![Diane Kruger ve filmu Odnikud / Aus dem Nichts](/img/55783.jpg)
O německém filmu
Odnikud, oceněném na festivalu v Cannes cenou pro nejlepší herečku, se v poslední době mluví v souvislosti s blížícími se Oscary, kde má snímek zřejmě velkou šanci stanout mezi snímky nominovanými na nejlepší neanglicky mluvený film. Natočil a napsal jej německý režisér tureckého původu
Fatih Akin, jehož filmy (u nás šlo např.
Proti zdi a
Na druhé straně) pojednávaly často o postavách reprezentujících v současném Německu tureckou menšinu. Od tohoto tématu se Fatih Akin neodvrátil ani v dramatu
Odnikud, byť středobodem filmu je tentokrát kritika rasové nenávisti, o níž film pojednává prostřednictvím motivu pravicového terorismu a příběhu o utrpení ženy, která si projde několika stádii vyrovnávání se s životní ztrátou.
Onou oceněnou herečkou je
Diane Kruger, která ztvárnila Katju, německou manželku tureckého imigranta, s nímž má malého synka. Jednoho dne jí policie oznámí, že se její manžel a syn stali oběťmi bombového útoku. Katja odmítá tvrzení, že by šlo o důsledek vyřizování sporů mezi zločineckými gangy a svaluje vinu na extrémistické neonacisty. Nakonec je dopadena podezřelá neonacistická dvojice pravděpodobných pachatelů, leč případ se neubírá směrem, který by Katje hrál do karet…
![Diane Kruger ve filmu Odnikud / Aus dem Nichts](/img/55782.jpg)
Děj filmu je rozdělen do tří kapitol, jež jsou od sebe žánrově poměrně odlišné. První část je důkladnou, až procedurální a intimní studií truchlení, kdy naprosto zoufalá Katja bojuje se samotou, neschopna si připustit důsledky vzniklé tragédie a žít sama se sebou, natož pak se vrátit do společnosti a normálně fungovat. V této části je zdaleka nejpůsobivější sugestivně prožitý výkon fantastické Diane Kruger, která je natolik dobrá a věrohodná, že téměř nelze uvěřit, že ta samá herečka hrála po boku
Nicolase Cage v
Lovcích pokladů. Díky jejímu odevzdanému pláči a chmurným depresím je sledování snímku takřka fyzicky bolestným zážitkem, ale jde o nezbytnou součást filmu, potřebnou kvůli následujícím dvěma kapitolám.
Prostředek filmu je věnován soudnímu přelíčení, představujícímu výborně gradované a napínavé soudní drama, v němž je hrdinčina nenávist vůči obžalovaným prakticky hmatatelná a zdárně přenášená na diváka, jemuž prakticky nezbývá než tu nenávist s Katjou sdílet, a to i přes jistou (byť mírnou, tak znatelnou) manipulativnost a některé nepříliš uvěřitelné soudní kličky a scenáristické berličky, pomocí nichž se film snaží dostat hlavní hrdinku do situace, kdy se bude muset rozhodnout vzít spravedlnost do vlastních rukou. Třetí kapitola je tudíž diskurzem o pomstě, kdy film však opouští do té doby relativně realistické a poctivě budované drama a žánrově se překlápí do mnohem přímočařejšího thrilleru, lehce přitaženého za vlasy. Tahle část má zároveň nejpomalejší tempo a bohužel je i víc zjednodušená, než by si zasloužila, což ovšem neznamená, že v ní nejsou pokládány zásadní otázky a myšlenky, navazující na předchozí dění.
![Fotografie z filmu Odnikud / Aus dem Nichts](/img/55205.jpg)
Byť dohromady vyprávějí jeden příběh, tak se každá kapitola věnuje něčemu trošku jinému, což ovšem celkový zážitek z filmu nečiní o nic méně celistvým. Poněkud uspěchané finále sice nemá šanci zapůsobit tak jako některé předchozí události a i přes svou nevyhnutelnost a tragičnost ani zdaleka nepředstavuje nejemotivnější část snímku, leč všechno do té doby je napsané, natočené a zahrané mistrovsky. Celkově je
Odnikud precizním dílem, odsuzujícím rasovou nenávist a terorismus zas z trochu méně obvyklého úhlu, efektivně zužitkovávajícím silné téma a představujícím vrchol v herecké kariéře Diane Kruger, táhnoucí snímek plně na svých bedrech.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]
Český trailer k filmu Odnikud