I velikonoční týden pokračuje v televizích v nastaveném trendu poměrně zajímavých a atraktivních premiér. Vedle rodinných zábav typu druhého Raubíře Ralfa se dostane třeba i na dramata Na špatné straně nebo Zoufalství a naděje.
Arthur a Minimojové (
Arthur et les Minimoys) (sobota 3. 4., ČT :D, 09.20 - 11.00 / pondělí 5. 4., 13.05 - 14.45)
© CINEMAFFICHE
Patnáct let starý francouzsko-americký animák je prvním a suverénně nejlepším dílem dobrodružné trilogie. Režisér a scenárista
Luc Besson v něm zadaptoval svou vlastní knihu a jeho snaha skončila někde na půli cesty. Rozhodl se totiž, že animované pasáže bude místy prokládat hranými, což se neukázalo jako ta nejlepší volba, protože tyto vůbec nefungují, nemají potřebnou atmosféru a působí vskutku zoufale křečovitě. Jakmile se ale dostane na animaci, jde vcelku o fajn počin, který hodně solidní, i když ne úplně dokonalou technickou stránku spojuje s velmi dobře vystavěným fantazijním prostředím, svižným tempem, příjemným humorem i relativně sympatickými postavičkami. Potěší i celkové ladění, které diváky vrátí do dětských let a touhách po nových a nových dobrodružstvích. Hlavní hrané role ztvárnili
Freddie Highmore a
Mia Farrow, kteří ale nemají moc prostoru předvést cokoli extrémně zajímavého. Možná škoda, že se tvůrce nezaměřil přece jen na trochu větší děti, protože občas je výsledek infantilní a zbytečně naivní. Na sobotní probouzení a zabavení potomků ale ideální záležitost.
Zajímavost: Besson tvrdil, že tohle bude jeho poslední režijní počin, posléze si ale tvrzení rozmyslel.
Český trailer filmu Arthur a Minimojové / Arthur et les Minimoys
Otázka života a smrti (
A Matter of Life and Death) (sobota 3. 4., ČT2, 15.15 - 16.55)
© FilmAffinity
Britské romantické válečné drama s prvky fantasy z druhé poloviny čtyřicátých let je u nás skoro neznámé, v anglosaských zemích ale platí za klasiku. Režijní a scenáristická dvojice
Michael Powell a
Emeric Pressburger v něm přišla s hodně svérázným a na svou dobu neobvyklým konceptem a poměrně odvážným námětem, v němž se odráží atmosféra čerstvě poválečné doby, takže z dnešního pohledu už příběh působí kýčovitě, naivně a až moc předvídatelně. To ale tolik nevadí, protože vizuálně jde o prvotřídní počin, který nápaditě střídá černobílou kameru a výrazné technicolorové barvy, aniž by tyto přechody nějak zásadně rušily, a je promyšlený do nejmenšího detailu. To platí i pro kombinaci několika žánrů, které jsou propojeny velmi citlivě, a i když tvůrci pracují s nadpřirozenem, celkové humanistické poselství nepůsobí vůbec směšně. Vynikající je taktéž obsazení, v němž hlavní role ztvárnili
David Niven,
Kim Hunter,
Robert Coote a
Richard Attenborough. Zapomenutý klenot.
Zajímavost: Film měl být dokončen ještě před koncem války, tvůrci ale nemohli sehnat dostatek barevného filmu.
Oficiální trailer restaurované verze filmu Otázka života a smrti / A Matter of Life and Death
Raubíř Ralf a internet (
Ralph Breaks the Internet) (sobota 3. 4., Nova Cinema, 20.00 - 22.10 / neděle 4. 4., 14.15 - 16.20 / pondělí 5. 4., 09.00 - 11.05)
© Facebook tvůrce
Pokračování úspěšného animáku nedosahuje úrovně svého předchůdce, rozhodně ale není vůbec špatné. Režírující
Rich Moore, k němuž se tentokráte přidal debutující
Phil Johnston, totiž neměl důvod cokoli měnit a spolehl se na to, co fungovalo dříve. To tedy znamená, že znovu vsadil na výbornou animaci a nostalgickou atmosféru starých videoher, které ale obohatil prostředím internetu. Tempo je potřebně svižné, postavy sympatické a humor je příjemně neinfantilní. Dospělí diváci se navíc mohou bavit spoustou popkulturních odkazů na slavné filmy a internetové domény a firmy. Potěší i to, že autoři si dali práci se ztvárněním toho, jak internet "vypadá a funguje". O to víc mrzí, že příběh je příliš jednoduchý, nenápaditý, klišovitý a předvídatelný a soustředí se jen na děti, které nejvíc ocení to, že se neustále něco děje a postavy pořád někam padají, případně se dostávají do nějakých nesnází. V kontextu výše zmíněného pak spíše škodí trochu přepálená stopáž, která už je ke konci takřka nesnesitelná. Přesto asi ideální víkendová zábava pro celou rodinu, o níž si můžete víc přečíst v naší
recenzi.
Zajímavost: V průběhu titulků projede přes obrazovku vlak, který má na jednom z vagonů napsanou IP adresu. Ta patří webové stránce Disney Animation Studios.
Oficiální český trailer filmu Raubíř Ralf a internet / Ralph Breaks the Internet
Zloba: Královna všeho zlého (
Maleficent: Mistress of Evil) (sobota 3. 4., Nova, 20.20 - 22.25 / neděle 4. 4., Nova Cinema, 17.55 - 20.00 / středa 7. 4., 00.20 - 02.20)
© Facebook tvůrce
Taktéž pokračování dobrodružné fantasy se veze na vlně úspěchu prvního dílu a prakticky nic nemění. Režírující
Joachim Rønning dostal k dispozici ukázkově generický příběh, který je absolutně nenáročný, předvídatelný, plný klišé a vesměs nezajímavý. Tím hlavním je ale stejně opulentní vizuální stránka, která je plná efektních triků, sytých barev a výborné a velkolepé výpravy. Poměrně funguje i příjemně potemnělá atmosféra, která samozřejmě v rámci široké přístupnosti nesmí být úplně děsivá, takže z ní dost často probleskují trochu křečovitý humor a odlehčení v podobě několika vizuálních vtipů. Nejvíc tak překvapí značně upozaděná
Angelina Jolie, která je tím hlavním diváckým lákadlem, hlavní roli ztvárňuje
Elle Fanning, dále se pak objeví třeba
Michelle Pfeiffer,
Harris Dickinson,
Chiwetel Ejiofor nebo
Ed Skrein. Nenáročná fantasy, od níž nemá smysl čekat cokoliv víc, což potvrdí i naše
recenze.
Zajímavost: Film byl uveden k padesátému výročí premiéry původní Šípkové Růženky.
Český trailer filmu Zloba: Královna všeho zlého / Maleficent: Mistress of Evil
Za láskou vzhůru (
Un homme á la hauteur) (neděle 4. 4., Prima Max, 11.30 - 13.30 / pondělí 5. 4., 13.30 - 15.30)
© Facebook tvůrce
Francouzská romantická komedie se před čtyřmi lety objevila i v tuzemských kinech, což svědčí o oblíbenosti podobných žánrovek. Režisér a spoluscenárista
Laurent Tirard se v ní opíral o poměrně originální námět, který sice nevyužil na úplné maximum, přesto se dokázal vyhnout většině klišé. Výhodu měl i ve velmi příjemné a odlehčené atmosféře, která se nebere moc vážně, navíc zvolil i docela chytrý, vkusný a inteligentní humor, který se za žádnou cenu divákovi nepodbízí. Soudnost prokázal i při volbě svižného tempa a střídmé stopáže, v níž je čas jen na to nejnutnější. V hlavních rolích se objeví
Jean Dujardin a
Virginie Efira, mezi nimiž funguje potřebná chemie. Asi můžeme tvůrcům vytýkat, že s přibývajícím časem začínají hrát na vážnější notu a zkouší trochu moralizovat, to ale bude asi zásadně vadit málokomu. Nenáročná záležitost k nedělnímu obědu.
Zajímavost: Dujardin v reálu měří 182 cm, digitálními triky a různými optickými klamy dosáhli autoři toho, že ve filmu má jen 136 cm.
Český trailer filmu Za láskou vzhůru / Un homme á la hauteur
Na špatné straně (
Dragged Across Concrete) (neděle 4. 4., Prima, 22.30 - 01.50 / pondělí 5. 4., Prima Max, 00.20 - 03.30)
© Facebook tvůrce
Třetí autorský počin režiséra a scenáristy
S. Craiga Zahlera, který bohužel naše kina znovu minul, je jeho dosud nejdiváčtějším filmem. Sice v něm opět nechybí explicitní násilí, stopáž atakuje tři hodiny a tempo je extrémně pomalé, není v něm ale nic, co by mělo nepřipravenému divákovi vadit. Tvůrce od počátku nikam nespěchá a rozehrává hodně zajímavou zápletku, v níž dlouho není jasné, jakým směrem se bude vyvíjet. Navíc si pohrává s diváckými očekáváními, které protahuje zdánlivě nesmyslnými dialogy, jejichž význam se ale postupem času ukazuje. I ono pomalé tempo má svůj důvod, protože díky němu je možné detailně poznat motivaci postav a jejich rutinní život. Někoho asi překvapí minimum akce, která je sice brutální, zcela jí ale chybí pro tvůrce typická syrovost. To ale kompenzuje překvapivým a nepředvídatelným příběhem s nečekanou pointou a hutnou atmosférou, kterou doplňuje výtečný soundtrack, na němž se sám podílel. Ústřední role si zahráli fantastičtí
Mel Gibson a
Vince Vaughn, kteří zcela zastiňují všechny ostatní, mezi nimiž nechybí například
Udo Kier,
Jennifer Carpenter nebo
Michael Jai White. Překvapivě staromilský počin, o němž se více dozvíte v naší rubrice
Za horizontem.
Zajímavost: Snímek měl být široce uveden v zámořských kinech, studio však chtělo zkrátit stopáž na 130 minut. Režisér s tím nesouhlasil a film byl tak promítán jen v limitovaném množství kin.
Oficiální trailer filmu Na špatné straně / Dragged Across Concrete
Vraždy podle předlohy (
Copycat) (neděle 4. 4., Nova, 23.00 - 01.10 / úterý 6. 4., Nova Cinema, 00.05 - 02.10)
© IMDb
Thriller z poloviny devadesátých let zůstává dnes trochu upozaděn a ve stínu mnohem slavnějších žánrovek. Není se ani moc co divit, protože režírující
Jon Amiel se jimi evidentně inspiroval a de facto nenabízí nic nového. Pár originálních nápadů se sice objeví, nevydrží ale po celou dobu a děj je tak spíše předvídatelný, lehce klišovitý, i když stále atraktivní, protože se zabývá psychologií sériových vrahů. Největším trumfem tak zůstává vskutku hutná a v tom nejlepším smyslu slova nepříjemná atmosféra, která někdy sklouzne až k hororu, a které výrazně pomáhá skvělá práce s tempem, které je po většinu času pomalejší, v potřebných momentech ale příjemně a trochu nečekaně zrychlí, navíc si tvůrce dal záležet i na vizuální stránce. Titulní roli sice ztvárnila nevýrazná
Sigourney Weaver, dojem ale vylepšují
Holly Hunter,
Dermot Mulroney,
William McNamara nebo
Will Patton. Nedotažený a trochu moc televizní oldschoolový počin.
Zajímavost: Weaver svou roli konzultovala se soudním psychiatrem, který vyšetřoval Jeffreyho Dahmera.
Oficiální trailer filmu Vraždy podle předlohy / Copycat
Zoufalství a naděje (
First Reformed) (úterý 6. 4., Nova Cinema, 22.15 - 00.20 / čtvrtek 8. 4., 02.05 - 03.45)
© Facebook tvůrce
Pod alternativním českým názvem
Cesta k vykoupení najdete v programu mysteriózní thriller, který je pro někoho vůbec nejlepším filmem poslední dekády. Režisér a scenárista
Paul Schrader v něm pracuje se skvěle vystavěným příběhem s hlubokým morálním přesahem a velmi přesně ukazuje, že v současné době není ani pro kněze jednoduché najít smysl víry. Od začátku nastavuje potemnělou až depresivní atmosféru, která ale není úplně bezvýchodná. Jako režisér se ale nechává unést vlastním filozofováním a nastoluje zbytečně pomalé tempo, v němž se toho moc neděje a i pro náročnějšího diváka je těžké udržet plnou pozornost. K trochu zvláštním dojmům přispívá i zvolený netradiční formát obrazu 4:3, který nemusí být pro někoho až tak působivý a vzbuzuje dojem, že v něm něco podstatného chybí. Nejednoznačný je i závěr, který ale může být vnímán pozitivně, jen je trochu škoda, že v něm autor dává trochu zbraň všem pochybovačům a skeptikům. Výhrady ale nelze mít proti obsazení, protože
Ethan Hawke v hlavní roli je naprosto fenomenální a snímek si krade pro sebe, i když se vedle něj objeví třeba
Amanda Seyfried. O svérázném počinu, o kterém je nejlepší debatovat, se více dozvíte v naší rubrice
Za horizontem.
Zajímavost: Natáčení trvalo dvacet dnů.
Oficiální trailer filmu Zoufalství a naděje / First Reformed
Šťastný Lazzaro (
Lazzaro felice) (úterý 6. 4., ČT art, 22.55 - 01.00)
© Facebook tvůrce
Evropské koprodukční drama, které se před dvěma roky mihlo i v tuzemských kinosálech, je hodně originální kombinací realistického sociálního dramatu a podobenství s prvky magického realismu. Režisérka a scenáristka
Alice Rohrwacher v něm navíc v polovině vše utne a začne ten samý příběh vyprávět úplně jinak. Zatímco v úvodu se věnuje životu rolníků pracujících v izolované komunitě, ve druhé polovině se soustředí na společenskou kritiku, vše zabírá v trochu temnějších tónech a přímo vyzývá k zamyšlení nad několika různými interpretacemi. Pozitivem je, že vše je dostatečně srozumitelné, vyprávění je konzistentní, nechybí v něm silné emoce a ani sledování není nikterak náročné. K veskrze spokojeným dojmům pak přispívá i obsazení vesměs neznámými tvářemi, díky kterým se dostaví pocit jakési autenticity. Výborná záležitost, o níž více prozradí naše
recenze.
Zajímavost: Celosvětová premiéra proběhla na MFF v Cannes.
Český trailer filmu Šťastný Lazzaro / Lazzaro felice
Dům ztracených duší (středa 7. 4., ČT art, 21.35 - 23.00)
© Terryhoponozky
Skoro zapomenuté československé drama z druhé poloviny šedesátých let nepatří k těm úplně výrazným a moc se nepřipomíná. Jeho největší slabinou je režírující
Jiří Hanibal, který se viditelně snaží, jenže po celou dobu nedokáže úplně strhnout, vypráví zbytečně rozvlekle, volí příliš pomalé tempo a spoléhá se na moc velké množství dialogů, které jsou leckdy o ničem a záměrně rezignuje na akci, která by byla někdy potřeba. Na druhou stranu se mu ale podařilo vytvořit depresivní atmosféru psychiatrické léčebny, držet se v určitých komorních mezích a docela solidně vystavět detektivní zápletku tak, že do poslední chvíle není úplně jasný pachatel. Nad vodou drží výsledek exkluzivní obsazení, v němž dostali důvěru
Jiří Adamíra,
Miroslav Zounar,
Jana Štěpánková,
Jiřina Jirásková,
Radoslav Brzobohatý nebo
Josef Bláha. Raritní tip, který na menší obrazovce vynikne o trochu lépe.
Zajímavost: Pavel Hajcman námět zpracoval do románové podoby, která vyšla pod názvem
Dům za duhovou zdí.
Televizní spot filmu Dům ztracených duší