1961 - UNINCI
Kromě soudobé španělské filmové produkce nabídne festival La Película (v Praze 14.-19. 2., v Brně 20.-26. 2.) i celosvětově vyhledávanou kolekci španělského neorealismu s opusy, které vznikly v letech 1951 až 1961. Výjimečný cyklus archivních snímků natočený režiséry jako
Carlos Saura,
Luis García Berlanga,
Luis Buñuel či
Juan Antonio Bardem mapuje neopomenutelnou etapu filmové tvorby, jež zachycuje obraz společnosti za doby frankistického režimu.
"Vesměs všechny filmy tohoto směru byly mimořádně divácky úspěšné, protože ve svém realisticko-ironickém pohledu na tehdejší španělskou společnost poskytovaly divákům zábavu, odreagování nebo napětí. Ačkoliv upozorňovaly na dobové problémy, nešlo o moralizující přístupy," vysvětluje dramaturg festivalu La Película David Čeněk.
"Jde většinou o filmy z padesátých a šedesátých let, které jsou politické, ale velmi různorodé v přístupu. Navíc nikdy nebudeme moci dostatečně vyjádřit svůj vděk všem, kteří tehdy dokázali tak věrně zachytit naši historii na plátnech kin. Museli být odvážní, mít smysl pro ironii a humor, ale i kritického ducha a v neposlední řadě i notnou dávku talentu," vyjádřil se Antonio Banderas, který se na výběru filmů podílel.
V šestici zásadních španělských filmů z 50. a 60. let La Película představí na svou dobu progresivní celovečerní hraný debut
Carlose Saury Páskové o skupině mladých výrostků snažících se přežít ne právě legálním způsobem v chudinských čtvrtích Madridu, jenž v sobě mísí dokumentární postupy, práci s neherci či natáčení v autentickém prostředí.
V programu dále uvede
Buñuelovu Viridianu, satiru na náboženské pokrytectví, jejíž promítání bylo ve své době v ortodoxním Španělsku zakázáno, či psychologické drama
Smrt cyklisty režiséra
Juana Antonia Bardema, jež na pozadí jednoduchého příběhu odkrývá pravou tvář španělské společnosti v době frankismu.
Nemilosrdný pohled na dobové poměry rovněž představuje film režiséra
Josého Antonia Nievese Condeho Brázdy, který bývá vyzdvihován téměř jako manifest španělské odnože filmového neorealismu. Výběr doplní hořká komedie
Vozík v režii
Marca Ferreriho a ironií a nadsázkou opředená komedie
Fernanda Fernána Gómeze Život před sebou .
Bližší informace o programu a uváděných filmech naleznete
zde.