Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Svědek obžaloby

Stroj času: Svědek obžaloby

Vydáno: 14.07.2011 13:00 v sekci Recenze | Stroj času - Leoš Medřický | foto: facebook tvůrce

Obhájce Charles Laughton nevěří korunní svědkyni Marlene Dietrich. Strhující soudní drama o ošidnosti prvních dojmů z pera královny detektivky Agathy Christie prozrazuje překvapivě mnoho i o režisérovi Billym Wilderovi.

Svědek obžalobyRecenzoval/a Leoš Medřický dne 14.07.2011 13:00. Obhájce Charles Laughton nevěří korunní svědkyni Marlene Dietrich. Strhující soudní drama o ošidnosti prvních dojmů z pera královny detektivky Agathy Christie prozrazuje překvapivě mnoho i o režisérovi Billym Wilderovi. Hodnocení: 0

Svědek obžaloby

Witness for the Prosecution
Drama / Tajemný / Thriller / Krimi
USA, 1957 , 116 min.

Režie: Billy Wilder
Scénář: Agatha Christie, Billy Wilder, Harry Kurnitz, Larry Marcus, Agatha Christie
Kamera: Russell Harlan
Hudba: Matty Malneck
Herci: Tyrone Power, Marlene Dietrich, Charles Laughton, Elsa Lanchester, Henry Daniell, Ian Wolfe, Torin Thatcher, Norma Varden, Una O'Connor, Francis Compton, Philip Tonge, Ruta Lee, Patrick Aherne, Marjorie Eaton, Franklyn Farnum

Česká premiéra: 30.01.1958

Distributor: Metro-Goldwyn-Meyer

Svědek obžaloby hodnocení na Kinobox.cz: 83.24 %
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Věhlasný londýnský obhájce sir Wilfrid Robarts (Charles Laughton) se vrací domů z hospitalizace. "Ve skutečnosti ho nepropustili, ale vyhodili za nevhodné chování," žaluje jeho ošetřovatelka. Jeden infarkt její svěřenec přežil, ale doutníky, brandy a rozrušení z kriminálních případů by podle ní mohly vést k recidivě. Advokát by se snad i neochotně podrobil nařizované nečinnosti, kdyby se mu nenabízela lákavá výzva v podobě zdánlivě předem prohraného případu fluktuanta Leonarda Volea (Tyrone Power). Muž je obviněn z chladnokrevné vraždy starší dámy a jediným alibi je mu nevěrohodná výpověď jeho ženy Christine (Marlene Dietrich). Jaké štěstí, že právě takové zapeklité případy má sir Wilfrid nejraději. Kapituloval by snad Winston Churchill, jemuž se tolik podobá?
Agatha Christie svůj příběh zpracovala nejprve ve 30. letech jako povídku. Jak se stalo jejím zvykem, do zdánlivě průhledného vyprávění strategicky rozmístila překvapivé zvraty včetně jedné zvlášť rafinované finty, která příběh proslavila. Renomé první dámy detektivky časem značně stouplo, a když se v 50. letech zrodil nápad uvést Svědka obžaloby na jevišti, autorka váhavě souhlasila pod podmínkou, že text zdramatizuje osobně. K filmové verzi ale přizvána nebyla. Jak se stavěla k informaci, že její hru převede na plátno Billy Wilder, známý velmi nesentimentálním přístupem k předlohám? Nevíme. Jisté ale je, že s hotovým filmem byla Christie spokojená a režisérovi se v pochvalném osobním dopise svěřila, že u žádné jiné adaptace svého díla se tolik nebavila. Wilder později tvrdil, že tento vzkaz pro něj znamenal víc než všechny recenze dohromady.
Existují dvě teorie, jak došlo ke zrodu filmu. Podle jedné z nich (preferované zejména různými životopisci Marlene Dietrich) přišel prvotní impuls od herečky, toho času zaměstnané převážně písňovými recitály v Las Vegas. Šestapadesátiletá hvězda hledala filmovou látku, která by ji připomněla publiku jako stále žádoucí ženu a současně obnovila její dřívější pověst schopné charakterní herečky. Role nevyzpytatelné Christine byla navíc vhodná i pro svůj německý původ, který byl pro Marlene v mnoha jiných případech naopak handicapem. Nepočítáme-li několikavteřinové cameo ve spektáklu Cesta kolem světa za 80 dní, herečka pět let žádný film nenatočila a role ve Svědkovi obžaloby, která odhalila některé dosud netušené stránky jejího talentu, pro ni skutečně znamenala satisfakci. Protože nechci kazit zážitek nezasvěceným, neprozradím o Christine víc, než je nutné, ale zaručuji vám, že až film uvidíte, stejně jako já se podivíte nad tím, že oscarová akademie si na Marlene Dietrich nevzpomněla ani nominací.
Druhá varianta geneze filmu připisuje iniciativu producentovi Arthuru Hornblowovi, Jr.. První verzi zpochybňuje zejména tím, že Hornblow si přál získat pro hlavní roli Avu Gardner nebo Ritu Hayworth. Billymu Wilderovi se ale žádná z těchto krasavic nezdála být vhodnou představitelkou chladné Němky, které publikum uvěří i flashback z rozbombardovaného Německa (Marlene Dietrich si v něm konečně zazpívala píseň, která byla pro ni původně připravena už pro starší Wilderův film Zahraniční aféra). Jako Leonarda Volea si režisér vytipoval Williama Holdena. Ten se naneštěstí zavázal jiné produkci a bylo nutné za něj hledat náhradu. Tyrone Power roli zprvu odmítl, protože se ve stejné době pokoušel přesvědčit Hornblowa, že je ve svých pětapadesáti letech v dostatečné fyzické kondici, aby přijal titulní roli v jeho velkoprodukci Šalamoun a královna ze Sáby. Teprve když byl producentem ujištěn, že stihne oba úkoly, roli Leonarda Volea přijal. Pokročilý věk ale někdejšího milovníka přece jen dostihl. Při natáčení soubojové scény v Šalamounovi Power zemřel na infarkt, a Svědek obžaloby tak zůstal definitivně poslední položkou jeho filmografie.
Pro režiséra osobně byla zdaleka nejšťastnější spolupráce s Charlesem Laughtonem, jedním z nejrespektovanějších herců své generace. Zatímco představitelé manželů Voleových měli rozmanité manýry, britské legendě nebylo zatěžko ani osobně sehrát všechny soudní scény (včetně partů Dietrich, Powera a ostatních herců) jen pro komparsisty, představující porotu a diváky v galeriích, aby Wilder mohl natočit jejich autentické reakce. Laughton také přispěl řadou drobných nápadů, jako je například zlomyslný zvyk sira Wilfrida testovat si pravdomluvnost partnerů pomocí monoklu, odrážejícího sluneční paprsky do jejich očí.
V charakterizaci obhájce a sledování děje z jeho perspektivy spočívají dvě nejzásadnější odchylky filmu od předlohy. Agatha Christie advokáta pojednala s veškerou vážností jako mravní monolit, odrážející útoky a drobné lži svých protivníků jako tenisové míčky. Filmovému siru Wilfridovi nic z této neochvějné autority neschází. V Laughtonově podání má ale navíc smysl pro sarkastický humor a jeho snaha přijít věci na kloub a zajistit Leonardovi spravedlivý soud nepramení jen z profesního imperativu "každý má právo na obhajobu". Jde také o čistě osobní přání dokázat, že navzdory chvilkové zdravotní slabosti a doporučenému odpočinku není obhájce v o nic horší formě než obvykle. Protivníkem u soudu je mu obžaloba, protivníkem v zákulisí všetečná ošetřovatelka představovaná Laughtonovou chotí a někdejší Frankensteinovou nevěstou Elsou Lanchester.
Jako ve většině případů najdeme i v tomto Wilderově filmu rovinu, v níž režisér implicitně sděluje své poznatky o mentalitě diváků a způsobech, jak uspokojit jejich očekávání. Siru Wilfridovi je jasné, že o rozsudku poroty nerozhodne faktická vina či nevina obžalovaného, počet důkazů nebo jejich nedostatek, ale způsob podání jeho obhajoby. Když si vyslechne Leonardovu verzi případu, přesně ví, které její části by mu u soudu uškodily a které prospěly; co je třeba prodat a co nezdůrazňovat. O porotě uvažuje jako o protihráči, s jehož úsudkem nemusí souhlasit, ale z podstaty své profese ho musí respektovat, předjímat jeho reakce a vycházet vstříc jeho požadavkům. Stejný byl i přístup Billyho Wildera k divákům. Také oni mohli jeho filmy pod dojmem z obžaloby (kritiky) odsoudit k smrti. Až film uvidíte, dobře poslouchejte hru se slovíčky mezi obhájcem a žalobcem a věnujte pozornost nuancím, s jakými Charles Laughton mění svou dikci podle toho, se kterým svědkem mluví a jakou představu o něm si přeje v porotě vyvolat. O Wilderově práci se z těchto scén dozvíte stejně mnoho jako o jeho skeptickém názoru na tehdejší průměrné publikum - jako členy poroty obsadil výhradně usedlé lidi mezi padesáti a sedmdesáti lety.
Zůstanu-li u paralely mezi rozsudkem poroty a úspěchem filmů u publika, měl Billy Wilder v roce 1957 za sebou dva prohrané případy. Odpolední láska byla pro běžné publikum příliš odvážná a Přelet přes oceán příliš archaický. Svědek obžaloby se naopak strefil do správné doby a spolu s Hitchcockovým Vertigem dokonce vyvolal novou módu šokujících konců, kterým přála zejména 60. léta.

VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 48. týden
Top 20 ČR: Napoleon se drží na špici V českých kinech vládnul podruhé za sebou Joaquin Phoenix jako francouzský vojevůdce Napoleon. Nejvíce mu na záda dýchala disneyovka Přání. čtěte zde
Vydáno: 05.12.2023 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 47. víkend
Box office: Beyoncé přichází Koncertní snímek zpěvačky Beyoncé ovládl víkendové tržby, zatímco akční novinka Johna Woo Silent Night měla problém oslovit publikum. čtěte zde
Vydáno: 04.12.2023 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TOP 10: WOODY ALLEN
TOP 10: WOODY ALLEN V tomto článku si připomeneme desítku reprezentativních kousků Woodyho Allena, který prvního prosince oslavil už 88. narozeniny. čtěte zde
Vydáno: 02.12.2023 09:30 v sekci Články | Žebříčky
0
TV tipy: 1. 12. 2023 - 7. 12. 2023
TV tipy: Beavis a Butt-head drží slovo a vyráží do útoku Na začátku prosince v programech televizí chybí jakákoli zásadní premiéra a dramaturgové pomalu najíždějí na vánoční schémata plná očekávané klasiky. Největším lákadlem tak je asi premiéra tuzemského dramatu Slovo. čtěte zde
Vydáno: 01.12.2023 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 48. týden
Kinopremiéry: Přání prezidentovy ženy je zjistit jak mít sex Poslední listopadový den přináší do kin desítku slabších premiér, mezi níž chybí jednoznačné lákadlo. O největší diváckou přízeň tak budou nejspíše bojovat disneyovka Přání a české komediální drama Tancuj Matyldo.... čtěte zde
Vydáno: 29.11.2023 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: Vermeera děsí v temných oknech přízraky v Benátkách (13.09.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Maggie Gyllenhaal natočí Frankensteinovu nevěstu (04.08.2023 10:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Freddie Mercury se vydává do casina na cestu samuraje (14.07.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Muži, ženy a děti ví, že není čas zemřít (30.06.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřel Helmut Berger (18.05.2023 18:02 v Novinky | Zprávy)
- Robert Downey Jr. bude mít Vertigo (24.03.2023 10:40 v Novinky | Zprávy)
- Zemřela Gina Lollobrigida (16.01.2023 14:10 v Novinky | Zprávy)
- Téma: nejlepší filmy a seriály roku 2022 podle filmserveru (16.01.2023 12:30 v Články | Žebříčky)
- TV tipy: Slepý obhájce nevinných Zátopek je strážce majáku (30.12.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Vražda v Londýně je detektivka i komedie (07.11.2022 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Princ Mamánek řeší vraždu v Londýně a hledá ďáblovu kořist (26.10.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: filmová série Psycho od nejhoršího dílu k nejlepšímu (08.10.2022 12:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Pan Včelka chytil druhou mízu a utekl z L.A. (02.09.2022 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   47/2023

Napoleon
6/10

Historický velkofilm režiséra Ridleyho Scotta nahlíží na život francouzského vojevůdce Napoleona Bonaparte (Joaquin Phoenix) z perspektivy jeho vztahu se šlechtičnou Josefínou (Vanessa Kirby), která byla jeho první manželkou.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2023 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu