Završení pohádkové trilogie Luca Bessona bude na děti fungovat poměrně dobře, dospělé ale možná trošku znudí. Animace je poměrně fajn a trpasličí svět zajímavý, hrané sekvence ovšem nezaujmou. Průměrná zábava.
Co si budeme povídat, s francouzským tvůrcem
Lucem Bessonem to jde od roku 1997, kdy natočil mistrovský
Pátý element, z kopce. Později sice založil produkční společnost, která sem tam vypustí do světa něco zdařilého (
Utržený ze řetězu,
96 hodin), ale většinou jde spíše o průměrné komerční kousky.
V jeho vlastní tvorbě je to víceméně podobné. Za posledních dvanáct let natočil celých šest filmů, mezi nimiž najdeme nepodařenou
Johanku z Arku nebo ještě horší
Tajemství mumie. Celou polovinu z těchto snímků tvoří rodinná dobrodružná "poloanimovaná" trilogie o chlapci Arthurovi, který jednoho dne pozná svět, jenž je obýván maličkatými tvory, kteří si říkají Minimojové. V roce 2006 to byl úvodní snímek
Arthur a Minimojové, na nějž o tři roky později navázal
Arthur a Maltazardova pomsta. Završení tohoto dobrodružství právě přichází do kin pod názvem
Arthur a souboj dvou světů.
Zlý Maltazard, který se v předchozím filmu díky lsti dostal do světa lidí, chce momentálně využít situace a sestavit armádu bojovníků, která by mu pomohla převzít nadvládu nad celou zeměkoulí. Do karet mu hraje i fakt, že se mu podařilo chlapce Arthura proměnit na titěrného Minimoje, a on tak musí nejprve znovu získat svou lidskou podobu, aby mohl Maltazarda porazit. K ruce mu samozřejmě budou jeho nejbližší přátelé princezna Selenie a popletený, ale roztomilý Betameche. Překvapivou pomoc však nabídne i Maltazardův syn Darkos. Velký souboj tak může začít.
Pokud jste stejně jako já předchozí díly neviděli, nemusíte zoufat.
Besson totiž hned na začátku během několika minut stručně a srozumitelně (zároveň také dost atraktivně) shrne, co vše se jeho postavám přihodilo. Tudíž opravdu nebudete mít nejmenší problém se v ději dobře orientovat. Tento krok je jednoznačně chvályhodný, protože může přitáhnout nové diváky a zároveň nijak neotráví ty staré.
Kombinace digitálních (ale ne úplně dokonalých) postaviček se skutečnými herci funguje velmi dobře a po celou dobu vše vypadá, jakoby na placu byli všichni společně. Stejně tak moc povedené jsou optické hrátky, kdy režisér dokázal postavičky, které mají mít nejvýše tři milimetry, nasnímat v okolí tak, že v detailních záběrech třeba jen s obyčejnou knihou opravdu působí mohutně a nepřekonatelně. Škoda že takových momentů ale ve filmu není více.
Jestli stojí za to na něco zvláště upozornit, je to perfektní zvládnutí akčních scén ve světě Minimojů. Ač se všechny odehrávají na půdě dětského pokoje a na velmi omezeném prostoru, mají dynamiku a jsou naprosto bravurně zvládnuté. Trpaslíčci tu létají v malém dřevěném letadýlku, jezdí na dětském vláčku nebo v autíčkách. Z každé takovéto chvíle dokázal
Besson vykřesat tolik napětí, že by mu někteří kolegové mohli závidět. A i díky natáčení z "minimojské" perspektivy opět vše vypadá monstrózně a velkolepě, ač jde jen o dětské hračky. Navíc mám dojem, že v rámci možností tu režisér využil veškerý potenciál, který svět jedné místnosti plné různých maličkostí nabízí.
Jinak toho ale moc k chvále už není. Scénář sice pracuje s příběhem, který děti snadno pochopí a který zároveň nijak neurazí dospělý doprovod, to je ale všechno. Jelikož schéma je předem dané, logicky nedojde k žádnému překvapivému zvratu, takže jde jen o to, jak vše dospěje ke svému konci. Bohužel tím nejfádnějším způsobem. Tvůrce se nijak netají tím, že primární je pro něho dětský divák, protože veškerý humor je infantilní a kolovrátkový. Tudíž pořád někdo někam padá, legračně zakopává, případně se o něco neustále bouchá. Nevím, jestli to na děti bude po celou dobu fungovat, ale dospělí se budou asi nudit.
A to nejen kvůli opakujícímu se humoru. Ono totiž v pasážích, které nejsou akční a musí se v nich něco vysvětlit, se nic moc neděje a všechno tzv. stojí na místě. Ničemu nepomáhají ani "živí" herci, jejichž volba se mi nezdá být šťastná. Oba Arthurovi rodiče v podání
Roberta Stantona a
Frédérique Bel jsou tak ňoumovití, až se člověk diví, že jejich synek se chce vůbec vracet domů. Oba navíc šíleně přehrávají a opravdu se na to nekouká hezky.
V podstatě jediným, kdo snese přísnější měřítka a odvádí velice dobrý výkon, je talentovaný představitel titulního hrdiny
Freddie Highmore. Ten je ale na plátně vzhledem k zápletce bohužel až strašlivě málo. Alespoň že dabing se tentokrát povedl takřka na výbornou, což už v poslední době nebývá zvykem.
Český trailer filmu Arthur a souboj dvou světů
Arthur a souboj dvou světů je pohádka, která si na nic nehraje a snaží se prostě a jen bavit.
Luc Besson tu občas ukáže, že filmařský talent ještě úplně nepoztrácel, s tím scenáristickým je to už však horší. Zdali zvolit návštěvu kina, v tomto případě nechám plně na vás, ale pokud jste neviděli předchozí dva díly, bude rozhodně lepší volbou
Spielbergův Tintin.