© Aerofilms
Titulní Anna (Viktorie Vítová) je populární patnáctiletá youtuberka a influencerka, stylizující se s oblibou do role vyzývavé lolity, která v provokativních videích prezentuje svůj pohled na různá vztahová a sexuální témata. Žije jen s nesnesitelnou matkou, vůči níž se chová značně odtažitě a nepřátelsky. Spíše než nefunkční rodinné pouto spojuje obě ženy to, že se jejich život točí především kolem sebe-prezentace na sociálních sítích a závislosti na pozornosti followerů. Anna ale už týden nic nového nezveřejnila a její fanynky a fanoušci se začínají strachovat, jestli se jí náhodou něco nestalo a kam mohla tak náhle zmizet. Že ji zřejmě potkalo něco nehezkého, nám ostatně sděluje hned úvodní scéna, v níž vidíme vystrašenou Annu se zakrváceným obličejem, jak ji někdo natáčí na video kdesi v lese u jezera.
© Aerofilms
Pojítek mezi seriálem #martyisdead a filmem #annaismissing je mnoho, od žánru mrazivého krimithrilleru s detektivní zápletkou přes zaměření na postavy teenagerů a jejich svět až po důrazné upozorňování na to, jak moc je naše existence mnohdy propojena s technologiemi a životem ve virtuálním prostředí. Skrze nahlas vyřčená apelativní varování ohledně nutné opatrnosti při sdílení soukromých fotek nebo při komunikaci s cizími lidmi online se zvýrazňuje i osvětový rozměr, připomínající prostřednictvím motivu sexuálních predátorů dokument V síti. Snímek #annaismissing ostatně vznikl ve spolupráci s edukačním projektem Bezpečně v síti, jenž informuje děti i rodiče o zranitelnosti mládeže na internetu. Film proto pojednává o online prostředí jako o místě plném nástrah a poukazuje na reálné devastující důsledky, které může mít naše počínání na sociálních sítích. Někoho může sdílený obsah vážně traumatizovat, někdo jiný jím může rozběhnout kolotoč falešných obvinění a případně i někomu zničit život.
© Aerofilms
S přibývající stopáží se ale Nina začne z vyprávění čím dál víc vytrácet a pozornosti se místo ní dostane různým vedlejším postavám, mezi jejichž perspektivami však snímek přeskakuje poněkud překotně. Bezděčně do děje vstupují náhlé četné flashbacky, často se mění hlavní téma, postupně se ukazuje, že skoro každý se s Annou znal a měl určitý důvod k pomstě. S jistou pravidelností dochází k nečekaným zvratům a dílčím pointám segmentujícím čím dál roztříštěnější vyprávění do epizodek, z nichž každá se zaměřuje na něco jiného, což je patrně pozůstatek toho, že snímek měl původně mít stejně jako #martyisdead strukturu seriálu. Napětí je kvůli tomu opakovaně budováno jen v rámci izolovaných pasáží či scén, což nutně nevadí tolik jako nesoustředěnost rozkročená mezi přílišným množstvím notně zhuštěných témat a úhlů pohledu.
© Aerofilms
Přes všechno škobrtání a logické lapsy v ději i v jednání postav nicméně film #annaismissing obstojí jako žánrová podívaná s výchovným přesahem, která vybízí k diskuzím, a navíc působí vizuálně atraktivně. Formát seriálu by příběhu slušel víc, zvlášť s přihlédnutím k tomu, že epizodická struktura je ve filmu beztak již viditelně přítomná. Některé osvědčené postupy se zde po #martyisdead pochopitelně opakují, na kvality svého oceněného předchůdce však #annaismissing kvůli příběhu vystavěnému na těžko uvěřitelných základech nedosahuje. Co zůstává, jsou silné herecké výkony, nadstandardně zdařilé formální aspekty a záslužný osvětový přístup k tématům, jako je bezpečnost chování na internetu a ochrana soukromí v době sociálních sítí.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]