Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Město iluzí

Stroj času: Město iluzí

Vydáno: 15.12.2011 19:00 v sekci Recenze | Stroj času - Leoš Medřický | foto: facebook tvůrce

Jméno Vincenta Minnelliho si obvykle spojujeme s úspěšnými muzikály a komediemi. Černobílé drama z hollywoodského zákulisí bylo režisérovým prvním úspěchem na poli vážných snímků a současně prvním ze tří jeho filmů s Kirkem Douglasem v hlavní roli.

Město iluzíRecenzoval/a Leoš Medřický dne 15.12.2011 19:00. Jméno Vincenta Minnelliho si obvykle spojujeme s úspěšnými muzikály a komediemi. Černobílé drama z hollywoodského zákulisí bylo režisérovým prvním úspěchem na poli vážných snímků a současně prvním ze tří jeho filmů s Kirkem Douglasem v hlavní roli. Hodnocení: 0

Město iluzí

The Bad and the Beautiful
Drama / Romantický
USA, 1952 , 118 min.

Režie: Vincente Minnelli
Scénář: Charles Schnee, George Bradshaw
Kamera: Robert Surtees
Hudba: David Raksin
Herci: Lana Turner, Kirk Douglas, Walter Pidgeon, Dick Powell, Barry Sullivan, Gloria Grahame, Gilbert Roland, Leo G. Carroll, Vanessa Brown, Paul Stewart, Sammy White, Elaine Stewart, Ivan Triesault, Jay Adler, Stanley Andrews

Česká premiéra: 25.12.1952

Distributor: Metro-Goldwyn-Mayer

Město iluzí hodnocení na Kinobox.cz: 77.68 %
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Producent Jonathan Shields (Kirk Douglas) si během dvacetileté kariéry ve filmovém průmyslu nadělal spoustu nepřátel. Když se mu přestalo dařit, oslovil prostřednictvím svého zástupce Harryho Pebblese (Walter Pidgeon) tři z nich ke spolupráci na novém filmu. Režisér, herečka a spisovatel mají z nabídky smíšené pocity. Všichni se Shieldsem pracovali na počátku své dráhy a všichni se po této anabázi cítili tak či onak podvedení. Bylo by snadné jednoduše odmítnout a pomyslet si něco o božích mlýnech. Nemohou ale popřít, že bez trpkých zkušeností se Shieldsem by se možná nikdy nedopracovali ke své současné slávě. Jak Harry výstižně podotkne, "Jonathan každému z nás něco dluží... a my zase jemu."
V představách většiny lidí má filmový producent podobu mýtického monstra, které dle tradovaných pověstí sedí na velké truhle s penězi, připaluje si doutník stodolarovkou a jeho hlavním zájmem je, aby se netočily žádné filmy. Když se mu nepodaří zabránit natáčení, zmocní se alespoň hotového materiálu a za ďábelského chechotu ho proti vůli bezmocných tvůrců přestříhá k nepoznání. Tak obvykle líčí hollywoodské producenty zhrzení režiséři, když vysvětlují tisku sporné výsledky své práce. Film Město iluzí ovšem připomíná, že za starých hollywoodských časů nebyl za hlavního tvůrce filmu považován režisér, ale právě producent, a této nevděčné funkce se nepokrytě zastává.
Minnelliho film se klidně mohl svézt na momentální vlně obrazoboreckých filmů o Hollywoodu, kterou vyvolal Wilderův Sunset Blvd. a která v průběhu 50. let přinesla ještě řadu podobných kusů (mimo jiné The Star, The Big Knife nebo Zrodila se hvězda). Stačilo Jonathana Shieldse vylíčit jako bezskrupulózního zlosyna, který jako upír vysává všechny své spolupracovníky a koupe se v penězích, které měly patřit jim. Právě tak ho ostatně vedlejší postavy příběhu vnímají a nebojí se to říct. Podobně jako Wellesův Občan Kane nebo Mankiewiczovo Vše o Evě, i Město iluzí skládá portrét svého protagonisty z retrospektivních výpovědí jiných lidí. Rozdíl je v tom, že s každou další obžalobnou vzpomínkou svých spolupracovníků se Jonathan víc a víc jeví jako sice pragmatická, ale vzásadě imponující osobnost.
Režisér Fred Amiel (Barry Sullivan) poznal Jonathana jako bezvýznamného mladíka s velkými ambicemi. Seznámili se na pohřbu pana Shieldse staršího, rovněž neblaze proslulého producenta, který si mezi spolupracovníky vydobyl tak špatnou pověst, že truchlící pozůstalé musel u rakve zastoupit placený kompars. Jonathan tehdy přizval Freda ke společné práci na scénářích k béčkovým filmům a přesvědčil ho, že dřív nebo později spolu udělají díru do stříbrného plátna jako producent a režisér. Pokud možno s lepší pověstí, než jakou měl Jonathanův otec.
Herečka Georgia Lorrison (Lana Turner) věděla, jaké je to žít se stigmatem potomka slavného rodiče. Po otci, kdysi slavném herci a později ještě slavnějším pijanovi, zdědila talent i neblahý návyk, a Jonathan ji přiměl první vlastnost zúročit a druhé se zbavit. Ale bylo to vážně tak nezištné dobrodiní? A chtěla se vůbec Georgia stát herečkou? Ani intelektuální spisovatel a univerzitní profesor James Lee Bartlow (Dick Powell) neměl sebemenší zájem začínat si s tak pokleslým uměním, jako je film, a už vůbec ne s tím hrozným megalomanem Shieldsem. Nakonec se ale dal přesvědčit, že "nejlepší filmy vznikly ze spolupráce lidí, kteří se nenáviděli" a svolil psát pro jeho studio scénáře. Tehdy ho nenapadlo, že na oltář umění obětuje manželku (Gloria Grahame).
Najít vhodné spolupracovníky, přesvědčit je o jejich nenahraditelnosti, použít a odhodit. Tak vidí Fred, Georgia i James Lee Jonathanovu strategii. Za různých okolností a v různých dobách přispěli k Shieldsově vzestupu, ale v každém z nich zůstal také pocit křivdy za daň, kterou museli odevzdat, a hlad po uznání svého podílu na zásluhách. Teď před nimi leží rozhodnutí buď pomoci producentovi v těžkých časech, anebo se zachovat stejně pragmaticky jako druhdy on a ukázat mu záda.
Když si skutečný filmový producent John Houseman přečetl povídku George Bradshawa Memorial to a Bad Man, která Městu iluzí posloužila jako námět, našel v ní tragikomickou paralelu s vlastními zkušenostmi. Sám kdysi proti vůli mnohých prosazoval talentovaného Orsona Wellese a stál za všemi divadelními i rozhlasovými úspěchy jeho společnosti The Mercury Theatre. I Občana Kanea, podle mnohých nejlepší film všech dob, stvořili společně. Po jeho úspěchu se ale jejich cesty rozešly. Město iluzí Housemanovi poskytlo příležitost některé z těchto zkušeností zpracovat.
V Jonathanu Shieldsovi je možné vidět kus Housemana i kus Wellese, hlavním předobrazem této postavy byl nicméně slavný producent David O. Selznick. Inspirací konkrétními osobami a reálnými událostmi ostatně Město iluzí přímo přetéká a k jejich plnému odhalení by bylo třeba nakreslit plánek s pavoukem vzájemných vztahů. Obecná shoda panuje snad jen v případě dvou vedlejších postav zahraničních režisérů, z nichž Angličan Whitfield (Leo G. Carroll) a jeho všudypřítomná asistentka jsou zjevnými parodiemi Alfreda Hitchcocka a jeho ženy Almy Reville, a Němec von Ellsteyn (Ivan Triesault) jako by z oka vypadl Fritzi Langovi. Postava herečky, žijící ve stínu dominantního otce, volně vychází z osudu dcery slavného herce Johna Barrymorea Diany, i když někteří minnelliologové v ní vidí i otisk režisérovy bývalé ženy Judy Garland. Jako obecně srozumitelný příběh film nicméně funguje i bez znalosti těchto vazeb.
Režiséra Vincenta Minnelliho Houseman pověřil realizací filmu především proto, že čerstvá oscarová sklizeň za jeho muzikál Američan v Paříži zaručovala zájem oslovených hvězd. Původně čistě pragmatické rozhodnutí ale rozkvetlo v dlouhodobou a umělecky úspěšnou spolupráci. Město iluzí se stalo prvním ze tří filmů Housemana a Minnelliho s Kirkem Douglasem v hlavní roli. Herec ve všech představuje rozporuplné osobnosti, jejichž cestu za uměleckým vyjádřením brázdí pošramocené osobní vztahy.
Postava Jonathana Shieldse mu vynesla první oscarovou nominaci, role malíře Vincenta van Gogha v dramatu Žízeň po životě další. Kruh se uzavřel posledním a dnes nejméně známým filmem Dva týdny v jiném městě. Douglas tentokrát představuje polozapomenutého herce Jacka Andruse, který se ve jménu dávných přátelských vztahů pokouší přesvědčit režiséra (Edward G. Robinson), aby mu svěřil roli v koprodukčním filmu. Kirkovy scény z Města iluzí jsou v tomto snímku použity jako připomínka Andrusovy zašlé slávy.
Celková oscarová bilance Města iluzí čítá pěkných pět sošek (za kameru, výpravu, kostýmy, scénář a herecký výkon Glorie Grahame), jediný Kirk Douglas svou nominaci neproměnil. Vzhledem k tomu, že jedním z témat filmu je věčný spor o to, zda má na kvalitě filmu větší podíl režisér nebo producent, zůstává ironií, že Minnelliho ani Housemana akademici neodměnili ani nominací.

VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 8. 11. 2024 - 14. 11. 2024
TV tipy: Paris hledá nadějnou mladou ženu Helenu a bod obnovy Po hodně dlouhé době se televizní dramaturgové utrhli ze řetězu a v tomto týdnu nabízejí hned několik atraktivních snímků, které jsou mnohdy raritní. Největším lákadlem je ale nepochybně premiéra české sci-fi Bod obnovy.... čtěte zde
Vydáno: 08.11.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 45. týden
Kinopremiéry: Pyšná princezna hledá v kuchyni hranice přežití První listopadové premiéry upozorní všechny na to, že už se blíží Vánoce. Největšími diváckými lákadly totiž jsou akční komedie Red One o únosu Santy Clause a nová, tentokráte animovaná verze legendární pohádky Pyšná... čtěte zde
Vydáno: 06.11.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 44. týden
Top 20 ČR: Bez novinek vede Venom V českých kinech panuje dominance třetího dílu Venoma, který spolu s osvědčenými domácími tituly odrazil nápor všech, málo výrazných novinek. čtěte zde
Vydáno: 05.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 44. víkend
Box office: Venom neměl konkurenci Venom: Poslední tanec se udržel v čele žebříčku Box office jednoduše proto, že neměl žádnou konkurenci. Tou jedinou byla novinka Here, která ale propadla. čtěte zde
Vydáno: 04.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 1. 11. 2024 - 7. 11. 2024
TV tipy: Milovaný bezbožník prošel bitvou u La Plata Také začátek listopadu v televizích pokračuje v nastoleném trendu a prakticky rezignuje na jakoukoli zajímavou premiéru. Náš výběr tak tentokrát tvoří pouhá trojice málo známých dramat, která ale rozhodně mají co nabídnout. čtěte zde
Vydáno: 01.11.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Král Richard a jeho rodina na baterky se snaží nezanechat stopy (28.06.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Vikingové cvičí draka, prochází uličkou přízraků a objasňují smrt na Nilu (29.12.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: Série Rambo od nejhoršího dílu k nejlepšímu (06.08.2023 12:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Judy a zakladatel Shane se v hotelu Artemis postaví vstříc zlu (13.05.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Dokonalý student se v roce 1917 pokusil o vraždu lotra, s nímž byl na nože (22.04.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Nabarvené ptáče pozoruje tajemnou záři nad Pacifikem, poznává tvář vody a nakonec se ocitá v síti (05.03.2021 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 10: kameramani s nejvíce Oscary (13.02.2021 10:00 v Články | Publicistika)
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2020 opustily (22.12.2020 13:46 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Všechny filmy Sylvestera Stallona od nejhoršího k nejlepšímu (04.07.2020 10:30 v Články | Publicistika)
- Zemřel Kirk Douglas (06.02.2020 08:26 v Novinky | Zprávy)
- Stroj času: Rambo: První krev jakožto sociální reflexe války ve Vietnamu (24.09.2019 12:30 v Recenze | Stroj času)
- TV tipy: Hamoun Otesánek spáchal vraždu prvního stupně (06.09.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 12: Filmy Miloše Formana (29.04.2018 11:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Piráti z Karibiku usedají do válečného vozu a hledají ostrovy uprostřed proudu (13.04.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Lumpové, gangsteři a Dolores Claiborneová v Trainspottingu (03.03.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: Miloš Forman slaví 85. narozeniny (18.02.2017 18:31 v Články | Publicistika)
- Festivalové ozvěny: Noir Film Festival (10.08.2016 17:00 v Články | Festivaly)
- TV tipy: Běžící muž se vrací, aby zabil tiše (13.05.2016 09:49 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   40/2024

Joker: Folie à Deux
3/10

Pokračování dvěma Oscary oceněného filmu Joker pojal jeho režisér Todd Phillips jako kombinaci vězeňského thrilleru, soudního dramatu a muzikálu. Výsledek je však vleklý, těžkopádný a myšlenkově plochý.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe