Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
The Social Network

Recenze: The Social Network

Vydáno: 27.10.2010 12:00 v sekci Recenze | Premiéry - Michal Hoge | foto: 2010 Columbia Pictures

Film ceněného režiséra Davida Finchera a scénáristy Aarona Sorkina nám umožňuje poodhalit okamžiky a momenty při vzniku Facebooku. Nejrevolučnějšího sociálního fenoménu současnosti. Nebylo to bez obětí.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
A o čem to je? Na rozdíl od sportovců ajťáci neumí balit holky. Ale pokud jsou dostatečně vyšinutí, jsou schopni programovat - vydělávat. A pak tihle looserové, asociálové můžou být i slavní, mít peníze a konečně i ty holky. Jen si uvědomme, že peníze dokážou zničit přátelství. (!) The Social Network ukazuje zrod a díky nám vzlet zlaté americké mládeže, která se k sobě - nepřekvapivě - chová podvraťácky a falešně. Určitě je nutné vědět, že snímek se volně inspiruje skutečností, nevychází z pečlivých rozhovorů a rozborů obou stran, nesnaží se hloubkově zachytit naši dobu, i když by kvůli zvolenému tématu rád. Nezabývá se dopadem sociálních sítí na odcizenost vztahů. Jen zrychleně a vnějškově prezentuje jeden současný fenomén. Odkryje Vám prvopočátek vzniku "statusů, zdí a sdílení", a k tomu vypočítavě pobaví.
Výborně vybroušenými a vypointovanými dialogy, jejichž rychlost je způsobena nacpáním sto šestašedesáti stránkového scénáře do dvou hodin, že ani titulky to nestíhají. Hlavní postavou, která je jen karikaturou více než skutečným charakterem, mající v sobě toho tragikomického a osamělého Scotta Pilgrima z Wall Streetu. Monotónního a spíše anti-hrdinu, který má vlastní svět, je trochu naivní, výjimečně inteligentní, nešikovně a klasicky neschopný orientovat se v reálném světě, ve vztazích. Sice samolibě slovíčkaří, ale zároveň je schopen právnicky argumentovat, vypočítavě a slepě jít za svým. Obětovat přátelství. Pro peníze? Pro slávu? Pro zdolání mety? Proto, že ho dere žárlivost? Mně unikající snaha se dostat do lepšího klubu, na lepší školu? Anebo je to pořád o těch holkách? O jakých? Všechny ženské postavy jsou naprosto ploché, nezajímavé, jednoduše zaškatulkované. To a mnohem víc nám odhalí již otevírací scéna rozchodu.
Scénář se nese v několika vrstevnatém vyprávění pro udržení napětí a "drivu". Nápaditě se přeskakuje z časových linií i uprostřed věty, ale zároveň se ochuzuje o pokračování jednotlivých dramatických situací v dané rovině. Nástup zakladatele Napsteru na scéně by mohl být promyšlenou tragédií, ale my musíme skočit tam a zpátky, sledovat, jak je přítelkyně nesvá, jelikož Váš status se o ní nezmiňuje. Scénář rychlým a komickým stylem dokáže strhnout, ale nedokáže pohltit. Několik scének z amerických studentských parties, digitální dvojčata a jejich klišovitý boj, nepodstatné rozpravy, rychle se odříkají wiki a IT informace, ale nikam se nedospěje, jelikož tento fenomén neskončil, oblouk ještě není vyklenut, most není postaven, ještě je moc brzy.
Je určitě mnohým zcela jedno - neboť již vědí, jak soudní spor dopadne -, kdo vyhraje, kdo si ukradne nejvíc, kdo a jak, kdy přesně zradil. A tomu i odpovídá netečný konec. Nevybudovaný, useknutý, s informací, že Mark je nejmladším bilionářem na světě. Katarze se neděje. Snaha tu sice je, jakési poslední naklonění laptopové obrazovky, abychom se v ní odráželi, ale jsem si skoro jistý, že zakladatel facebooku nepotřebuje žádat o přátelství, čekat na odpovědi, že ten má přístup ke všem. Ano, děsivé, tento klučík má přístup k miliónům soukromí.
Není výtka, že zde nepotkáte žádný pozitivní charakter, na facebooku takový údaj ani není, stejně jako přítomnost rodičů, ale místo snahy o to, aby se divák jinak emocionálně napojil, tělesně prožil (viz. Sedm, Hra, Klub rváčů), Fincher se jen povrchově zaobírá formální složkou. Dokonalou, bezchybnou, perfektně řemeslnou, atmosféricky vycukřenou, ale to vše bez emočního souznění, které by diváka posunulo, zlomilo na kolena, šťávy rozpustilo a ztuhlo. Film skončí a druhý den o něm nevíte, zatímco předchozí Fincherovy filmy byly zarostlými střepy pod kůží. Ano, je to jiný žánr, jiná doba, víc peněz, ale najednou z toho zbude zajímavé a bravurní miniaturistické zpracování veslařských závodů, které však příběh, postavy nikam dál neposouvá, je jen formálním fincherovým trademarkem.
Na vyšší třídu dostává The Social Network přesný casting a herectví všech protagonistů. Jesse Eisenberg sice hraje stále to stejné, stejně jako Michael Cera, ona kamennost a bezemočnost tváře při jakékoliv situaci. Ale stále to uvěřitelně funguje. Všechny však převyšuje Andrew Garfield, který svůj talent již prokázal v Boy A a strhujícím Red Riding. Onen jemný pohledový a emoční souboj za právnickým stolem je opravdu výjimečný. Jak je známo, Fincher začínal u reklam a videoklipů, což se podepisuje na jeho řemeslné preciznosti, profesionalitě, efektivnosti, ale i prací s hudební dramaturgií. Hudební motivy nenásilně dokreslují atmosféry scén, souzní s obrazem, elektronicky a tajemně naléhají.
Na začátku filmu a na konci, aby to fungovalo, zazní věta "You're not an asshole, Mark. You're just trying so hard to be one." A zcela totožně je na tom i celý film znamenitého režiséra. The Social Network není skvělý, (Davide). Ale hrozně moc se snaží být.

Vratislav Šálek: PŘÍLIŠ DOKONALÝ FILM

Úhel pohledu

Od dob třetího Vetřelce vyrostl David Fincher ve velkého filmaře. Každý další snímek je bezchybný, řemeslně zručnější a v podstatě dokonalý. Platí to i o The Social Network. Scénář je vynikající, nevynechává vůbec nic, většina dialogů je ostrých jako břitva. Do toho naprosto úžasná hypnotická elektronická hudba Trenta Reznora, která tomu celému dodává jiný rozměr a místy vám prochází celým tělem. Vesměs neznámí herci hrají výborně a zdá se, že se pro své role narodili. Osobně mě příjemně překvapil hlavně zpěvák Justin Timberlake. Obavy mám ale z toho, že film o jednom z fenoménů dneška se v Evropě nesetká s tak pozitivním ohlasem jako ve své vlasti. Hodně věcí se tu točí okolo amerických zákonů a některých pojmů, které tu nejsou vysvětleny a vyžadují divákovu znalost. Pro běžné uživatele počítačů jsou navíc některé hovory nepochopitelné a je mi líto, že to musím říct, také nudné. Znovu ale opakuji, že celý snímek je řemeslně zvládnutý dokonale a vytknout v podstatě není co. Osobně mi tu ale chybí nějaký silný emocionální náboj, který by mě dostal podobně jako dřívější Fincherova díla. Drží si až příliš velký odstup od diváka a hlasitě si říká o nějaké to ocenění, které už dávno mělo být v jeho držení. Já bych mu ho moc přál.
(Vzhledem k tomu, že se ve filmu řeší soudní spor o vlastnictví facebooku a jeho současné rozrůstání, nelze se ubránit dojmu, že snímek přišel předčasně.)
Verdikt: 8/10.

PS: Chystáme také makrorecenzi filmu, takže se brzy dozvíte názor dalších pěti našich redaktorů.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • ... (Lukáš, 29.10.2010 16:37) Reagovat

    Kdybych měl facebook, tak kliknu na "To se mi líbí" - myšleno na recenzi, ne na film. A aspoň jsem si udělal (hrubou) představu o čem film je (a ne že by vlastně o něčem byl). Vypadá to nudně - stejně jako byl Button i Zodiac. Hodně bych se divil, kdyby to tentokrát vypadalo jinak.

    • Re: ... (Tom, 06.11.2010 16:31) Reagovat

      ^^^^^ názor vola

      • Re: ... (Lukáš, 06.11.2010 18:48) Reagovat

        Proč?

        ...za to ty, smekám, z tvýho komentu vyzařuje inteligence;)

  • všechna čest Fincherovi (Zaneta, 06.11.2010 19:53) Reagovat

    právě jsem se vrátila z kina po shlédnutí tohoto snímku. A jsem uchvácena. S autorem článku si dovolím nesouhlasit např. v tom že určité scény neposouvají film nikam(viz veslařské závody). Naopak má-li se jednat o reálnou výpověď , budu očekávat , že se bude zacházet do téměř slepých uliček, ze kterých nic nevyústí. Právě o to více má pro mě film větší vypovídající hodnotu, tak jako v životě, kdy se rovněž nekoncepčně ubíráme kamsi, a jednotlivé epizody nám do výsledku úplně nezapadají, ale o tom to přece je....působí to mnohem živěji a autentičtěji, než přesně formálně nalinkovaný děj.
    Ano, film se úplně nezabývá odrazem dnešní společnosti a fenoménem facebooku jako takového, ale to by vydalo na další film. Ale přece jen nabízí tuto rovinu a nechává diváka si ji jaksi po svém domyslet. Celkový obraz mládeže je zploštěn, viz nezajímavé dívky, povrchní večírky, tupá konverzace, potřeba předstírat, že jsem cool atd...v podstatě vše o čem ten facebook je. Zde jsem naopak ono nastínění pocítila velmi značně.
    K závěrečné scéně, kdy Zuckerberg žádá o "přátelství" jistou slečnu, jste to, pane autore, asi nepochopil, samozřejmě že by se mohl podívat na její profil, ale jemu přece šlo o to, aby mu to přátelství potvrdila, přijala jeho omluvu, protože on to jinak udělat neumí, musí za sebe nechat mluvit virtuální prostředek který sám stvořil.....já tu onu katarzi pociťuji velice silně.

  • ... (Mypata, 01.01.2011 18:06) Reagovat

    Super ... víš pokud nemáš dost inteligence a sebereflexe, abys dokázal být objektivní, tak nepiš recenze tupče :| Už od začátku je znát, že se ti film nelíbí, a svoji subjektivitu prostupuje kompletně tvojí ... recenzí? .D ne takhle bych ji nedefinoval ... Číst tvoji re .... tvůj článek je absolutní ztáta času, protože si čtenář prd uvědomí, o čem film je ... Já ho viděl, a je super... proč? Viz. Žaneta...

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 5. týden
Kinopremiéry: Paddington a jeho společník Černák doplatili na pachovou stopu Většina premiér, které tento týden obohatí zdejší kina, má společného to, že jsou vesměs nadějnými debuty. Tím asi nejatraktivnějším je třetí díl příhod plyšového medvídka Paddingtona, uvedení se dočká i slovenský... čtěte zde
Vydáno: 29.01.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 4. týden
Top 20 ČR: Češi byli Na plech Nová česká komedie Na plech našla své publikum a opanovala víkend. Vcelku dobře si vedla také nová česká pohádka Zlatovláska. čtěte zde
Vydáno: 28.01.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 4.víkend
Box Office: Byl to Flight Risk Do čela amerického žebříčku tržeb se vyšvihla novinka s plešatým Markem Wahlbergem v hlavní roli akčního thrilleru Flight Risk. čtěte zde
Vydáno: 27.01.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Zlatovláska 6/10
Recenze: Nová Zlatovláska dala sbohem písničkám, je výpravnější a modernější Nová filmová verze pohádky Zlatovláska z pera Karla Jaromíra Erbena se ubírá jinou cestou než známá televizní hudební adaptace z roku 1973. Děj obohacuje novými postavami i zápletkami a mluvícím psem. čtěte zde
Vydáno: 26.01.2025 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Na plech 6/10
Recenze: Drsná černá komedie Na plech testuje limity bránice i žaludku Největším trumfem nové hrubozrnné a provokativní české komedie režiséra a scenáristy Martyho Pohla je proslulý vařič pervitinu Grundza, jenž zde konečně dostal spoustu prostoru na vyniknutí. čtěte zde
Vydáno: 24.01.2025 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Chicagský tribunál poutavě vypráví o známém americkém soudním procesu! (30.03.2021 07:30 v Recenze)
- Téma: Oscar 2021: jací jsou favorité? (20.01.2021 10:10 v Články | Publicistika)
- Bardem a Kidman budou televizní pár (12.01.2021 10:55 v Novinky | Zprávy)
- Quentin Tarantino označil za nejlepší film uplynulé dekády Sociální síť (29.05.2020 11:48 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Zlatý glóbus část 2: 1981-2017 (16.12.2018 12:00 v Články | Publicistika)
- Recenze: Aaron Sorkin a Jessica Chastain rozehrávají Velkou hru (07.01.2018 10:00 v Recenze | Premiéry)
- Molly's Game: Jessica Chastain v režijním debutu Aarona Sorkina (17.08.2017 11:41 v Novinky | Trailery)
- Blu-ray recenze: Steve Jobs - kinofilm roku na adekvátním BD (19.04.2016 12:52 v Recenze | Blu-ray)
- Recenze: komedie o ekonomické krizi Sázka na nejistotu (08.01.2016 14:30 v Recenze | Premiéry)
- Recenze: Steve Jobs - filmový orchestr Michaela Fassbendera (09.11.2015 16:00 v Recenze | Premiéry)
- Téma: Nespolehlivá vyprávění Davida Finchera (25.10.2014 10:00 v Články | Publicistika)
- Téma: Průvodce filmy Davida Finchera 2/2 (10.10.2014 18:00 v Články | Publicistika)
- Poslechněte si kompletní soundtrack Zmizelé (26.09.2014 17:00 v Novinky | Zprávy)
- Zmizelá v novém spotu (21.09.2014 09:00 v Novinky | Zprávy)
- Zmizelá poodkrývá záhadu v nových spotech (26.08.2014 13:00 v Novinky | Zprávy)
- Preview: Bude Zmizelá nejvíce milovaným filmem roku? (23.08.2014 13:45 v Radar | Preview)
- Jaké jsou nejlepší filmy podle režiséra Klubu rváčů? (13.07.2014 11:00 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: "Upovídaná" dramata na Sociální síti (11.07.2014 08:00 v Radar | TV tipy)
- Zmizelá nalezena v novém traileru (07.07.2014 17:30 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Moss exceluje podle Dostojevského Dvojníka (18.04.2014 12:27 v Recenze | Premiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   00/2025

Nosferatu
7/10

Americký horor Nosferatu je předělávkou německého němého snímku z roku 1922, jenž vznikl na motivy románu Brama Stokera „Dracula“. Novou verzi natočil režisér a scenárista Robert Eggers coby velkou poctu milované klasice.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe