Přes prsty

Recenze: Nevtipná letní komedie Petra Kolečka Přes prsty je nasáklá sexismem

Vydáno: 28.08.2019 12:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga

Sportovně-romantickou komedii z atraktivního prostředí ženského beach volejbalu napsal a coby svůj režijní debut i natočil Petr Kolečko, autor scénářů k řadě filmů i seriálů (Okresní přebor, MOST!, Trpaslík).

Přes prstyRecenzoval/a Jan Varga dne 28.08.2019 12:00. Sportovně-romantickou komedii z atraktivního prostředí ženského beach volejbalu napsal a coby svůj režijní debut i natočil Petr Kolečko, autor scénářů k řadě filmů i seriálů (Okresní přebor, MOST!, Trpaslík). Hodnocení: 1
Petra Hřebíčková, Denisa Nesvačilová ve filmu  / Přes prstyLinda (Petra Hřebíčková) je profesionální hráčka beach volejbalu, které táhne na čtyřicet, právě ji opustil partner a její mladší spoluhráčka a nejlepší kamarádka Pavla (Denisa Nesvačilová) navíc zvažuje otěhotnět s přítelem Hynkem (Vojtěch Dyk), což se Lindě nezdá v souvislosti s blížícím se mistrovstvím Evropy úplně žádoucí. Pak ale jejich vztahy zamíchá nový správce sportovního areálu Jíra (Jiří Langmajer), jehož šarmu obě ženy podlehnou.

Český film Přes prsty je sportovně-romantickou komedií o tom, že i když člověk dělá chyby, měl by dostat ještě druhou šanci, zejména pokud jde o muže, který se choval jako idiot. Napsal a natočil jej Petr Kolečko, plodný scenárista, známý díky svému „hraničnímu“ humoru, který si nebere servítky, kašle na korektnost a často se dotýká rasových, genderových a podobně ožehavých společenských témat. Obvykle však při realizaci jeho scénářů záleží na vizích a schopnostech režisérů, kteří mohou mít na danou látku zásadní vliv.

Denisa Nesvačilová, Petra Hřebíčková ve filmu  / Přes prstyV tomto ohledu padla na úrodnou půdu Kolečkova spolupráce s režisérem Janem Prušinovským na řadě seriálů i jednom celovečerním filmu, přičemž třeba jejich Okresní přebor je vtipnou sondou do buranského prostředí venkovského fotbalového mančaftu a nedávný MOST! je zas ironickou satirou reflektující rasismus a xenofobii v české společnosti. Pointa je v tom, že na obou seriálech se Jan Prušinovský podílel i jako scenárista, upravoval ledacos z toho, co Petr Kolečko napsal, a piloval jednotlivé postavy i situace, čímž dosáhl dramaturgicky pevnějšího a věrohodnějšího tvaru.

Stejné péče se bohužel nedostalo výrazně podprůměrným snímkům, jako jsou  Bajkeři či Padesátka, jejichž tvůrci prakticky jen naplňovali Kolečkovy scenáristické výtvory bez větších tvůrčích zásahů, a které naopak trpí nedostatkem dramaturgie, jednorozměrností mnohých charakterů a i jejich humor je podstatně triviálnější. Především v nich ale jde veškerá satira zcela stranou a pod jejich komediální slupkou následně prosvítají sexistické prvky nasáklé mužským šovinismem a hromadou stereotypů, které již nejsou kritizovány, nýbrž tvoří přirozenou součást světa, v nichž se děj filmů odehrává. Stačí si vzpomenout na postavu machistického trenéra z Bajkerů, v nichž byly ženské postavy prezentovány víceméně jako primitivně uvažující sexuální trofeje pro chlapecké hlavní hrdiny, nebo na to, jak byl motiv znásilnění opilé spící ženy v Padesátce zlehčován coby standardní záležitost a legrační historka pro zasmání.

Vojtěch Dyk ve filmu  / Přes prstyV komedii Přes prsty dochází pro změnu k tomu, že byť jsou jeho hlavními hrdinkami dvě ženy a jedním z jeho výrazných motivů je i přátelství mezi nimi, tak je k nim i tak přistupováno především jako k fyzickým objektům určeným zejména pro vizuální potěchu a sexuální ukojení mužů. Obě hrdinky jsou totiž prezentovány jako iracionálně uvažující, popudlivé a hormony zmítané bytosti, jejichž svobodná vůle končí tím, že jsou předurčené zamilovat se do chlapa, kterého ještě před pár hodinami považovaly za starého, nechutného úchyla, ale pak se náhodou pousmály jeho letmé poznámce týkající se jejich pozadí, a to je obměkčilo natolik, že se rozhodly vlézt s ním do postele.

Langmajerova postava Jíry je oproti tomu vykreslena jako zkušený svůdník, který dokáže sbalit každou, na kterou se podívá, jen svou stoickou vyrovnaností a charismatem (a velikostí přirození, které bez vyžádání veřejně předvádí). Přitom ale jde o ležérního zhuleného povaleče, který ženami jen manipuluje, zatajuje před nimi zásadní informace a ještě je navíc přesvědčen, že s nimi spí pro jejich vlastní dobro, a je na své neotesané a bezohledné jednání náležitě hrdý. Film jeho chování evidentně obhajuje, neb ho za jeho nedostatky nijak nekárá ani netrestá, naopak se ho snaží stavět do lepšího světla coby zručného kreslíře a výtečného kuchaře a jako lepšího partnera v kontrastu s postavou Dykova Hynka, který se oproti němu chová jako ještě podstatně odpornější šovinista a děvkař.

Petra Hřebíčková, Jiří Langmajer ve filmu  / Přes prstyProblém je v tom, že i když jsou muži ve filmu Přes prsty vylíčeni jako totální hovada, tak za to nejsou nijak postihováni, a tudíž je to vykládáno jako norma. Ženské hrdinky jim bez okolků podléhají a každou špatnost okamžitě odpouštějí, a i když si sem tam dovolí je kritizovat či dokonce křičet, je na to nahlíženo jako na hysteričnost a přehnanou reakci (viz mimořádně bizarní sekvence, v níž Jíra nabídne naštvané Pavle sklenici džusu a ona ji, protože je volejbalistka, namísto afektovaného shození ze stolu rozplácne dlaní, takže si pořeže šlachy). Kvůli mužům se ve filmu z nejlepších kamarádek stávají sobecké sokyně, které se neváhají podrážet a hrubě si lhát, zároveň se ale bez mužů zjevně samy neobejdou, neb dokonce i finální zápas zvládnou ustát jen díky jejich radám a podpoře – nebo to tak ze snímku alespoň působí.

To, že Petr Kolečko film i sám režíroval coby svůj debut (ačkoli to původně neměl v plánu, byla to v podstatě nouzová varianta) a měl tím pádem volné pole působnosti, se tudíž rozhodně neukazuje býti výhodou. Absence nějaké tvůrčí autority, která by jeho scénář dokázala revidovat, je na výsledku podstatně znát, a kromě toho tu vyvstává ještě jeden nedostatek – Kolečkova zjevná režijní nezkušenost, s níž se pojí vícero výtek.

Petra Hřebíčková, Jiří Langmajer ve filmu  / Přes prstyPředevším je snímek Přes prsty neuvěřitelně utahaný, nefunguje v něm vypravěčský rytmus ani komediální timing, herci se sice zjevně snaží, ale i tak jejich dialogy zní nepřesvědčivě, leckteré scény jsou natočeny a místy i sestříhány velmi neobratně a naprostá většina humoru je strašlivě slabá a často i znatelně křečovitá či rozpačitá (což je nejvýrazněji vidět u obou obzvlášť prkenných scén z prostředí luxusní restaurace). Film tak selhává i jako vyloženě nezávazná komedie, která rezignuje na jakékoli ambice kromě snahy pobavit, leč i v tom má šanci uspět jen u zcela nenáročných diváků, kteří si vystačí opravdu jen s málem a budou ji už z principu přijímat jako příjemnou letní oddychovou zábavu bez ohledu na cokoli dalšího.

Atraktivní prostředí ženského beach volejbalu, prosluněná letní atmosféra a několik zvučných hereckých jmen jsou tudíž jedinými devizami filmu, který je nepodařený a podprůměrný ve všech myslitelných směrech a od začátku do konce ustavičně skřípe jako písek v pochvě (aby bylo jasné, na jaké úrovni vtipů se nacházíme – přičemž tento se ještě řadí k těm lepším). Zachraňuje jej pouze vědomí, že existují i horší, otravnější a ideově odpudivější filmy, což ale lze stěží brát jako dostatečnou obhajobu.

Originální trailer k filmu Přes prsty

2/10
0,0

TV tipy: 20. 9. 2019 - 26. 9. 2019
TV tipy: Švadlenka prožívá poslední prázdniny ve ztraceném městě Z Září se pomalu chýlí ke konci a televize stále nevytahují žádné filmové trumfy. Tento týden nicméně potěší premiéry nenápadného dobrodružného snímku Ztracené město Z a posledního vítěze Českých lvů, dramatu Všechno... čtěte zde
Vydáno: 20.09.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 38. týden
Kinopremiéry: Rambo letí ke hvězdám, kde vyvádí psí kusy a píše román pro pokročilé Z pětice novinek, která v tomto týdnu obohatí programy kin, vyčnívají dvě. Tou první je meditativní sci-fi s Bradem Pittem Ad Astra, druhou pak pátý díl legendárního Ramba. Žebříček návštěvnosti ale nejspíš ovládne jiná... čtěte zde
Vydáno: 18.09.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Takové krásné šaty 3/10
Recenze: Takové krásné šaty jsou hrdým uměleckým brakem Osobitý britský filmař Peter Strickland natočil film o prokletých šatech. Znovu se v něm na nikoho neohlížel, složil poctu italským giallo filmům a naservíroval lahůdku pro všechny cinefily plnou bizarních momentů. Nebo ne? čtěte zde
Vydáno: 17.09.2019 12:30 v sekci Recenze
0
Top 20 ČR: 37. týden
Top 20 ČR: Nabarvené ptáče na Přes prsty nestačilo Vrchol tuzemského žebříčku návštěvnosti patřil znovu české komedii Přes prsty. České drama Nabarvené ptáče se umístilo třetí. čtěte zde
Vydáno: 17.09.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Nabarvené ptáče 6/10
Recenze: Je Nabarvené ptáče bílou vránou mezi českými filmy? Adaptace kontroverzního románu reprezentovala tuzemskou kinematografii v hlavní soutěži benátského festivalu. O počinu Václava Marhoula, který vzbuzuje rozporuplné reakce, se tím pádem hodně mluví. Jak to s ním tedy dopadlo? čtěte zde
Vydáno: 16.09.2019 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0