
© Bontonfilm
Hlavním hrdinou filmu Moře na dvoře je výrobce a opravář houslí Josef (Ondřej Vetchý), který u sebe na dvorku už přes třicet let doplňuje vodu do ptačího pítka. Zamilovaně pokukuje po sousedce Anežce (Linda Rybová), která zas ptáčkům sype zrnka do krmítka. Pak doktoři Josefovi oznámí nález nádoru na mozku a předpovědí mu zhruba dva měsíce života. Josef si tudíž pragmaticky sestaví seznam věcí, co musí za ty dva měsíce ještě stihnout – mimo jiné domluvit nového majitele pro svého psa, najít jiného strážce ptačího pítka, vyrobit ještě jedny poslední housle a zajistit za sebe náhradu pro šachové partie se svým nejlepším kamarádem, slepým ladičem pian a vyhlášeným sukničkářem „Miluju podvazky, nesnáším závazky“ Václavem (Jiří Langmajer). A taky se konečně odvážit pozvat Anežku na rande.

© Bontonfilm
Je fakt, že kvůli tématu blížící se smrti hlavního hrdiny vyznívá film Moře na dvoře o něco melancholičtěji než předchozí romantické komedie od stejných tvůrců (a i humoru je tentokrát o něco méně). Jinak jde ale pořád o tutéž recyklaci osvědčených motivů a dojímavých prvků mechanicky seskládaných do filmu, jenž je živen především neskutečným množstvím osudových náhod a telenovelovými zvraty a který působí jako šedesát dílů nějakého nekonečného seriálu typu Ulice nebo Ordinace v růžové zahradě, zhuštěných a natlačených do sta minut. Klasikou je otravně generická a repetitivní návodná hudba z hudební banky (plus povinně jedna písnička od kapely Chinaski). Nemůže chybět ani věrný pes se smutnýma očima, který ztrápeně čeká na páníčka, až se vrátí z nemocnice. A roztomilý chlapeček se sám do filmu uvede legendární větou „Kdybych se nenarodil, tak by maminka neumřela.“

© Bontonfilm
Malá útěcha spočívá v tom, že Moře na dvoře alespoň není oproti Srdci na dlani tak strašlivě banální a oproti Sladkému životu nemá tak agresivně tupý děj. Jakmile bychom ale měli zabřednout do rozebírání logiky příběhu a smyslu motivací a jednání konkrétních postav, stejně by nastalo peklo. Nijak se neřeší, že si různé postavy mezi sebou lžou nebo zamlčují zásadní informace. Zápletka se sedmiletým klukem, kterého se jeho otec v podstatě zřekne a začne žít jiný život, nemá žádnou dohru. To, že někdo někomu kdysi před lety zničil rodinu, je prakticky beze slova odpuštěno. Avšak diváci, kterým se skutečně neironicky líbily Ženy v běhu, Srdce na dlani nebo Sladký život, se takovými podružnostmi stejně zabývat nebudou, opět si přijdou na své, a i Moře na dvoře se jim bude jistě líbit. Protože je to dojemné, milé a hezoučké.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]