La Película láká na španělské filmové klenoty

Vydáno: 09.02.2012 17:30 - Jana Bébarová | foto: La película

Uvede filmy Saury, Buñuela, Bardema či Berlangy
Silvia Pinal ve filmu <b>Viridiana</b>
1961 - UNINCI
Kromě soudobé španělské filmové produkce nabídne festival La Película (v Praze 14.-19. 2., v Brně 20.-26. 2.) i celosvětově vyhledávanou kolekci španělského neorealismu s opusy, které vznikly v letech 1951 až 1961. Výjimečný cyklus archivních snímků natočený režiséry jako Carlos Saura, Luis García Berlanga, Luis Buñuel či Juan Antonio Bardem mapuje neopomenutelnou etapu filmové tvorby, jež zachycuje obraz společnosti za doby frankistického režimu.
"Vesměs všechny filmy tohoto směru byly mimořádně divácky úspěšné, protože ve svém realisticko-ironickém pohledu na tehdejší španělskou společnost poskytovaly divákům zábavu, odreagování nebo napětí. Ačkoliv upozorňovaly na dobové problémy, nešlo o moralizující přístupy," vysvětluje dramaturg festivalu La Película David Čeněk.
"Jde většinou o filmy z padesátých a šedesátých let, které jsou politické, ale velmi různorodé v přístupu. Navíc nikdy nebudeme moci dostatečně vyjádřit svůj vděk všem, kteří tehdy dokázali tak věrně zachytit naši historii na plátnech kin. Museli být odvážní, mít smysl pro ironii a humor, ale i kritického ducha a v neposlední řadě i notnou dávku talentu," vyjádřil se Antonio Banderas, který se na výběru filmů podílel.
V šestici zásadních španělských filmů z 50. a 60. let La Película představí na svou dobu progresivní celovečerní hraný debut Carlose Saury Páskové o skupině mladých výrostků snažících se přežít ne právě legálním způsobem v chudinských čtvrtích Madridu, jenž v sobě mísí dokumentární postupy, práci s neherci či natáčení v autentickém prostředí.
V programu dále uvede Buñuelovu Viridianu, satiru na náboženské pokrytectví, jejíž promítání bylo ve své době v ortodoxním Španělsku zakázáno, či psychologické drama Smrt cyklisty režiséra Juana Antonia Bardema, jež na pozadí jednoduchého příběhu odkrývá pravou tvář španělské společnosti v době frankismu.
Nemilosrdný pohled na dobové poměry rovněž představuje film režiséra Josého Antonia Nievese Condeho Brázdy, který bývá vyzdvihován téměř jako manifest španělské odnože filmového neorealismu. Výběr doplní hořká komedie Vozík v režii Marca Ferreriho a ironií a nadsázkou opředená komedie Fernanda Fernána Gómeze Život před sebou .
Bližší informace o programu a uváděných filmech naleznete zde.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY