Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Promlčeno

Recenze: Film Promlčeno se vymezuje vůči promlčecí lhůtě pro trestné činy

Vydáno: 03.05.2022 12:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: iDNES

V novém společensky kritickém filmu Roberta Sedláčka ztvárnil Karel Roden programátora, který se po dvaceti letech života v zahraničí ozve moderátorce rozhlasového pořadu za účelem převyprávění svého životního příběhu v přímém přenosu.

PromlčenoRecenzoval/a Jan Varga dne 03.05.2022 12:30. V novém společensky kritickém filmu Roberta Sedláčka ztvárnil Karel Roden programátora, který se po dvaceti letech života v zahraničí ozve moderátorce rozhlasového pořadu za účelem převyprávění svého životního příběhu v přímém přenosu. Hodnocení: 3
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Karel Roden ve filmu  / Promlčeno
© Bontonfilm
Promlčeno je novým filmem režiséra a scenáristy Roberta Sedláčka (Rodina je základ státuJan Palach). Ten snímek podědil po režijním debutantovi Mirkovi Veselém, jenž coby autor námětu a spoluautor scénáře film dokonce začal natáčet, leč nedokončil jej. Projektu se pak chopila jiná produkční společnost a nabídla ho právě Sedláčkovi, který následně scénář přepsal a kompletně přeobsadil (až na pár výjimek, v hlavní mužské roli např. zůstal Karel Roden). Zachováno bylo rovněž kontroverzní téma dvacetileté promlčecí lhůty pro nevyřešené trestné činy, kolem nějž byl vystavěn děj (přičemž během období od realizace filmu po jeho odkládané uvedení do kin byla tato lhůta v České republice legislativně změněna na variabilní rozmezí 15-30 let).

Hlavní ženská role zas připadla Barboře Bočkové, která ve filmu ztvárnila Evu, rozhlasovou moderátorku večerního rádiového pořadu, v němž s volajícími posluchači rozebírá jejich problematické mezilidské vztahy. Právě kvůli tomu se Evě ozve tajemný Radek (Karel Roden), který posledních dvacet let strávil v zahraničí a nyní jí nabízí exkluzivní zpověď v přímém přenosu, o níž jí ale předem neřekne žádné podrobnosti. Pouze zařídí, aby pořad v ten večer poslouchali i zástupci policie (Vladimír Kratina a Karel Jirák) a také jakýsi bohatý a vlivný právník (Igor Bareš), do jehož počítače se Radek coby programátor a I.T. specialista krátce předtím úspěšně nabourá. Zároveň si od Evy vymůže, aby se živých vstupů účastnila i mladá prodavačka Eliška (Denisa Barešová) a její matka (Vilma Cibulková), které však Radka vůbec neznají.
 

Barbora Bočková ve filmu  / Promlčeno
© Bontonfilm
Od začátku přitom divák pochopitelně tuší, že Radkovo vyprávění bude určitým způsobem souviset s nějakým nedávno promlčeným případem. Společně s jeho odkrýváním zároveň začnou postupem času vyplouvat na povrch i netušené opravdové důvody toho, proč Radek oslovil zrovna Evu a proč trval na zapojení dalších konkrétních lidí. O nečekané zvraty tudíž není nouze, z diváckého hlediska je však nutné přistoupit na pravidla hry, zkousnout několik scenáristických berliček a příliš se nerýpat v absurdnosti Radkova zdánlivě detailně promyšleného plánu, který ve skutečnosti spoléhá na celou řadu nejistých náhod a také na to, že se všichni jeho nevědomí účastníci budou chovat přesně podle Radkových představ.

Film Promlčeno se vymezuje vůči institutu promlčení, kvůli němuž nelze ani za vraždu potrestat viníka, jehož identita by se vypátrala až po uplynutí jisté předem dané několikaleté lhůty – byť by se třeba k vraždě i sám přiznal. Kromě toho však Robert Sedláček, jak má ostatně ve zvyku, používá snímek i k vyřčení mnoha dalších aspektů tvořících komplexní společenský komentář. Ve snaze vyjádřit početné slabiny společnosti se tak jeho scénář rozprostírá hned do několika směrů, což na úkor soudržnosti celkového tvaru činí poněkud nesoustředěně.

 

Denisa Barešová ve filmu  / Promlčeno
© Bontonfilm
Prim tu hraje Radkovo takřka monologické rozhlasové vyprávění, ve kterém ožívají traumata z nárůstu kriminality v divokých podnikatelských devadesátých letech, z nichž vyvěrá touha vykoupit se z pocitu viny. To je následně rozmělňováno přísunem dalších témat, jako jsou mezigenerační rozmíšky nad tragickou rodinnou historií, zneužívání médií k vlastním osobním cílům, vliv 90. let na současnou politicko-podnikatelskou sféru či zřetelný povzdech nad komplikovaností byrokratických nařízení, která policii ztěžují práci.

Jako nejpodnětnější se v tom všem nakonec jeví motiv odcizenosti jednotlivých postav, které jsou značně různorodé a nic moc spolu nesdílí – ani prostor, neb všechny obývají jinou lokaci a komunikují spolu pouze prostřednictvím telefonů, rádia a internetu. Do značné míry se to jako metafora dá vztáhnout na celou společnost, tvořenou jedinci uzavřenými ve vlastním světě a vzájemně propojenými především virtuálně skrze sociální sítě a jiné technologie.

 

Vladimír Kratina, Karel Jirák ve filmu  / Promlčeno
© Bontonfilm
Promlčeno je často popisované jako thriller, který se odehrává v reálném čase, což není zcela přesné. V reálném čase se totiž odehrává pouze část filmu (důslednější je v tomto ohledu třeba dánské Tísňové volání z roku 2018) a z hlediska žánru jde zas spíš o společensky kritické drama s kriminálními prvky, které sice využívá některé konvence thrillerů, leč s jejich naplňováním pracuje záměrně podvratně a neuspokojivě. Střet obou těchto poloh vyznívá klopotně. Napětí nicméně snímku neschází, je totiž zprostředkováno především očekáváním toho, jakým směrem se Radkovo vyprávění bude dál ubírat a co všechno při něm bude odhaleno a jakou roli budou posléze v jeho plánu hrát různé rekvizity (včetně pistole), které si v úvodu snímku nachystal.

V souladu se skromným a komorním zázemím jinak vypravěčsky celkem ambiciózního a mnohovrstevnatého příběhu je i Sedláčkova formálně úsporná režie, snažící se vyvarovat jakékoli prvoplánové efektnosti a kladoucí důraz zejména na herecké výkony a dialogy. Herci jsou obecně uvěřitelní navzdory odlišnosti svých poloh – zatímco Karlu Rodenovi nebo Igoru Barešovi scénář předepisuje jistou výrazovou strnulost, tak ženským postavám nařizuje naopak výrazné emoční reakce na citlivé informace týkající se jejich soukromí. Hlavní deviza filmu ale spočívá v tom, že i přes kolísavý rytmus vyprávění a minimalistickou formu (včetně toho, že po většinu děje Karel Roden sedí v autě, říká něco do rádia a ostatní jej na jiných místech poslouchají) dokáže v dostatečné míře udržet divákovu pozornost a zvědavost.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer k filmu Promlčeno

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
6/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 22. týden
Kinopremiéry: Priscilla a hrdí lvi jsou imaginární přátelé, kteří vrací úder Tento týden by v tuzemských kinech mohla slavit divácký úspěch rodinná komedie Imaginární přátelé, která kombinuje animaci s hraným filmem. Ze zbylé sedmičky už pak větší potenciál neskrývá žádná z novinek. čtěte zde
Vydáno: 29.05.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 21. týden
Top 20 ČR: Furiosa na Garfielda nestačila V českých kinech se na prvním místě udržel mlsný a líný Garfield, zatímco výbušná Furiosa se musela spokojit až s druhým místem. čtěte zde
Vydáno: 28.05.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 21. víkend
Box office: Furiosa a Garfield v těsném závěsu O první místo žebříčku tržeb svedli těsný souboj Garfield ve filmu a Furiosa: Sága Šíleného Maxe. Ani jeden z těchto snímků nicméně svým otvírákem neoslnil. čtěte zde
Vydáno: 27.05.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Furiosa: Sága Šíleného Maxe 8/10
Recenze: Akční sci-fi Furiosa: Sága Šíleného Maxe se nebála jít vlastní zběsilou cestou Post-apokalyptický snímek režiséra George Millera, jenž dějově předchází filmu Šílený Max: Zběsilá cesta, se věnuje osudu postavy jménem Furiosa, která byla coby dítě unesena a nyní v dospělosti touží po pomstě. čtěte zde
Vydáno: 24.05.2024 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 24. 5. 2024 - 30. 5. 2024
TV tipy: Neviditelná Alice už tu nebydlí a podstupuje expedici do džungle Na konci května nabízejí televize poměrně pestrou paletu zajímavých a leckdy zapomenutých filmů. K nejvýraznějším tipům aktuálního týdne tak určitě patří dobrodružná oddechovka Expedice: Džungle a thriller Neviditelný.... čtěte zde
Vydáno: 24.05.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny (27.03.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Manželé Stodolovi zavalila Duna (28.02.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Drama o zákeřné nemoci Tancuj Matyldo zpracovává autenticky prožité situace (07.12.2023 07:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Přání prezidentovy ženy je zjistit jak mít sex (29.11.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Film Její tělo o pornoherečce Absolonové je příběhem o honbě za úspěchem (17.11.2023 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Trollové se účastní Hunger Games a poznávají její tělo (15.11.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Toyen rozehrává velkou hru o humra (22.09.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Thriller #annaismissing poukazuje na nástrahy internetu a sociálních sítí (13.08.2023 10:30 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: Baby Driver veze Spider-Mana a Anastázii do paralelních světů (21.07.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Churchill a Hrabě Monte Christo chystají zlatý podraz (28.04.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Chůvák má smůlu, protože se na bílý bílý den ocitl v údolí smrti (13.01.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Fabelmanovi vypráví vánoční příběh z divnosvěta (23.11.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Il Boemo je film s oscarovými ambicemi (23.10.2022 09:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: To nic, indiáne (21.09.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Vizuálně zajímavý, ale příběhově banální Jan Žižka (08.09.2022 07:30 v Recenze | Premiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   21/2024

Furiosa: Sága Šíleného Maxe
8/10

Post-apokalyptický snímek režiséra George Millera, jenž dějově předchází filmu Šílený Max: Zběsilá cesta, se věnuje osudu postavy jménem Furiosa, která byla coby dítě unesena a nyní v dospělosti touží po pomstě.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu