Blu-ray recenze: Steve Jobs

Blu-ray recenze: Steve Jobs - kinofilm roku na adekvátním BD

Vydáno: 19.04.2016 12:52 v sekci Recenze | Blu-ray - | foto: facebook tvůrce

Steve Jobs je nejlepším kinofilmem minulého roku, a proto si zaslouží detailnější - analytičtější - ohlédnutí. BD mezi nejlepší letošní patřit nebude, ale přesto byste ho měli zařadit do sbírky. Proč, se dozvíte v recenzi.

Steve JobsRecenzoval/a dne 19.04.2016 12:52. Steve Jobs je nejlepším kinofilmem minulého roku, a proto si zaslouží detailnější - analytičtější - ohlédnutí. BD mezi nejlepší letošní patřit nebude, ale přesto byste ho měli zařadit do sbírky. Proč, se dozvíte v recenzi. Hodnocení: 4.5
Michael Fassbender ve filmu Steve Jobs / Steve Jobs
Krátce před hodinou času projekce se Jobs baví se svou dcerou Lisou o písničce Both Sides Now od Joni Mitchell. Dozvíme se, že skladba existuje ve dvou verzích, kdy každá má tři verše, ale pokaždé s jiným vyzněním. Zdánlivě nepodstatný dialog, který má ve vyprávění retardační funkci oddalující očekávané vystoupení, je ovšem velmi důležitý. Poskytuje klíč, jak k filmu Steve Jobs přistupovat.

Oproti předchozí a mnohem konvenčnější biografii jOBS a vůbec všem ostatním žánrově spřízněným dílům si totiž snímek ustanovuje vlastní vnitřní normy odlišující se od sdílených vnějších. Nesledujeme cestu na vrchol od formativních událostí v dětství přes první nezdařilé pokusy až po zásadní průlom, jak bývá zvykem. Namísto toho se (zdánlivě) ve třech aktech ("verších") odehrávajících se každý v jiném roce dostáváme do zákulisí několik desítek minut před prezentací nového produktu ("pokaždé s jiným vyzněním"). Roku 1984 jím je Macintosh, o čtyři roky později Next Cube, dekádu na to iMac G3.

Jeff Daniels ve filmu Steve Jobs / Steve JobsDříve či později by mělo být v této kritické reflexi uvedeno jméno scenáristy Aarona Sorkina, který vedle několika seriálů proslavených výměnou velmi rychle odříkaných dialogů (mj. Západní křídlo a The Newsroom) napsal taktéž výlučné životopisné počiny (zejména The Social Network a Moneyball). V předchozích biografiích ozvláštňoval konvence klasického vyprávění organizací událostí a střídáním několika různě spolehlivých hledisek (The Social Network), potažmo narušením výstavby sportovního dramatu přidáním dalšího aktu vzpírajícího se osvědčenému vzorci o dosažení vítězství všemu a všem navzdory (Moneyball). Ve Steve Jobs, taktéž jako předchozí dvojice pojednávajícím o průkopníkovi ve svém oboru, zvolil jiný postup: kombinaci klasického a parametrického vyprávění.

Po vzoru klasického má ústřední postavu, která se vypořádává s komplikacemi v osobní a pracovní rovině (konflikty s dcerou a (bývalými) spolupracovníky jako Wozniak a Scully), přičemž jsou zesíleny některé konvence v podobě schůzek (za Jobsem stále někdo chodí) a deadlinů (s problémy je třeba se vypořádat před započetím prezentace). Po vzoru parametrického zase uskupuje narativ do napříč dílem variovaných vzorců, které nespočívají pouze v jasném rozčlenění do tří jednání (1984, 1988, 1998), během kterých se vždy vystřídají rozhovory na dané téma (otcovství, důvěra a zrada vůči otcovské figuře, žádost o uznání druhého týmu a míra podílu na výsledném produktu) se stejnými postavami (asistentka, dcera, kolegové). Parametričnost je dána i přítomností montážních předělů, které shrnují podstatné za uplynulou dobu, subjektivizačními postupy, kdy je nám zprostředkována Jobsova mentální projekce (text Dylanovy písně, vesmírné lety), či třeba časovými odskoky (flashback v prvním, flashforward ve flashbacku v druhém a nespolehlivé vnímání vedoucí k přehodnocení dříve viděného ve třetím jednání).

Michael Fassbender ve filmu Steve Jobs / Steve JobsDíky režii Dannyho Boylea, který ve své filmografii po delší době přizpůsobuje styl potřebám vyprávění, je vše dokonale přehledné, jasné a srozumitelné. Změnu doby a přechod do dalšího "dějství" dávají najevo nejenom titulky, ale třeba i použití různých záznamových zařízení (16mm pro první, 35mm pro druhou, digitál pro třetí "před-prezentaci"), postupů při skládání hudby (klávesy, počítač...), inscenování akce v předkamerovém prostoru podle dobových konvencí (nejprve tzv. stand and deliver, posléze walk and talk, nakonec kombinace obojího) i barevného ladění jednotlivých míst.

Nejenom styl, ale i vyprávění se ve výsledku podřídí konvencím klasické narace, když protagonista projde vývojem a rovnováha v osobní a pracovní rovině je znovu ustanovena (ačkoliv se musí zužitkovat volných motivů dříve uvedených ve vyprávění). Vnitřní norma tří aktů se podvoluje vnější normě výstavby dvouhodinového díla do aktů čtyř (r. 1984 nás uvede do dění, r. 1988 vinou neúspěchu předchozího produktu se dění zkomplikuje a po odhalení cílů nasměruje k vývoji, aby r. 1998 od přivedení dcery vyprávění vrcholilo) s body obratu soustřeďující diváckou pozornost na vztah otec-dcera. Popsané není ústupem z výchozích pozic, ale strategií, jak na danou problematiku nahlédnout z obou stran a přehodnocovat prezentované. Z důvodu volby odlišných omezení a jiných ozvláštňujících filmařských voleb je navzdory osoby scenáristy a žánru nesmyslné porovnávat Social Network a Steve Jobs. Snad jenom dodat, že Jobs je tím nejlepším, co bylo loni v kinech k vidění. (A čtenáře/čtenářky žádající druhou - recenzní, nikoliv analyticko-kritickou - stranu odkázat na filmserveráckou recenzi.) (10/10)

BD/DVD/HD spot k filmu Steve Jobs (2015)

BD obal filmu Steve Jobs / Steve JobsSteve Jobs nevychází na BD s papírovým rukávkem a ve dvoudiskové edici, pouze v amarayi (klasický plastový obal) s vnitřním artworkem. Na rozdíl od Social Network. Nemá mezi bonusy ani celovečerní dokument, ani krátkometrážní snímky popularizující tvorbu začínajících režisérů. Na rozdíl od předchozích disků Sorkinových a/či Boyleových filmů. Nemá obraz a zvuk, který by se dal označit referenční, potažmo v jednotlivých sekvencích za demo materiál. Na rozdíl od výše zmíněných. Nic z toho a ještě z možných dalších jmenovatelných věcí nemá, protože na rozdíl od jobsovských produktů neohromuje vnějším designem, ale obsahem - kvalitou filmu, nenapadnutelnou věrností obrazového a zvukového přepisu a informační hutností zcela dostačujících bonusů.

Michael Fassbender ve filmu Steve Jobs / Steve JobsV Blu-ray recenzích se nejčastěji střídají dva hodnotící přístupy, od nichž je odvislá následná argumentace. V prvním je vyzdvihováno, že obraz a zvuk je referenční, zvlášť když se v případě obrazu týká animovaného snímku a v případě zvuku má disk mix v Dolby Atmos či DTS:X. V druhém je osvětlováno, že ne vždy je opodstatněné klást požadavky na demonstraci kvalit média, ale že je třeba vzít v potaz filmařské volby a omezení z nich vyplývající.

Steve Jobs jakožto počin režírovaný Dannym Boylem a napsaný Aaronem Sorkinem spadá do druhé popsané kategorie. Pro Boylea je příznačné užívání různých typů kamer a významná práce s (de)saturovanými barvami. Pro Sorkina zase důraz kladený na kulometné dialogy upomínající na éru klasické hollywoodské screwballové komedie, jenže s velmi živým prostředím obklopujícím postavy. Jinými slovy, adekvátními kritérii pro posouzení kvality přepisu je věrnost obrazu (s ohledem na limity) a srozumitelnost dialogů/monologů (s ohledem na imerzivnost zvukových efektů prostředí).

Seth Rogen, Michael Fassbender ve filmu Steve Jobs / Steve JobsPrvní akt filmu byl natočen na 16mm, druhý na 35mm, třetí na digitál, což umožnilo nejenom odlišit jednotlivá "dějství", ale i vytvořit zdání vývoje technologie. A aby toho nebylo málo, ve shrnutích klíčových událostí na začátku každého aktu jsou použity archivní obrazové a zvukové záběry různé kvalitativní úrovně. S vědomím toho nelze mít vůči výsledku námitky. Ano, pasáže užívající 16mm mají velkou spoustu zrna, na obrazu je patrné měkčení a neostrost (obzvlášť ve scénách s přirozeným svícením), barevná paleta i v případě teplých barev působí desaturovaně. Ano, pasáže v 35mm omezují zrno na minimum, v tmavých sekvencích se nic neztrácí, teplé barvy vystupují do popředí, ale nejsou zcela detailní. Ano, pasáže snímané digitální kamerou jsou zdaleka nejlepší (neojstřejší, nejdetailnější...), protože odpovídají současné divácké zkušenosti a jsou nejsnazší na přepis pro "modrý" nosič. Vadí tato nevyrovnanost? Ani náhodou.

A ten zvuk? Dialogy jsou vždy bezproblémově srozumitelné. Vynikne několik hudebních pasáží a záměrně hlasitých zvukových efektů (tleskání, dupot nohou). Podstatnější je, že dojem živosti vytváří zvuky prostředí, jímž se postavy pohybují (mumlající statisti, práce druhých ad.), a že tyto jsou výborně rozmixovány do všech kanálů. (10/10