a předvídatelný příběh. Dospělí by se pak měli bavit odkazy na různá soudní dramata a židovskou tematiku, což se ale moc nedaří, protože to většinou působí hodně rozpačitě a v kombinaci se snahou o pohodovou atmosféru až nepatřičně. Navíc se tu objevuje až moc klišé, která se k podobnému přístupu také úplně nehodí. Totéž se dá říct o laciném moralizování, které v závěru přebírá vládu a vše se mu podřizuje. Na výsledku je zkrátka znát, že
Jerry Seinfeld, který se podílel na scénáři a v originále namluvil hlavní postavu, se musel dost krotit a svůj typicky břitký humor nechat spát. Solidní víkendové probouzení pro celou rodinu, které ale mělo být výrazně lepší.
Zajímavost: Seinfeld posléze prozradil, že když
Spielbergovi prozradil nápad na teno film, myslel to jako vtip, slavnému tvůrci se ale myšlenka zalíbila natolik, že ji nechal zrealizovat.
Oficiální trailer filmu Pan Včelka / Bee Movie
Don Camillo (
Don Camillo) (neděle 4. 9., Televize Seznam, 20.15 - 22.50)
© IMDb
Italská komedie z první poloviny osmdesátých let se dnes už moc nepřipomíná a časem zcela zapadla. A ono se není co divit, protože ve své domovině populární knižní předlohu
Giovanniho Guareschiho si režijně vzal na paškál
Terence Hill, který s ní debutoval, bohužel se mu ale nepodařilo zachovat její kouzlo a oproti slavné filmové sérii z padesátých let v mnohém zaostal. Nejde mu tedy vytknout snaha, protože odlehčená atmosféra italského venkova funguje výborně, některé náboženské vtípky jsou velmi povedené a pár scén je nápaditých, jenže příběh se mu rozpadá pod rukama a mění se ve sled více, či méně vtipných epizod. Kompenzovat se to snaží akcí, která sice není špatná, postrádá ale to správné tempo a je hodně zvláštně až chaoticky sestříhaná. Hodně toho ovšem zachraňuje sám režisér, který hraje hlavní roli, již obdařil svým typickým charismatem a šarmem a dovede prodat většinu vtípků. Naprosto smrtící je ovšem přepálená délka, která je na žánr zcela neobhajitelná a vyniká v ní i místy až trapný humor. Vesměs průměrný tip na konec týdne.
Zajímavost: Snímek se v tuzemsku dočkal tří dabingových verzí, v roce 1995, 2005 a 2010.
Ukázka z filmu Don Camillo / Don Camillo
Útěk z L.A. (
Escape from L.A.) (neděle 4. 9., ČT2, 23.40 - 01.15)
© Impawards
Akční sci-fi z druhé poloviny devadesátých let má na první pohled dost nízké hodnocení, na ten druhý ale rozhodně záleží na úhlu pohledu a pro některé jde až o kultovní záležitost. Režisér a spoluscenárista
John Carpenter v něm dostal trochu vyšší rozpočet, který ale nevyužil tak, jak bychom očekávali, protože triková stránka je naprosto příšerná i na svou dobu a je velmi pravděpodobně zcela záměrná a částečně parodická, k tomu se tu objeví několik opravdu zvláštních scén, což velmi snadno může od sledování odradit. Pokud ale divák dokáže nahlédnout pod povrch, možná uvidí poměrně solidní politicko-anarchistickou hříčku, která je určitou společenskou metaforou s přiznaně béčkovou estetikou a záměrně přepálená. Navíc je dost svižná a konec je tak nemainstreamový a neklišovitý, že to celé má něco do sebe. Absolutním vrcholem pak je obsazení, v němž hlavní roli ztvárnil neuvěřitelně cool a hláškující
Kurt Russell, vedle kterého se ale neztratí ani
Steve Buscemi,
Stacy Keach,
Pam Grier,
Peter Fonda nebo
Cliff Robertson. Zábavný tip.
Zajímavost: Na filmu se pracovalo celých deset let.
Originální trailer filmu Útěk z L.A. / Escape from L.A.
Druhá míza (
Danny Collins) (pondělí 5. 9., ČT2, 22.25 - 00.05)
© Facebook tvůrce
Před sedmi lety se komediální drama ze světa hudebního průmyslu objevilo i v našich kinech. Režijně s ním debutoval zkušený scenárista
Dan Fogelman, který spoléhal na absolutní jistotu v podobě divácky příjemného, nenáročného, ale svým způsobem hladivého příběhu, který se nevyhýbá určitým klišé a v mnoha scénách je předvídatelný, ve výsledku to ale nevadí. Tempo není nikterak zběsilé a dopředu se posouvá pomalu, překvapivě to ale není až takový problém, protože atmosféra je pohodová, dialogy jsou dobře napsané a svět bývalých rockových hvězd je stále atraktivní. Hlavním trumfem nicméně zůstává fantastický
Al Pacino v titulní roli, jemuž sekundují kupříkladu
Annette Bening,
Jennifer Garner nebo
Christopher Plummer. V závěru je tedy důraz na tradiční rodinné hodnoty až přehnaný a sentimentu je přespříliš, to ale celkový dojem kazí jen malinko. Tip, o němž se více píše v naší
recenzi.
Zajímavost: Film je inspirován osudy folkového zpěváka Steva Tilstona.
Oficiální český trailer filmu Druhá míza / Danny Collins
Agatha Christie: Proč nepožádali Evanse? (
Why Didn’t They Ask Evans?) (středa 7. 9., Prima Max, 20.00 - 23.50)
© The Roku Channel
Britsko-americký krimithriller vznikl teprve v letošním roce, už teď se ale dostává na naše obrazovky. A je dobře, že zdejší dramaturgové sáhli po trochu zkrácené dvoudílné verzi, protože ta je kompaktnější a ne tak zdlouhavá jako původní, která má o jednu epizodu navíc. Režisér, scenárista a představitel jedné z rolí
Hugh Laurie v ní vycházel ze stejnojmenného románu
Agathy Christie a musel se popasovat se specifickým vyvážením určitého nadhledu a vtipu a s vnitřní temnotou postav, což se mu poměrně povedlo, ačkoli někdy motivaci nevysvětluje úplně jasně, na druhou stranu ale spoléhá na vtipnou pointu, která je u královny detektivek trochu nečekaná a překvapivá. Ani ona zkrácená verze se ale nevyhýbá příběhové překombinovanosti a trochu zbytečné stopáži. Chvílemi rozpačité dojmy ale zahání exkluzivní obsazení, v němž se kromě zmíněného režiséra objeví třeba
Will Poulter,
Jim Broadbent,
Lucy Boynton,
Emma Thompson nebo
Alistair Petrie. Premiérový tip, který se překvapivě vysílá na jeden zátah.
Zajímavost: Natáčelo se v anglickém hrabství Surrey.
Televizní spot filmu Agatha Christie: Proč nepožádali Evanse? / Why Didn´t They Ask Evans?
Quo Vadis, Aida? (
Quo Vadis, Aida?) (středa 7. 9., ČT art, 21.35 - 23.20)
© Aerofilms
Necelý rok po premiéře se na televizních obrazovkách objevuje oceňované a chválené koprodukční drama, které se dočkalo i nominace na Oscara za cizojazyčný film. Režisérka a scenáristka
Jasmila Žbanić v něm nahlíží na složitý bosensko-srbský konflikt a následnou genocidu ve Srebrenici a dělá to velmi chytře, protože hlavní hrdinkou je překladatelka, která se snaží být nestranná, ačkoli se situace přímo dotýká i její rodiny. A právě z toho plynou extrémně silné emoce, které jsou ale záměrně podávány skrytě, o to ovšem působivěji. Své pak dělají i dost depresivní a klaustrofobní atmosféra, pomalé tempo a celkově promyšlený příběh, který sice neobjasní důvody dlouholetého konfliktu, což ale vůbec nevadí. Naprosto fenomenální je
Jasna Djuricic v titulní roli, která strhne nejednoho diváka. Třešínkou na dortu pak je dost kruté a emocionálně náročné finále. Pro někoho tip týdne.
Zajímavost: Djuricic je v reálném životě manželkou
Borise Isakovice, který ztvárnil generála Mladice, společnou scénu ale neměli ani jednu.
Čský trailer filmu Quo Vadis, Aida? / Quo Vadis, Aida?